Ronny D skrev:
...Hm, vel det er nå ikke sikkert, dersom man f.eks bestiller kortet med f.eks smd resistansene ferdig påloddet,eller alle smd komponentene loddet på. det skulle ikke gi rare økningen i kostnad.
Hmmm.... kanskje, kanskje ikke ... som det heter på nynorsk «time vill show».
...
Jeg lurer på om det er flere som har interesse for en RIAA type DIY, eller er dette hundre år for sent ? ?
Det er nesten for ille å legge ned masse arbeid, og så er interessen for halvfabrikat DIY RIAA VEKKE (?) Hva med ferdig og testet ?
Kan forstå at interessen er liten, men er den der hos andre enn KJ og meg ?
...
Jeg også!
Riktig nok er DIY RIAA antagelig en anakronisme, og om ikke 100 år for seint, så kanskje nærmere 20 år. På den andre siden er vinyl-interessen for oppadgående (iht. div. «fagblader»), mens interessen for DIY-elektronikk kanskje har fallt sammen siden en gang på 70-tallet. Litt underlig forresten dette med interessen for DIY-elektronikk. De siste 10 årene har utviklingen av forholdsvis enkle dataverktøy for simulering, utvikling og kretsutlegg for elektronikk gjort mye av DIY-jobben vesentlig mer tilgjengelig for «ufaglærte», som undertegnede jf. denne tråden f.eks.; sammtidig har tilgjengelighet for informasjon og komopetanse vedr. elektronisk design m.v. igjennom internett, gjort at kompetansetersklene har blitt vesentlig redusert; og likevel virker det som om DIY-interessen har gått nedenom. Men med drøyt 3000 visninger av tråden kan det tyde på en viss interesse, med mindre det er Ronny_D og undertegnede som står for «hele hurven». Jeg har full forståelse for at interessen for prosjektet i sin nåværende form evt. ikke er overveldende: pt. er prosjektet kun en teori-øvelse, prosjektet er i høyeste grad eksperimentelt og u-testet (rett og slett ikke helt kartlagt farvann), det er forholdsvis omfattende (jeg regner med det vil være en god munfull mht. bygging), det ligger ikke an til å bli direkte billig og det er egentlig nesten urimelig smalt. DIY-elektronikk er smalt, DIY-RIAA er med god margin smalere; en DIY-RIAA som er utelukkende rettet mot lavimpedante MC-Pickuper (dvs. med en kildeimpedans på under omlag 10 Ohm), som forutsetter at det gjøres inngrep i platespilleren (unntatt platespillllere med 5-polet DIN-plugg e.l., jf. SME, for tilkobling av egnet signalkabel) for å hente ut et flytende differensielt signal fra pickup ... hvor smalt og sært kan det egentlig bli?
Ang. inngrep i platespiller/toneram, så tror jeg prosjektet i utgangspunktet ikke er egnet til bruk sammen med en REGA-tonearm, ettersom disse har sammenkoplet chassis- og signal-jord i signalkabelen (chassis-jord og «signal»-jord må kunne skilles). For tonarmer/platespillere med adskilt chassis-jord og signal-jord, er det i utgangspunktet kun snakk om å omdefinere «signal-jord» til invertert/cold/negativ(-) del av det balanserte signalet, bytte ut kabelen til en eller annen-twisted-pair sak, og sette på egnede XLR-stikk. Det kan muligens være fordelaktig å benytte en enkel kabel med 2-par+jord (evt. med individuell skjerm) til til RIAAen (med ett 5-polet XLR-stikk som inngang til RIAAen), i stedet for en tradisjonelt stereokabel (dvs. egentlig to monokabler).
Det jeg legger ned av arbeid og penger i dette prosjektet ser jeg utgangspunktet på som en investering i egen tidtrøyte. Som tidtrøyte så er det også meget effektivt. I den grad prosjektet vekker interesse hos andre, så ser jeg på det som en hyggelig bonus.
