DIY forforsterker (Bygging er begynt)

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Siden vi har en lang vinter foran oss, tenkte jeg vi kunne lage en forforsterker til denne effektforsterkeren http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/53806-diy-forsterker-gainkloon-ir-switch-virker-ikke.html

Har satt meg noen mål over hva det bør innebære:
  • Hovedsakelig analog, men ser også mulighetene for innebygd dac, om en finner gode tegninger, om det har noe for seg kvalitetsmessig (er sikkert ikke reelt i denne sammenhengen)
  • Volumkontroll
  • Treble / Bass justering –hva med en enkel eq for å begrense de dypeste tonene (f.eks. mulighet for kutte på 40zh), når det er nødvendig
  • Switch mellom flere signalkilder (tror 3 holder)
  • Prosessor-inngang/utgang
  • Om ikke noe er glemt, så har jeg et siste ønske om kunne betjene dette med en fjernkontroll. Slik jeg tenkte en kunne løse dette på var å bruke motoriserte kontrollere til volum/bass/treble (får en lett tak i det?) som ofte er brukt på ”vintage”. Dermed å eventuelt Bruke en 15 kanals mottaker fra elfa (byggesett) Her tenkte jeg og 3+1 reléer til sterkstrøm kan kobles på.

Alt dette bør være i en standard som passer effektforsterkeren i kvalitet, heller litt bedre, enn dårligere.

Da reiser det seg en rekke spørsmål om hvordan dette skal gjøres (tegninger osv), så da tenkte jeg det hadde vært fint med en idémyldring, for å få inn smarte løsninger.

Takk

Dette er handlelisten så langt (17.02.08 ):

9 Sep 2006
4.029
0
36
Denne blir jeg med på, tengte å bygge forforsterker selv.!

Min plan var å lage en som var analog men med muligheter, 2 analoge innganger, å om pengene ikke vil det ved første forsøk så skal jeg sette av plass til en DIY DAC, og en USB inngang som er en enkel modul å smekke inn... bare se til at man har plass & spenninger til å utvide senere...

(men ingen IR kontroll :mrgreen: )

Edit: Kun snakk om stereo for min del..

jakv

0
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Ville kanskje tatt med en prossessorinngang? For dem som vil ha en dedikert stereosak sammen med surroundanlegget er det greit.

Ekstra plass til DIY DAC og DIY RIAA hadde også vært fint å ha med.

Har du tenkt noe basert på OP-AMPer eller på transistorer?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Det tok litt tid, men nå har jeg kommet fram med noen alternativer:

- volumkontroll:
Kontroll med disse verdiene, høres det logisk ut???

steg-ohm motstand
0-0
1-100
2-150
3-220
4-330
5-470
6-680
7-1K
8-1K5
9-2K7
10-5K1
11-12K
12-4M7

Tenkte jeg skulle lage kontrollen fra bunnen av, hvis ikke det er noen som vet om en annen billig løsning til motstandene?

- ir-mottager/sender:
Har ikke helt forstått hvordan denne fungerer...
Gir denne en konstant spenning når en skrur på en kanal? Gir den da en konstant spenning kun mens den mottar signal, eller gir den helt til den mottar signalet for andre gang?
15-kanals IR-mottagare
15-kanals IR-sändare

-Murlige byggesett/tegninger på dac:
Kanskje DacMonica?
DDDAC 2000
vet ikke om jeg personlig kommer til å sette dette inn, men vi kan jo inkludere det i tegningen.

-RIAA
simpelt, men fungerende?:
RJM Audio - The Very Simple Phono Stage

Vel, det største problemet er med "treble" og "bass" justering. Har rett og slett INGEN anelse på hva slags konsept det er lurt å basere seg på.

Blir glad for innspill ;)

HJD

0
30 Nov 2007
15
0
0
Hi der,

Elfa har mange ferdige "på chip" løsninger for dette blant annet: LM 1036

"Dubbel ton-/volym-/balanskontroll med loudness
Fabr National Semiconductor"

16,90 NOK + Moms per stykk...

Bare søk på "LM 1036" på elfa; ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa

Eller se om du finner noe bedre under:
Innholdsfortegnelse
• Linjære kretser
•• Audio-/LF-kretser

Mvh.

