Den ultimative DIY RIAA!?

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
...
Kan forstå at interessen er liten, men er den der hos andre enn KJ og meg ?
...
Må bare tilføye at jeg sitter å humrer litt over tanken på at det ser ut til at du er i ferd med å bli konvertert til «phonofil» ved hjelp av mitt utopiske RIAA-prosjekt. Fra «hard-core-objektivist» (unskyld merkelappen) til «phonofil» (fortsatt unskyld merkelappen), ved hjelp av et utopisk urealisert DIY-RIAA-prosjekt ... da regner jeg med at du snart er i ferd med å tråle bruktbørsene for kurrante platespillere og hauger av håpløst avleggs, gammeldags og skrøpelig vinyl? Det er tross allt litt kjedelig å sitte med «verdens beste» DIY-RIAA uten egnet avspillingsutstyr og musikk til å spille av ... ;)

mvh
KJ

PS. der tor jeg nesten jeg har navnet på kreajsonen også «The Phonophile MC», dvs. MC i påvente av en evt. senere MC/MM

18 Jun 2004
783
0
0
KJ skrev:
Må bare tilføye at jeg sitter å humrer litt over tanken på at det ser ut til at du er i ferd med å bli konvertert til «phonofil» ved hjelp av mitt utopiske RIAA-prosjekt. Fra «hard-core-objektivist» (unskyld merkelappen) til «phonofil» (fortsatt unskyld merkelappen), ved hjelp av et utopisk urealisert DIY-RIAA-prosjekt ... da regner jeg med at du snart er i ferd med å tråle bruktbørsene for kurrante platespillere og hauger av håpløst avleggs, gammeldags og skrøpelig vinyl? Det er tross allt litt kjedelig å sitte med «verdens beste» DIY-RIAA uten egnet avspillingsutstyr og musikk til å spille av ... ;-)

mvh
KJ

PS. der tor jeg nesten jeg har navnet på kreajsonen også «The Phonophile MC», dvs. MC i påvente av en evt. senere MC/MM
Humrer.... jo, bare le du
Platespiller ? Hm Jeg har jo ingen vinyl, ingen arm, ingen mc.... Ingen støvbørste:D
Navn I ... Vel etter det jeg ser har vi litt forskjellige tilnerminger, jeg liker diskretiseringen, og har holdt meg til det.
Avleggs ? nei , det er jo mange med helt dilla på platespillere, og i hht ljudia selger de mere spillere nå enn for 10 år siden...

vedlegget:
Her er inngangen laget for høy impedans. "tradisjonelle brukere" i disse digitaltider.

Forsyningen er laget med aktiv shunt for ekstrem støyundertrykkelse, undertrykkelse av støy fra forsyning.

Forsyningen får mere av musikksignalet siden reguleringen er "mykere" enn tradisjonell regulering. Aktiv shunt gir bemerkelsesverdig mindre støy på forsyningen, noe jeg regner som følsomt særlig i en riaa. Valget av shunt transistor og dennes egenstøy er avgjørende for støyen som er på forsyningen til slutt. Her valgt bc 547 557 / c. pn434 pn439 (low noise)? kan være mulig alternativ.

Aktiv shunt eller med gyrator er også vesentlig for betydelig forbedring! En støyende 78Lxx eller lm337/317 kommer ikke i nærheten! Her ligger kanskje kjernen til en audiophile forsyning, nøyaktigheten i regulering har gått på bekostning av støy. Jeg vil tro tinnitussen melder seg fort nok, så det er ingen grunn til å tilføre mere enn nødvendig.;-)

Tilbakekopling over flere ledd for common mode er gjort med moderat tilbakekopling, men essensiell for trinnenes oppførsel.
Tilbakekopling er brukt lokalt til buffere og forsterkertrinn
Passiv riaa korigering.
Trinn uten direkte tilbakekopling har fått kaskode for øket linearitet.

maskinen sier -1,5uV dc ofsett og noen meget fine verdier ellers.... og noe i dette sier meg at det faktisk er bra, kanskje ? En dc servo, ? joda, den kommer dersom jeg bestemmer å bygge.

