Den store tråden for Klassisk musikk

24 Jun 2010
14.737
6
38
Henry er jo britenes egenfødte barokkmester.
Georg FH ble halvveis brite med alle sine år der, men var tysk okke som.

Et av Henrys mesterverk:

[video=youtube;vK06iwXT0Jw]https://www.youtube.com/watch?v=vK06iwXT0Jw[/video]

24 Jun 2010
14.737
6
38
Noe fra gjenbruk shopping lørdag:
image.jpg

Den mest spennende var 1812 i mono og med kanoner og det hele.
Har den på en remaster på CD så dette er kuriosa.

Men Forellkvintetten til Schubert var et funn!!!
Brilliant spilt og fantastisk lyd.

Beklager bilde på skakke - benytt anledningen til nakkeøvelse.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Kommer med et lite tilskudd jeg, men husker ikke stykkene, kommer tilbake til akkurat det. Uansett mye Vivaldi i flac på ny Huawei Y6 telefon samt Beethoven flac via BW P5, Kona arvet min Iphone 4s
Flac er helt klart rått.

Sitter med en liten slant Bunnahabhain Moine og tenker skal eller ikke. Har smakt annen whisky også i kveld, men er man i Sverige så anbefaler jeg klart en flaske Moine i handlekurven. Den fås bare i Sverige.

Uansett musikken Trevor Pinnock The english konsert masse for meg ukjent Vivaldi stykker med fiolin, , can det være Naive fiolin kanskje? Samt alle årstidene med Mariko Den Ju, også flac.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Her har det gått mye i denne i det siste, men ikke så mye av Grieg delen. Jeg har vel nevnt den før.

Fenomenal lydkvalitet og ypperlig standar på disse Trondheimsolistene..

Trondheimsolistene.jpg

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Har egentlig aldri brydd meg særlig om klassisk musikk. Bare visse enkelt "låter" som for eksempel Pachelbels Canon - som var den eneste klassiske cden jeg har eid før.

Men for en stund siden kjøpte jeg en haug med brukte multikanals discer av en fyr på Finn. Mest rock og pop - men også noen klassiske - alle i multikanal.

IMG_9637web_zps6do0ktwm.jpg

La de først vekk, men tenkte jeg allikevel skulle ta å høre litt på de - har oppdaget at å høre innspillinger i høyoppløst multikanal kan gjøre at man setter pris på ting man vanligvis ikke synes særlig om. Og ganske så rett - dette er jo veldig fin musikk - dette liker jeg veldig godt.

Men noe overraskende er at jeg har hørt alt før- mange ganger - gjennom filmer, reklamer, video-spill - men fremfor alt gjennom moderne rock og pop.

Her har de jo for eksempel laget en klassisk versjon av Manfred Mann's Joybringer:

holst_zpsxvktowqg.jpg

Men oven avbildede album var selvsagt ikke nok - så jeg har bestilt en del flere klassiske album :)

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Har egentlig aldri brydd meg særlig om klassisk musikk. Bare visse enkelt "låter" som for eksempel Pachelbels Canon - som var den eneste klassiske cden jeg har eid før.

Men for en stund siden kjøpte jeg en haug med brukte multikanals discer av en fyr på Finn. Mest rock og pop - men også noen klassiske - alle i multikanal.

IMG_9637web_zps6do0ktwm.jpg

La de først vekk, men tenkte jeg allikevel skulle ta å høre litt på de - har oppdaget at å høre innspillinger i høyoppløst multikanal kan gjøre at man setter pris på ting man vanligvis ikke synes særlig om. Og ganske så rett - dette er jo veldig fin musikk - dette liker jeg veldig godt.

Men noe overraskende er at jeg har hørt alt før- mange ganger - gjennom filmer, reklamer, video-spill - men fremfor alt gjennom moderne rock og pop.

Her har de jo for eksempel laget en klassisk versjon av Manfred Mann's Joybringer:

holst_zpsxvktowqg.jpg

Men oven avbildede album var selvsagt ikke nok - så jeg har bestilt en del flere klassiske album :)

Enig i Pachebels Canon, var den musikken vi hadde i bryllupet i kirken.

Fint at du har begynt å skaffe deg litt klassisk da, også i flerkanals... Stas

:)

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Enig i Pachebels Canon, var den musikken vi hadde i bryllupet i kirken.

Fint at du har begynt å skaffe deg litt klassisk da, også i flerkanals... Stas

:)

Ja har blitt litt multikanals skadet - hører ikke på annet. Heldigvis finnes det en del å finne hvis man leter. Har blant annet bestilt en utgave av Pachelbels Canon i multikanal - blir spennende å høre på :)

Skalle

0
26 Apr 2008
9.593
0
36
50
Jeg har funnet meg ei som er veldig glad i opera. Var med på Madame butterfly med orientalske vokalister, men det ble litt skrikende for meg.

Nå har jeg jo en oppegående kino, med brukendes lyd, og tenkte å kjøpe en konsert eller to til henne for å se i kinoen.

Men jeg sliter litt med å finne noe på Cdon. Er det noen som kan anbefale et bra verk? Helst på Blu-ray.

Skalle

0
26 Apr 2008
9.593
0
36
50
Se der ja. Da fant jeg flere på Cdon. Blant annet Le Nozze Di Figaro, som jeg og har på LP. Den er jo bra.

Rart jeg ikke fant noe forige gang jeg var innpå der.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Jeg er ikke storfan av opera. men fangekoret fra nebbuchadnezzar som Tronic engang foreslo og mio babbino har jeg falt pladask for. Nydelig musikk.

Youtube er jo å anbefaler med bedre lyd enn mp3 er de aac det heter. Med surround decode er der å anbefale som en smaksprøve.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Denne delen av en Beethoven symfoni nr 7 passer meg meget godt.
[video=youtube_share;vCHREyE5GzQ]https://youtu.be/vCHREyE5GzQ[/video]

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Dette stykket av Beethoven nr 5 spring behager også....

[video=youtube_share;etnnW0bGS1M]https://youtu.be/etnnW0bGS1M[/video]

Tronic

0
28 Feb 2006
6.976
8
38
Litt eldre renessansemusikk fra 1500-tallet av f.eks. Giovanni Pierluigi da Palestrina er noe man bør høre iblant.
[video=youtube;PQo_LirQY-k]https://www.youtube.com/watch?v=PQo_LirQY-k[/video]

Skalle

0
26 Apr 2008
9.593
0
36
50
Ser litt felt ut der han holder ungen etter en arm, men imponerende stemmeprakt.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Ser litt felt ut der han holder ungen etter en arm, men imponerende stemmeprakt.

Barnet mitt elsker å hoppe mens jeg holder ham i armene, er faktisk nesten som karusell...

Men renessansemusikk er veldig nydelig. Da kunne det kanskje være værdt å nevne den damen som dukker opp i Gaarders Sofies Verden da skal vi tilbake til Middelalderen.
Godt lagret musikk...

Hildegard von Bingen
[video=youtube;jGfLUXtARjM]https://www.youtube.com/watch?v=jGfLUXtARjM[/video]

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Har hørt en utitulert Vivaldis fire årstider idag, og jammen likte jeg vinteren Largo på denne enn den titulerte dyrere skiva jeg har.

Sånn kan det gå. Nå har jeg vel 3-4 versjoner av de fire årstidene.

Gledet meg ved å titte igjennom CD samlingen for å rydde litt, har kjøpt et CD hylletårn som ikke er oppe enda, og jeg fant en Henning Kraggerud Grieg CD og en Truls Mørk med bla Shumann.

Var hyggelig å høre da disse har blitt litt glemt og aldri skikkelig nilyttet til.