Jeg leker med tanken om å bygge et sett høyttalere (er forresten nybegynner på byggefronten). Budsjett er 1500-2000kr for komponenter til begge høyttalerne. Jeg tenker å bruke Dayton Audio elementer da disse er rimelige og får skryt i forhold til pris. Disse selger brlelectronics. Tenker å bygge noe på størrelse med Yamaha HS7, kasse på rundt 20 liter (muligens open baffle). MEN når det kommer til komponenter trenger jeg noen tips.
Midbass:
Jeg ønsker flat respons ned mot 50Hz. Har kikket litt på denne --> Dayton Audio DC130B-4 5,25''.
Diskant:
Når det gjelder diskant så vet jeg ikke om jeg skal gå for bånddiskat eller cone.
Har sett på bånddiskanten Dayton Audio AMT Mini-8, og cone-diskant Dayton Audio ND28F-6.
Elementene har ikke samme impedans. Vet ikke om det betyr så mye?
Gi meg gjerne tips til andre kombinasjoner om noen har peiling på Dayton Audio, eller noe annet som er innenfor budsjettet.
Delefilter:
Link Dayton delefilter --> Delefilter
Og så kommer vi til delefilter... Litt usikker på hvilken delefrekvens som vil være best og hvor stor rolle dB/oktav spiller.
Finner billige komponenter som gir 6dB/oktav. Som f.eks. Monacor DN-1
Eller bør man gå for Dayton sine selvom de er over trippel pris?
Delefrekvensen kommer jo selvfølgelig an på hvilke elemter jeg velger. Bør man spille basselementet opp til dets maksfrekvens, eller skal diskanten spille så lavt den klarer? Det er kanskje ikke noen fasit på dette.
Legger ved frekvensresponsen på de 3 elementene:
Wooferen 50-5000Hz.
Bånddiskante 3500-40kHz
Conediskanten 2200-20kHz.
Sorry for langt innlegg, og takk til alle som svarer!
Midbass:
Jeg ønsker flat respons ned mot 50Hz. Har kikket litt på denne --> Dayton Audio DC130B-4 5,25''.
Diskant:
Når det gjelder diskant så vet jeg ikke om jeg skal gå for bånddiskat eller cone.
Har sett på bånddiskanten Dayton Audio AMT Mini-8, og cone-diskant Dayton Audio ND28F-6.
Elementene har ikke samme impedans. Vet ikke om det betyr så mye?
Gi meg gjerne tips til andre kombinasjoner om noen har peiling på Dayton Audio, eller noe annet som er innenfor budsjettet.
Delefilter:
Link Dayton delefilter --> Delefilter
Og så kommer vi til delefilter... Litt usikker på hvilken delefrekvens som vil være best og hvor stor rolle dB/oktav spiller.
Finner billige komponenter som gir 6dB/oktav. Som f.eks. Monacor DN-1
Eller bør man gå for Dayton sine selvom de er over trippel pris?
Delefrekvensen kommer jo selvfølgelig an på hvilke elemter jeg velger. Bør man spille basselementet opp til dets maksfrekvens, eller skal diskanten spille så lavt den klarer? Det er kanskje ikke noen fasit på dette.
Legger ved frekvensresponsen på de 3 elementene:
Wooferen 50-5000Hz.
Bånddiskante 3500-40kHz
Conediskanten 2200-20kHz.
Sorry for langt innlegg, og takk til alle som svarer!