Denon X3800H VS Marantz Cinema 50 - hjelp!

1 Sep 2003
1.020
6
38
40
Hei,

Har begynt å se litt på ny reciever og står mellom X3800H og Cinema 50
Har googlet og sett så mange youtubevideoer de siste dagene at jeg holder på å bli gal. Det vil si - det er få videoer enda, men de få er sett ganske mange ganger.

På en side kommer det frem at Denon er mer filmreciever enn Marantz som er bedre på musikk

Andrew Robinson som har videoreview av begge ute på youtube nevner Cinema 50 som en erstatter for SR8015 (som virker litt merkelig med tanke på prisforskjellen) men samtidig sier at Denon er bedre på film om man hører på "lavere volum" (vet ikke hva de definerer som høyt volum). Med min Yamaha i dag ligger jeg på ca -20 når jeg ser film, -30 til vanlig tv.
Jeg syns det blir mye prat uten tyngde som kan hjelpe med å veie for eller i mot det ene produktet... Til slutt blir liksom konklusjonen at de liker Cinema 50 bedre pga utseende, og det betyr ikke så mye for meg.

I USA skiller det nesten $1000 mellom X3800H og Cinema 50 - i Norge 3500 kr, noe som virker unaturlig skjevt med tanke på dollarkurs, men det gjør meg bare mer usikker på om man slå til på Cinema 50 siden prisdifferansen ikke er så stor her.

Så er det jo elefanten i rommet da - alle de som mener at X3800H og Cinema 50 i prinsippet er akkurat helt like på tross av prisforskjellene her...

Jeg har ikke hatt Denon før, og Marantz er fryktelig mange år siden jeg har vært borti...

Hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg med å forstå forskjellene her, spesielt disse to modellene :)

2 Feb 2004
1.881
13
38
65
avforum.no
Hei,

Har begynt å se litt på ny reciever og står mellom X3800H og Cinema 50
Har googlet og sett så mange youtubevideoer de siste dagene at jeg holder på å bli gal. Det vil si - det er få videoer enda, men de få er sett ganske mange ganger.

På en side kommer det frem at Denon er mer filmreciever enn Marantz som er bedre på musikk

Andrew Robinson som har videoreview av begge ute på youtube nevner Cinema 50 som en erstatter for SR8015 (som virker litt merkelig med tanke på prisforskjellen) men samtidig sier at Denon er bedre på film om man hører på "lavere volum" (vet ikke hva de definerer som høyt volum). Med min Yamaha i dag ligger jeg på ca -20 når jeg ser film, -30 til vanlig tv.
Jeg syns det blir mye prat uten tyngde som kan hjelpe med å veie for eller i mot det ene produktet... Til slutt blir liksom konklusjonen at de liker Cinema 50 bedre pga utseende, og det betyr ikke så mye for meg.

I USA skiller det nesten $1000 mellom X3800H og Cinema 50 - i Norge 3500 kr, noe som virker unaturlig skjevt med tanke på dollarkurs, men det gjør meg bare mer usikker på om man slå til på Cinema 50 siden prisdifferansen ikke er så stor her.

Så er det jo elefanten i rommet da - alle de som mener at X3800H og Cinema 50 i prinsippet er akkurat helt like på tross av prisforskjellene her...

Jeg har ikke hatt Denon før, og Marantz er fryktelig mange år siden jeg har vært borti...

Hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg med å forstå forskjellene her, spesielt disse to modellene :)
Teknisk sett er det vel samme produktet, bare å se på baksiden.;) Denon og Marantz har samme eiere, men produktene har ofte litt forskjellig sound. Jeg har en AVC 3700 nå og har en AVC 3800 i bestilling, ser ingen grunn til å betale 3500.- mer for Cinema 50. Jeg bruker anlegget mitt kun til multikanal musikk og film, så hvordan det låter i stereo bryr jeg meg ikke om.:cool:

1 Sep 2003
1.020
6
38
40
Takk for svar! Da tror jeg vi er i samme båt - har både Cinema 50 og X3800H i bestilling siden det var ventetid på begge - men er helt enig med deg, ser egentlig ikke noe poeng i å betale mer for det som i prinsippet er samme produkt :)
Godt å høre det er flere med den tankegangen :D
Hva var årsaken til at du velger å gå fra 3700 til 3800?

