Den store tråden for Klassisk musikk

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
Jeg synes vi burde ha en slik tråd her på AVforum. Vet det er enkelte andre tråder osv, men kan ikke huske å ha sett en hovedtråd.

Jeg vet at det er minst to andre :) ? Her inne som også nyter klassisk musikk engang iblant, så føler ikke at jeg er helt alene.

Klassisk musikk for meg er noe jeg særlig nyter når jeg skal slappe av i helgen, etter et bedre måltid og med litt cognac i glasset osv.

Den Klassiske musikken jeg har falt pladask for er Barokkens musikk. Det er helt himmelsk for meg. Et gammelt barokkstykke, spilt av et geni, og skapt for konge og adel, med litt lagret vin eller en gammel cognac til, så nyter iallefall jeg.

Helt tilfeldig hvordan jeg oppdaget og satte pris på klassisk musikk, jeg så en film. Filmen het "Sofies Verden" og var sef tragisk iforhold til boken som jeg anbefaler om man vil lære seg filosofi og historie enkelt...
Stykket jeg hørte var av ALBINONI det het Oboe Concerto Op. 9 no 2
Helt nydelig, og jeg anbefaler hele Naxos Adagio Albinoni CDen.
Det som er litt synd med klassisk musikk, er at de har umulige navn på stykkene, tall og takt osv...
Jeg velger derfor å legge ut youtube eksempler på musikken jeg liker, jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme, sånn at folk får hørt i farten.

[video=youtube;z4RKv0Wyw6Q]http://www.youtube.com/watch?v=z4RKv0Wyw6Q[/video]

ALBINONI var vel og bra, her har jeg kanskje oppdaget Barokken med en av de mindre kjente komponistene. Noe som betyr at jeg hadde mye godt i vente.

Neste komponent jeg oppdaget som favoritt var VIVALDI, etter å ha vært innom litt klassisme som ikke var min greie. Mozart er vel og bra, men jeg synes det høres barnslig ut. :)
VIVALDI var som ALBINONI bare mye bedre totalt sett, akkurat det jeg ønsket.

Vil varmt anbefale VIVALDI med Rolf Lislevand fra Norge, særlig denne CDn. Lislevand har også en meget god individuell stil som etter min mening er bedre enn de andres versjoner. Dette er for det meste lavmelt kammermusikk av mandolin og lutt gitarer med litt fiolin i bakgrunn. Dette youtube klippet er en konsert og består av flere deler. Første stykke er ikke det beste synes jeg, men neste stykke og mange av de andre er rett og slett nydelige.
[video=youtube;saXr2rEtuQc]http://www.youtube.com/watch?v=saXr2rEtuQc[/video]
Nydelig musikk synes jeg, jeg skal komme med tre forslag. Alle er fra Barokken. Vi har den største igjen, nemlig BACH.

Her vil jeg komme med to eksempler. Først Glenn Goulds Goldberg Variations av Bach fra 1956, her er en litt eldre Glenn versjon av Aria fra samme stykke.

Glenn Gould var fra Canada (i slekt med Grieg), jeg har sansen for folk som tolker musikken på en individuell måte, dette gjelder særlig Gould og Mørk, de legger sjelen i det. Musikk skal ikke spilles rett av arket, da kan det bli kjedelig. Man skal fremheve partier og spille på sin egen måte. Da blir det eksepsjonelt. En litt kjedelig ting med Gould som forøvrig var genial, er at han nynner mens han spiller! Det kan man såvidt høre på dette 1981 opptaket, men du hører det heldigvis ikke på 1956? Opptaket som jeg har.
(Edit, ser ut som hele innspillingen av Bach Goldberg Variations er på youtube så da byttet jeg til den.) Dersom du hører forbi den langsomme Aria, så får du høre helt vilt flygelspill. Tror ingen i verden kan spille bedre enn dette idag, om det er mulig vil jeg gjerne høre. Her er en NRK dokumentar om Gould. NRK TV - Søk - Glenn Goulds
[video=youtube;N2YMSt3yfko]http://www.youtube.com/watch?v=N2YMSt3yfko[/video]

Siste ut, igjen en fra Norge Truls Mørk BACH cello suites, her er en av låtene fra konsertopptak, stykkene finnes også på CD og kan virkelig anbefales! Inn og utpust hører du i bakgrunnen, men det er obligatorisk fra en god Cello-musiker.

