DIY forforsterker (Bygging er begynt)

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Hm.. nå finner jeg ikke frem kretskjemaet. Men du må ha en "minus" regulator og en "pluss" regulator, hvis det er 78(+) og 79(-) serien? Hvordan det vil fungere hvis du plugger den til vet jeg ikke, muligens utspenningen av forforsterkeren blir skjev og kan gi velidig store utslag i en retning?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
takk for svar!

ja, riktig 78 (+) og 79 (-) serien, od det er 79 som jeg ikke har, og de ikke klarte å bestille. Ser nå at denne er "utgående modell" og får derfor ikke lagt i bestilling hos elfa. Vet du/dere om en annen butikk/nettbutikk som en kan bestille en liknende regulator hos?

Legger imidlertid et statusbilde ved;

Vedlegg

• PICT0300.JPG
    PICT0300.JPG
    197,7 KB · Sett: 111

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Ser bra ut, ryddig og fint.

Finnes mange som produserer denne regulator typen..
Elfa har jo bl.a 73-095-45 som skal gjøre samme jobben. Og det billigere enn 73-003-80 som jeg antar du bestillte.

Edit: Tror ikke forskjellen på +/- 5% på toleransen kommer til å ha noen innvirkning.....

16 Okt 2003
11.141
0
36
45
torjeodegard.blogspot.com
Utrolig spennende å følge dette prosjektet. Har for lite tid selv (for tiden) til å finne på noe sånn, men legger denne tråden i minnet ;)

Minner jo veldig om systemkonstruksjon fra høyskolen (og det var et av de kjekkeste fagene!)

3-lags pcb og greier!

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
DrErling skrev:
Utrolig spennende å følge dette prosjektet. Har for lite tid selv (for tiden) til å finne på noe sånn, men legger denne tråden i minnet ;)

Minner jo veldig om systemkonstruksjon fra høyskolen (og det var et av de kjekkeste fagene!)

3-lags pcb og greier!
Høres bra ut, men vi får se om det fungere først, da -jeg har mine tvil ;)

Men 3-lag? Hvordan fikk dere til det? eller hadde dere egene skikkelige produksjonsmaskiner? -nå er jeg nyskjerrig...

27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Som alltid når du Kim bygger noe, følger jeg med "i kulissene". ;) Gleder meg til å se den ferdig, selv om jeg ikke skjønner et fnugg av det du skriver i denne tråden. :mrgreen:

16 Okt 2003
11.141
0
36
45
torjeodegard.blogspot.com
KimSan skrev:
Men 3-lag? Hvordan fikk dere til det? eller hadde dere egene skikkelige produksjonsmaskiner? -nå er jeg nyskjerrig...

Øy, nei nei, vi hadde ikke 3-lags. Jeg trodde designet ditt var 3-lags, men skjønner vel nå at det er 3 printkort... (eller skjønner jeg rett?) :-D

Phuhh, skulle tatt seg ut å la meg etse noe tre-lags greier på fealingen...

DrE

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
DrErling skrev:
Øy, nei nei, vi hadde ikke 3-lags. Jeg trodde designet ditt var 3-lags, men skjønner vel nå at det er 3 printkort... (eller skjønner jeg rett?) :-D
Phuhh, skulle tatt seg ut å la meg etse noe tre-lags greier på fealingen...
ikke helt, det er to printkort hvor begge er etset med to lag. måtte oppgradere "etsebenken" (stort ord for gammalt rask) min litt til denne kortetsingen. Foreløpig er tre-lags langt utenfor min rekkevidde. Men vet du egentlig hvordan de gjør det? På den andre siden kan jeg jo tenke meg hvordan det er å lodde 3-lags for hånd :S

teddytusen skrev:
Som alltid når du Kim bygger noe, følger jeg med "i kulissene". ;) Gleder meg til å se den ferdig, selv om jeg ikke skjønner et fnugg av det du skriver i denne tråden. :mrgreen:
Tror du jeg forstår noe? -hadde jeg det, ville jeg vært ferdig for år og dag siden. Men så lenge det er underholdende, er det i allefall godt for noe ;)

Uansett, var på elfa i dag og fikk tak i noen deler. han hadde ikke akkurat den jeg ville ha, så måtte ta meg til takke med en rund "liggende" kondensator. passer ikke helt til kortet, men får duge...
så da får vi bare lodde til, og håpe det blir lyd.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Av alle ting så er det først og fremst strømforsyningen jeg har problemer med....

