Den ultimative DIY RIAA!?

18 Jun 2004
783
0
0
Hei, Skal si du har LAP's :??:

Lappen som skulle levere en lapp til lappen, men da han kom fram oppdaget han at lappen lå på lappen. hva stod på lappen, hvor mange lapper var det?

Lap 8 pga Lap 2,3 relative signalforsinkelse og etterfiltrering sammen med.... Så kan Lap8 gjøres til den form for dc-servo den er med sin egen rolloff.

Og så syns jeg den begynner å bli såpass kompleks at det er grunn til å vurdere forenklinger
Du kan bli kvitt Lap1,6 ved å hente tilbakekoplingen til Lap4,5 fra E1's motsatte signalinngang.

På den annen side: ved bruk av to forskjellige DC servoer med hvert sitt avvik, vil disse med stor sansynlighet slite litt mere enn nødvendig i hverandre. Det kan derfor være grunn til å vurdere Lap8 + inngang 's referanse som middelverdien av Lap4,5's utganger. Men da mistes effekten til differensial drift som gir signal...... På den annen side er det mulig å fjerne LAP8....

Tegner bare halve kretsen, ikke alle komponentbetegnelser eller verdier stemmer, jeg regnet med den tekniske leser forstår prinsippet.

Nå ble det veldig mye tall dB opp og i mente.
7200 Hz harm test er den høyeste frekv hvor både 2 og 3 harm framdeles er i audiobandet, derfor utbredt blandt diyere. Det viktigste ang harm fordeling er ANTAKELIG å la de harmoniske ha fallende verdi...

... bc8** tja de fines vel som dual og komplementær i smd pakke.
Kanskje legge den ut på pcb ?? og be om tilbud på noen printer fra elprint. f.eks ?

Vedlegg

• kjriaa-dc-servo-rearr-.gif
    kjriaa-dc-servo-rearr-.gif
    14 KB · Sett: 144

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei,
når man LAPper til en LAPp på LAPpen så må man regne med å få en LAPp i retur ... Man kan få proLAPs av mindre. Nok LAPskaus.

Designet begynner nok å bli en tanke omfattende. Jeg er ikke helt med på at det er komplekst, da det rent funksjonelt fortsatt er rimelig enkelt. Likevel, forenklinger er det alltid grunn til å vurdere, selv om det pga designets eksperimentelle natur kan være grunn til å gjøre det enda mer komplekst.

LAP8 er en som nevnt en common mode servo, som er satt inn for å forbedre undertrykkingen av common mode støy/signaler (innstrålt støy, brum, egenstøy og 2. harmonisk forvregning m.v.) i hele frekvensområdet ned til DC. 2nd stage i seg selv, uten LAP8, har en CMRR på omlag 80 dB under 20 Hz, mens bidraget fra LAP8 først er relevnat over 20 Hz. Jeg kan ikke helt se ideen med å begrense frekvensområdet til den. Et alternativ er selvfølgelig å fjerne LAP8, for å «stole» på inngangstrinnet og etterfølgende trinn (forforsterker m.v.). Inngangstrinnet har desverre nesten ingen undertrykking av common mode uten servo, resultatene med CMR-servo er dog i en helt annen klasse, jeg kommer tilbake til det litt senere ... Jeg er i utgangspunktet litt betenkt over mulige samarbeidsproblemer mellom CMR-servoen og DC-servoene, og er derfor ikke helt tent på ideen om å introdusere nye samarbeidsproblemer mellom DC-servoene ved å krysskoble referansepunktene.

dB opp og i ment, joda, dilletanteriet har ingen grenser i denne liksomverdenen med simuleringer. Det lille jeg har av forvregning har en monotont fallende karakter. dvs. 2. og 4. harmoniske skal i teorien være fraværende så lenge signalet betraktes rent differensielt, høyereordensforvregning har så langt ikke dukke opp. Så da gjenstår en bagatell av 3. ordensforvregning.

