Hei,
legger inn en post som jeg oprinnelig la inn på hifisentralen, i håp om et bredere nedslagsfelt.
Den perfekte og ultimative RIAA eksisterer naturligvis ikke. Jeg har like fullt i noe tid surret rundt med noen forrykte designideer til den «perfekte» og «ultimative» DIY RIAA, mitt personlige Utopia (som kan tyde på for mye fritid og mye/lite annet). Designideene er bl.a. basert på inspirasjon fra LC-Audios halvfabrikata, jf. LC-audios hjemmesider. Jeg har kommet til et stadium hvor jeg er avhengig av bistand for videre utvikling og forhåpentlig realisering av ideen. Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har noen formell eller praktisk bakgrunn i elektronikk (selvlært fusker), og har en høyst begrenset forståelse for design av elektroniske kretser, særlig mht. matematikken i denne materien (som ikke gjør prosjektet mindre utopisk).
Når jeg skal surre rundt med slike utopiske ideer er det like godt å sette seg ambisiøse mål, hvem trenger vel en ny «me-too» eller «copy-cat» design. Skal det være noe mening med å bry seg om å lage noe slikt fra grunnen av, så må designet tilføre noe nytt, noe som ikke er umiddelbart tilgjengelig fra eksisterende konstruksjoner, det være seg DIY eller komersielle produkter, så derfor den «perfekte» og «ultimative» innfallsport, i full forvisnning om at det «ultimative» og «perfekte» ikke kommer til å eksistere i praksis. Nå har selvfølgelig alle som har brukt noe tid på å filosofere over temaet sin egen oppfatning av hva som er perfekt og ultimativt, så her er min oppfatning, i et håp om å komme i kontakt med «likesinnede» (som kan tyde på at jeg har for få venner) som kan bidra til å videreutvikle og forhåpentlig realisere ideen.
Designmålsetningene er som følger:
Direkte balansert/differensiell MC-inngang
Balansert/differensiell forsterkning
Balansert/differensiell utgang
DC-koblet fra inngang til utgang
Lite forvrengning (lavere enn støygulvet)
Lite støy (S/N helst under 80 dB)
Ufølsom for innstrålt støy (høy CMRR og lav impedante kretser, særlig inngangen)
Ingen global motkobling, dvs. ingen motkobling direkte mellom utgang og inngang i enkeltstående forsterker trinn.
Diskret oppbygging (just for the fun of it)
Passiv frekvenskorrigering (i to trinn: 1. trin HF ved 2120 Hz; 2. trinn MF/LF ved 500,3 og 50,03 Hz)
Valgbar frekvenskorrigering for IEC spec ved 20Hz, og HF utjevning ved 50kHz
Automatisk justering av forsterkningen basert på utgangsimpedansen fra pickup, jf. LC-Audios MC-stepup
Valgbart/justerbart utgangsnivå
Valgbar DC-servo evt. med subsonisk filter (Bessel karakteristikk)
Jeg har ved en prinsippskisse over designet, samt noen designideer/kretsskjema for hhv. inngangstrinn/strømspeil, OTA og Buffer (klikk på de bildene som vises med sort bakgrunn, så trur eg de blir kommer fram riktig, de gjør ihvertfall det hos meg). Nærmere forklaring til designet og kretssjemaene ligger under mine sider på Hifisentralen. Basert på ovenstående består designkonseptet av et differensielt strømspeil i inngangen (egentlig en OTA hvor store deler av inngangsbufferen er rasjonalisert vekk jf. prinsippskissen), et mellom trinn bestående av en differensiell diskret OTA (Operational Transconductance Amplifier), og til slutt en utgangsbuffer.
Jeg har simulert de enkelte kretsene i demoversjonen av SIMETRIX (et SPICE simuleringsprogram), og simuleringene viser en mistenkelig god ytelse mht. frekvens linearitet (båndbredde mellom 10-80 MHz (OTA) og 100 MHz(buffer)) og forvrengning (lavere enn -120 dB for hhv. strømspeil, OTA og buffer ved 1 kHz). Demoversjonen av SIMETRIX takler i imidlertid ikke større kretser, så jeg har ikke hatt anledning til å sette byggeklossene sammen for å simulere hele kretsen. Kretsene er pt. bygd opp av de std. transistormodellene som er lagt inn i SIMETRIX (BC 547/557 og BC 327/337), og jeg mistenker disse modellene for å være noe forenklet; og det kan muligens forklare den mistenkelig gode ytelsen mht. forvrengning. Foreløpig anser jeg at simuleringene kun indikerer at det er håp om at kretsene har noe for seg, og potensielt sett kan fungere etter hensikten (noe med teori vs. praksis, og jeg er vel fra naturens side bedre på teori enn på praksis). Jeg kan ikke nok om begrensingene i SPICE eller SIMETRIX til å kunne ha noen konkret oppfatning av hva som er feil eller mangelfullt med simuleringene. Jeg har ikke testet designet mht. variasjoner i komponentverdier (eks. Hfe) eller mht. simulert støy egenskaper; innspill og bistand til dette mottas med takk. OTAen og utgangsbufferen sammen tilsvarer for øvrig grovt sett prinsippoppbyggingen av Analog devices AD844, jf. databladet til AD844 databladet til AD844.
