Diskusjon om 8k

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Har vært mye skriverier om 8k og når dette blir tilgjengelig. HDMI standarder og utstyr er klar allerede for 8k..

Men spørsmålet er teknologi og når dette blir allment tilgjengelig. Samsung har vel utgitt 8k i sine high end tv serier.

Men siste jeg hørte om nyheter er at mange produsenter deriblant Sony og Panasonic ikke kommer med 8k i år. Årsaken er at de ikke blir godkjent pga energi og miljøkrav fra myndighetene.

Allerede idag så settes 4k uhd tver (jeg vet ikke med projektor) på Miljø/spare innstilling på fra fabrikk pga at de da er innenfor energi/miljø kravet.

Om du skrur av denne, så får du bedre bildekvalitet sies det.

8k bruker mye mer el enn 4k, og skjermene bør være litt større for å få utbytte. Vi gikk fra 42 og 50 på lcd og plasma til 55 og 60 som normal til Qled, Led og Oled på 4k..

Kan man gjette at nye normal er 65-70 i 8k?
Så er det spennende om 8k kan lages i godkjente energikrav med eller uten miljø/spare funksjon påsatt.

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Hvis 8K skal ha noe for seg må innholdet produseres i 8K, dvs. både filmes (og da med linser og utstyr som klarer dette), redigeres og mastres i 8K. Foreløpig utgjør dette et mindretall, filmer med CGI f.eks. (og det er som kjent noe de fleste blockbustere har mye av), mastres som oftest i 2K fremdeles.

8K vs. 4K vil på store lerreter og kort sitteavstand kunne ha noe å si for bildekvaliteten (men svært lite), men linser som kreves for å gjengi 8K piksler finnes knapt. På en TV, selv på veldig kort sitteavstand, har 8K så godt som ingen positiv effekt, du vil rett og slett ikke klare å se forskjellen på en 4K og en 8K TV med mindre du omtrent dytter nesa borti skjermen. Jeg har sett 8K TVer på mange messer, og står du som nevnt med nesa helt oppi en enorm 150" micro LED skjerm ser en jo at det muligens kan ha noe for seg (dog er synlige sømmer fra microLED-panelene et langt større problem), men får du litt avstand har det fint lite å si.

Det sagt, filming og mastring i 8K, samt høyere båndbredde på videofilene, vil ha noe å si, selv om det vises i 4K. Det er alltid en fordel at råmaterialet har så høy oppløsning & båndbredde som mulig når det skal etterbehandles.

Min mening er uansett; legg langt mer vekt på ting som kontrast, generell prosessering og lysutbytte enn 8K vs. 4K, som kvalitetsmessig er langt underlegen disse parametrene, spesielt på en TV. En 8K skjerm med ujevn bakbelysning og lav kontrast vil eksempelvis gi et langt dårligere resultat enn en 4K OLED om du er opptatt av god kvalitet på filmvisning. Her igjen avhenger det jo av bruksområde, en bakbelyst LED med ujevn bakbelysning kan allikevel fungere bedre i en lys stue med type 4000 nits vs. en OLED med 1000 hvis det er mer nyheter og sport en ser på fremfor film.

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Enig i dette, det tar tid før det kommer 8k Blu-ray, og er vel vanskelig å få komprimert 8k til streaming?

Interessant å vite at 8k film-linser er en annen utfordring ved siden av miljøkrav til energi.
Eneste jeg kan tenke meg kommer først er 8k til spill, men er vel ikke noen vits til TV-er og monitorer? Blir vel som sagt bare nyttig til kino, storskjerm og projektor.