Ang. BC8X7 så kom de inn mens jeg satt å filosoferte lett over problematikken rundt kretsutlegg. Jeg kom til at det vil være forenklende å benytte innstikkskort (jeg har vært innom temaet et par ganger tidligere), hvor SMD komponentene er lagt ut på begge sider av innstikkskortet, slik at det blir en tilnærmet symetrisk signalbane for begge delene av det balanserte signalet på hver sin side av instikkskortet. Litt av dillemmaet her er at «utgangstransistorene» i strømspelet i inngangstrinnet har for høy effektavsetting for til å kunne bruke aktuelle SMD-komponenter, på den annen side så skal disse ikke være krtiske mht matching eller temperatur. DUAL utgavene av BC847/-57 er etter det jeg ser B-varainter, mens simuleringene er basert på C-varianter. Den ptrimære forskjellen her er så vidt jeg skjønner knyttet til HFe, hvor C-variantene har høyere HFe enn B. Så frågan er hvor stor betydning har matching av HFe og termisk kobling mellom transistorene, i forhold til høyere HFe uten samme matching og termiske kobling? Med hensyn til forskjeller mellom B- og C-typer mht nivået for HFe har jeg så lang kun identifisert marginale endringer i forsterkning/utgangsimpedans i strømspeilene til fordel for C typene, mens jeg vanskelig kan se noen endring i forvregning.

mvh
KJ

PS jeg har angivelig noen uidentifiserte LAPper et stykke bak i familierekka.

18 Jun 2004
783
0
0
Tja... je måtte tegne hele greia, nesten.... men nå er det ett eller annet som ikke helt stemmer ett sted eller to...
Gjorde enn 1000Hz sim, med efterfølg fft.... men på transienten trenger man ikke mye fft for å se at noe ikke stemmer helt...
de to 2k erne er utelatt, men disse utgjør ikke noen forskjell i simmuleringer. Her er common mode støy, som vises tydelig, men undertrykkes i siste ledd, alikevell IT's THERE !

Vedlegg

• kjriaa-dc-servo-fft.gif
    kjriaa-dc-servo-fft.gif
    38,5 KB · Sett: 139
  • kjriaa-.gif
    kjriaa-.gif
    38 KB · Sett: 132
  • kjriaa-sin.gif
    kjriaa-sin.gif
    45,6 KB · Sett: 133
18 Jun 2004
783
0
0
Jeg tror nok mye av støy og forvrenging kommer av kompromiene i strømspeilene. Etter litt kaffe på morran kunne jeg like godt teste først som sist.. forenkling og så enkelt som mulig er stadig tilbakevendende. ( Lurer på hvor mange ganger jeg har lest tråden ;) )

Tilbake til utgangspunktet med enkle speil og enkel krets gir hos meg betydelig mindre "fnidder" i simmuleringene... forbannede datanerder... wilson villedninger etc.... vel når man ikke gidder ta fram loddebolten å eksperimentere seg fram....

looks good on paper ??? skjermen først!

Her uten dc servoer etc innkoplet for å være sikker på at grunnkretsen virker som den skal.

Vedlegg

• KJriaa-current-mirrors1.gif
    KJriaa-current-mirrors1.gif
    33,5 KB · Sett: 135
  • KJriaa-mirr-sin1k.gif
    KJriaa-mirr-sin1k.gif
    43,1 KB · Sett: 146
18 Jun 2004
783
0
0
Komplekst ? Etter hva jeg forstår snakker vi om noe som i diskretisert form ser omtrent! slik ut: Mulig den ikke er SÅ ille.

Vedlegg

• R-KJ-riaa-v-2.gif
    R-KJ-riaa-v-2.gif
    65,7 KB · Sett: 141
18 Jun 2004
783
0
0
OscarOT skrev:
KULE saker ;-)

Ja jeg syns den var såpass at det var bryet vert å modde den for transistorfreaker, slik at den har mindre strømmotkopling i trinnene, men ellers samme prinsipp. Flere transistorer for å få fram den rette transistorgløden ;-)

Men nå følger den ikke den opprinnelige intensjon mtp tilbakekopling, pytt med det :mrgreen:

Vedlegg

• R-KJ-riaa-v-2-FB.gif
    R-KJ-riaa-v-2-FB.gif
    70,4 KB · Sett: 146

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
Jeg tror nok mye av støy og forvrenging kommer av kompromiene i strømspeilene. Etter litt kaffe på morran kunne jeg like godt teste først som sist.. forenkling og så enkelt som mulig er stadig tilbakevendende. ( Lurer på hvor mange ganger jeg har lest tråden ;) )
Så det er du som står for totusen og noen visninger??
Tilbake til utgangspunktet med enkle speil og enkel krets gir hos meg betydelig mindre "fnidder" i simmuleringene... forbannede datanerder... wilson villedninger etc.... vel når man ikke gidder ta fram loddebolten å eksperimentere seg fram....

looks good on paper ??? skjermen først!