Kanskje det kunne være grunn til å søke etter investorer da, som kjøpte sine printplater for videresalg... Og prototyper er også dyrt.

takker for innspirasjonen. vedlagt den variant jeg ville bygget(omtrent).

Vedlegg

• Obsolete-Audio-jfet-riaa.gif
    Obsolete-Audio-jfet-riaa.gif
    97,5 KB · Sett: 131
18 Jun 2004
783
0
0
Here Ya go... Dc servo.... (passiv !)
Støyredusert forsyning.
regulert, og støyreduksjon for alle individuelle trinn.
Kaskodekopling for inngangstrinn og trinn uten tilbakekopling (unntak common mode leddet)

For MC kortslutt R514 og R516.
Ekte diskret J-Fet riaa. helt nøyaktig riaa kurve....

Dc ut sier maskinen er 48uV på det værste hehe
:D

heia nostalgia

Hm.... så var det platespilleren da......Projekt med en grado eller no slikt.... ?

Vedlegg

• Obsolete-Audio-jfet-riaaII.gif
    Obsolete-Audio-jfet-riaaII.gif
    96,5 KB · Sett: 140

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
ADVARSEL !
Skjekket riaa kurven... og den er ikke i nærheten !
http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf
http://www.hagtech.com./equalization.html
Joda, frekvensavvikene er i overenstemmelse med referansefunksjonen som ser slik ut som Lpalace-overføringsfunksjon:

Inspilling/pre-emphasis:
X*((1+(3180*1E-6)*S)*(1+(75*1E-6)*S))/((1+(318*1E-6)*S)*(1+(3.18*1E-6)*S)),

ogtil avspilling/de-emphasis:
Y*((1+(318*1E-6)*S)*(1+(3.18*1E-6)*S))/((1+(3180*1E-6)*S)*(1+(75*1E-6)*S))

X og Y benyttes til å skalere funksjonen til riktig nominelt nivå, ved 1 KHz kan følgende verdier benyttes: X=1/10 og Y=10, som gir forsterking på 1 @ 1 KHz. Overføringsfuksjonene er definert med utgangspunkt i tidskonstantene i RIAA-specen + HF responsen iht Neumann; dvs.:
3180*1E-6, dvs. 3180 µS, dvs. 50,05 Hz,
318*1E-6, dvs 318 µS, dvs. 500,5 Hz,
75*1E-6, dvs 75 µS, dvs. 2122 Hz, og
3.18*1E-6, dvs 3,18 µS, dvs. 50050 Hz iht Neumann

mvh
KJ

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
Humrer.... jo, bare le du
Platespiller ? Hm Jeg har jo ingen vinyl, ingen arm, ingen mc.... Ingen støvbørste:D
Navn I ... Vel etter det jeg ser har vi litt forskjellige tilnerminger, jeg liker diskretiseringen, og har holdt meg til det...
Navn, jo det er ikke verdens 7. under i kreativitet. Vi har nok litt forskjellig tilnerming ja. For de sekundære funksjonene, dvs. servoene, ser jeg ikke det store poenget med disekreringen. Jeg er nok ikke 100% fundamentalist her heller, jf. common mode feedback.

...
Avleggs ? nei , det er jo mange med helt dilla på platespillere, og i hht ljudia selger de mere spillere nå enn for 10 år siden...
Det er litt morsomt at vinyl intill nylig har hatt høyere salgstall enn SACD og DVD-A til sammen.

vedlegget:
Her er inngangen laget for høy impedans. "tradisjonelle brukere" i disse digitaltider.
... pokker ... jeg trenger større skjerm.

Forsyningen er laget med aktiv shunt for ekstrem støyundertrykkelse, undertrykkelse av støy fra forsyning.

