Spøkelsejakt, fekting mot vindmøller og støy på hjernen
Hei igjen,
Først en innledende advarsel: rabuleringen nedenfor vil med stor sannsynlighet virke «noe» nerdete på den store majoriteten av befolkningen (les > 99%).
Jeg har brukt de siste dagene til eksperimentering/optimalisering av inngangskretsen (inkl. Ronny D sine forslag til bias kretser) mht. støy. Som nevnt tidligere i tråden så ligger simulert inngangsstøy på trinnet på litt under 0,4 nV/sqrt(Hz) (nano volt over kvadratroten av båndbredden i Hz). Et nivå jeg pt. forholder meg til som høyst teoretisk, og jeg forventer at den virkelige inngangsstøyen vil ligge noe (les en del, om ikke en god del) høyere. Til sammenlikning ligger de beste opampene rundt 0,9 nV/sqrt(Hz), og sannsynlig vis litt høyere, avhengig av koblingen. Som strøm til spenningskonverter med tilsvarende forsterkning og kildeimpedans gir AD797 en inngangsstøy på omlag 1,1 nV/sqrt(Hz).
Jeg spekulerte tidligere i tråden om at simulert inngangsstøy sannsynligvis i hovedsak var forårsaket av strømstøy på inngangen, siden simulert inngangsstøy uten kildeimpedans lå betydelig lavere på omlag 0,05 nV/sqrt(Hz). Nå er ikke total inngangsstøy på under 0,5 nV/sqrt(Hz) noe som i det hele tatt kan kalles et problem, det tilsvarer et signal til støy forhold på mer enn 79 dB (inkl. frekvenskorreksjonen iht RIAA, men ellers uvektet, og drøyt 20 KHz båndbredde … dersom jeg har forstått og regnet riktig!?) med et signalnivå på 0,5 mV. Den eneste produsenten av RIAA-trinn jeg har sett, som opplyser inngangsstøy i nV/sqrt(Hz) er for øvrig NLE/DACT, som angir en inngangsstøy på nettopp 0,5 nV/sqrt(Hz), og et signal støyforhold på 71 til 98 dB (A-vektet, og med kortsluttet inngang, ref. 1 V ut; dvs. eksl. strømstøy i inngangstrinnet!) avhengig av forsterkning.
Men uansett, datasimuleringer inviterer til dilettanteri, og jeg gikk til verket og sjekket alle motstander i kretsen mht. påvirkning av inngangsstøy. Med tider og stunder kom jeg til et «optimalisert» nivå på inngangsstøy på om lag 0,34 nV/sqrt(Hz) ved 6 ohm kildeimpedans, og alle forsøk på videre optimalisering stoppet der. Jeg sjekket så hvordan inngangsstøyen varierte med kildeimpedans (les impedansen i MC-pickupen), for å estimere strømstøyen i inngangstrinnet … langt om sen så begynte jeg å lure på om Murphy hadde tatt over for Ohm, for variasjonene i inngangsstøy stemte ikke helt med variasjonen i kildeimpedans (U<>R*I). Etter noen dager med grubling over denne petitessen (les bagatellen) slo det meg – en hver (trur eg) reell motsand har termisk støy (les tingenes iboende djævelskap). Så også kildeimpedansen i pickupen, i mitt tilfelle satt til 6 ohm, som tilsvarer kildeimpedansen i min Ortofon MC 25 FL. Dette måtte det gå an å estimere, og etter en kort ørkenvandring på nettet, kom jeg på at de blå sidene i ELFA katalogen kunne tenkes å ha slike obskure opplysninger. Som sagt så gjort … et voila!
Stor var overraskelsen over at den termiske støyen knyttet til kildeimpedansen i pickupen utgjør om lag 0,314 nV/sqrt(Hz)! I klartekst så betyr det at pickupen min med et utgangsnivå på 0,5 mV ikke kan gi et signal støyforhold bedre enn 83,9 dB (inkl. frekvenskorreksjon iht RIAA, og eller uvektet … og gitt at jeg har forstått og beregnet riktig etc.). Dette er fullstendig uavhengig av kvaliteten på platerillene som skal pløyes. Det hjelper ikke om LP-plata er laget av den reneste høyglanspolerte diamant(!). Videre betyr dette at simulert inngangsstøy (ex. kildeimpedans) er utrolige 0,079 nV/sqrt(Hz); mens simulert strømstøy på inngangen er om lag 0,017 nA/sqrt(Hz), som med en kilde impedans på 6 ohm skulle gi et støybidrag tilsvarende 0,1 nV/sqrt(Hz), og dette gir i sum et signal støyforhold på inngangen, forårsaket av elektronikken/designet m.v.) på om lag 91 dB, resten (opp/ned til om lag 80 dB samlet, inkl RIAA bl.a. bl.a. bl.a. og ellers uvektet) er pickupens feil!
Konklusjonen på denne lidelseshistorien, er så irriterende enkel som at det ikke er meningsfylt å sikte på en inngangsstøy særlig lavere enn 0,4 nV/sqrt(Hz), gitt en kildeimpedans på om lag 6 ohm (for ikke å snakke om høyere kildeimpedans). I det hele tatt, gitt simulert pickup, og gitt de teoretiske transistormodellene, motstandene mm. så tror jeg ikke jeg kan komme særlig lengre med hensyn til inngangsstøy, båndbredde, forvrenging og linearitet ad. teoretisk vei. Teoretisk sett ser inngangstrinnet ut til å være farlig nært «perfekt». En regelrett skremmende tanke med svært stor fallhøyde … jeg tror jeg inntil videre nøyer meg med å betrakte resultatet som høyst teoretisk, om enn svært lovende, og avventer den praktiske implementeringen.
Mvh
KJ
PS. Det gjenstår å sjekke kretsen for SOA (safe operating area)
PPS. Ronny D: jeg får ta en titt på dit siste forslag i helga, den er litt for stor for demoversjonen av SIMETRIX, så jeg må dele den opp. Du er et veritabelt oppkomme av kretsideer. Som ufaglært tar det litt tid å henge med, dvs. keep’em coming.