Denon X3800H VS Marantz Cinema 50 - hjelp!

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
For min del er «vitsen» med en receiver å produsere surround.

Den løsningen din krever vel to eller flere fjernkontroller? Du må vel benytte forsterker-fjernkontrollen til å velge kildene tilknyttet den? Men også TV fjernkontrollen for å styre apper osv? Kanskje egne fjernkontroller for kilder som Apple TV også?

I såfall vil jeg påstå at å koble alt til TVn og lyden derfra via ARC er en svært mye mere brukervennlig løsning, der du kun trenger forholde deg til TV fjernkontrollen
Med CEC på bruker jeg kun Apple kontrollen. Med den slår jeg på Apple TV, som igjen starter forsterker og TV med riktig input. De fleste appene ligger og på Apple TV boksen.
Forsterkeren velger automatisk format (stereo, dd, atmos, dts osv.).
Når jeg er ferdig, slår jeg av Apple TV, som i tur slår av forsterker og TV.
Får selvsagt bruk for andre fjernkontroller om jeg skal bruke andre innganger, mediaspiller, dvd osv. Men svært ofte gjør Apple boksen alt.

• Like
Reactions: Nemesis
2 Feb 2004
1.876
11
38
65
avforum.no
Med CEC på bruker jeg kun Apple kontrollen. Med den slår jeg på Apple TV, som igjen starter forsterker og TV med riktig input. De fleste appene ligger og på Apple TV boksen.
Får selvsagt bruk for andre fjernkontroller om jeg skal bruke andre innganger, mediaspiller, dvd osv. Men svært ofte gjør Apple boksen alt.
Jeg bruker min AVC 3800 som jeg alltid har gjort, som en audio/video sentral. ATV 4K, BD spiller og UHD spiller tilkoblet uten noe CEC og ARC, så HDMI ut til en 19" TV for musikk bruk og en PJ for film og serier. Alt styres med en Logitech Harmony Elite. Bruker dog ATV fjernkontrollen for Atmos musikk avspilling fra Apple Music og volume på AVC'en. Funker fjell.:cool:

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18

Den løsningen din krever vel to eller flere fjernkontroller? Du må vel benytte forsterker-fjernkontrollen til å velge kildene tilknyttet den? Men også TV fjernkontrollen for å styre apper osv? Kanskje egne fjernkontroller for kilder som Apple TV også?

I såfall vil jeg påstå at å koble alt til TVn og lyden derfra via ARC er en svært mye mere brukervennlig løsning, der du kun trenger forholde deg til TV fjernkontrollen
Får selvsagt bruk for andre fjernkontroller om jeg skal bruke andre innganger, mediaspiller, dvd osv. Men svært ofte gjør Apple boksen alt
Jeg bruker min AVC 3800 som jeg alltid har gjort, som en audio/video sentral. ATV 4K, BD spiller og UHD spiller tilkoblet uten noe CEC og ARC, så HDMI ut til en 19" TV for musikk bruk og en PJ for film og serier. Alt styres med en Logitech Harmony Elite. Bruker dog ATV fjernkontrollen for Atmos musikk avspilling fra Apple Music og volume på AVC'en. Funker fjell.:cool:
Harmony Elite er utrolig bra. En venn av meg har ett par av de i full bruk. Har kun den gamle Harmony, men etter en del utskiftninger ble den ikke oppdatert. Den er jo ikke en gang i samme liga som Eliten dog. Virkelig trist at Logitech la ned produksjonen.