Forsyningen får mere av musikksignalet siden reguleringen er "mykere" enn tradisjonell regulering. Aktiv shunt gir bemerkelsesverdig mindre støy på forsyningen, noe jeg regner som følsomt særlig i en riaa. Valget av shunt transistor og dennes egenstøy er avgjørende for støyen som er på forsyningen til slutt. Her valgt bc 547 557 / c. pn434 pn439 (low noise)? kan være mulig alternativ.

Aktiv shunt eller med gyrator er også vesentlig for betydelig forbedring! En støyende 78Lxx eller lm337/317 kommer ikke i nærheten! Her ligger kanskje kjernen til en audiophile forsyning, nøyaktigheten i regulering har gått på bekostning av støy. Jeg vil tro tinnitussen melder seg fort nok, så det er ingen grunn til å tilføre mere enn nødvendig.;-)
For komponenter som arbeider nær sine maksimumsgrenser så er det god logikk i å fokusere på presisjon i bl.a.nøyaktig utgangsspenning fra regulatoren. Gyratorer er forresten fabelaktig enkle og effektive til å undertrykke støy på strømforsyningen. Temperaturstabiliteten kan forbedres ved å sette inn en diodekoblet transistor i mellom mostandene i spenningsdeleren (enkelt strømspeil), samt justere en del på motstandene. Jeg har eksperiementert litt med dette i min regulering, og det ser ikke ut til å endre på noe vesentlig utenom temperatrustabiliteten; fra jamt negativ, til positiv opp til ca 40 grader, flatt mellom 40 og 60 grader og svakt negativ over 60 grader.

Tilbakekopling over flere ledd for common mode er gjort med moderat tilbakekopling, men essensiell for trinnenes oppførsel.
Tilbakekopling er brukt lokalt til buffere og forsterkertrinn
Hmmm ... jeg bør m.a.o. legge in mulighet for å justere forsterkingen i CMR-servoene.
Passiv riaa korigering.
Trinn uten direkte tilbakekopling har fått kaskode for øket linearitet.

maskinen sier -1,5uV dc ofsett og noen meget fine verdier ellers.... og noe i dette sier meg at det faktisk er bra, kanskje ? En dc servo, ? joda, den kommer dersom jeg bestemmer å bygge.
Slett ikke ille.
Kanskje det kunne være grunn til å søke etter investorer da, som kjøpte sine printplater for videresalg... Og prototyper er også dyrt.
Joda, jeg forventer at noen frognertiere kan komme til å flagre før RIAAen er operativ. Hmm ... investorer ... hmm ... jeg tror likevel ikke dette er noe jeg kommer til å bli rik av.
takker for innspirasjonen. vedlagt den variant jeg ville bygget(omtrent).
Tusen takk det samme.

mvh
KJ

18 Jun 2004
783
0
0
KJ skrev:
Navn, jo det er ikke verdens 7. under i kreativitet. Vi har nok litt forskjellig tilnerming ja. For de sekundære funksjonene, dvs. servoene, ser jeg ikke det store poenget med disekreringen. Jeg er nok ikke 100% fundamentalist her heller, jf. common mode feedback.
Vel her fant jeg ut at linjen kunne holdes men gå på kompromi og ha tilbakekopling i de siste leddene.

... pokker ... jeg trenger større skjerm.
Hengende interesse ? syns da tydelig å merke at størrelsen endres med interessen.
For komponenter som arbeider nær sine maksimumsgrenser så er det god logikk i å fokusere på presisjon i bl.a.nøyaktig utgangsspenning fra regulatoren. Gyratorer er forresten fabelaktig enkle og effektive til å undertrykke støy på strømforsyningen. Temperaturstabiliteten kan forbedres ved å sette inn en diodekoblet transistor i mellom mostandene i spenningsdeleren (enkelt strømspeil), samt justere en del på motstandene. Jeg har eksperiementert litt med dette i min regulering, og det ser ikke ut til å endre på noe vesentlig utenom temperatrustabiliteten; fra jamt negativ, til positiv opp til ca 40 grader, flatt mellom 40 og 60 grader og svakt negativ over 60 grader.
Tja, men her er endringene presisjonen med shuntingen godt tilstrekkelig, noen volt i endring blir det ikke, og da er støyen langt viktigere siden den på en måte setter presisjonen i ytterste konsekvens av no feedback.
Jeg har heller valgt å ha ett videre arbeidsområde for kretsene 13-22 volt er flått.
Temp stabiliteten, jo men disse er også lokalt koplet strømkompenserende og skulle ikke trenge ytterligere, mere komponenter mere hensyn til støy... som jeg er livredd i kretser med masser forsterkning slik som i riaa.

Hmmm ... jeg bør m.a.o. legge in mulighet for å justere forsterkingen i CMR-servoene.
Kanskje ...Eller du kan legge inn ett nullpunkt. Det er jo ganske mye forsterkning i ett MC trinn som du velger.

Det ser heller ut til at jeg ville gått for en MM

Joda, jeg forventer at noen frognertiere kan komme til å flagre før RIAAen er operativ. Hmm ... investorer ... hmm ... jeg tror likevel ikke dette er noe jeg kommer til å bli rik av.

Tusen takk det samme.

mvh
KJ

Vert sannelig ikje sekker på ka som skjedde med simmen til advarselkretsen, den ville ikke følge her.... akkurat som en forsterket differanse mellom lemahn og Ne....
Jo har fått med meg likningene, sånn noenlunde;-)

Jeg har skjekket litt og foreløpig er ihvertfall ingen fare for at jeg spretter opp og kliner til med en layout over natta. Men har kikka på maaange sider platespillergreie.... 2k5 for en tallerkensnurrer med entinnet lang gaffel, og da sitter det en pickup der jeg ikke ville bruke ? Og så skule jeg hatt en tur på loppemarkedet for å finne litt nyskrapa vinyl......

Har noen skjekket ut Ben Duncan riaa ?

Hei er det noen tweakere som kunne komme med noen lure tips slik at det kunne komme med allerede i denne fase ? Ingenting er umulig....
vedlagte krets gir 1.15v ut for 1v tilført inv riaa kretsen.

ER DET NOEN TWEAKERE HER ?

Kunne vel ha kaskodekoplet de siste trinnene, samt brukt buffer i utgangene..... Hmmmmmm....

Vedlegg

• MM-ria-b&w-jfet-riaaII.gif
    MM-ria-b&w-jfet-riaaII.gif
    91,9 KB · Sett: 136
2 Mar 2007
13
0
0
sjostromaudio.com
KJ skrev:
....Jeg har som nevntet annet sted i tråden sett litt på Analog Devices SSM2210/-20 som har god spec. på dette området, problemet er tilgjengelighet, noen som evt. vet hvor disse kan skaffes uten for mye hazzle og uten å være nødt til å kjøpe 1000 stk av dem?. Andre alternativ kan være Ananlog Devices sine MAT02/03 (som ELFA har), men da blir den en viss asymetri i inngangstrinnet mht. båndbredde og Hfe. Noen som har andre forslag?
Jag har ett antal SSM2210/20.....

Har du byggt något än?

Det schema som du har laddat upp senast visar att du har missat lite i brusoptimering. Det är fundamentalt fel att dämpa en svag signal innan man förstärker den.

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei Per Anders,
peranders skrev:
Jag har ett antal SSM2210/20.....
Foreløpig har jeg gtått bort fra å bruke disse, og satser i første omgang på å bruke BD441/442 i inngangen. Jeg har fått noen «samples» fra Analog devices, så dersom jeg kommer på andre tanker så har jeg til første prototyp. Jeg takker ellers for tilbudet.

...
Har du byggt något än?
...
Desverre, som jeg nevnte på DIYAudio, så har prosjektet ligget på is alt for lenge. Jeg har en idiotisk vegring mot å lage prototyper og PCB-design. En vegring jeg rett og sellt ikke skjønner noe av.

...
Det schema som du har laddat upp senast visar att du har missat lite i brusoptimering. Det är fundamentalt fel att dämpa en svag signal innan man förstärker den.
Dersom det er R41/R46 i denne du sikter til:
9845d1144713600-ultimative-diy-riaa-balimirror-v3.jpg

så er de der for å representere kildeimpedans i min Ortofon MC25FL PU.
Essensen i designet er at det r strømen fra PU som «forsterkes» (dvs buffres av strømspeilet og omsettes til spenning i føsrste delen av RIAA-nettverket.

Pokker det er på høy overtid å få ræva i gir ... 8)

mvh
KJ

2 Mar 2007
13
0
0
sjostromaudio.com
Greppade inte riktigt...

Jag missade nog att att du använder ett anti-RIAA nät på ingången. Det skulle vara kul om du använde LTSpice (gratis) istället. Då kan jag och många andra granska din konstruktion bättre. Det finns väldigt många som kan detta program, speciellt på diyaudio.com

Jag skulle nog råda dig att titta på varje delsteg för sig och se vad du får.

BD441 skulle jag nog inte ta i första hand eftersom fT bara är 3 MHz. Om du ändå vill använda en effekttranssistor så är BD139 (100 MHz) ett bättre väl.

Om du startar en tråd på diyaudio.com så får du säkert mer svar eller så kan du också tjöta lite på det tysta vinylnördforumet. Det går bra med engelska om man vill.
www.Analog-Forum.de - Das Forum der Analogue Audio Association

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
peranders skrev:
Jag missade nog att att du använder ett anti-RIAA nät på ingången. Det skulle vara kul om du använde LTSpice (gratis) istället. Då kan jag och många andra granska din konstruktion bättre. Det finns väldigt många som kan detta program, speciellt på diyaudio.com
...

Hei igjen,
jag har full forståelse for at skjematikken min kan være litt uoversiktelig ved første øyekast. SwitcherCAD har jeg sett litt på, jeg liker ikke brukergrensensittet, men kanskje det går seg til ...

...
BD441 skulle jag nog inte ta i första hand eftersom fT bara är 3 MHz. Om du ändå vill använda en effekttranssistor så är BD139 (100 MHz) ett bättre väl.
...
Jeg har simulert litt med BD139/140 i inngangen. BD139/140 gir:
- drøyt dobbelt så mye støy som BD441/442, 900 pv/sqrt/Hz) mot 390 pV/sqrt(Hz),
- marginalt høyere forsterkning, ca 930X mot 870X,
- litt over dobbelt så høy båndbredde, 3,6 Mhz (- 3dB) mot 1,5 Mhz, og
- noe lavere forvregning, uten RIAA EQ har jeg 3. harmoniske på -140 dbV mot ca -130. dbV tildligere (ved 100 KHz og hhv 465 og 435 mV ut)

Av hensyn til støyytrelsen tror jeg at jeg fortsetter med BD441/442, ellers takk for forslaget. Den ideelle transistoren til inngangstrinnet tror jeg er ZTX618/718 fra Zetex. Jeg har imidlertid valgt å priotitere tilgjengeliget på komponenter ift. disse transistorene. Zetex transistorene gir omlag samme båndbredde og forsterkning som BD139/140, marginalt mindre støy enn BD440/441, og marginalt mindre forvregning enn BD139/140. Med hensyn til forvregning så vil ytelesen uansett være begrenset av mellomtrinnet i designet. Med hensyn til båndbredden, så tror jeg begrensningen ligger i PUs egen induktans (omalg 10-20µ Ohm) i forhold til inngangsimpedansen, som er på omlag 2,5 ohm. Støytelsen vil være begrenset av PUs spoleresistans på omlag 6 ohm (jeg har ikke regnet så nøye på andre kilde resistanser)

