Hei, plutselig tilbake igjen.
Dagens tema er det etterlengtede mellomtrinnet (aka. 2nd stage). Vedlagt følger skjema over siste revisjon. Strømspeilet er nå likt med det jeg presenterte i siste revisjon av inngangstrinnet. Skjemaet omfatter forenklede modeller av nesten hele RIAA trinnet:
- Pickupen er modellert ved Spenningskilden V3 (nominelt 500 µV ved 1 KHz); filterfunksjonen LAP7 som simulerer innspilt nivå på vinylen (dvs. RIAA for-betoning); R32 som er pickupens kildeimpedans; og L1 som er pickupens kilde induktans (mer om den senere)
- Inngangstrinnet er modellert ved R18 som er inngangsimpedansen, F1 som er strømspeilet med en strømforsterkning på om lag 0,968, R43 som er utgangsimpedansen fra inngangstrinnet; RIAA/Neuman-nettverket C5, R13/R36, R13/R33, R17/R42 og R41/R45 Nettverket tar seg av tidskonstantene/filterfrekvensene 75µS/2155Hz og ved 3,18µS/50 500Hz Nettverket har frekvensrespons iht RIAA når motstandsparene R13/R33 og R41/R45 er kortsluttet, og modifisert RIAA respons iht Neuman når disse er koblet iht. skjemaet. Støyytelsen til RIAAen er forresten også godt representert ved R18, dvs inngangsimpedansen ser ut til å være den dominerende bidragsyter til støyytelsen, og gir støy tilsvarende termisk støy fra 3 ohm.
- Utgangstrinnet er modellert ved C6/R58 , C9/R59, LAP2 og LAP 3 (som er en forenklet modell av selve buffertrinnene, dvs. det er kun en tilnærming til frekvensresponsen), R45/C4 og R56/C2 som representerer belastningen i etterfølgende kabel og inngangsimpedansen i etterfølgende preamp (++). E1 er der kun av hensyn til simuleringene.
- DC servoene til mellomtrinnet/utgangstrinnet er modellert ved LAP 1, LAP 4, LAP 5 og LAP 6 med omkringliggende komponenter. LAPene er forenklede modeller av aktuelle OPAMPER (LT 1057/-58) som kun tar hensyn til forsterkning og frekvensrespons.
- LAP 8 (dvs. det er en OPAMP, her OPA134 eller AD825) og R37/33 er en «common mode servo», en «morsom» liten sak, mer om den litt senere.
Trinnet har omlag 3.5X forsterking (nominelt ved 1 KHz). Forsterkingen er omvent proporsjonal med R1, øke R1 og forsterkingen går ned, redusere R1 og forsterkingen går opp. I kretskort designet planlegger jeg å gjøre plass til en HEX-vender/bryter slik at forsterkingen kan velges i 16 nivåer ved ulike kombinasjoner av 4+1 passende motstander. Totalt sett har trinnet en forvrenging hvor 3. harmoniske ligger komfortabelt under -100 dB ved et nominelt utgangsnivå på 2 V, uten andre forvrengingskomponenter av betydning (differensielt). Forvrengingen er rimelig uavhengig av frekvens. Maksimalt utgangsnivå fra trinnet (ved maks 0,1 % forvrenging) er om lag 32-35 volt (dvs. mye mer enn nok).
Vedlagt følger to grafer over frekvensresponsen. Grafene er representative for frekvensresponsen fra hele RIAA-trinnet. Den første grafen «BalOTAjFET v02 nomfrek.jpg» viser trinnets nominelle frekvensrespons (dvs. med nominelle verdier på frekvensbestemmende motstander og kondensatorer). Den røde kurven viser frekvensresponsen «uten ytre påvirkning». Det ser da ikke så gale ut. Litt salrygget med antydning til loudness. Merk dog den vertikale skalaen/oppløsningen, fra 5,9 dBV til 5,95 dBV. Ikke mye til loudness der i gården nei. Nominelt kan frekvensavviket i området 20Hz- til 20 KHz spesifiseres til +/- 0,005 dB. Så synd at passende motstander og kondensatorer vanligvis kun er tilgjengelige som 1% komponenter, litt mer om det etterpå. Frekvensresponsen (-3dB) er her fra 0,9 Hz til 676 KHz. Den grønne kurven viser hva som skjer når man kobler til en reell pickup fra Dynavector sin beste serie. Dynavector spesifiserer sine beste low-output MC pickuper med en kilde induksjon på 18 µH. Denne kilde induksjonen i kombinasjon med kilderesistans og inngangs resistans (+/- kabler) gir et førsteordens lavpassfilter med –3dB på kun 79 KHz. Riktig nok gir det kun ca. -0,35 dB ved 20 KHz, så det er ikke noe å rope seg hes etter, men like vel. Dette «problemet» kan håndteres ved å sette inn et passende RC-ledd over R1, dvs. C12/R66, og øvre grense for frekvensresponsen er nå på 196 KHz, mens nivået ikke faller av før 20KHz. Siden de færreste produsenter av pickuper oppgir kildeinduksjon, er denne problemstillingen imidlertid vanskelig å håndtere (ta høyde for). Jeg har forespurt Mono om de kunne undersøke med Ortofon om hva som kan benyttes som «typiske» verdier (dvs. designforutsetninger). Mono ønsket imidlertid ikke å videreformidle forespørselen (jeg har full forståelse for at de ikke ønsker å bruke tid på slikt). Dersom det mot formodning er noen her på forumet som sitter med slike opplysninger vil jeg sette veldig stor pris på om jeg kan gjøre meg nytte av dem.
