DENON produkter..

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
28.998
287
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Ja, Denon har alltid hatt god kvalitet på produktene jeg har hatt.
Rommet jeg skal ha den i er et lite soverom i kjelleren som jeg har ominnredet med et 5.2 anlegg, en 65" 4K tv og en sitteplass. Brukes til å se hockey i vintersesongen, spille xbox og en og annen film når kona har veninneråd i stua.
Har hatt en Yamaha RX-V 781 da den takler 4K og har preout på alle kanaler, men lydmessig blir den for dårlig. Gleder meg til å teste siste generasjon fra Denon

DevilEj

0
Medlem av ledelsen
22 Jul 2004
28.998
287
83
51
Viken
minhjemmekino.no
Hmmmm. Når jeg la inn bestilling på 3600H lå den med info om at den var ventet til lager 19.07. Nå ser jeg at dato er fjernet.
Sendte en mail til kundeservice med forespørsel om antatt leveringsdato i går, men fikk ikke svar. Er dette en receiver som ikke kommer før langt utpå høsten dropper jeg nok denne

17 Feb 2006
663
3
18
Aldri vært noen stor fan av Denon, i mine øyne har produkter fra andre produsenter vært å foretrekke, Denon POA-6600 monoblokker med tilhørende forforsterker er nok det mest spennende jeg har god kjennskap til fra merket (en god kamerat hadde disse), men de gjorde ikke spesielt godt inntrykk dem heller selv om de leverte helt greit. Dessverre trodde mange at man måtte på HiFi-klubben å handle for å få noe ok på 90-tallet, og slik ble jo produsenten hypet opp i mye større grad enn hva jeg synes at de fortjener slik jeg ser det.

Danke

0
4 Aug 2007
12.324
193
63
Denon lager mye variert, i mange prisklasser.

Det er vel det gjeveste Japanske merket, sånn jeg ser det.
Stereo deres fokuserer kanskje mer på lyd enn watt...

Så skal du ha mye Watt så vurderer du bare andre.

Hifiklubben is what it is...

Sist redigert:
17 Feb 2006
663
3
18
Denon lager mye variert, i mange prisklasser.

Det er vel det gjeveste Japanske merket, sånn jeg ser det.
Stereo deres fokuserer kanskje mer på lyd enn watt...

Så skal du ha mye Watt så vurderer du bare andre.

Hifiklubben is what it is...

Denon er så langt derifra det gjeveste merket fra Japan, men du får stå fritt til å synes det for egen del, som kjent har jeg ikke det beste forholdet til merket og har aldri helt forstått at noen velger dem.

Hva gjelder Watt så er mitt inntrykk at det er Denon heller enn flere andre produsenter som har fokus på antall Watt heller enn lyd, selv hadde jeg en gang en Luxman (eid flere Luxman forøvrig) som var veldig beskjeden spesifisert og likevelte bedre enn en vesentlig mer moderne og bedre spesifisert Denon. Denonen til min kamerat ble også testet opp mot den nest minste Rotel (en kamerat hadde denne og den var beskjedne 2x30 Watt) men Rotel'en opplevdes å være kraftigere enn Denon'en og den spilte i alle fall vesentlig bedre.

Når selv ikke Denon POA 6600 monoblokkene med tilhørende forforsterker evnet å engasjere meg, den gangen kunne nok dem sees som prestisjeprodukter fra merket, mens mye annet gjorde dypt inntrykk. Da var det enkelt for min del å avskrive Denon, får jeg først et negativt forhold til et merke så er jeg ikke den som jager å høre mer fra dem igjen og slik ble det med Denon.

9 Jun 2019
483
58
28
Denon har bestandig hadd en fin lyd i mine ører. Men ikke mine favoritt for det. Om det er det jevneste merke fra Japan, tja kanskje ikke. Men det spørs hvordan man ser på det. Kanskje danke mener at Denon er det mest allround japanske merke sammen med Marantz. Luxman ser jeg på som high end produsenter. Har aldri hørt de selv. Men jeg har lest mye om de. Og det er et merke jeg har lyst og høre på. Særlig klasse A-forsterkere fra Luxman. Men litt av en pris.