Her uten dc servoer etc innkoplet for å være sikker på at grunnkretsen virker som den skal.
Hmmm. Pussig, her i heimen er sinuskurvene glatte som ... nuvel ... dette er uavhengig av hvilken tidsmessig oppløsning jeg velger i transientanalysen, how come?. Du minner meg forresten om at det er på høy tid å kjenne lukten av brente fingertupper, det er på tide denne nerden begynner å praktisere.

mvh
KJ

18 Jun 2004
783
0
0
Komponenter ssm2220 og... , prøv rsonline.no og klikk deg fram til

All Products | Electronic | Semiconductors - Discretes | Digital Transistors and Transistor Arrays

eller
http://www.schuro.de/preisl-audio-ics.htm

GAIN Jo, Uten motstandene R249, R259, R252, R253 som alle er på 249 Ohm endres gain fra ca 0.7V ut for 1mV inn. Med resistansene: 5.5v spiss Ut med 1mV spiss inn.
Fordel med forsterkning tidlig for å slippe forsterke støyen så mye til slutt.
I forsyningen har du valgt dyre transistorer, tip31 32 eller mje 340 350 er billigere og greier seg her. strømtrekket i vedlagte er omtrentlig 80 mA +/-15v.

Jeg tror jeg kom til omtrent 400 komponenter pr kanal ?
Fikk nesten lyst til å bygge'n....

Innspill alla BC847=billig /mat 03, 04 = svært dyt /ssm middel ?
kanskje ssm'ene ikke er så hakke gærne ? de mangler RoHS overenstemmelse, det kan bety mye spredning eller annet fæle greier... ?

Vedlegg

• R-KJ-riaa-v-3-FB.gif
    R-KJ-riaa-v-3-FB.gif
    66,9 KB · Sett: 134

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Pokker å du leker deg... ;)

SSM2220/-10 har jeg vært innom tidligere (har et sett liggende), men jeg har valgt dem bort siden de ikke har komplementære typer. Inntill videre tror jeg jeg går for BC8X7 (evt. i dobbelt utførelse) i strømspeilene. Valget ligger mer i retning av B eller C klassifiseringen av BCene. Jeg har eksperimentert litt å det synes å ha veldig marginal betydning. Ulempen er at BC8X7 typene ikke tåler like mye effekt som BC5X7, hvilket er et problem for utgangstransistorene i inngangstrinnet som kjører med relativt mye tomgangsstrøm og med forholdsvis stort spenningsfall over seg ): relativt høy effekt til å være småsignaltransistorer.

Forsterkningen i inngangstrinnet ligger p.t. litt i overkant av 1000X (500µV @ 6 Ohm), som antagelig er så høyt som det lar seg gjøre uten å miste kompatibilitet med f.eks. Ortofon SPU Meister GM, som gir 300 µV ut med en kilderesistans på 1,5 ohm (som vil få en forsterking i førstetrinnet på litt i overkant av 2000X). Forsterkingen i andre trinnet vil bli regulerbart fra ca. 1X til 8,5X i 16 trinn av 0,5X ved hjelp av en hex-dekoder og 1+4 passende motstander, ref. R1 i mellomtrinnet mitt.

Jeg har ikke drodlet særlig over valg av «pass-transistor» i spenningsreguleringen, ut over pris og alminnelige betraktinger om at tingene passer sammen, så er det antagelig heller ingen grunn til det. Ift. valget mellom TIP og MJE, så ønsker jeg å gjøre reguleringen en tanke universal (slik at den passer til de flere formål), i denne sammenheng passer antagelig TIPene bedre siden tåler mer strøm enn MJEene. Forøvrig var det en ide om å ikke sjonglere med alt for mange forskjellige transistortyper, dels for å forenkle logistikken, dels for å dra nytte av evt. kvantumsrabatter, og dels for å kunne matche transistorer der det evt. er nødvendig uten å kjøpe et helt overskuddslager.

400 og ? Godt det er noen som holder tellinga. Jeg var just inne på tanken om å lage noen kråkereir over påske for enkelte deler av designet, for å sjekke at virkeligheten henger på greip (ikke bare teorien). 400 og second thoughts. Som sagt omfattende om ikke komplisert. Det er på høy tid å børste støvet av byggelysten ...

mvh
KJ

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei igjen, på tide med litt mer LAPskaus og dB opp og ned i mente til krampa tar meg.