• Like
Reactions: Nemesis
2 Feb 2004
1.881
13
38
65
avforum.no
Takk for svar! Da tror jeg vi er i samme båt - har både Cinema 50 og X3800H i bestilling siden det var ventetid på begge - men er helt enig med deg, ser egentlig ikke noe poeng i å betale mer for det som i prinsippet er samme produkt :)
Godt å høre det er flere med den tankegangen :D
Hva var årsaken til at du velger å gå fra 3700 til 3800?
Vil ha Auro 3D og mulighet for 4 subber, har 3 nå. Dirac kan være interessant også, dersom det ikke blir for dyrt.:)

• Like
Reactions: _frost_

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Min forståelse er at de langt i fra er samme produkt på tross av samme eiere, og at Marantzen låter bedre - ref Andrew Robinson nevnt ovenfor her.

Når det er sagt vet jeg ikke helt hvor stor forskjell jeg sjøl ville hørt og lener mot Denonen på grunn av det store displayet. Digg å kunne se hva som foregår raskt, om man skulle være i tvil.

• Like

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Har denne mulighet for Atmos i 7.2.4, litt vanskelig å se fra spesifikasjonene.
Usikker på de fire subbene. Skal bare ha 1 så jeg har ikke satt meg inn i det elementet. Så reviewen Andrew Robinson gjorde på «lillebroren» og ble solgt, men husker ikke om multi-sub var et tema

• Like
2 Feb 2004
1.881
13
38
65
avforum.no
Usikker på de fire subbene. Skal bare ha 1 så jeg har ikke satt meg inn i det elementet. Så reviewen Andrew Robinson gjorde på «lillebroren» og ble solgt, men husker ikke om multi-sub var et tema
7.2.4 er 2 subber, tenkte på LCR, SL, SR og SB pluss 2 subber og 4 høyde høyttalere. Så ut som litt lite utganger for det.

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Skal du ha 7.1-4.4, så er ikke Pioneeren med, selv om den nok er bra.
Marantz Cinema 50 erstatter på ingen måte sr8015, som er i en helt annen liga. Det er sr6015 den erstatter og er ellers veldig lik Denon AVC-X3800H.
For de som kommenterer at de liker å se hva som foregår og vil ha større skjerm på receiveren, noe både sr6015 og cinema 50 mangler, så er det en (i) knapp på fjernkontrollen som gir deg full oversikt på TV skjermen i stedet.
Begge er et godt valg og hadde jeg ikke funnet en SR7013, så hadde jeg nok gått for Denonen jeg og.
En fordel med de nye er at du kan, om du har nok effektforsterkere, slå av all intern (alt eller ingenting) forsterkning og bruke den som en ren prosessor/ forforsterker.

Sist redigert:
  • Like
2 Feb 2004
1.881
13
38
65
avforum.no
Skal du ha 7.1-4.4, så er ikke Pioneeren med, selv om den nok er bra.
Marantz Cinema 50 erstatter på ingen måte sr8015, som er i en helt annen liga. Det er sr6015 den erstatter og er ellers veldig lik Denon AVC-X3800H.
For de som kommenterer at de liker å se hva som foregår og vil ha større skjerm på receiveren, noe både sr6015 og cinema 50 mangler, så er det en (i) knapp på fjernkontrollen som gir deg full oversikt på TV skjermen i stedet.
Begge er et godt valg og hadde jeg ikke funnet en SR7013, så hadde jeg nok gått for Denonen jeg og.
En fordel med de nye er at du kan, om du har nok effektforsterkere, slå av all intern (alt eller ingenting) forsterkning og bruke den som en ren prosessor/ forforsterker.
Dersom en skal ha 7.2(4).4 på AVC 3700 og AVC 3800 må en ha en ekstra stereo forsterker. Den kan valgfritt brukes på front eller høyde bak. Min AVC 3800 er nå endelig på vei etter flere utsettinger.:)