...
Om du startar en tråd på diyaudio.com så får du säkert mer svar eller så kan du också tjöta lite på det tysta vinylnördforumet. Det går bra med engelska om man vill.
www.Analog-Forum.de - Das Forum der Analogue Audio Association
Takker for forslaget, men jeg tror designet er så godt som ferdig, det gjenstår å komme igang med å designe/produsere PCB og lage en prototyp eller to, så jeg finner ut av hvordan det står til i vikeligheten 8).

mvh
KJ

2 Mar 2007
13
0
0
sjostromaudio.com
Jag skrev "tysta" menade förstås "tyska".....

Ett tips från mig är att du provar de enskilda stegen och försöker mäta upp lite. Big-bang metoden kan fungera men om du inte är en stjärna på simulering så bör du inte tro för mycket på det.

När jag gjorde mitt QSXM2 steg så testade jag varje förstärkarsteg för sig för att på så sätt få en känsla av bandbredd och fasvridning.

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
peranders skrev:
Jag skrev "tysta" menade förstås "tyska".....
8) jeg tok det som en selvfølge at nettstedet var «tysk», så jeg leste «tyst» og forstod det som «tyst» ... presumption, the mother of all fuckups ...

...
Ett tips från mig är att du provar de enskilda stegen och försöker mäta upp lite. Big-bang metoden kan fungera men om du inte är en stjärna på simulering så bör du inte tro för mycket på det.
Big-bang-metoden er grei nok for å tilføre litt ekstra spenning i hverdagen ... men, skrittvis framrykking er nok det som skal til for å få litt framgang her. Jeg tror ikke jeg har noen skjulte talenter for simulering. Ulempen med simulering er at man blir «lat og doven» ... takk for tipset og interessen.

Av hensyn til 46XX visninger av denne tråden er det kanskje på tide at jeg får ræva i gir ... 8)

mvh
KJ

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei,
dette er kun en liten pasus for å legge inn prinsippskissen til RIAAen som jeg har behov for ifm med at jeg er i ferd med å sammen fatte denne konstruksjonstråden sinm «min side på HFS. Denne tråden vil fortsette som konstruksjonstråd, hvor evt. progresjon vil bli postet. Det er også et tiltak for å gi meg selv et lite spark bak for å bevege meg i retning virkeligheten. Jeg er i ferd med å lage en prototyp av spenningsregulatroene, den vil antagelig tjenes som modifisert strømforsyning til min nåværende forforsterker.

mvh
KJ

Vedlegg

• DIY-RIAA prinsippskisse.gif
    DIY-RIAA prinsippskisse.gif
    6,8 KB · Sett: 129

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Fremad i alle retninger!

Dere får ha meg unskyldt fransken min, men dæven døtte: 49XX visninger?

Er det tittelen på tråden som lurer søkemotorene runt om eller?

Så til temaet:
En mikrometeres framgang kan herved rapporteres!
Det er til og med framgang i vikrelighetens verden, ikke bare i den virtuelle simuleringsverdenen!

Siden sist har jeg investert i en «hobby»/«non-profit» lisens av Eagle 4.1 fra Cadsoft, som forhandles i Norge av Krepro. Jeg har dermed tatt mine første musseskritt i rettning av PCB-design; og jeg som trodde simuleringer var noe hælvetes dilletanteri! Progresjonen vil komme til å likne på Norges Banks tiligere signaler vedr. styringsrenten - små og ikke hyppige steg!