HJD

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Den chipen var ikke dum. Er vel noe sånnt jeg er på utkikk etter.

-Hvordan ligger egentlig kvaliteten ann på denne? -dyr var den i allefall ikke. Greit at den ikke ligger 5 klasser under forsterkeren ;)

-Noen som kan forklare den varierende motstanden (går jeg ut i fra at er) på de tre markerte områdene på tegningen virker? blir forvirret av "pilen", og det faktum at den peker midt på den andre motstanden. Varierende motstand fra 0 til til 47k???

Ser ikke dum ut den fjernkontrollen/mottakeren. Vil vurderes sterkt, men ønsker egentlig fler kontrollmuligheter, men så var det å finne ut hvordan elfa's 15-kanalers fungerer...

Takk for svar så langt :)

Vedlegg

• preamp-chip.JPG
    preamp-chip.JPG
    40,9 KB · Sett: 129

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Da kommer jeg snart til å begynne med denne igjen, tenker jeg. Derfor trenger jeg å oppklare noen "småting" (ok, ganske viktige småting ;) )

Foreløpig er jeg bare sikre på disse delene:

For det første lurer jeg på om jeg bare skal gå for chip'en i forslaget ovenfor (LM1036), da jeg personlig ikke finner noen andre, for er den god nok?

For det andre, jeg trenger en variabel motstand (rød ring på "the shematic) som er "dobbel". (slik at jeg bare trenger å vri på én knott for å styre h og v kanal) Har funnet "enkle" på elfa: ELFA - Distributør av elektronikk i Nord-Europa men finnes det noen som kan slås sammen fra to til én?

For det tredje, hvor får jeg tak i potmeter som jeg kan montere motstander på selv?

Takk for alle svar ;)

Vedlegg

• preamp-chip.JPG
    preamp-chip.JPG
    40,9 KB · Sett: 123

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Her ble det visst monolog :D

-ender forresten opp med ir-sender/mottaker'en til deg, HJD.

Når du skal velge potmeter, kan du velge mellom lineær og logaritmisk. Det er logaritmisk potmeter jeg skal ha, ikkesant? Problemet er at det finnes ingen potmeter på elfa som har 47k på logaritmisk skala - bare 50k finnes. Vil det bli veldig upraktisk om jeg bruker 50k (mener da langt "dødpunkt"), eller går det bra?

Jeg vet folk her inne sitter med kunnskapen, for dette er ganske grunnleggende ;)

9 Sep 2006
4.029
0
36
Jeg kan vertfall ikke bidra med stort her..
Det er ikke akkurat så mange som driver med potmeter til daglig, så grunnleggende innen faget kanskje, men ikke så mange sitter med spisskunskaper om, hva som er beste valg for en forforsterker...

Men stå på, KimSan, jeg følger med.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Du har sikkert rett at det ikke er mange som sitter med spisskunskaper om dette, men da er det bra at en er nok ;) -en verdig kandidat er f.eks. jozho?

-synd elfa har for lite utvalg... ingen på logaritmisk 47k, bare 50k........

-tenkte jeg skulle kjøpe div deler rett etter helgen, om jeg vet hva jeg skal ha

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
KimSan skrev:
Du har sikkert rett at det ikke er mange som sitter med spisskunskaper om dette, men da er det bra at en er nok ;) -en verdig kandidat er f.eks. jozho?

Hehe, her sitter vi og leser laust igjennom en tråd åsså dukker noe slikt opp. Spisskompetansen min på elektronikk er nok like stump som en god gummihammer. Du går meg en høy gang hva praktisk erfaring gjelder KimSan

Vi uansett anbefale deg å lage gode planer før du setter igang å kjøpe inn.

Er litt skeptisk til den chippen som skal fikse tonekontrollen, har ikke erfaring med nevnte chip, men har hatt en preamp med TDA1524A og det var ikke noe å trakte etter. Skal du først begynne med et stort opplegg meg RIIA og alt mulig så kan du muligens basere deg på innkjøp av litt kvanta av "greie" op-amps?
ESP Projects Pages - DIY Audio and Electronics - Preamplifiers -han her har mye kjekke preamp relaterte prosjekter.