Noe av det finurlige med designet er at det egentlig ikke inneholder noen forsterkere, kun et strømspeil, en OTA og en buffer, og all forsterkning og frekvenskorreksjon skjer ved konvertering av strøm til spenning i et utvalg av motstander og kondensatorer.
Jeg ønsker innspill/bistand mht. valg av transistorer, tuning og optimalisering av kretsene, kretskort layout, framstilling av kretskort etc. Stort sett alt som kan bidra til å realisere mitt personlige Utopia, den «perfekte» og «ultimative» RIAA, mottas med stor takk. Dersom noen mot formodning skulle tilby seg å lage/bistå med kretskort layout og framstilling av kretskort ville jeg bli fullstendig ekstatisk.
Ærbødigst
KJ
PS. Til alle nisseluene som kommer trekkende med janteloven og andre vederstyggeligheter, så har jeg kun en kommentar: Dette er mitt Utopia, nødvendigvis ikke ditt!
PPS. jeg skylder å gjøre oppmerksom på at designet av buffertrinnet (også bufferen i OTAen) er basert på et US.patent jeg ikke finner referansen til. Kretsen er ikke identisk, men farlig nær (to transistorer mer en US.PAT). Om det er noen som har intellektuelle rettigheter til andre deler av designet vet jeg ikke.
PPPS. Jeg har tatt komponentveridene ut av krets-sjemaene for å gjøre dem lettere å lese og fordi valg av transistorer og oprimalisering av designet ikke er avgjort.
legger inn en post som jeg oprinnelig la inn på hifisentralen, i håp om et bredere nedslagsfelt.
Den perfekte og ultimative RIAA eksisterer naturligvis ikke. Jeg har like fullt i noe tid surret rundt med noen forrykte designideer til den «perfekte» og «ultimative» DIY RIAA, mitt personlige Utopia (som kan tyde på for mye fritid og mye/lite annet). Designideene er bl.a. basert på inspirasjon fra LC-Audios halvfabrikata, jf. LC-audios hjemmesider. Jeg har kommet til et stadium hvor jeg er avhengig av bistand for videre utvikling og forhåpentlig realisering av ideen. Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har noen formell eller praktisk bakgrunn i elektronikk (selvlært fusker), og har en høyst begrenset forståelse for design av elektroniske kretser, særlig mht. matematikken i denne materien (som ikke gjør prosjektet mindre utopisk).
Når jeg skal surre rundt med slike utopiske ideer er det like godt å sette seg ambisiøse mål, hvem trenger vel en ny «me-too» eller «copy-cat» design. Skal det være noe mening med å bry seg om å lage noe slikt fra grunnen av, så må designet tilføre noe nytt, noe som ikke er umiddelbart tilgjengelig fra eksisterende konstruksjoner, det være seg DIY eller komersielle produkter, så derfor den «perfekte» og «ultimative» innfallsport, i full forvisnning om at det «ultimative» og «perfekte» ikke kommer til å eksistere i praksis. Nå har selvfølgelig alle som har brukt noe tid på å filosofere over temaet sin egen oppfatning av hva som er perfekt og ultimativt, så her er min oppfatning, i et håp om å komme i kontakt med «likesinnede» (som kan tyde på at jeg har for få venner) som kan bidra til å videreutvikle og forhåpentlig realisere ideen.
Designmålsetningene er som følger:
Direkte balansert/differensiell MC-inngang
Balansert/differensiell forsterkning
Balansert/differensiell utgang
DC-koblet fra inngang til utgang
Lite forvrengning (lavere enn støygulvet)
Lite støy (S/N helst under 80 dB)
Ufølsom for innstrålt støy (høy CMRR og lav impedante kretser, særlig inngangen)
Ingen global motkobling, dvs. ingen motkobling direkte mellom utgang og inngang i enkeltstående forsterker trinn.
