DIY forforsterker (Bygging er begynt)

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
flink? -vel, har nok i så fall mye å bevise først...

Tror dere kommer til å blånekte, men tror dere denne holder? nå har jeg inntrykk av at folk bruker hundrevis av kroner på pot's, så jeg tviler?! Ønsker å spare det en kan spare, men skal samtidig ikke gå hørbart utover lydkvaliteten i noe stor grad...

Artikkelnummer: 64-271-65 = Panelpotentiometer

Dermed lurer jeg på hvilke komponenter fra elfa jeg skal bruke (til ir sender/mottaker). Det som er oppført i databladet er:
- BC559 (transistor)
- BC549 (transistor)
- IR-LED (senderdiode)
- ESP-IR1 (mottakerdiode)
- 1N4004 (en eller annen diode) (denne?: Likriktardioder ≤1 A artikkelnummer: 70-003-91)
Har enda forrige ir-mottaker friskt i minnet, så håper at vi kunne fått til denne, men har ikke peiling selv ;)

Jozho; Når jeg har funnet ut om/at forforsterker-delen fungerer (en to uker?!), så kan jeg sikkert sende deg en ferdig etset printplate, om du ønsker. For det blir vel fort dyrt å bestille en enkel plate fra han?

Ellers, takker så mye for svar ;)

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Kommer vel på 200kr? Men betaler gjerne en slat til deg hvis resultater er noe som fungerer :D

Ang. potmeter kvalitet så aner jeg rett og slett ikke.. hm.. hvem vet sånt?

Ang. Ir-delene så anbefaler jeg deg å lese litt mer på siden til ESP :D Denne inneholder jo PIC kontrollere som er programerbare duppeditter, disse leverer han med sine printbrett sammen med alle de andre eksotiske delene som ikke er særlig godt definert. Motorisert potmeter som kjører på 5V kan også være litt tricky finne.

*ALPS har en motorisert versjon som egner seg med denne IR greia,RK168/RK271 Series|Products Line
men hvor den er å få tak i er en annen sak.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Da tror jeg at jeg er klar for bestilling.

I første omgang prøver jeg meg på disse "modulene":

Forforsterker - Hi-Fi Preamplifier
RIAA - Hi-Fi RIAA Phono Preamp
RIAA "EQ" - Subsonic / Rumble Filter for Phono preamps and Sub-Woofers
+ oppdatere forsterkeren (geenkloon) med "høye frekvens-filter" ved rca inngangene + sprøyte inn varmepasta mellom forsterkerchippene og kjøleribben.

I tillegg vil jeg etterpå prøve meg på denne, men venter til de andre er ferdig da jeg kvier meg å bygge med transistorer foreløpig:

Muting krets - Project 104 - Preamp/ crossover muting circuit

Men først lurer jeg på om denne likeretteren blir riktig. Har sammenliknet ulike likerettere, for så å tegne i "paint" opp en "mellomting" som jeg håper passer best til modulene. Håper på å slippe unna med bare en likeretter, og koble alle på denne. Vil det da passe med en trafo på 2*6V? vil ikke du da få en spenning ut på (2*6)*1,41= 16,8V etter likeretting (+ null punkt) Så greier vel spenningsregulatorene (på tegningen) få spenningen ned til 15V!?

Takk for svar ;)

attachment.php

Vedlegg

• Likeretter.bmp
    602,2 KB · Sett: 399

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
6v blir litt lite, du kan ikke gange den opp med 2. En 2x12V trafo funker nok fint, regulatorene bør ha et par volt over det de selv skal levere for å fungere stabilt og fint. Du bør også se litt på hvor mye strøm disse "modulene" dine vil trekke. Men er vel neppe over 1,5 A.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
takk

Tar forresten hintet ang. fjernkontroll, og dropper/venter med det foreløpig. Dessuten talte jeg 139 el komponenter tilsammen for disse modulene. Å lage kretskort til alle disse er en demotiverende tanke... :-?
Kommer til å bruke minst en 4,5 va trafo, da denne har en jevnere spenning fra ubelastet til fullt belastet...