Den andre grafen over frekvensrespons «BalOTAjFET v02 frekavvik.jpg», viser spredningen i frekvensrespons/avvik (grøn kurve), som følge av å bruke reelle komponenter med std. toleranser på 1%. Grafen viser kun variasjon som følge av toleransen i frekvensbestemmende komponenter, den røde kurven viser den nominelle frekvensresponsen (tilsv. blå kurve i forrige graf). Avviket i frekvensresponsen i det ferdige RIAA-trinne kan med andre ord komfortabelt spesifiseres som innenfor +/- 0,1dB fra 10Hz til 30 KHz, de som evt. har tilgang til, eller kan/gidder å måle komponenter til 0.1% toleranse vil kunne legge til en null mellom komma og ettallet for frekvensområdet 20Hz til 20KHz.
Frekvensgrafene viser ingen ting om valgbare LF filtre, av den enkle og kjedelige grunn hat jeg ikke har fått disse til å virke tilfredsstillende. Planen var å bruke DC-servoene til dette. Ved å sette to kondiser og et rele i tilbakekoblingen til servoen (OPAMPEN), slik at releet valgte mellom en eller to kondiser i feedbacksløyfa, så kunne dette i teorien benyttes til valgbare LF filter. Planen var at DC-servoen her skulle ta seg av det valgbare IEC filteret ved 20 Hz. Problemet er at på samtlige måter jeg har prøvd å koble inn DC-servoene på, så har de direkte påvirket funksjonen i RIAA-nettverket, slik at variabel filterfunksjon i DC-servoen påvirket dimensjoneringen av RIAA-netverket. Den eneste koblingen av DC-servo som ikke ga dette utslaget var en ettpunktsservo på utgangen, en slik servo ville imidlertid (slik utgangen ser ut nå) få helt umulige arbeidsvilkår. Så dette får jeg enten gi opp eller returnere til tenkeboksen, med mindre … Gode forslag mottas med stor takk.
Så over til ett tema som er noe av grunnen til at nettaktivitetet på prosjektet mitt har vært fraværende siden den-gang-da-forrige-gang. Eksistensgrunnlaget til en differensiell forsterker kan i korthet oppsummeres i undertrykking av common mode (CMRR, dvs undertrykking av spenninger/signaler som opptrer med samme polaritet i både den negative positive delen av signalveien, dette omfatter bl.a. innstrålt støy, noe av egenstøyen og harmonisk forvrenging av lik orden). Kort og brutalt, kan en forsterker ikke undertrykke common mode, så er de få grunner til at den skal være differensiell. Jeg har tidligere antydet at jeg ikke har eksperimentert fryktelig mye med dette, men litt, men ikke nok. Følgende presenteres med et enda større forbehold om at jeg heller ikke forstår denne problematikken i alt for stor utstrekning. Vedlagte graf «BalOTAjFET v02 CMRR.JPG» viser simulert common-mode-ytelse for mellomtrinnet. Alle simuleringen er gjort med motstander og kondensatorer i std. toleranse på 1%, med unntak av emittermotstandene til transistorene i strømspeilet (R7, R8, R9, R10, R20, R21 og R30) som bør matches til bedre enn 0,1%, disse er så lang jeg har funnet ut de som har størst betydning for CMRR. Den røde kurven viser CMRR for «2nd stage» uten optimalisering eller viderverdigheter. Første gang jeg så denne grafen, og det gikk oppfor meg at den muligens innebar større grad av riktighet enn tidligere eksperimenter over temaet, så fikke jeg regelrett noia, CMRR over/dårligere enn - 60 dB er ikke noe å skrive hjem om. Noko måtte gjerast. Etter noe grubling, og et godt stykke ute i julelektyra (The art of Electronics, av Paul Horowitz og Winfield Hill, Camebridge University press, anbefales om ikke for sine literære kvaliteter), så kom løsningen: CMR-servo. Her i form av LAP 8 sammen med R37 og R47 og RIAA-nettverket, nesten midt i skjemaet. LAP 8 representerer en FET OPAMP med høyest mulig open loop forsterkning og (viktigere) open loop båndbredde). Av OPAMPER fra ELFA har jeg kommet til at OPA134 er et godt alternativ (OPA627 er ikke særlig bedre), AD825 er et bedre alternativ over ca 10 KHz. Den grønne kurven vise CMRR med OPA134 som CMRR-servo, og den blå kurven viser AD825 som CMR-servo. Med AD825 kan trinnet spesifiseres med CMRR på bedre enn -80dB under 20 KHz, hvilket er tålig bra. Sammenliknet før og etter CMR-servo, så er forbedringen ved 1 KHz på 60 dB som jeg finner tilfredsstillende. Hva er det så denne servoen gjør?, Den viktigste jobben er å holde RIAA-nettverket med et virtuelt jordpunkt. Den avleser spenningen fra spenningsdeleren R37/R47. Spenningen her er ideelt sett lik null (jord), den spenningen som opptrer her er i common mode i forhold til signalet. Servoen inverterer denne og utsetter den for open-loop-forsterking og forer denne tilbake til RIAA-nettverket, dvs det er en form for aktiv negativ tilbake kobling av common mode signaler/støy.
Hmmm … da tror jeg ikke det var så meget mer i denne vendinga.
Mvh
KJ