Danke

0
4 Aug 2007
12.324
193
63
Ja tenkte å nevne både Luxman og Technics, men mener de er eid av noen av de store...

Ja disse er High end iallefall Luxman, men av de generelle Japanske så synes jeg Denon er best.

Marantz er ikke opprinnelig Japansk da, men har samme eier som Denon.

9 Jun 2019
483
58
28
Ja, der tok jeg feil. Opprinnelig amerikansk. Men jeg synes Denon er bra jeg. Som sagt ikke helt min gate. Men liker de bedre enn andre merker.

Danke

0
4 Aug 2007
12.324
193
63
Og nå eies Classe av Denon...
Og produseres på Denons fabrikk med Classe folk.

Så da er det plutselig mye High end I Denon, kanskje det smitter over.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Denon er så langt derifra det gjeveste merket fra Japan, men du får stå fritt til å synes det for egen del, som kjent har jeg ikke det beste forholdet til merket og har aldri helt forstått at noen velger dem.

Hva gjelder Watt så er mitt inntrykk at det er Denon heller enn flere andre produsenter som har fokus på antall Watt heller enn lyd, selv hadde jeg en gang en Luxman (eid flere Luxman forøvrig) som var veldig beskjeden spesifisert og likevelte bedre enn en vesentlig mer moderne og bedre spesifisert Denon. Denonen til min kamerat ble også testet opp mot den nest minste Rotel (en kamerat hadde denne og den var beskjedne 2x30 Watt) men Rotel'en opplevdes å være kraftigere enn Denon'en og den spilte i alle fall vesentlig bedre.

Nå er det noen faktorer som gjør det vanskelig å høre effekten av watt i forskjellige oppsett.
Noe av "effekten" kommer av det som kalles dempningsfaktor som kan regnes ut som "8 ohm / impedansen på utgangen på effekt forsterkeren" . Denne faktoren kan også påvirkes av intern tilbakekobling i forsterkeren osv, men generelt vil en kraftig forsterker drive høyttalerne mer presist og følge musikk signalet, og kan ofte høres mer "pinglete" ut enn en forsterker som etter hvert mister kontrollen og typisk får frem mer av resonans frekvensen i bass systemet i høyttaleren.
Det er derfor ikke uvanlig at et oppsett med en 2x30 Watt forsterker på enkelte høyttalere kan høres ut som har mer "effekt" i bassen enn hvis samme høyttaler drives av en forsterker med full kontroll....

Når selv ikke Denon POA 6600 monoblokkene med tilhørende forforsterker evnet å engasjere meg, den gangen kunne nok dem sees som prestisjeprodukter fra merket, mens mye annet gjorde dypt inntrykk. Da var det enkelt for min del å avskrive Denon, får jeg først et negativt forhold til et merke så er jeg ikke den som jager å høre mer fra dem igjen og slik ble det med Denon.

Nå var vel ikke monoblokkene POA 4400 og POA 6600 (A) med og uten optical klasse A egentlig noen prestisjeprodukter fra Denon?
Det var mer mye ytelse og watt for pengene og gøy å drive f.eks CV AT100 med..... Hadde selv mye glede av POA 4400 blokkene som kunne plasseres nærme høyttaleren for å få ned lengden på høyttaler kablene og kunne benytte balanserte XLR signalkabler osv. Mye av valg av dette handler etter min mening om samspillet mellom effekt forsterker og høyttaler. POA 4400 blokkene klarte f.eks fint å drive den "vanskelige kondensator lasten" fra Quad ESL 57 høyttalerne uten å brenne opp, Noe slike små Rotel 2x30W forsterkere ofte ikke gjorde og gikk i selvsving og sendte ut røyksignaler.....

241152

Denon har laget mer prestisje-effekt forsterkere i High end klassen så som POA8000 og senere POA S1 for å nevne noen. Har sjekket ut 8000 modellen, men ikke S1 dessverre...

Synes det er litt trist å se retningen Denon har tatt de siste årene, der det ikke er mye High End og rene effekt forsterkere igjen. Nå er det mer bare praktiske små dingser som kan lage lyd og surround receivere det går i....

Sist redigert:
  • Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM