Den ultimative DIY RIAA!?

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei,
legger inn en post som jeg oprinnelig la inn på hifisentralen, i håp om et bredere nedslagsfelt.

Den perfekte og ultimative RIAA eksisterer naturligvis ikke. Jeg har like fullt i noe tid surret rundt med noen forrykte designideer til den «perfekte» og «ultimative» DIY RIAA, mitt personlige Utopia (som kan tyde på for mye fritid og mye/lite annet). Designideene er bl.a. basert på inspirasjon fra LC-Audios halvfabrikata, jf. LC-audios hjemmesider. Jeg har kommet til et stadium hvor jeg er avhengig av bistand for videre utvikling og forhåpentlig realisering av ideen. Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har noen formell eller praktisk bakgrunn i elektronikk (selvlært fusker), og har en høyst begrenset forståelse for design av elektroniske kretser, særlig mht. matematikken i denne materien (som ikke gjør prosjektet mindre utopisk).

Når jeg skal surre rundt med slike utopiske ideer er det like godt å sette seg ambisiøse mål, hvem trenger vel en ny «me-too» eller «copy-cat» design. Skal det være noe mening med å bry seg om å lage noe slikt fra grunnen av, så må designet tilføre noe nytt, noe som ikke er umiddelbart tilgjengelig fra eksisterende konstruksjoner, det være seg DIY eller komersielle produkter, så derfor den «perfekte» og «ultimative» innfallsport, i full forvisnning om at det «ultimative» og «perfekte» ikke kommer til å eksistere i praksis. Nå har selvfølgelig alle som har brukt noe tid på å filosofere over temaet sin egen oppfatning av hva som er perfekt og ultimativt, så her er min oppfatning, i et håp om å komme i kontakt med «likesinnede» (som kan tyde på at jeg har for få venner) som kan bidra til å videreutvikle og forhåpentlig realisere ideen.

Designmålsetningene er som følger:
Direkte balansert/differensiell MC-inngang
Balansert/differensiell forsterkning
Balansert/differensiell utgang
DC-koblet fra inngang til utgang
Lite forvrengning (lavere enn støygulvet)
Lite støy (S/N helst under 80 dB)
Ufølsom for innstrålt støy (høy CMRR og lav impedante kretser, særlig inngangen)
Ingen global motkobling, dvs. ingen motkobling direkte mellom utgang og inngang i enkeltstående forsterker trinn.
Diskret oppbygging (just for the fun of it)
Passiv frekvenskorrigering (i to trinn: 1. trin HF ved 2120 Hz; 2. trinn MF/LF ved 500,3 og 50,03 Hz)
Valgbar frekvenskorrigering for IEC spec ved 20Hz, og HF utjevning ved 50kHz
Automatisk justering av forsterkningen basert på utgangsimpedansen fra pickup, jf. LC-Audios MC-stepup
Valgbart/justerbart utgangsnivå
Valgbar DC-servo evt. med subsonisk filter (Bessel karakteristikk)

Jeg har ved en prinsippskisse over designet, samt noen designideer/kretsskjema for hhv. inngangstrinn/strømspeil, OTA og Buffer (klikk på de bildene som vises med sort bakgrunn, så trur eg de blir kommer fram riktig, de gjør ihvertfall det hos meg). Nærmere forklaring til designet og kretssjemaene ligger under mine sider på Hifisentralen. Basert på ovenstående består designkonseptet av et differensielt strømspeil i inngangen (egentlig en OTA hvor store deler av inngangsbufferen er rasjonalisert vekk jf. prinsippskissen), et mellom trinn bestående av en differensiell diskret OTA (Operational Transconductance Amplifier), og til slutt en utgangsbuffer.