Om ingen har kommentarer/endringer jeg bør gjøre, så bestiller jeg delene ovenfor i kveld

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Da har jeg fått 1,5 kg komponenter (221 deler) i hus. Vel og bra det, men tror du ikke de klarte å glemme å levere både 2 av pot'ene og alle de 11 op-ampene? Joda, det "glemte" de... samtidig hadde de ikke 15W uv-lysstoffrør, slik at jeg får etset to kretskortlag, ikke bare ett. Så sysler litt med kretskortdesignet til forforsterkeren, men får nok ikke hentet komponentene før mandag... just my luck :D

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
wohoo.. Du må holde oss oppdaterte...

Du har satt hodet mitt i sving.. så nå kommer jeg hjem med pre-amp/amp skisser fra jobb hver dag. Hva skal være med og hva skal ikke...

Du skal ha en "input" velger? Lurer på om de billigste på elfa er noe tess Vridströmställare

Kunne tenkt meg den med 3-input, og da 4-"kanaler" og så bruke den siste (2 går med siden det er stereo) til å kjøre noen volt gjennom til å lyse opp dioder for å indikere hvilken inngang som er aktiv.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
du trenger kun en pol til kanalvelger (dvs 2 pol medberegnet diodekrets) da du bare behøver å koble på signal inn til rca-kontaktene på kanalvelgeren, mens gain til rca-kontaktene kobles bare sammen. Har forresten bestillt den samme kanalvelgeren som du førte opp -satser på at den duger ;)

pre-amp/amp, sa du? skal du lage ny forsterker óg? (ja, nå har jeg vel øderlagt barnesangene, nå som du er inspirert. Når en først har fått lukten, er det ingen vei tilbake :? )

EDIT: WoooPS!! godt du nevnte det, gikk nesten fem på... to kanaler, to poler :D

29 Nov 2003
4.911
0
0
Synes du skal bruke kortene til elliot, og ikke "stjele" designet hans.
Iallefall ikke selge det videre!

Har bestilt mye fra han, og aldri hatt noe tull!
Anbefales!

Andreas

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Litt OT: Nå legger jo Elliot ut sine prosjekter i en form som legger opp til egenproduksjon for folk som er kompetente til det! KimSan må jo faktisk designe PCB'en selv, noe som ikke er bare bare.

Men jeg skal støtte deg i at det ikke er helt stuerent å selge videre med fortjeneste. Men en til to eksemplarer til kompiser er jo ikke akkuratt noe for økokrim.

Hvordan bestiller du forresten fra ESP? Han har noen bestillings metoder som hører gamle dager til.. 2001 og 2002ish.

29 Nov 2003
4.911
0
0
Ja, det er ikke noe lovstridig i det. Er bare ikke helt "etisk riktig" for å formulere det på den måten. Spesielt siden kortene koster lite, og frakten er lav.
Du mister også muligheten til å maile han og spør, om det er noe du lurer på.

Du betaler via paypal enkelt og greit, det står forklaringer på siden.

Jeg fikk heller ikke noe fortolling på tingene jeg mottok. (om det er etisk riktig skal jeg ikke uttale meg om)

Andreas

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Forstår hva du sier, men mye av poenget med dette prosjektet er å lage mest mulig selv. F.eks. ønsker jeg å lære meg bedre å designe fornuftige printkort u/støy osv. Lære meg "hemmelighetene"/det ulogiske bak printkortene, slik at det blir lettere å lage større kort senere uten å måtte lage for mange prototyper... Så om jeg måtte kjøpt printkort, ville jeg lagd noe annet istedet.

Nå står det på siden (neders) at "Elliot gir deg retten til å bruke informasjonen på denne siden til personlig bruk", så en kan vel se på det som at elliot gir dette som et fint tilbud/bidrag. Dessuten finnes det ikke printkort til mange av prosjektene hans heller. I tillegg er det verd å nevne at jeg ALDRI har sagt jeg skulle selge printkort til noen! Når det er sagt, så kommer jeg nok til å bestille fjernkontrollkit av han til neste prosjekt (integrert forsterker)

Uansett, nå har jeg hentet resten av delene.UV-lysrør har jeg ikke fått tak i enda, men får se om jeg får begynt til uka. Nå ser ikke elfa-siden ut til å fungere helt problemfritt, da den første varen på bestillingslisten ikke altid kommer med, i tillegg til at hele listen noen ganger deles opp i flere bestillinger... Fikk med andre ord 4 sms'er med forskjellig ordrenummer fra elfa på én bestilling i dag :?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Da fikk jeg enderlig tak i uv-lysrør. Holder på med å tegne layouten nå, men tar sin tid. vanskelig å få til noe fornuftig. Ser forresten ut til at jeg ikke vil utstyre forforsterkeren med riaa, men heller spare riaa-modulen til neste integrerte-forsterker prosjekt. Men bygge den, skal jeg. Første ut er forforsterkeren...