Diskret oppbygging (just for the fun of it)
Passiv frekvenskorrigering (i to trinn: 1. trin HF ved 2120 Hz; 2. trinn MF/LF ved 500,3 og 50,03 Hz)
Valgbar frekvenskorrigering for IEC spec ved 20Hz, og HF utjevning ved 50kHz
Automatisk justering av forsterkningen basert på utgangsimpedansen fra pickup, jf. LC-Audios MC-stepup
Valgbart/justerbart utgangsnivå
Valgbar DC-servo evt. med subsonisk filter (Bessel karakteristikk)
Jeg har ved en prinsippskisse over designet, samt noen designideer/kretsskjema for hhv. inngangstrinn/strømspeil, OTA og Buffer (klikk på de bildene som vises med sort bakgrunn, så trur eg de blir kommer fram riktig, de gjør ihvertfall det hos meg). Nærmere forklaring til designet og kretssjemaene ligger under mine sider på Hifisentralen. Basert på ovenstående består designkonseptet av et differensielt strømspeil i inngangen (egentlig en OTA hvor store deler av inngangsbufferen er rasjonalisert vekk jf. prinsippskissen), et mellom trinn bestående av en differensiell diskret OTA (Operational Transconductance Amplifier), og til slutt en utgangsbuffer.
Jeg har simulert de enkelte kretsene i demoversjonen av SIMETRIX (et SPICE simuleringsprogram), og simuleringene viser en mistenkelig god ytelse mht. frekvens linearitet (båndbredde mellom 10-80 MHz (OTA) og 100 MHz(buffer)) og forvrengning (lavere enn -120 dB for hhv. strømspeil, OTA og buffer ved 1 kHz). Demoversjonen av SIMETRIX takler i imidlertid ikke større kretser, så jeg har ikke hatt anledning til å sette byggeklossene sammen for å simulere hele kretsen. Kretsene er pt. bygd opp av de std. transistormodellene som er lagt inn i SIMETRIX (BC 547/557 og BC 327/337), og jeg mistenker disse modellene for å være noe forenklet; og det kan muligens forklare den mistenkelig gode ytelsen mht. forvrengning. Foreløpig anser jeg at simuleringene kun indikerer at det er håp om at kretsene har noe for seg, og potensielt sett kan fungere etter hensikten (noe med teori vs. praksis, og jeg er vel fra naturens side bedre på teori enn på praksis). Jeg kan ikke nok om begrensingene i SPICE eller SIMETRIX til å kunne ha noen konkret oppfatning av hva som er feil eller mangelfullt med simuleringene. Jeg har ikke testet designet mht. variasjoner i komponentverdier (eks. Hfe) eller mht. simulert støy egenskaper; innspill og bistand til dette mottas med takk. OTAen og utgangsbufferen sammen tilsvarer for øvrig grovt sett prinsippoppbyggingen av Analog devices AD844, jf. databladet til AD844 databladet til AD844.
Noe av det finurlige med designet er at det egentlig ikke inneholder noen forsterkere, kun et strømspeil, en OTA og en buffer, og all forsterkning og frekvenskorreksjon skjer ved konvertering av strøm til spenning i et utvalg av motstander og kondensatorer.
Jeg ønsker innspill/bistand mht. valg av transistorer, tuning og optimalisering av kretsene, kretskort layout, framstilling av kretskort etc. Stort sett alt som kan bidra til å realisere mitt personlige Utopia, den «perfekte» og «ultimative» RIAA, mottas med stor takk. Dersom noen mot formodning skulle tilby seg å lage/bistå med kretskort layout og framstilling av kretskort ville jeg bli fullstendig ekstatisk.
Ærbødigst
KJ
PS. Til alle nisseluene som kommer trekkende med janteloven og andre vederstyggeligheter, så har jeg kun en kommentar: Dette er mitt Utopia, nødvendigvis ikke ditt!
PPS. jeg skylder å gjøre oppmerksom på at designet av buffertrinnet (også bufferen i OTAen) er basert på et US.patent jeg ikke finner referansen til. Kretsen er ikke identisk, men farlig nær (to transistorer mer en US.PAT). Om det er noen som har intellektuelle rettigheter til andre deler av designet vet jeg ikke.
PPPS. Jeg har tatt komponentveridene ut av krets-sjemaene for å gjøre dem lettere å lese og fordi valg av transistorer og oprimalisering av designet ikke er avgjort.