Jeg har simulert de enkelte kretsene i demoversjonen av SIMETRIX (et SPICE simuleringsprogram), og simuleringene viser en mistenkelig god ytelse mht. frekvens linearitet (båndbredde mellom 10-80 MHz (OTA) og 100 MHz(buffer)) og forvrengning (lavere enn -120 dB for hhv. strømspeil, OTA og buffer ved 1 kHz). Demoversjonen av SIMETRIX takler i imidlertid ikke større kretser, så jeg har ikke hatt anledning til å sette byggeklossene sammen for å simulere hele kretsen. Kretsene er pt. bygd opp av de std. transistormodellene som er lagt inn i SIMETRIX (BC 547/557 og BC 327/337), og jeg mistenker disse modellene for å være noe forenklet; og det kan muligens forklare den mistenkelig gode ytelsen mht. forvrengning. Foreløpig anser jeg at simuleringene kun indikerer at det er håp om at kretsene har noe for seg, og potensielt sett kan fungere etter hensikten (noe med teori vs. praksis, og jeg er vel fra naturens side bedre på teori enn på praksis). Jeg kan ikke nok om begrensingene i SPICE eller SIMETRIX til å kunne ha noen konkret oppfatning av hva som er feil eller mangelfullt med simuleringene. Jeg har ikke testet designet mht. variasjoner i komponentverdier (eks. Hfe) eller mht. simulert støy egenskaper; innspill og bistand til dette mottas med takk. OTAen og utgangsbufferen sammen tilsvarer for øvrig grovt sett prinsippoppbyggingen av Analog devices AD844, jf. databladet til AD844 databladet til AD844.

Noe av det finurlige med designet er at det egentlig ikke inneholder noen forsterkere, kun et strømspeil, en OTA og en buffer, og all forsterkning og frekvenskorreksjon skjer ved konvertering av strøm til spenning i et utvalg av motstander og kondensatorer.

Jeg ønsker innspill/bistand mht. valg av transistorer, tuning og optimalisering av kretsene, kretskort layout, framstilling av kretskort etc. Stort sett alt som kan bidra til å realisere mitt personlige Utopia, den «perfekte» og «ultimative» RIAA, mottas med stor takk. Dersom noen mot formodning skulle tilby seg å lage/bistå med kretskort layout og framstilling av kretskort ville jeg bli fullstendig ekstatisk.

Ærbødigst
KJ

PS. Til alle nisseluene som kommer trekkende med janteloven og andre vederstyggeligheter, så har jeg kun en kommentar: Dette er mitt Utopia, nødvendigvis ikke ditt!

PPS. jeg skylder å gjøre oppmerksom på at designet av buffertrinnet (også bufferen i OTAen) er basert på et US.patent jeg ikke finner referansen til. Kretsen er ikke identisk, men farlig nær (to transistorer mer en US.PAT). Om det er noen som har intellektuelle rettigheter til andre deler av designet vet jeg ikke.

PPPS. Jeg har tatt komponentveridene ut av krets-sjemaene for å gjøre dem lettere å lese og fordi valg av transistorer og oprimalisering av designet ikke er avgjort.

Vedlegg

• riaa_prinsippskisse.png
    riaa_prinsippskisse.png
    8,1 KB · Sett: 149
  • buffer.png
    buffer.png
    13,9 KB · Sett: 142
  • ota.png
    ota.png
    22,7 KB · Sett: 148
  • balimirror.png
    balimirror.png
    26,3 KB · Sett: 144
11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
SKal du lage det tilnærmet 100% er det kanskje en fordel å bruke et kort (fra Elfa eller noe) med bare loddeøyer og hardwire alle banene? Du kan jo, etter funksjonstest, vurdere å hellime alle ledningene på undersiden av kortet etterpå.

Jeg tror "tormod" har komplett etseutstyr med fotooverføring. Klarer du å få til en layout på transparang er du godt på vei i hvertfall (om du vil etse banene)

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Hei,
etset kretskort hadde absolutt vært en fordel,
jeg kommer nokk til å lage noen kråkereir for å teste de enkelte kretsblokkene, men jeg tviler på at dette kommer til å gi et tilfredsstillende resultat for hele konstruksjonen.

mvh
KJ

tormod

0
13 Des 2004
334
0
0
Snickers-is skrev:
Jeg tror "tormod" har komplett etseutstyr med fotooverføring. Klarer du å få til en layout på transparang er du godt på vei i hvertfall (om du vil etse banene)

Jeg har i alle fall mulighet for å låne meg ;)

jane

0
4 Des 2003
3.496
0
0
www.veiset.net
KJ skrev:

Det må jeg si, et rimelig ambisiøst prosjekt med andre ord. 8)
Har du et komplett utledet skjema, hvor f eks konstantstrømgeneratorene er konvertert til komponentnivå?

I alle fall: lykke til, håper du poster bilder, måledata, etc som viser progressen i prosjektet.