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Da har jeg tegnet i hele dag (kjederlig, veldig kjederlig...) og har kommet opp med dette. Øverste tegning er topp og bunn-lag, midterste tegning er topp-lag, og nederste tegning er bunn-lag.

Vel, det jeg lurer på er om jordingen på forforsterkerbrettet skal BÅDE kobles sammen med "o-punktet" på strømforsyningen OG "minus-signal-inn/ut"

Får ikke tegnet ferdig før jeg finner det ut, noen som vet???

Vedlegg

• Kopi i paint.JPG
    Kopi i paint.JPG
    352,8 KB · Sett: 107
24 Mar 2007
4.591
0
36
KimSan skrev:
Da har jeg tegnet i hele dag (kjederlig, veldig kjederlig...) og har kommet opp med dette. Øverste tegning er topp og bunn-lag, midterste tegning er topp-lag, og nederste tegning er bunn-lag.

Vel, det jeg lurer på er om jordingen på forforsterkerbrettet skal BÅDE kobles sammen med "o-punktet" på strømforsyningen OG "minus-signal-inn/ut"

Får ikke tegnet ferdig før jeg finner det ut, noen som vet???

Dette strå det respekt av, sånn i første øyekast ser disse printkortene veldig avanserte ut. Er sikkert litt letter når man driver med det. Er nok endel å tenke på når man skal lage en slik layout.

Har du noen elektronikk bakgrunn, eller er dette helt selvlært?

Lykke til videre.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Razortec skrev:
Sånn i første øyekast ser disse printkortene veldig avanserte ut. Er sikkert litt letter når man driver med det. Er nok endel å tenke på når man skal lage en slik layout.

Har du noen elektronikk bakgrunn, eller er dette helt selvlært?
Er ikke så ille som det ser ut, men man kan veldig lett snuble hardt. Har rettet opp rundt 3-4 grove feil så langt. Skal snart etse, men vet riktignok ikke om kortet egentlig er riktig - men jeg har et snevert håp...

Det er heller ikke lett å etterpåkontrolere, da en underveis i konstrueringen hele tiden har prøvd å forkorte og forkorte de forskjellige banene. Så når du kontrollerer ser du deg tilslutt blind og alt ser helt feil ut ;)

Elektronisk bakgrunn er det dårlig av, og kommer ikke til å få det heller. Går fremdeles på almenn, siste året. Men lurer til tider på om jeg burde hatt det...

Uansett, har kommet fram til at både jord på kort, og signal-inn jord skal kobles på jord på strømforsyningen, så får håpe det er riktig ;)

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Ser bra ut! Det blir endel koblingspunkt på en slik sak. Lykke til videre!

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Typisk.... er nesten ferdig med strømforsyningen, så ser jeg at elfa-ekspeditøren jeg snakket med greide å bestille feil regulator.... feil fortegn, og feil voltstyrke...

Vel, har reglator fra før av, lik regulator nr 2 jeg bestillte (som var riktig)... får se hvor fleksible de er, får satse på at det ikke sier "poff".....

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Hmm... det sa i allefall ikke "poff"...

mellom - og + = 14 V
mellom jord og + = 14 V
mellom jord og - = 0,2 V

Er det pga at regulatoren går "feil vei"? (+ reg. istedenfor - reg.)
Hva har det i praksis å si?

Vedlegg

• Strømforsyning.JPG
    Strømforsyning.JPG
    184,1 KB · Sett: 103
  • Forforsterkermodul.JPG
    Forforsterkermodul.JPG
    189,5 KB · Sett: 106

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Da er nesten alt på plass. spm er da om jeg kan prøve å koble til slik strømforsyningen er, eller om noe muligens vil bli øderlagt? Hva sier du Jozho? Hva er den egentlige praktiske faren ved det? Om det ikke spiller noen rolle ang strømforsyningen oppført ovenfor, hadde det vært morsomt å se om forforsterkermodulen fungerer ;)