Ronny DD skrev:
Godt Nyttår !
Slike flyttesjauer kan sannelig ta på.
Hei Ronny (og alle andre som følger med på utopien min),
Godt nytt år og alt det der … !
Flyttesjau tar på … jeg har flyttet, pusset, shoppet og møblert til … urk … og det er fortsatt noen «mindre» ting på lista over utestående i heimen … også her har tiltakslysten ebbet «litt» ut … en pisk og et par spark i hekken mottas med takk!
Litt oppgradering på HiFi-fronten har det blitt tid til – Ny stereobenk! (vedlagt bilde) Den ble ferdig i våres og jeg er fortsatt meget fornøyd med produktet av mine tommeltotter og manglende snekkerferdigheter!
Det har også blitt oppgradering på datafronten, innimellom «ingenting» … bl.a. ny HD som har resultert i at jeg i «noe» tid har saumfart mitt pikkpakk etter installasjonskoden til EAGLE (PCB CAD programmet). Heldigvis var installasjonskoden til EAGLE ikke fortapt i flyttesjauet, og den dukket opp av «intet» her forleden, så nå har jeg ikke den unnskyldningen for å trekke beina etter meg …
Før flyttinga så var jeg ikke tilfreds med framdriften og «resultatet» av PCB-designet til utgangsbufferen. Det var for stort og kronglete - rett og slett lite «elegant». Dette skyldes i stor grad bruken av komplementære dobble J-FETs sammen med et «differensielt» design. Jeg har derfor innimellom pludret litt med å gjøre J-FET delen av designet «single-endede» (kontra komplementært push-pull), dette gjelder bufferen (vedlagt «Simple Buffer JFET SE.GIF») og 2. Trinnet (vedlagt «OTA JFET SE.GIF») MERK prinsippdesignet av RIAAen er ikke endret, den er fortsatt gjennomgående differensiell, det er kun endringer i «bitene». Det er nesten litt «rykk til bake til start», jf. noen av dine første innspill til «utopien» min. Ved å gjøre J-FET delen «single-ended» så kan de enkelte byggeblokkene også deles opp til «mono», i stedet for å være to sammenvevde kanaler til differensiell forsterking. Det blir med andre ord enklere å legge ut PCB-designet i mindre blokker med mindre krysskobling, og at enkelte deler av designet enklere kan lages/bygges på innstikkskort (til et «mammakort») slik at total designet/kretsutlegget forhåpentlig blir enklere og mer oversiktlig, foruten mer kompakt. Ulempen med å bruke J-FETene «single-ended» er dårligere symmetri i forsterkingen mellom de to delene av det differensielle signalet, men jeg tror at bruken av «common mode servo» gjør denne ulempen ganske marginal. Fordelen er mindre DC-offsett. For øvrig virker det som ytelsesforskjellen mellom «single ended» og komplementær «push-pull» J-FET er heller marginal EDIT: med unntak av en økning av forvregning av like orden, som i stor grad undertrykkes av CM-servoene DOBBELTEDITdvs egentlig bare 2. harm.
Jeg har også puslet litt med designet av spenningsregulatoren (jf. vedlagt kretsskjema for den positive reg.), den har lagt på seg med en hel transistor som buffer til «spenningsreferansen» => enda bedre ripple undertrykking og lastregulering. Det var vel egentlig ikke behov for noen endringer her men like vel
På PCB-siden så er designet av den uregulerte forsyningen med gyrator antagelig så godt som ferdig (jf. forenklet kretsskjema for gyratoren). Det er egentlig unødvendig med egene kretskort til denne delen, men jeg bruker det som en «svenneprøve» i design og produksjon av PCB. Jeg skal ikke produsere kretskortene selv men helst bestille dem fra et sted som «tåler» prototyp-ordrer fra ufaglærte DIY-pillfingre.
OLIMEX er dem jeg har på plakaten. Bøygen er å konkludere med at siste revisjon og «kvalitetssjekk» av PCB-designet er hva det er, og sende bestillingen!
Jeg har også dillet en del med PCB-designet på regulatorene og utgangsbufferen (før flyttinga), men har hatt veldig mange tilfeller av «slik eller slik», jf. endringen over fra komplementær til single ended og har i mellomtiden grublet enda mer på «slik eller slik». Jeg grubler også litt om jeg skal ta sjansen på å bruke SMD-komponenter til regulatorene, bufferen og strømspeilene, dvs. de delene som jeg tror det er mest hensiktsmessig å ha på innstikkskort til et «hovedkort». Fordelen, foruten et svært kompakt kretsutlegg for de bitene, er muligheten for å bruke transistorparene i BC847/-57 serien med god termisk kobling og matching.
Håper jeg kan grave opp til tiltakslyst før påska kommer ramlende …
… å dæven … snart 8 500 visninger av tråden min !!
mvh
KJ