Dirac Live Bass Control

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Har kun fått kjørt en kalibrering med bass control og har ikke hatt tid til å lytte noe særlig på resultatet.
Av det lille jeg hørte, så klarer Dirac nå å justere inn flere subber til riktig nivå i forhold til uten bass control.
Har 3 subber i front nå, men skal etter hvert teste med en bak også. Har tidligere ikke fått noe særlig punch med subb bak, selv om kurvene så fine ut, så skal bli spennende å se hva bass control klarer.

Skal etterhvert teste med å kjøre uten bass control og sammenligne.

21 Okt 2003
1.598
5
38
Har kun fått kjørt en kalibrering med bass control og har ikke hatt tid til å lytte noe særlig på resultatet.
Av det lille jeg hørte, så klarer Dirac nå å justere inn flere subber til riktig nivå i forhold til uten bass control.
Har 3 subber i front nå, men skal etter hvert teste med en bak også. Har tidligere ikke fått noe særlig punch med subb bak, selv om kurvene så fine ut, så skal bli spennende å se hva bass control klarer.

Skal etterhvert teste med å kjøre uten bass control og sammenligne.
Ja, får håpe de har fått til dette nå. På min Nad så har de eldre Dirac versjonene ikke vært noe gode i området hvor jeg deler fronter og sub men på 2.5.3. Så har det blitt litt bedre.

Du får gi en tilbakemelding, det er ikke så mange som har skrevet så mye om hvordan de opplever det ellers enda. :)

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
572
113
Ullensaker
IMG_20200510_211323.jpg
IMG_20200510_211323.jpg

Dirac hjelper på. Deling er satt ved 90hz på denne målingen.

• Like
Reactions: Nybo

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Har fått testet litt nå og postet på facebook, men glemte helt om posten her. Kopierer inn fra facebook her.
Har flyttet subben bak etter posten og fått bort dippen rundt 60Hz. Har og fått testet litt mer og det er bra trøkk nå :)

Har fått inn like subber i kinoen og tenkte jeg skulle legge ut resultat fra hva Storm ISP med Dirac Bass Control gjør med oppsettet.
Frontene er AS Monitor og det er 5 stk JBL 4645 (1 A, 3 B og 1 C) hvor det er 3 4645B i front og de to andre 4645 stablet liggende ca midt bak. Har en bred dipp på 50-70Hz i sitteposisjon og håpte noen subber bak skulle klare å fikse opp det området. Må nok flytte subben bak litt lenger til høyre da det kan ses på Dirac-målingen at det er dipper i 50-70Hz området bak også.
Jeg kjørte på med full bass control valget i Dirac og delte på 130Hz. Har lagt ved målinger fra REW med og uten smoothing.
Alle subber var individuelt justert til likt nivå som resten av høyttalerene. Hvis jeg justerer subbene samlet til samme nivå som resten av høyttalerene drar Dirac ned nivået på resten ca 10 db.
Som dere ser av grafene klarer Dirac å justere subben bra. Fikk dessverre ikke testet om bassen ble fysisk nok, slik jeg har hatt problemer med før med subber bak, men tok en rask lytt til litt musikk og Blade Runner 2049 og det hørtes lovende ut.
Får håpe naboen ikke sov...
Grafene uten Dirac er helt uten delay eller annet oppsett, kun nivåjusteringer i sluttrinn.

Vedlegg

• Center Sammenligning.jpg
    Center Sammenligning.jpg
    74,8 KB · Sett: 231
  • Dirac Bass Control.jpg
    Dirac Bass Control.jpg
    107,5 KB · Sett: 249
  • Dirac Bass Control Psy smooth.jpg
    Dirac Bass Control Psy smooth.jpg
    79,5 KB · Sett: 214
  • Front Left sammenligning.jpg
    Front Left sammenligning.jpg
    73,7 KB · Sett: 193
  • Front Right Sammenligning.jpg
    Front Right Sammenligning.jpg
    75,6 KB · Sett: 195
  • Strorm Dirac Levels.png
    Strorm Dirac Levels.png
    287,4 KB · Sett: 199
  • subs dirac.jpg
    subs dirac.jpg
    140,1 KB · Sett: 203
  • Subs sammenligning.jpg
    Subs sammenligning.jpg
    65,1 KB · Sett: 204
  • Subs utgangspunkt.jpg
    Subs utgangspunkt.jpg
    131,2 KB · Sett: 206
  • Utgangspunkt.jpg
    Utgangspunkt.jpg
    117,2 KB · Sett: 180
  • Utgangspunkt Psy smooth.jpg
    Utgangspunkt Psy smooth.jpg
    88,1 KB · Sett: 186