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Snickers-is skrev:
KJ skrev:
men jeg tviler på at dette kommer til å gi et tilfredsstillende resultat for hele konstruksjonen.

Jeg tror du har potensiale for vel så bra resultat med kabeltråder enn med printbaner.

Med opp mot 90 transistorer pr. kanal pluss motstander, kondensatorer spenningsregulatorer og DC servo, så blir det fort lett kaotisk dersom jeg skal lage hele greia som kårkereir evt. på et eksperimentkort.

Jeg ser for meg et opplegg hvor hver forsterker modul (buffer og strømspeil) lages som pluggin kort til et hovedkort for selve RIAAen med strømforsyning. Dette gjør det også overkommelig å bytte ut enkelte deler av konstruksjonen når jeg får lyst til å eksperimentere, eller har kommet over bedre ideer til strømspeil og buffere.

mvh
KJ

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
jane skrev:
KJ skrev:

Det må jeg si, et rimelig ambisiøst prosjekt med andre ord. 8)
Har du et komplett utledet skjema, hvor f eks konstantstrømgeneratorene er konvertert til komponentnivå?

I alle fall: lykke til, håper du poster bilder, måledata, etc som viser progressen i prosjektet.

Som nenvnt ambisjonene er der, evnen/kompetansen til å realiseres det på egen hånd er mer frynsete. Jeg skulle gjerne ha hatt inspill mht komponentvalg (transistorer), til optimalisering av kretsen og til kretslayout og produksjon av kretskort.

Kretsskjemaet for hele konstruksjonen er ikke komplett, men alle byggeblokkene er designet og de to siste strømgeneratorene i inngangstrinnet er der vel mest for enkelhetsskyld.

Apropos komponentvalg, vet noen hvor Aanlog Devices SSM 2210/20 kan skaffes i kvanta mindre enn 1000. Så vidt jeg kan se er det noe tilnærmet et perfekt transistor sett for inngangstrinnet. Jeg har ellers et lite overskudd av SB747/SD786 som brukes i stepupen til LC-audio.

mvh
KJ

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
tormod skrev:
Snickers-is skrev:

Dersom det er et tilbud, så sier jeg tusen takk. Jeg tor imidlertid jeg er et stykke unna krestkort produksjon enda. Kretskort layout for eksempel, kan jeg svært lite om ... noen som har forslag til lettanvendlige shareware/freeware/demo etc. programmer til formålet?

mvh
KJ

tormod

0
13 Des 2004
334
0
0
KJ skrev:
tormod skrev:
Snickers-is skrev:

Dersom det er et tilbud, så sier jeg tusen takk. Jeg tor imidlertid jeg er et stykke unna krestkort produksjon enda. Kretskort layout for eksempel, kan jeg svært lite om ... noen som har forslag til lettanvendlige shareware/freeware/demo etc. programmer til formålet?

mvh
KJ

Det skal vi nok få til på en elle annen måte når den tid kommer!

-ellers skal jeg sjekke litt rundt ang SW...

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Snickers-is skrev:
Jeg synes det er kult at du legger ut dette her på forumet. Håper på en worklog med masse bilder og forklaringer også :D
Jeg også!
Jeg sitter nå og leker med med simulering av byggeblokkene i SIMETRIX. Jeg har gjort noen mindre justeringer i buffertrinnet (også OTAen) og lagt til nevnte strømgenetratorer i inngangstrinnet.

Jeg må si jeg blir litt misstenkelig når SIMETRIX (SPICE kretssimuleingsprogram) prøver å fortelle meg at buffertrinnet ikke har forvregning (1 kHz @ 1 volt inn, 0,98 ganger forsterkning, belastet med 4,7 kohm) og støygulvet i FFT analysen ligger på rett rundt 100 nV (dvs - 140dB). Det er ikke en eneste forvregningskomponent som kan skilles fra støygulvet?! Så jeg lurer en del på hvor mye feil slike programmer har?

mvh
KJ

11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
Det kommer jo an på hvor mange faktorer det programmet tar med i beregningen. Komponentene har jo en egenforvrengning i seg selv.

Selve prinsippet gir jo også som regel en eller annen form for forvrengning, og da vanligvis også harmonisk, men dersom det har begrensninger for forvrengningsordner og i tillegg ikke "ser" IMD så er det kanskje grenser for hva du kan se.