• Like

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Og selvsagt har du fullstendig rett 🤣
Ved bruk av ARC, er det selvsagt ikke tilgang til GUI fra receiveren.
Da trenger en skjermen. Så jeg legger meg flat der.
Men jeg glemte appen til Marantz ;-)

Vedlegg

• A497E3F6-AD4C-4B00-A76B-5774E8D22D18.png
    A497E3F6-AD4C-4B00-A76B-5774E8D22D18.png
    155,2 KB · Sett: 49
  • Like
27 Aug 2009
6.289
30
48

Jeg har 6 fjernkontroller, men bruker bare en av gangen. Og det er for å skifte kanal på Allente boksen. Eller for programmere opptak eller se på opptak, eller bruke apper i Allente boksen.
Volum på de fleste kanaler og opptak er stort sett likt. Har flere satelittbokser. Anlegget slås på med å starte Allente boksen og slås av ved å bruke fjernkontroll til TV. Det er forbrukervennlig for meg. Og har vært det i ca. 25 år.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like
Reactions: naist

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Jeg har 6 fjernkontroller, men bruker bare en av gangen. Og det er for å skifte kanal på Allente boksen. Eller for programmere opptak eller se på opptak, eller bruke apper i Allente boksen.
Volum på de fleste kanaler og opptak er stort sett likt. Har flere satelittbokser. Anlegget slås på med å starte Allente boksen og slås av ved å bruke fjernkontroll til TV. Det er forbrukervennlig for meg. Og har vært det i ca. 25 år.

Vel. Det har skjedd en del fremskritt på 25 år og det fremstår som du kunne hatt nytte av å sette deg inn i mulighetene eARC & HDMI CEC byr på

• Like

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18

Så lenge du er fornøyd og alt virker som det skal, så er jo det som er det viktigste. :)

Hverken CEC eller Multifjernkontroller er helt problemløse, i det minste frem til du har satt deg ordentlig inn i det. Selv da kan du møte problemer. Har en mediaspiller som har en feil i CEC delen av hdmi kontakten. Dermed tok den kontrollen i tide og utide. Fikk en liten dubbeditt som koblet fra CEC signalet fysisk for den.

Som foreslått her kan det være lurt å sette seg inn i de fjernkontrollene du bruker daglig. Mange av de til TV bokser gir deg muligheten til å legge inn for TV av/på, volum og skifte av kilde.

Ikke akkurat one remote to rule them all, men praktisk i daglig bruk 😀

2 Feb 2004
1.876
11
38
65
avforum.no
Vel. Det har skjedd en del fremskritt på 25 år og det fremstår som du kunne hatt nytte av å sette deg inn i mulighetene eARC & HDMI CEC byr på
Eller gleden av en god universal fjernkontroll, kan ikke tenke meg noe enklere og bedre enn det. Har en i musikkrommet og en i stua. I stua bruker jeg i tillegg ARC mot en Sonos AMP, fungerer det også.

Oekern

0
5 Jun 2007
309
12
18
33
Mtp X3800H/X4800H og Dirac oppgradering;
Noen som vet om man kan bruke Dirac når man spiller 2 (2.1) stereo i Pure direct mode ?

TimJ

0
9 Okt 2010
434
0
16
Jeg har Cinema 50 og er sykt fornøyd med den.
Den er helt rå på film og jeg må si at den er utrolig bra på stereo.

Jeg kjører den som 5.1 pr nå, men skal ha den som 7.2.4 bare vi får bygget ferdig huset vi skal flytte inn i.

Hadde B&W CM8 før, og den hadde ikke noe problem med å drive de til syke volumer uten forvrengning osv.

Nå har jeg Monitor Audio Bronze 2 og en sub, og det er fantastisk lyd.

Andrew R tester jo faktisk Cinema 50 mot B&W 805 D4, og er overrasket over hvor utrolig bra det låter.

Kan anbefale denne på det varmeste.

Boye

0
9 Jan 2005
295
0
16
Vurderer Cinema 50 selv! Har noen her mulighet til å måle watt fra stikkontakten når det ikke er lyd (på, men ingen lyd), vs f.eks. 5.1 "kveldsvolum" ? Blir den varm i bruk? Spør pga. noe småbekymret for varmeutviklingen (klasse A/B) da den skal inn i et skap hvor det står en LX87 nå (klasse D, kjølig i bruk på ~70W).