Vedlagt følger lett revidert utgave av inngangstrinnet. Nytt siden sist er først og fremst nytt transistorvalg på inngangen fra Zetex ZTX618/718 til std. BD441/-2. Som nevnt tidligere ønsket jeg å forenkle logistikken ved å fokusere litt mer på tilgjengelighet for komponentene og BD-typene er tilgjengelige via ELFA, og koster om lag det samme som Zetexene. BD-typene er effekttransistorer med forholdsvis høy spec. for kollektorstrøm Ic på ca. 4 ampere og for effekt, innpakningen tatt i betrakting – TO126. Sammen med lav Hfe antar jeg dette kan tyde på lav base-spredningsmotstand (Rbb), og lav ekvivalent base-emittermotstand Rbe, som igjen kan tyde på at den vil oppføre seg pent som inngangstransistor i inngangstrinnet mitt. Simuleringene vedr. forvrenging og støy tyder da også på at den oppfører seg meget likt Zetexene, dvs. forvrenging på noe under 0,01% og kildemotstanden i pickupen er fortsatt dominerende for støyytelsen. Uvektet støy i audiobåndet tilsvarer et signal støyforhold på ca. 82 dB med en input på 500 µV @ 6 Ohm, A-vektet tilsvarer det om lag 85-86 dB, og uvektet med en båndbredde på 1 MHz blir det ca 79 dB. Støyytelsen i selve elektronikken (dvs. ekskl. pickup) tilsvarer den termiske støyen i en motstand på om lag 3 ohm, mens den reelle inngangsimpedansen er på ca 2,5 ohm. Summa summarum er det ikke noe å krangle om her.

Den andre vesentlige forandringen ift. forrige utgave er som for 2nd stage, en CMR-servo (CMR – common mode rejection) i LAP8 som modellerer en OPA134 OPAMP, også her vil AD825 være et marginalt bedre valg mht. HF. Inngangstrinnet i seg selv har faktisk nesten ingen undetrykking av common mode, litt avhengig av testbetingelsene dvs. kildeimpedansen for common mode. I praksis så vil det i stor grad være slik at trinnets følsomhet for innstrålt støy vil være omvendt proporsjonalt med støyens kilde impedans slik at kildeimpedansen dividert med inngangsimpedansen gir en ekvivalent støyspenning på inngangen. Dvs. inngangen vil være ufølsom for høyimpedant støy, og forholdsvis mer følsomt for lav impedant støy, hva som havner i den siste kategorien må jeg innrømme at jeg er litt usikker på. Like fullt en differensiell forsterker med 0 dB CMRR er ingen differensiell forsterker, så derfor CMR-servo. Funksjonen i servoen er omtrent lik med servoen i 2nd stage, med den lille vrien at den her får betydelig hjelp av forsterkningen i inngangstrinnet. Den vedlagte grafen viser foruten en padde flat frekvensgang (rødkurve), undertrykking av common mode i blå kurve hvor alle motstander (bortsett fra kildeimpedans) ha 1% toleranse, dvs. uten noen matching/selektering av komponenter. Undertrykkingen av common mode ligger under –100 dBV opp til ca 100KHz, og bedre enn –120 dBV under ca 20 KHz. Hmmm CMRR fra 0 dB til –120 dBV med en stk. OPAMP … slett ikke dårlig, tro om den virker smertefritt? Dersom inngangsmotstandene R2 og R4 matches til en toleranse på 0,1% forbedres common mode undertrykkingen til om lag –140 dBV under ca. 1 KHz.

Som det framgår av frekvensresponsen (og omtalen av 2nd stage) er RIAA-nettverket praktisk talt ferdig «tunet». RIAA-nettverket her består av R28, R33, R35, R36, R37, R38, R44, R45 og C1. Det er benyttet dobble parallelle motstander i nettverket for å enklere få en presis frekvensgang, gitt valg av størrelsen på kondensatoren C1. Inngangstrinnet har nå en forsterkning på litt over 1200X. Heller ikke her fungerer DC-servoene tilfredsstillende med hensyn til flat frekvensgang ved høyere avskjæringsfrekvens, problemet er imidlertid kun 0,1 dB heving i området opp mot 100 Hz ved en LF avskjæring (-3dB) ved ca. 10 Hz. Overload av trinnet er ved nominelt 500µV @ 6 Ohm inn, i praksis begrenset av maksimal utgangsspenning, som er ca. 32V @ 0,1% forvrenging, uavhengig av frekvens (i audio området), hvilket evt. ville medføre termisk overbelastning av utgangstransistorene ved HF (over ca 10 KHz).
Hmmm da tror jeg ikke det var mer for i kveld (natt).