18 Jun 2004
783
0
0
Ett ambisiøst prosjekt i disse dager hvor mange ser LP som vintage og CD*n som døende.

EHm. Hei forresten. Håper dette ikke virker negativt (ved gjennemlesing ser det veldig negativt ut, men du spurte om noen kommentarer og litt råd, trøtt som f :oops: )

ang OTA så er ikke OTA.png' en en buffret ota fordi signalet kommer inn på base'r til ota trinnets innganger. Det kan bedre karakteriseres som spennings til strømomvandler. Strømomvandleren er belastet med 4.7K

Om signalet var buffret og sendt inn der hvor R1 er, ville det tilsvare en buffret OTA. Her blir det litt vel mange transistorer i inngangen (som kunne forenkles litt).

Ingen av skissene viser Riaa koreksjonen. Og den må jo være der. For du hadde vel ikke tenkt å bruke phonotrinn i tillegg ( ? ).

MC en's funksjon mulige karakteristikk kan bli endret relativt mye med prinsippskissen.

Wilson speilene ....
en prinsippskisse for hvordan man kan øke hastigheten en smule. Er man nøye med balanseringen av verdier ville wilson-transistorens kolektor kunne koples til speilets ut-transistors kolektor i stedet for jord slik det er nå.

Det kan nesten virke som om det er en mc/mm du er ute etter? Jeg håper da ikke det ( ? ).

mvh

Vedlegg

• kj-1_128.jpg
    kj-1_128.jpg
    21,4 KB · Sett: 152

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
ang OTA så er ikke OTA.png' en en buffret ota fordi signalet kommer inn på base'r til ota trinnets innganger. Det kan bedre karakteriseres som spennings til strømomvandler. Strømomvandleren er belastet med 4.7K

Om signalet var buffret og sendt inn der hvor R1 er, ville det tilsvare en buffret OTA. Her blir det litt vel mange transistorer i inngangen (som kunne forenkles litt).

Ingen av skissene viser Riaa koreksjonen. Og den må jo være der. For du hadde vel ikke tenkt å bruke phonotrinn i tillegg ( ? ).

MC en's funksjon mulige karakteristikk kan bli endret relativt mye med prinsippskissen.

Wilson speilene ....
en prinsippskisse for hvordan man kan øke hastigheten en smule. Er man nøye med balanseringen av verdier ville wilson-transistorens kolektor kunne koples til speilets ut-transistors kolektor i stedet for jord slik det er nå.

Det kan nesten virke som om det er en mc/mm du er ute etter? Jeg håper da ikke det ( ? ).

mvh
Hei, takk for e.post.

Meningen er at designet skal brukes til low output MC-pickuper. Dvs. en spenningsforsterkning på omlag 60-70 dB. RIAA-korreksjonen framkommer sjematisk i prinsippskissen. Ang. evt. endringer i krakteristikk for pickupen, så vil inngangsimpedansen til trinnet på virke pickupen på omtrent samme måte som utgangsimpedans hos en effektforsterker påvirker dynamiske høyttalere (begge er tilfeldigvis moving coil transducere). Utover egne erfaringer med LC-audios MC-stepup som bruker samme prinsipp, så vet jeg egentlig ikke presist hvor forskjellig mc-pickupers karakteristikk er som hhv. strøm kilde vs. spenningskilde. Men som sagt i LC-audios tilfelle så virker det meget tilfredsstillende.

Ang. OTA så er jeg ikke helt sikker på hva du mener. Min tilnærming til begrepet er i stor grad basert på BurrBrowns/TIs OPA 660, jf. denne linken.. Men selve buffer trinnet (både den selvstendige bufferen og i OTAen) er som nevnt er basert på en US.pat som jeg ikke finner referansenummeret til. Hovedmålsetningen til US.pat designet var lav offsetspenning på utgangen og lav forvregning, noe mine simuleringer synes å replikere rimelig godt. I buffertrinnet har jeg gjort noen ytterligere justeringer, inngangstransistorene er nå kaskodekoblet for å redusere effekavsetningen i disse (legger ut revidert kretsskjema når jeg kommer hjem fra jobben).