[video=youtube;q8H7aL_tFmw]http://www.youtube.com/watch?v=q8H7aL_tFmw[/video]

Bach er kanskje det mest kompliserte av Barokken, og er musikk som gror på de fleste og blir bedre og bedre. Bach er så variert at man ikke går lei.

Dette er mine absolutte favoritter, alle altså fra min favorittperiode i klassisk nemlig Barokken. Hva er det som fenger sånn med Barokken?

Nydelige harmonier, Pompøst og behagelig, og skapt for Konge og Adel, spilt av et geni og med en lagret vin eller cognac i sweetspot så er dette fabelaktig.

Håper tråden blir godt mottatt.

Sist redigert:
11 Sep 2007
1.030
41
48
Litt merkelig at du kom med denne nå.
Satt i går å titta i en lignende tråd på Hfs. og tenkte med meg selv at det er rart jeg aldri har sett en tråd om dette emnet på dette forum.

Jeg har hørt svært lite klassisk, og som deg er det jeg har hørt blitt snappet opp i forbifarten i en eller annenen sammenheng som f.eks. filmusikk.
Egentlig synd for jeg vet at det er mye bra der ute men aner ikke hvor jeg skal lete, eller etter hva........8)

Så for min del kan denne tråden bli kjærkommen :mrgreen:

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
alphamale skrev:
Litt merkelig at du kom med denne nå.
Satt i går å titta i en lignende tråd på Hfs. og tenkte med meg selv at det er rart jeg aldri har sett en tråd om dette emnet på dette forum.

Jeg har hørt svært lite klassisk, og som deg er det jeg har hørt blitt snappet opp i forbifarten i en eller annenen sammenheng som f.eks. filmusikk.
Egentlig synd for jeg vet at det er mye bra der ute men aner ikke hvor jeg skal lete, eller etter hva........8)

Så for min del kan denne tråden bli kjærkommen :mrgreen:

Takker, jeg hadde et lignende innlegg på HFS, stemmer det. Synes det er plass til en tråd her også.

Det er jo ikke så lett å finne de beste innspillingene eller stykkene, derfor tror jeg det er en god ide med en tråd.

11 Sep 2007
1.030
41
48
Dette må testes på stereon i morgen når jeg er alene hjemme, tror ikke det duger med beats proppene jeg har i skallen nå:-D
Likte spesielt den første videon du la frem her.

PEIS PÅ MED MER.........

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
Da har kona levert tilbake laptopen...

Tenker vi tar en rolig Haydn først.....
Haydn Cello Consert no 1 in C major Adagio.. Dette er vel Wienerklassisime og ikke Barokk, men nydelig musikk. Bedre enn Mozart synes jeg.

Synes den er nydelig, jeg har Naxos utgivelsen..
[video=youtube;iXshA6VmfMY]http://www.youtube.com/watch?v=iXshA6VmfMY[/video]

Det mange ikke vet om Haydn er at han skrev Tysklands nasjonalsang! Sef til en Tysk Keiser, den er jo litt militær, jeg synes den er glimrende. Bortsett fra under 2.Verdenskrig da... EMPEROR heter den..

[video=youtube;FA3tHoLBRA4]http://www.youtube.com/watch?v=FA3tHoLBRA4[/video]

Så videre tilbake til Barokken den majestetiske Handel, som lagde mye stor, pompøs, militæraktig musikk. Han gjorde seg til engelskmann...
De fleste har vel sett Stanley Cubrics storfilm "Barry Lyndon" og da har du hørt denne. Sarabande heter den.

[video=youtube;JSAd3NpDi6Q]http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q[/video]

Så til noe pompøst og militæraktig fra Handel. Såvidt jeg vet skrevet til ære for en britisk regent..

Music for the Royal Fireworks Ouverture
Kan likesågodt ta fra den årlige PROMS festivalen i England...
[video=youtube;fNqJ8mED1VE]http://www.youtube.com/watch?v=fNqJ8mED1VE[/video]

Neste ut er tilbake til Barokken.. Pachebel.
Dette er for meg en "one hit wonder" pga har ikke hørt særlig mye annet av Pachebel og dette var forøvrig utgangsmusikken til meg og min unge kone i bryllupet vårt. Et veldig sommerlig musikkstykke, får tanker om sol, blomster og sommerfugler. Noen husker den kanskje fra 90 talls rapperen Coolios låt. Har ikke Pachebel selv, men skal kjøpes inn..