Det meste av RIAA en er for min del ferdig designet, trur eg. Det gjenstår å finne ut av om enkelte kretsdetaljer vil fungere i praksis, bl.a. CMR-servoene. Det gjenstår også noen praktiske tester mht. utgangstrinnet, dvs. om versjon 2 av buffertrinnet mot formodning er praktisk dugandes, jeg har gjort noen simuleringer som kan tyde på at det ikke er så gale mht. stabilitet likevel, men det blir jeg antagelig ikke klok på før det er testet ut i praksis. Deretter skal det filosoferes litt over kretsutlegg og PCB-design/-produksjon, for ikke å snakke om vareopptelling av komponenter og innkjøp av duppeditter og duppedatter (400++++X2?). Men mer om det til etter påske.

Mvh
KJ

Vedlegg

• BalImirror V3.jpg
    BalImirror V3.jpg
    115,4 KB · Sett: 143
  • BalImirror V3 fekv CMRR.jpg
    BalImirror V3 fekv CMRR.jpg
    67,1 KB · Sett: 135
18 Jun 2004
783
0
0
Zero popcorn noise !!!

http://www.electronic-data.com/NL/newsletter.asp?NLKW=06-02-1
http://www.globalspec.com/featuredproducts/Semiconductors/Discrete
http://www.globalspec.com/Supplier/ProductAnnouncements/LinearIntegratedSystem
http://www.electronic-data.com/een/2006/11_1143.asp

Yeeeaaaaa ! lsk389 lsj107 !!!!!

Da er det kanskje ikke så vanskelig å få til noe lineært alikevell. Rohs godkjenningen var pga bly. men nå kommer nye og med smd forpakkning eller ....

All fet phonotrinnet har passert 220 deler pr kanal, men da er dobbeltransistorene tellet som to...

Hva kan ett fullt j-fet phonotrinn være hvert ? basert på (lsj107 og lsk 389 smd ?)

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
http://www.electronic-data.com/NL/newsletter.asp?NLKW=06-02-1
http://www.globalspec.com/featuredproducts/Semiconductors/Discrete
http://www.globalspec.com/Supplier/ProductAnnouncements/LinearIntegratedSystem
http://www.electronic-data.com/een/2006/11_1143.asp

Yeeeaaaaa ! lsk389 lsj107 !!!!!

Da er det kanskje ikke så vanskelig å få til noe lineært alikevell. Rohs godkjenningen var pga bly. men nå kommer nye og med smd forpakkning eller ....

All fet phonotrinnet har passert 220 deler pr kanal, men da er dobbeltransistorene tellet som to...

Hva kan ett fullt j-fet phonotrinn være hvert ? basert på (lsj107 og lsk 389 smd ?)
Hmm. jeg fant ikke lsj107? Det var også noe om tilgjengelighet ... men likefullt en spennende tanke.

RoHs er uvesentlig så lenge det er DIY og ikke skal CE-merkes.

Borbely audio har et «all FET» phonotrinn (+ mye annet all FET). På meg virker det litt dogmatisk, ikke helt ulikt min egen tilnærming i denne tråden mht til mine oprinnelig designparametere.

Jeg gruer meg litt til å lage en komponentliste over hærligheten.

Vi kan kanskje ta en «Ultimate-DIY-RIAA-shootout»? ;)

mvh
KJ

18 Jun 2004
783
0
0
HTML:
  Qty\Days
   10           30           5
 1000 36260.00 28130.00 60680.00
 2 1558.00 1429.00 1944.00
 25 3112.00 2625.00 4574.00 

Size X: 150 Y: 100 (mm) Laminate: 2001 Surface: Electroless tin 

Outer layers     
     Inner layers           Panel stepup:     No     Gold finger:     0     (cm²)     Tracks:     0,15 mm     
     0,15 mm           Layers:     2     Min hole:     0,50 mm     (mm)     Clearance:     0,15 mm     
     0,15 mm           Drills P:     200     NP     0     
     Annular ring:     0,50 mm     
0,50 mm
to kort 30 dager pris 1429.-
25 kort 30 dager pris 2625.-

:roll:

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei, har du tatt påskeferie? ;)
Er dette qoutes fra el-print?
Jeg burde muligens ha satt opp noe om pris i designmålsettingene mine men ... dengang ei. På den andre siden 100 kr pr kort (i kvanta a 25) er jo ikke gale i det heletatt. Jeg ser forresten at det er noe ved PCB design som jeg ikke kan, vokabularet f.eks.