Takker igjen for innspill mht. strømspeilet. Det synes noe akademisk, men jeg «sliter» litt med ulinearitet i strømspeilet til OTAen, ved 1,5v@1kHz RMS ut har jeg 2. harmoniske på omlag 20 uV og 3 harmoniske på omlag 5-10 uV, i høyeste grad bagatellmessig, men jeg kunne likevel tenkt meg ha ha i hvertfall 3. harmoniske under 1 uV. Men som sagt så gjennstår det å ta stilling til valg av transistorer både her og der, samt en runde eller ti med optimalisering mht. støy.

Den siste setningen i innelgget ditt skjønner, jeg ikke hva du mener med.

mvh
KJ

PS det virker aldeles ikke negativt, halve poenget med å legge ut designet på disse sidene er å få så mye konstruktiv kritkk som mulig. Jeg foretrekker å bruke «noen» ekstre timer i designfasen, framfor å brenne hundrevis transisitorer på et design som ikke har modnet ordentlig (dette prosjektet har vel vært på ideestadiet i opptil flere år).

18 Jun 2004
783
0
0
Den siste først: ser nå riaa korreksjonen din, det var ikke så enkelt uten verdier.
Måtte leke litt med OTA, og tilbakekopling. Slik jeg ser det har du basert deg på lokal tilbakekopling i trinnene. Personlig ville jeg hatt ( litt ) global også, det hjelper masser på forvrenginger.
Det er bare variasjoner om samme tema, men med og uten lokal tilbakekopling, hvor mye av dette kommer litt anpå dine preferanser.
R9 og R11 byttes med strømgeneratorer.
Her kan du se hvordan lav inngangsimpedans og strømutgang kan lineariseres ved tilbakekopling. Det neste blir evnt å finne stabile poler i kretsen slik at tilbakekopling kan brukes.
Lek litt.
Pspice modellene er selvsagt noe forenklet slik du allerede har poengtert.
Ikke bekymre deg for alle forvrenginger i første omgag, det er enda en bit igjenn på dette utviklings-stadium.

printer for prototyper etc kan http://www.pcbexpress.com eller http://www.elprint.no/

mvh
fjernet prinsipskisse

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
Den siste først: ser nå riaa korreksjonen din, det var ikke så enkelt uten verdier.
Måtte leke litt med OTA, og tilbakekopling. Slik jeg ser det har du basert deg på lokal tilbakekopling i trinnene. Personlig ville jeg hatt ( litt ) global også, det hjelper masser på forvrenginger.
Det er bare variasjoner om samme tema, men med og uten lokal tilbakekopling, hvor mye av dette kommer litt anpå dine preferanser.
R9 og R11 byttes med strømgeneratorer.
Her kan du se hvordan lav inngangsimpedans og strømutgang kan lineariseres ved tilbakekopling. Det neste blir evnt å finne stabile poler i kretsen slik at tilbakekopling kan brukes.
Lek litt.
Pspice modellene er selvsagt noe forenklet slik du allerede har poengtert.
Ikke bekymre deg for alle forvrenginger i første omgag, det er enda en bit igjenn på dette utviklings-stadium.

printer for prototyper etc kan http://www.pcbexpress.com eller http://www.elprint.no/

mvh
Hei igjen,
noe av konseptet er at forsterkningen skal være fri for global motkobling. Konstruksjonen baserer seg forøvrig på at forsterkningen og RIAA-frekvenskorreksjonen skjer ved konvertering av størm til spenning over to RC-nettverk. Vil ikke tilbakekoblingen du skisserer gjøre at utgangen fra OTAen kommer i form av spenning og ikke strøm? Sitter som sagt på jobb så lekingen får vente til i kveld.

mvh
KJ

18 Jun 2004
783
0
0
Okei forstår du helst vil unngå overall-motkopling, men serie strøm-motkopling får du uansett.
Om du har lyst til å se hvor enkel kretsen blir dersom du velger j-fet så er dette eksemplet med en tomgangs-strøm på ca 3.6ma igjennom hver j-fet. slik som dette skulle det fungere som en balansert OTA belastet med 4.7K , 0.1v inn gir 4v eller differensielt 8v på denne skissen.
2sk389 og 2sj 109 er i dobble kapper dvs det er to enheter inni hver.
jeg kjøpte noen spessielt for framtidige inngangstrinn fra ett tysk firma brant frans tror jeg de hette. ultra low noise. Og enkelt design for balansert slik som vist. :wink:

på strømspeilene kunne du sikkert tjent litt på wilson kopling med transistor, eventuelt også litt med kaskodekopling forde j-fet er litt mere følsom for variasjoner sorce drain spennong enn du vil finne at transistorer er for variasjoner omkring emitter kolektor spenning ( selvsagt type og komponentavhengig). Som du ser forenkles kretsen fordi alle strømgeneratorene faller bort, og da forsvinner flere støykilder også. 8)

Så enkelt som mulig men ikke enklere enn det, sa en vis mann.