Motorisert attentuator finnes det sikkert kit for, men her vil jo også et kvalitetspot forenkle jobben en masse. Selv om attentuator er rimelig tøft da :D

Er imponert over pågangsmotet ditt KimSan.. følger spent med. (Selv går det i bleieskift og barnesanger for min del, gainclonen står bare og samler støv for tiden... bruker god tid på planlegging ;) )

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
jozho skrev:
Hehe, her sitter vi og leser laust igjennom en tråd åsså dukker noe slikt opp. Spisskompetansen min på elektronikk er nok like stump som en god gummihammer. Du går meg en høy gang hva praktisk erfaring gjelder KimSan

Vi uansett anbefale deg å lage gode planer før du setter igang å kjøpe inn.
Nå er du bare beskjeden. En kjønner du har erfaring når en ser hva du holder på med. Det jeg derimot gjør er basert på nyskjerrighet og backup fra avforum, ikke erfaring. Erfaring kommer senere ;)

óg det du sier om "gode planer" kan jeg si meg enig i, for dette kabinettet skal stå i stil med GainKloon, noe som vil si like bredt, like dypt, men enda lavere... planlegging er stikkordet, om det i heletatt er mulig...

Nokk snikksnakk: Meget nyttig link, fikk lyst på det ene og det andre... (finnes det noen search-funksjon på disse sidene?)
Vender nesa mot denne: Hi-Fi Preamplifier
Får tak i alle pot'ene, untatt volumpot'en på 15k. (nermeste 10k,20k) (hverken på elfa, eller kompotek) får en laget en attenuator som gjør samme nytten? Lagde ikke du Jozho en attenuator til greenkloonen?

Og så spør jeg igjen, det er logaritmisk skala, ikke lineær, jeg skal følge, sant?

Maser visst fælt nå...

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Jeg sunste på attentuator, men gikk for pot.

For volumkontroll er det logaritmisk du skal ha, men jeg lurer på om du kan trenge linære inne i kretsen til bass og trebel kontrollen (?) avhenger nok på kretsens oppbyggning. (Den du linker til skal ha linære pot-metre inne i kretsen)

Forøvrig et greit design...ikke så mye krims krams, og tonekontrollen var lett å tune så du kan slippe å få de værste utslagene.

Nei, nå begynner det å klø i DIY fingrene, vet ikke om det er solen eller hva det er. Vurderer du å bestille kretskortet fra ESP?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
volum er også inne i kretsen, så da skal den og ha lineær?
Skal hovedsak bruke 15k, men vil det fungere med:
-Bruke en 10k pot i serie med 5k / bivirkning=kan ikke dempes helt
-Bruke en 20k pot / bivirkningen= "5k" med "dødpunkt"?
Så er spm. er det noen andre bivirkninger enn de jeg har sagt ovenfor? Om ikke, kan jeg jo leve med den nederste... men tviler, da den konstante verdien på 15k mellom "a" og "b" også blir endret til 20k pga denne pot'en...

Om det begynner å klø, så er kanskje power-supply til greenkloonen et godt sted å begynne? :p

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
15k?... huh? Sånn jeg leser det skal du ha 50k og 100k potter. Det er de som er benevnet med VRXX som er potmetrene.

Han skrive ikke så nøye i teksten sin... "to obtain a log response" står det under "volum og balanse" delen. Hmm.. dB skalaen er jo logaritmisk... jo.. det står helt på slutten, alle poter er linære i denne kretsen.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Ja, gikk litt fort i svingende... :oops:
så på feil motstand, så ja, det var 100k, ikke 15. For det andre, overså: "The volume control uses a linear pot"
Med andre ord, disse chip'ene har nok ganske stor betyding. Er det naivt å tro disse vil gjøre nytten? (som du hentydet tidligere)

Glemte å nevne at jeg ikke skal bestille kretskort fra ESP, her blir kortene selv-etsa. Er jo halve morroa. Denne gangen skal jeg bruke kort med dobbelt lag, så slipper jeg mange problemer.

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Chippene her er jo gode op-amper, er mye mindre mikkmakk inne i en slik en i den LM chippen som tidligere ble nevnt. Kvaliteten her er nok mange hakk bedre. (tipper jeg uten å ha noe å slenge i bordet med)

Du er jommen meg flink.. lurer på om jeg skal kjøpe en slikt kort av han.. må jo ha en preamp.