Del-komponentene til RIAAen kan i stor grad mikses og sjongleres til andre prosjekter; aktuelle eksempler kan være:
- DAC: inngangstrinnet kan antagelig utmerket benyttes til strøm-spenningskonverter for en R2R-DAC (selvfølgelig uten RIAA_netverk og med behørige tilpassninger vedr. signalnivå og forsterkning). Analogdelen til en slik DAC kan f.eks. bestå av inngangstrinnet til RIAAen+utgangsbuffer, mens RIAA-nettverket byttes med et lavpassfilter for å filtrere ut frekvenser over 20KHz (f.eks et «differensielt» GIC-filter). Jeg har imidlertid ingen ambisjonerer eller tilstrekkelig kompetanse til å designe digitaldelen av en slik DAC.
- forforsterker (med R2R-DAC som volumkontroll), hvor RIAAens 2nd-stage benyttes som inngangstrin, som driver en R2R-DAC (evt. en diskret R2R-DAC)som volumkontroll, R2R-DACen forer dagens inngangstrinn, med dagens buffertrinn på utgangen. Utfordringen med en slik forforsterker er logikkstyringen av DAC og evt. inngangsvelger (dvs. programering og oppkobling av en egnet microprosessor + displaystyring + RC5-koder + brukergrensesnit +++, jf. merknaden over vedr. digitaldelen av en evt. DAC), samt den fysiske bearbeidingen av kabinett som nødvendigvis blir vesentlig mer omfattende enn en DAC eller RIAA.
- aktivt synkront/fasekoherent 3-veis delefilter («state-variable-filter»). Et slikt filter vil i i hovedsak designes rundt 2nd.stage + utganger for hvert frekvensområde bestående av en krets likt forforsterkeren beskrevet over. Sistnevnte vil kunne tilpasses til evt. individuell nivåregulering og frekvenskorreksjon for hvert frekvensbånd. Filterfunksjonen i et state-variable-filter kan reduseres til to basisparametere 1) senterfrekvens til mellomtonens bandpass-funksjon, og 2) båndbredden til mellomtonens bandpass. Et slikt filter vil kunne være helt utmerket til f.eks. en treveis konstruksjon med koaksial diskant og mellomtone supplert med et godt basselement, alternativt til en treveis planar/bånd-konstruksjon eller liknende.
Etter at jeg en gang i ikke allt for fjern framtid har en forhåpentlig fungerende prototyp eller to, kan det hende jeg designer et revidert inngangstrinn, med spenningsinngang i stedet for strøm, som antagelig vil få et litt større «nedslagsfelt». Dette gjør at RIAAen blir mer tilpasset MC- og MM-Pickuper med høyere utgangsimpedans og utgangsspenning. I praksis vil dette innebære å bytte ut dagens inngangstrinn med et ekstra «2nd-stage», justere litt på RIAA-netverket mm. av hensyn til å optimalisere forsterkning, samt legge till justerbar inngangsimpedans. Et slikt design vil også kunne forenkles til asymetrisk (dvs-ikke differensielt) inngangstrinn, forsterkning og utgang. Jeg antar denne RIAAen evt. vil kunne ha et vesentlig bredere nedslagsfelt en det inneværende designet; som egoistisk nok i første rekke er ment til eget bruk, uten at dette på noen måte skal forhindre andre i å evt. bygge den.
...
Det er ikke forpliktende å melde sin interesse, det er bare for å ha en ide om pris for printkortene.
Synspunkter innspill er ønsket!
...
Absolutt! Dvs. missforstå meg rett ... det hadde vert veldig hyggelig med tilbakemelding fra folk som evt. er interessert i å bygge RIAAen i sin «nåværende form», andre interessenter også for den saks skyld. Jeg regner dog med at evt. interesserte vil avvente til prototypen er «ferdig og uttestet», plukklista er klar, og kretskort som evt. kan kjøpes etc, kanskje til og med ferdig kit - pakket og klart.
...
veldig fornøyd med påska! fikk også prøvd skrævkringla, og det er veldig tidlig til 69.x * nord å være.
mvh RD
8) Brum brum.
Her nede, rett under seksti, har det for en gangsskyld blitt «tradisjonell» bypåske på undertegnede. Jeg skal egentlig ikke klage, da jeg tok et lite forskudd på ordentlig påske helga før, med en liten skitur fra Ustaoset til Rjukan i helt fantastisk vær, med nydelig skiføre og bl.a. utepils på Mårbu i noe rundt 5 minusgrader og en rykende het solvegg. 8) Rart med det, men både øl og røyk smaker bedre på fjellet.
mvh
KJ