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
572
113
Ullensaker
Har fått testet litt nå og postet på facebook, men glemte helt om posten her. Kopierer inn fra facebook her.
Har flyttet subben bak etter posten og fått bort dippen rundt 60Hz. Har og fått testet litt mer og det er bra trøkk nå :)

Har fått inn like subber i kinoen og tenkte jeg skulle legge ut resultat fra hva Storm ISP med Dirac Bass Control gjør med oppsettet.
Frontene er AS Monitor og det er 5 stk JBL 4645 (1 A, 3 B og 1 C) hvor det er 3 4645B i front og de to andre 4645 stablet liggende ca midt bak. Har en bred dipp på 50-70Hz i sitteposisjon og håpte noen subber bak skulle klare å fikse opp det området. Må nok flytte subben bak litt lenger til høyre da det kan ses på Dirac-målingen at det er dipper i 50-70Hz området bak også.
Jeg kjørte på med full bass control valget i Dirac og delte på 130Hz. Har lagt ved målinger fra REW med og uten smoothing.
Alle subber var individuelt justert til likt nivå som resten av høyttalerene. Hvis jeg justerer subbene samlet til samme nivå som resten av høyttalerene drar Dirac ned nivået på resten ca 10 db.
Som dere ser av grafene klarer Dirac å justere subben bra. Fikk dessverre ikke testet om bassen ble fysisk nok, slik jeg har hatt problemer med før med subber bak, men tok en rask lytt til litt musikk og Blade Runner 2049 og det hørtes lovende ut.
Får håpe naboen ikke sov...
Grafene uten Dirac er helt uten delay eller annet oppsett, kun nivåjusteringer i sluttrinn.

Dirac er morsomt å jobbe med. Ser da virkelig bra ut T. Lettere med like enn ulike subber tenker jeg

20 Nov 2008
13.877
84
48
Ja det virker spennende med Dirac.
Det spørs om man ikke må få testet det ved neste korsvei

Sent from my iPhone using Tapatalk

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
572
113
Ullensaker
Bare på gøy. Her er to vannfall. Den ene med Dirac og den andre med Audyssey.

IMG_20200410_113659.jpg

IMG_20200510_211323.jpg

Er ganske utrolig hva Dirac gjør i tid.

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
572
113
Ullensaker
Wow , såpass ja
Å der er oppsettet ellers helt likt , kun Audyssey vs Dirac ?

Helt identisk foruten 1Eq ved 60hz på Dirac som jeg har satt selv. Dirac is the shit... 😁 men tids domenet er helt vanvittig forskjell på.

Men så må man huske på at denne Dirac boksen koster omtrent det samme som prosessoren og at jeg kan ha vert uheldig med Audyssey og heldig med Dirac målingene og mik plassering.

• Like
Reactions: Torolan
20 Nov 2008
13.877
84
48
Helt identisk foruten 1Eq ved 60hz på Dirac som jeg har satt selv. Dirac is the shit... men tids domenet er helt vanvittig forskjell på.

Men så må man huske på at denne Dirac boksen koster omtrent det samme som prosessoren og at jeg kan ha vert uheldig med Audyssey og heldig med Dirac målingene og mik plassering.

Joda , det kan jo være litt tilfeldigheter inni bildet selvsagt , men ja det virker utrolig lovende dette.
Tviler vel litt på om jeg kommer til å kjøpe en slik tilleggsboks. Men sikler veldig på å teste en prosessor med Dirac innebygd etterhvert kjenner jeg

21 Okt 2003
1.598
5
38
Dirac 3.0 er sluppet.

Dirac Live v3.0.0 Changelog

2020-06-03

Added
  • Official Dirac Live Bass Control support
  • Updated user interface
  • Keyboard input for text fields
  • User feedback during Bass Control calculations
  • Ability to view measured spread
  • Unofficial support for MacOS 10.11, 10.12 and 10.13
Fixes
  • Installation/Uninstallation is fixed for Windows
  • Improved stability

• Like
Reactions: Saarg and Gorm
21 Okt 2003
1.598
5
38
Ny Dirac 3.0.5 nå.

Litt forbedringer ifra 3.0.4.
JBL SPD-55 DLBC.

Vedlegg

• 304 305.jpg
    304 305.jpg
    48,2 KB · Sett: 131
20 Nov 2008
13.877
84
48
Stadige forbedringer virker det til ja.
Men det ser ut som jeg kanskje skal få teste dette selv nå om ikke så altfor lenge 😀

• Like
Reactions: borabora