Vedlagt følger kretsskjema, kortlayout (GIF-filene) og noen bilder (JPG-filene av prototypen av spenningsregulatoren. Prototypen er bygd med likeretting og tilhørende kondensatorer. Det «endelige» designet vil ikke ha likeretter med tilhørende krams, da jeg planlegger å ha trafo og likeretting ++ i en egen boks, og reguleringen i samme boks som kretskortene til selve RIAAen (sannsynlig vis med «remote sensing»). Prototypen er laget ved å designe PCB-layouten i Eagle, med 2,54 mm (0,1 tommer) raster, skrevet ut på papir, som er lagt over et std. eksperimentkort størrelse «europakort» med 2,54 mm raster og loddeøyer. Layouten er fiksert ved å sette på et par uvalgte komponenter, og deretter er komponenthull satt i papiret med en liten stift. Jeg satte også inn huller i «printbanene» for å veksle melleom overside og underside, samt for å lage vinkler i printbanene. Ved designet av layouten brukte jeg uhensiktsmessig bye tid på å få det til å se pent ut som ferdig print/PCB, i stedet for å ta konsekvensen av at layouten var til et eksperimentkort - dvs lærdom #1 var: tenk i raster og rette vinkler. En annen tabbe ved byggingen av prototypen var at jeg ikke brukte nok tid på å gjøre meg ferdig med trekkingene av «printbaner» i starten, slik at jeg mot slutten brukte ufrholdsmessig mye tid på å gå over trekkingen og rette feil. Jeg satte også inn for mange komponenter litt for tidlig, slik at trekkingen etter hvert ble litt uoversiktelig og kontete. Lærdom #2 var 1) sett inn kun et fåtall komponenter for å fiksere layout-arket (helst i periferien av layouten); 2) trekk alle «printbaner» helt ferdig, en for en, 3) sett inn resten av komponentene til slutt. Etter mange timer med feilsøking, og et par brente småsignal transistorer virker prototypen nå etter hensikten, med ett lite unntak: utgangsspenningen er litt for lav (maks 20V ut istedet for ca 30V). Jeg har så langt ikke giddet å sjekke hva det kommer av (potensielt sett feil verdi på noen motstander). Kortslutningsbeskyttelsen er forordensskyld testet ... den virker så viselig at lysdiodene slukker ved kortslutning. Jeg vurderer å sette inn et par Z-enerdioder for å gi litt jevnere belastning på effekttranssitorene ved kortsluttning.

Med unntak av at multimeteret mitt forteller meg at regulatorene regulerer spenningen, så gjenstår det å utforske ytelsen til regulatoren, både objektivt (dvs. i tørre kjedelige tall) og subjektivt (evt. lydmessige virkninger). Med hensyn til det objektive, så har jeg investert i et par eksterne ADDA-konvertere fra Behringer (SCR-2496), som sammen med VisualAnalyser fra SillanumSoft, sannsynlig vis kan gi noen svar på de objektive størrelsene (dersom jeg finner ut av hvordan jeg kan bruke dette). Med hensyn til det subjektive, så har jeg enda ikke bestemt meg for hva jeg vil bruke prototypen til; eksisterende forforsterker eller eksisterende RIAA? Men det kommer nok.

mvh
KJ

EDIT: «sukkerbitene» med motstander (jeg har brukt 1K ohm, 150 ohm og 15 ohm) som ligger i kabinettet benyttes for å begrense strømen ved de første testene med spenning på, dette reduserer konsekvensene av feil og forenkler feilsøkingen betraktelig.

Vedlegg

• Schematic.gif
    Schematic.gif
    94,3 KB · Sett: 117
  • PCB.gif
    PCB.gif
    52,2 KB · Sett: 131
  • workinprogress.jpg
    workinprogress.jpg
    128,1 KB · Sett: 122
  • Layout og Duppeditter.jpg
    Layout og Duppeditter.jpg
    108,8 KB · Sett: 117
  • ItsAlive.jpg
    ItsAlive.jpg
    138,8 KB · Sett: 117
  • ItsAlive with red eyes.jpg
    ItsAlive with red eyes.jpg
    101,5 KB · Sett: 118
  • ItsAlive with red eyes 2.jpg
    ItsAlive with red eyes 2.jpg
    125 KB · Sett: 125
5 Apr 2005
651
0
0
Lkizom du har progresjon... var innom en garage i går... Og der var en diger platesamling...med noen mangler .....ei heller Norgez bank's signaler : Life of Rian.