mvh
KJ

18 Jun 2004
783
0
0
KJ skrev:
Hei, har du tatt påskeferie? ;-)
Er dette qoutes fra el-print?
Jeg burde muligens ha satt opp noe om pris i designmålsettingene mine men ... dengang ei. På den andre siden 100 kr pr kort (i kvanta a 25) er jo ikke gale i det heletatt. Jeg ser forresten at det er noe ved PCB design som jeg ikke kan, vokabularet f.eks.

mvh
KJ
nesten... fra elprint jada, her med 200 hull samme diam etc bare for å ha en ide om minimumskost for selve printet. uten premontering, der finnes visst en mulighet til å få ferdigmontert alle resistanser eller....
Joda, men før kortet er ferdig skal en dævel ha snurra komponenter en stund. for kritisk og en blir aldrig ferdig, ukritisk og det ser ikke ut i månelys.

gedigent arbeid, og kanskje det må ett par utkast til før man ser seg fornøyd....bytte en komponent og endre layout.... noen timer med pusling med komponenter :rolleyes:

Det skal vel mere til plugger og og
... det greieste ville klart vere ferdig kort, bare å støpe inn... eller gjemme i en gammal kasse:eek:

Jeg som ikke har platespiller engang ;-)

Vedlegg

• Obsolete-Audio-all-fet-riaa.gif
    Obsolete-Audio-all-fet-riaa.gif
    83,2 KB · Sett: 138

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei igjen,
Ronny D skrev:
...
Joda, men før kortet er ferdig skal en dævel ha snurra komponenter en stund. for kritisk og en blir aldrig ferdig, ukritisk og det ser ikke ut i månelys.
Litt usikker på hva du mener med å ha «snurra komponenter»?
gedigent arbeid, og kanskje det må ett par utkast til før man ser seg fornøyd....bytte en komponent og endre layout.... noen timer med pusling med komponenter :rolleyes:
Joda omfattende og nitidid monterings-/loddearbeid må påregnes.
Det skal vel mere til plugger og og
... det greieste ville klart vere ferdig kort, bare å støpe inn... eller gjemme i en gammal kasse:eek:
+++ Med mindre jopbben gjøres i Kina, så tørr jeg ikke helt tenke tanken på hva denne greia evt. skulle koste ferdigprodusert.

Jeg tenker jeg tester ut kretsutlegg og evt. kretskortbestilling m.v. over påske. Første kandidat er enkle ting som spenningsregulator og evt. kretskort til passiv PSU (likerettting og kondiser m.v.). Steget videre blir muligens et kort med en enkel asymetrisk buffer (enkeltsidet) for å ha en guideline til eksperimenter over temaet buffer (jf. mitt forrrige innlegg). Og, eller omvendt.
Jeg som ikke har platespiller engang ;-)
8) God påske.

mvh
KJ

18 Jun 2004
783
0
0
interesse for RIAA printkort; skjekk mtp mulig pris ?

KJ skrev:
Hei igjen,

Litt usikker på hva du mener med å ha «snurra komponenter»?
Når man legger ut printkortet kan man plassere og rotere (snurra/snurret) komponentene, for optimal baneføring.
Joda omfattende og nitidid monterings-/loddearbeid må påregnes.
Hm, vel det er nå ikke sikkert, dersom man f.eks bestiller kortet med f.eks smd resistansene ferdig påloddet,eller alle smd komponentene loddet på. det skulle ikke gi rare økningen i kostnad.
+++ Med mindre jopbben gjøres i Kina, så tørr jeg ikke helt tenke tanken på hva denne greia evt. skulle koste ferdigprodusert.

Jeg tenker jeg tester ut kretsutlegg og evt. kretskortbestilling m.v. over påske. Første kandidat er enkle ting som spenningsregulator og evt. kretskort til passiv PSU (likerettting og kondiser m.v.). Steget videre blir muligens et kort med en enkel asymetrisk buffer (enkeltsidet) for å ha en guideline til eksperimenter over temaet buffer (jf. mitt forrrige innlegg). Og, eller omvendt.

:cool: God påske.

mvh
KJ

Jeg lurer på om det er flere som har interesse for en RIAA type DIY, eller er dette hundre år for sent ? ?
Det er nesten for ille å legge ned masse arbeid, og så er interessen for halvfabrikat DIY RIAA VEKKE (?) Hva med ferdig og testet ?
Kan forstå at interessen er liten, men er den der hos andre enn KJ og meg ?