Vedlegg

• kj3.jpg
    kj3.jpg
    62 KB · Sett: 151

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:

To OTA or not to OTA, hmmm et fullstendig gjennomgående nerdete spørsmål, men likevel.

Beklager begrepsforvirringen men minforståelse av begrepet har jeg i hovedsak hentet fra forhenværende Burr-Brown, nå Texas Instruments, og da særlig databladet til OPA660. Ved nærmere ettersyn synes ikke Buur-Brown å være helt konsistent med begrepsapparatet de heller, da den begrepsdefinisjonen du referer til benyttes i Burr-Browns Application bulletin om den samme kretsen, dvs en begreps definisjon som ikke er helt på linje med databladet. Er det rart en halvstudert røver blir forvirret av og til?

mvh
KJ

KJ

0
18 Feb 2005
131
0
0
Ronny D skrev:
Okei forstår du helst vil unngå overall-motkopling, men serie strøm-motkopling får du uansett.
Om du har lyst til å se hvor enkel kretsen blir dersom du velger j-fet så er dette eksemplet med en tomgangs-strøm på ca 3.6ma igjennom hver j-fet. slik som dette skulle det fungere som en balansert OTA belastet med 4.7K , 0.1v inn gir 4v eller differensielt 8v på denne skissen.
2sk389 og 2sj 109 er i dobble kapper dvs det er to enheter inni hver.
jeg kjøpte noen spessielt for framtidige inngangstrinn fra ett tysk firma brant frans tror jeg de hette. ultra low noise. Og enkelt design for balansert slik som vist. :wink:

på strømspeilene kunne du sikkert tjent litt på wilson kopling med transistor, eventuelt også litt med kaskodekopling forde j-fet er litt mere følsom for variasjoner sorce drain spennong enn du vil finne at transistorer er for variasjoner omkring emitter kolektor spenning ( selvsagt type og komponentavhengig). Som du ser forenkles kretsen fordi alle strømgeneratorene faller bort, og da forsvinner flere støykilder også. 8)

Så enkelt som mulig men ikke enklere enn det, sa en vis mann.

Artig sak det der, jeg får leke litt med den; men vil den ikke få litt høy inngangsimpedans?

Er det slik at du har et overskuddslager av nevnte «super-j-fets»? Ville det i tilfelle vær mulig å komme til enighet om en pris for fire par (to par av hver, dvs. BJT strømspeil)?

Som nevnt andre steder i denne tråden, så antar jeg at kreslayouten vil bli basert på innstikkskort fo de forskjellige modulene (inngangstrinn, strømspeil og buffertrinn) og et hovedkort som disse plugges inn i. Det blir med andre ord ikke uoverkommelig å lage flere versjoner av de ulike byggeblokkene for uttesting.

Men jeg/vi er inne på inngangstrinnet, etter det jeg forstår så vil støyen in inngangstrinnet med bipolare transistorer være direkte avhengig av det som omtales som Bulk resistance eller R(BE). LC-Audios steup bruker 2SD786 og 2SB747. Jeg har et lite overskuddslager av nevnte typer, men det er kun nok til to stykk inngangstrinn (dvs en stereo forsterker). Jeg har som nevntet annet sted i tråden sett litt på Analog Devices SSM2210/-20 som har god spec. på dette området, problemet er tilgjengelighet, noen som evt. vet hvor disse kan skaffes uten for mye hazzle og uten å være nødt til å kjøpe 1000 stk av dem?. Andre alternativ kan være Ananlog Devices sine MAT02/03 (som ELFA har), men da blir den en viss asymetri i inngangstrinnet mht. båndbredde og Hfe. Noen som har andre forslag?

Vise menn sier så mye, rart men nevnte utsagn er et av de visere, særlig for folk som fusker med ting de ikke skulle ha greie på, som undertegnede.

mvh
KJ