Personlig foretrekker jeg en skjematisk layout i starten, snur og vender litt lager så noen av de mest selvfølgelige baner, komprimerer så litt og vurderer plasseringer og baner and i fåretrekker enda å rute så å si manuellt.

Styringsrenta ? er ikke det litt PØNK (alla Norgez bank) handbrekksving ? far edge assosiasjon: å ja for ordens skyld i disse Franske President-tider; Citroen har både drift og handbrekket på framhjula.

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny DD skrev:
Lkizom du har progresjon... var innom en garage i går... Og der var en diger platesamling...med noen mangler .....ei heller Norgez bank's signaler : Life of Rian.

Personlig foretrekker jeg en skjematisk layout i starten, snur og vender litt lager så noen av de mest selvfølgelige baner, komprimerer så litt og vurderer plasseringer og baner and i fåretrekker enda å rute så å si manuellt.

Styringsrenta ? er ikke det litt PØNK (alla Norgez bank) handbrekksving ? far edge assosiasjon: å ja for ordens skyld i disse Franske President-tider; Citroen har både drift og handbrekket på framhjula.
En mikrometer fremad, er famgang. Punktum og full stopp.

At det tar år og dag, vinter og sommer før det skjer noe er så sin sak, men framgang er framgang!

Det var i praksis manuell ruting jeg endte opp med, og det er det det ser ut til at jeg kommer til å fortsette med, men der er knoteri så det holder ...

Franske skranglekasser kan du ha for deg selv, morsom nok på et grustak eller langs en øde skogsbilvei, men ... 8) En sladd er forresten ikke en sladd før du har mistet trekk på fire hjul ...

mvh
KJ

5 Apr 2005
651
0
0
KJ skrev:
En mikrometer fremad, er famgang. Punktum og full stopp.

At det tar år og dag, vinter og sommer før det skjer noe er så sin sak, men framgang er framgang!

Det var i praksis manuell ruting jeg endte opp med, og det er det det ser ut til at jeg kommer til å fortsette med, men der er knoteri så det holder ...

Franske skranglekasser kan du ha for deg selv, morsom nok på et grustak eller langs en øde skogsbilvei, men ... 8) En sladd er forresten ikke en sladd før du har mistet trekk på fire hjul ...

mvh
KJ

Og sommer...
Åssen går det med rutinga? før eller siden må man kalle seg ferdig. Men ofte kommer en eller flere mulige modifiseringer i layouten til syne, og muligheten for å redusere litt 'banemasse' blir for fristende.

sladd eller skrens?

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny DD skrev:
Og sommer...
Åssen går det med rutinga? før eller siden må man kalle seg ferdig. Men ofte kommer en eller flere mulige modifiseringer i layouten til syne, og muligheten for å redusere litt 'banemasse' blir for fristende.

sladd eller skrens?
Ruting i sommersol ? ... nei det grå ikke 8)

Det er noen utfordringer mht. å bestemme seg for at ting er godt nok. Funksjonaliteten i Eagle mht. skalering, rotering og flytting av layout er heller ikke den beste (dvs av det lille jeg har funnet ut av). Det innebærer at det blir mye dobbeltarbeid mht. å teste ulike varianter av utlegg. Jeg håper på å bestemme meg for at ting er godt nok mht. delene til stømforsyningen (likeretting, kondensatorbank og gyrator, samt reguleringene). Layouten på buffertrinnet er jeg egentlig ferdig med men ikke fornøyd med - den er for stor rent fysisk. De øvrige trinnene har jeg ikke kommet særlig langt med. Veien videre blir bit for bit - hvert enkelt kort for seg, for å teste at bitene fungerer etter hensikten og uten for mange unoter.

mvh
KJ