Det er ikke forpliktende å melde sin interesse, det er bare for å ha en ide om pris for printkortene.
Synspunkter innspill er ønsket!

veldig fornøyd med påska! fikk også prøvd skrævkringla, og det er veldig tidlig til 69.x * nord å være.

mvh RD

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
...Hm, vel det er nå ikke sikkert, dersom man f.eks bestiller kortet med f.eks smd resistansene ferdig påloddet,eller alle smd komponentene loddet på. det skulle ikke gi rare økningen i kostnad.
Hmmm.... kanskje, kanskje ikke ... som det heter på nynorsk «time vill show».

...
Jeg lurer på om det er flere som har interesse for en RIAA type DIY, eller er dette hundre år for sent ? ?
Det er nesten for ille å legge ned masse arbeid, og så er interessen for halvfabrikat DIY RIAA VEKKE (?) Hva med ferdig og testet ?
Kan forstå at interessen er liten, men er den der hos andre enn KJ og meg ?
...
Jeg også!

Riktig nok er DIY RIAA antagelig en anakronisme, og om ikke 100 år for seint, så kanskje nærmere 20 år. På den andre siden er vinyl-interessen for oppadgående (iht. div. «fagblader»), mens interessen for DIY-elektronikk kanskje har fallt sammen siden en gang på 70-tallet. Litt underlig forresten dette med interessen for DIY-elektronikk. De siste 10 årene har utviklingen av forholdsvis enkle dataverktøy for simulering, utvikling og kretsutlegg for elektronikk gjort mye av DIY-jobben vesentlig mer tilgjengelig for «ufaglærte», som undertegnede jf. denne tråden f.eks.; sammtidig har tilgjengelighet for informasjon og komopetanse vedr. elektronisk design m.v. igjennom internett, gjort at kompetansetersklene har blitt vesentlig redusert; og likevel virker det som om DIY-interessen har gått nedenom. Men med drøyt 3000 visninger av tråden kan det tyde på en viss interesse, med mindre det er Ronny_D og undertegnede som står for «hele hurven». Jeg har full forståelse for at interessen for prosjektet i sin nåværende form evt. ikke er overveldende: pt. er prosjektet kun en teori-øvelse, prosjektet er i høyeste grad eksperimentelt og u-testet (rett og slett ikke helt kartlagt farvann), det er forholdsvis omfattende (jeg regner med det vil være en god munfull mht. bygging), det ligger ikke an til å bli direkte billig og det er egentlig nesten urimelig smalt. DIY-elektronikk er smalt, DIY-RIAA er med god margin smalere; en DIY-RIAA som er utelukkende rettet mot lavimpedante MC-Pickuper (dvs. med en kildeimpedans på under omlag 10 Ohm), som forutsetter at det gjøres inngrep i platespilleren (unntatt platespillllere med 5-polet DIN-plugg e.l., jf. SME, for tilkobling av egnet signalkabel) for å hente ut et flytende differensielt signal fra pickup ... hvor smalt og sært kan det egentlig bli?

Ang. inngrep i platespiller/toneram, så tror jeg prosjektet i utgangspunktet ikke er egnet til bruk sammen med en REGA-tonearm, ettersom disse har sammenkoplet chassis- og signal-jord i signalkabelen (chassis-jord og «signal»-jord må kunne skilles). For tonarmer/platespillere med adskilt chassis-jord og signal-jord, er det i utgangspunktet kun snakk om å omdefinere «signal-jord» til invertert/cold/negativ(-) del av det balanserte signalet, bytte ut kabelen til en eller annen-twisted-pair sak, og sette på egnede XLR-stikk. Det kan muligens være fordelaktig å benytte en enkel kabel med 2-par+jord (evt. med individuell skjerm) til til RIAAen (med ett 5-polet XLR-stikk som inngang til RIAAen), i stedet for en tradisjonelt stereokabel (dvs. egentlig to monokabler).

Det jeg legger ned av arbeid og penger i dette prosjektet ser jeg utgangspunktet på som en investering i egen tidtrøyte. Som tidtrøyte så er det også meget effektivt. I den grad prosjektet vekker interesse hos andre, så ser jeg på det som en hyggelig bonus.