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Dersom en skal ha 7.2(4).4 på AVC 3700 og AVC 3800 må en ha en ekstra stereo forsterker. Den kan valgfritt brukes på front eller høyde bak. Min AVC 3800 er nå endelig på vei etter flere utsettinger.:)
Regnet med at det visste han, den har prosseseringen til det i det minste 😀
Skal selv straks koble om litt til å bruke XTZ Edge A2-400 foran. Om jeg noen gang får satt opp noe i taket, gjenstår å se. 😅

• Like

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Det fungerer vel kun når du kjører kildene dine gjennom forsterkerern? Jeg har alle kildene koblet rett i TVn og kjører lyden ut via ARC og da fungerer vel løsningen du skisserer heller dårlig?

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Det fungerer vel kun når du kjører kildene dine gjennom forsterkerern? Jeg har alle kildene koblet rett i TVn og kjører lyden ut via ARC og da fungerer vel løsningen du skisserer heller dårlig?
Kanskje. Jeg har ikke sjekket det, men ser ikke hvorfor den ikke skulle komme opp med det samme når den står på TV (ARC inn). Jeg kan teste det når jeg kommer hjem om noen dager til.

27 Aug 2009
6.290
30
48
Hele vitsen med en receiver er at den er kontrollsenteret i oppsettet ditt. Alle bokser i receiver som tar seg av lyden og sender bilde til TV via HDMI. Samme HDMI sender lyd tilbake fra apper via ARC, til en på forhånd spesifisert AV knapp på din receiver. På min Yamaha er det AV4. Slå på HDMI-CEC. Men når alt fungerer svitsjer receiver av seg selv når du velger app på TV.
Etter det jeg har fått med meg brukes det litt andre komponenter i Marantz som gjør den forskjellig fra Denon.
Dette gjelder neppe den nye toppmodellen til Denon som koster deretter….

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like
Reactions: naist and Nemesis

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Marantzen fungerer likt til Denon, Onkyo og Sony (samt sikkert mange andre merker) ved bruk av CEC.
Personlig bruker jeg Apple TV kontrollen til 90% eller mer av det jeg bruker forsterkeren og TVen til. Gjennom CEC slår den på, velger riktig inngang og lar meg styre volum. Forsterkeren velger automatisk stereo eller surround 😀

• Like

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Og selvsagt har du fullstendig rett 🤣
Ved bruk av ARC, er det selvsagt ikke tilgang til GUI fra receiveren.
Da trenger en skjermen. Så jeg legger meg flat der.

• Like
Reactions: Ballis and Nemesis

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
20221212_223927.jpg

Slik ser det ut gjennom forsterkeren, om det skulle være av interesse. Men som sagt virker det desverre ikke med ARC

• Like

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Hele vitsen med en receiver er at den er kontrollsenteret i oppsettet ditt. Alle bokser i receiver som tar seg av lyden og sender bilde til TV via HDMI. Samme HDMI sender lyd tilbake fra apper via ARC, til en på forhånd spesifisert AV knapp på din receiver. På min Yamaha er det AV4. Slå på HDMI-CEC.
For min del er «vitsen» med en receiver å produsere surround.

Den løsningen din krever vel to eller flere fjernkontroller? Du må vel benytte forsterker-fjernkontrollen til å velge kildene tilknyttet den? Men også TV fjernkontrollen for å styre apper osv? Kanskje egne fjernkontroller for kilder som Apple TV også?

I såfall vil jeg påstå at å koble alt til TVn og lyden derfra via ARC er en svært mye mere brukervennlig løsning, der du kun trenger forholde deg til TV fjernkontrollen

Sist redigert:
  • Like
Reactions: naist