Jozho - fikk tak i den du foreslo, som mao er riktig type. Men, det er riktig å koble opp regulatorene som illustrert nedenfor? Har prøvd alle murlige måter, men får aldri spenning mellom enten "jord og pluss" eller "jord og minus". Resten gir 15 V....

Vedlegg

• Likeretter[1].JPG
    Likeretter[1].JPG
    53,1 KB · Sett: 111

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
eeeehh... etter min logiske tenkning skal det ikke være mulig å måle noen spenning fra + til jord pga de polare kondensatorene.... er det riktig? som du ser her så er det denne som blir oppført av Elliot, så skal jeg gå for det resultatet jeg har fått?
Hi-Fi Preamplifier

Edit: glemm det jeg sa, der var jeg liiit for rask....

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
den siste der velger jeg å se vekk ifra ;)..

Hvis du sjekker databladet http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309230.pdf så ser du at regulatoren har en noe underlig "pin-layout", pinne 3 er den i midten.

Input(Pinne 3, i midten) skal mot "svingende side" som er trafoen og likeretterbroen, mens output (pinne 1 fra høyre side, sett fra riktig side ;)) skal mot den regulerte siden.

Ga det mening?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Ja, det gav mening, men så er det slik jeg mener jeg har loddet det opp også, og slik jeg mener jeg tegnet det opp. Men hjelper ikke, nå målte jeg 14V, 9,9 V og 24V.... ikke helt bra, akkurat...

Ja, den siste innså jeg øyeblikket jeg hadde trykket "send" ;) Ser ting litt isolert noenganger...

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Du har tegnet input og output motsatt av hva jeg sa... er det slik det er koblet også?

... hva jeg prøvde å si.. ...på negativ "79" side...

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
snudde den, og fikk samme gamle problem "0 volt mellom jord og minus".... så du mener at out på 79 skal være "mot minus".... Hvorfor ikke etter strømretningen?

Uansett, når jeg målte selve trafoen så fikk jeg spenning mellom alle pinnene... skal den ikke ha to separate vindinger/kretser?

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Hvilken trafo er det? Datablad?

Og det hjelper vel ikke bare å "snu" den... lodder du på med ledninger eller bruker du printet?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
trafoen er i teorien 2x12 (56-103-32) som er oppført på regningen. den gir alikevel 4 v mellom alle pinnene, noe som er merkelig...

Lodder på printet, så det er bare å snu den siden GND uansett skal være i midten (har bøyd til pinnene så den skal stemme)

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
gnd er ikke i midten... det er litt av cluet :D ... pinnen i midten er input!

Skulle sett på databladet til trafoen også, kan være noe lureri opplegg der også ;D

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
neineinei.... snakker ikke i midten på regulatoren, snakker om midten på tegningen.... jeg har ledet gnd-pinnen til midten og input til den ene enden og output til den andre på regulatoren... derfor er det bare å snu den, siden printkortet er designet slik som tegningen....

Dessuten ser det ikke ut til å finnes noen datablad for trafoen, bare illustreringen som ligger som vedlegg... og etter den og dømme er det vanlig tilknytning. Så jeg mener ikke det er riktig at jeg kan måle 4V mellom (sekundærsiden) pinne 12 og 11, og 12 og 8, og 12 og 7 osv.... Det skal jo være 12V mellom pinne 12 og 11, og 12V mellom 8 og 7...

Vedlegg

• h18561.jpg
    h18561.jpg
    8,4 KB · Sett: 112

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Jeg klarer ikke å se hvordan du får pinne på rett plass bare ved å snu chippen. Da vil jo bare "output" og "gnd" endrer plassering. Det er "output" og "input" som skal endre plassen.

Virket merkelig det med trafoen... det er 230V på primærviklingen? Hva er produkt nummeret på den?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Som sagt, jeg er elendig til å forklare (spesiellt når jeg er fustrert), så da skjer missforståelser; Jeg har bøyd pinnene på chipen slik at GND ender opp i midten. Dvs istedenfor at rekkefølgen på pinnene er "GND-INN-OUT", så er den "INN-GND-OUT" ;)

Artikkelnummer; 56-103-32
-etter målingene å dømme ser det vel ut som om det er en kortslutning av ett eller annet slag i trafo, eller skjer det omtrent aldri?