Del-komponentene til RIAAen kan i stor grad mikses og sjongleres til andre prosjekter; aktuelle eksempler kan være:
- DAC: inngangstrinnet kan antagelig utmerket benyttes til strøm-spenningskonverter for en R2R-DAC (selvfølgelig uten RIAA_netverk og med behørige tilpassninger vedr. signalnivå og forsterkning). Analogdelen til en slik DAC kan f.eks. bestå av inngangstrinnet til RIAAen+utgangsbuffer, mens RIAA-nettverket byttes med et lavpassfilter for å filtrere ut frekvenser over 20KHz (f.eks et «differensielt» GIC-filter). Jeg har imidlertid ingen ambisjonerer eller tilstrekkelig kompetanse til å designe digitaldelen av en slik DAC.
- forforsterker (med R2R-DAC som volumkontroll), hvor RIAAens 2nd-stage benyttes som inngangstrin, som driver en R2R-DAC (evt. en diskret R2R-DAC)som volumkontroll, R2R-DACen forer dagens inngangstrinn, med dagens buffertrinn på utgangen. Utfordringen med en slik forforsterker er logikkstyringen av DAC og evt. inngangsvelger (dvs. programering og oppkobling av en egnet microprosessor + displaystyring + RC5-koder + brukergrensesnit +++, jf. merknaden over vedr. digitaldelen av en evt. DAC), samt den fysiske bearbeidingen av kabinett som nødvendigvis blir vesentlig mer omfattende enn en DAC eller RIAA.
- aktivt synkront/fasekoherent 3-veis delefilter («state-variable-filter»). Et slikt filter vil i i hovedsak designes rundt 2nd.stage + utganger for hvert frekvensområde bestående av en krets likt forforsterkeren beskrevet over. Sistnevnte vil kunne tilpasses til evt. individuell nivåregulering og frekvenskorreksjon for hvert frekvensbånd. Filterfunksjonen i et state-variable-filter kan reduseres til to basisparametere 1) senterfrekvens til mellomtonens bandpass-funksjon, og 2) båndbredden til mellomtonens bandpass. Et slikt filter vil kunne være helt utmerket til f.eks. en treveis konstruksjon med koaksial diskant og mellomtone supplert med et godt basselement, alternativt til en treveis planar/bånd-konstruksjon eller liknende.

Etter at jeg en gang i ikke allt for fjern framtid har en forhåpentlig fungerende prototyp eller to, kan det hende jeg designer et revidert inngangstrinn, med spenningsinngang i stedet for strøm, som antagelig vil få et litt større «nedslagsfelt». Dette gjør at RIAAen blir mer tilpasset MC- og MM-Pickuper med høyere utgangsimpedans og utgangsspenning. I praksis vil dette innebære å bytte ut dagens inngangstrinn med et ekstra «2nd-stage», justere litt på RIAA-netverket mm. av hensyn til å optimalisere forsterkning, samt legge till justerbar inngangsimpedans. Et slikt design vil også kunne forenkles til asymetrisk (dvs-ikke differensielt) inngangstrinn, forsterkning og utgang. Jeg antar denne RIAAen evt. vil kunne ha et vesentlig bredere nedslagsfelt en det inneværende designet; som egoistisk nok i første rekke er ment til eget bruk, uten at dette på noen måte skal forhindre andre i å evt. bygge den.

...
Det er ikke forpliktende å melde sin interesse, det er bare for å ha en ide om pris for printkortene.
Synspunkter innspill er ønsket!
...
Absolutt! Dvs. missforstå meg rett ... det hadde vert veldig hyggelig med tilbakemelding fra folk som evt. er interessert i å bygge RIAAen i sin «nåværende form», andre interessenter også for den saks skyld. Jeg regner dog med at evt. interesserte vil avvente til prototypen er «ferdig og uttestet», plukklista er klar, og kretskort som evt. kan kjøpes etc, kanskje til og med ferdig kit - pakket og klart.

...
veldig fornøyd med påska! fikk også prøvd skrævkringla, og det er veldig tidlig til 69.x * nord å være.

mvh RD
8) Brum brum.

Her nede, rett under seksti, har det for en gangsskyld blitt «tradisjonell» bypåske på undertegnede. Jeg skal egentlig ikke klage, da jeg tok et lite forskudd på ordentlig påske helga før, med en liten skitur fra Ustaoset til Rjukan i helt fantastisk vær, med nydelig skiføre og bl.a. utepils på Mårbu i noe rundt 5 minusgrader og en rykende het solvegg. 8) Rart med det, men både øl og røyk smaker bedre på fjellet.

mvh
KJ