Fremad i alle retninger!
Dere får ha meg unskyldt fransken min, men dæven døtte: 49XX visninger?
Er det tittelen på tråden som lurer søkemotorene runt om eller?
Så til temaet:
En mikrometeres framgang kan herved rapporteres!
Det er til og med framgang i vikrelighetens verden, ikke bare i den virtuelle simuleringsverdenen!
Siden sist har jeg investert i en «hobby»/«non-profit» lisens av
Eagle 4.1 fra Cadsoft, som forhandles i Norge av
Krepro. Jeg har dermed tatt mine første musseskritt i rettning av PCB-design; og jeg som trodde simuleringer var noe hælvetes dilletanteri! Progresjonen vil komme til å likne på Norges Banks tiligere signaler vedr. styringsrenten - små og ikke hyppige steg!
Vedlagt følger kretsskjema, kortlayout (GIF-filene) og noen bilder (JPG-filene av prototypen av spenningsregulatoren. Prototypen er bygd med likeretting og tilhørende kondensatorer. Det «endelige» designet vil ikke ha likeretter med tilhørende krams, da jeg planlegger å ha trafo og likeretting ++ i en egen boks, og reguleringen i samme boks som kretskortene til selve RIAAen (sannsynlig vis med «remote sensing»). Prototypen er laget ved å designe PCB-layouten i Eagle, med 2,54 mm (0,1 tommer) raster, skrevet ut på papir, som er lagt over et std. eksperimentkort størrelse «europakort» med 2,54 mm raster og loddeøyer. Layouten er fiksert ved å sette på et par uvalgte komponenter, og deretter er komponenthull satt i papiret med en liten stift. Jeg satte også inn huller i «printbanene» for å veksle melleom overside og underside, samt for å lage vinkler i printbanene. Ved designet av layouten brukte jeg uhensiktsmessig bye tid på å få det til å se pent ut som ferdig print/PCB, i stedet for å ta konsekvensen av at layouten var til et eksperimentkort - dvs lærdom #1 var: tenk i raster og rette vinkler. En annen tabbe ved byggingen av prototypen var at jeg ikke brukte nok tid på å gjøre meg ferdig med trekkingene av «printbaner» i starten, slik at jeg mot slutten brukte ufrholdsmessig mye tid på å gå over trekkingen og rette feil. Jeg satte også inn for mange komponenter litt for tidlig, slik at trekkingen etter hvert ble litt uoversiktelig og kontete. Lærdom #2 var 1) sett inn kun et fåtall komponenter for å fiksere layout-arket (helst i periferien av layouten); 2) trekk alle «printbaner» helt ferdig, en for en, 3) sett inn resten av komponentene til slutt. Etter mange timer med feilsøking, og et par brente småsignal transistorer virker prototypen nå etter hensikten, med ett lite unntak: utgangsspenningen er litt for lav (maks 20V ut istedet for ca 30V). Jeg har så langt ikke giddet å sjekke hva det kommer av (potensielt sett feil verdi på noen motstander). Kortslutningsbeskyttelsen er forordensskyld testet ... den virker så viselig at lysdiodene slukker ved kortslutning. Jeg vurderer å sette inn et par Z-enerdioder for å gi litt jevnere belastning på effekttranssitorene ved kortsluttning.
Med unntak av at multimeteret mitt forteller meg at regulatorene regulerer spenningen, så gjenstår det å utforske ytelsen til regulatoren, både objektivt (dvs. i tørre kjedelige tall) og subjektivt (evt. lydmessige virkninger). Med hensyn til det objektive, så har jeg investert i et par eksterne ADDA-konvertere fra Behringer (SCR-2496), som sammen med
VisualAnalyser fra SillanumSoft, sannsynlig vis kan gi noen svar på de objektive størrelsene (dersom jeg finner ut av hvordan jeg kan bruke dette). Med hensyn til det subjektive, så har jeg enda ikke bestemt meg for hva jeg vil bruke prototypen til; eksisterende forforsterker eller eksisterende RIAA? Men det kommer nok.
mvh
KJ
EDIT: «sukkerbitene» med motstander (jeg har brukt 1K ohm, 150 ohm og 15 ohm) som ligger i kabinettet benyttes for å begrense strømen ved de første testene med spenning på, dette reduserer konsekvensene av feil og forenkler feilsøkingen betraktelig.