Canon in D

[video=youtube;JvNQLJ1_HQ0]http://www.youtube.com/watch?v=JvNQLJ1_HQ0[/video]

Sist redigert:
24 Jun 2010
14.737
6
38
Dette er et utmerket initiativ, Danke.

Og jeg frister meg til å utnevne deg til AVF-barokk&rokokkomeister :)

Så kan jeg selv slå noen slag for romantikken som ligger mitt hjerte nærmest, sammen med wienerklassisismen.

Romantisk musikk - Wikipedia

Classical music - Wikipedia, the free encyclopedia

Så da starter jeg skikkelig romantisk med førstesatsen fra Mendelssohns fiolinkonsert i e-moll, op. 64

[YOUTUBE]3aAXBLCsATw[/YOUTUBE]

Det finnes sikkert andre fiolinister med bedre teknikk, men innlevelsen til Michele er for meg helt uovertruffent. Hun var et stort talent som dessverre ble utsatt for en bilulykke midt i karrieren og fra da av fortsatte hun som fiolinlærer/instruktør.

21 Jan 2012
12.105
0
36
Hører sjøl titt og ofte på noe Mozart eller Bethoven og absolutt interesert i mere,
:)

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
Takker Supertramp :)
Du var en av de to jeg håpet skulle melde seg på, da vet vi at vi har litt kunnskap i tråden.

Jeg har prøvd å lage en Barokkliste, pluss litt Haydn og litt Barry Lyndon musikk.

Barokken on Spotify

Cd til Soundtracket til Barry Lyndon er forøvrig svindyrt. En CD koster 1000kr tror jeg, så beste er nok å bruke Spotify hvis man vil ha filmusikken til den filmen.

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
Foreslår en romantisk en jeg også. Dette stykket er skrevet av norske Ole Bull. Jeg har Henning Kraggeruds versjon på Cd. Anbefales også. Stykket heter La Melancolie eller på norsk- I Ensomme stunde
[video=youtube;eCjCaJJslnI]http://www.youtube.com/watch?v=eCjCaJJslnI[/video]

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
En Barokk til. Igjen BACH, denne gang Cello Suite 1. Spilt av Mischa. Jeg synes Mørk sin versjon er bedre. Men denne er heller ikke verst. Nydelig musikk. Finnes også på Mørks Bach cd.
[video=youtube;S6yuR8efotI]http://www.youtube.com/watch?v=S6yuR8efotI[/video]
Jeg fant, jeg fant. En eldre Mischa med en enda bedre versjon. Døm selv.
[video=youtube;wk8QNzkzwYg]http://www.youtube.com/watch?v=wk8QNzkzwYg[/video]

Sist redigert:

Tronic

0
28 Feb 2006
6.976
8
38
Melder meg på tråden jeg også. I utgangspunktet er jeg vel jazzmann +litt andre ting, men liker (nå i svært moden alder:roll:) veldig godt Rossini, Verdi, Puccini, Bach, Vivaldi, Albinoni, Beethoven (hans 9 symfonier særlig med Karajan og Berliner Philharmoniker). Når det gjelder italiensk opera, er det også gøy å streve seg litt gjennom librettoene i originalspråk.
Liker best innspillinger i SACD spilt på MCD301 og transmisjonslinjene. Orgelmusikk av f.eks. Louis Vierne og Charles-Marie Widor er også bra.
Vil ikke si at jeg er guru på noe som helst, musikksmaken er nok dertil for bredspektret. Kan kjapt skifte fra Verdi til Stones til Bobby Womack f.eks. Litt schizofren, skulle ikke forundre meg!:roll:

Rotja

0
24 Okt 2006
8.884
0
36
Zoroastre er en herlig opera. Morsomt med de gammel modige opplegget med ballett og sang. Scenen er ikke spesielt stor, men inneholder enn mass. Ballett trinnenen er riktig morsomme. Operaen underfundig.
attachment.php

Jeg har selvsagt Blu-ray utgaven med PCM 5.1..

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    74,8 KB · Sett: 549
11 Sep 2007
1.030
41
48
Skjønner jeg har mye å sette meg inn i her8)
Men det jeg har funnet ut er at jeg fort hører hva jeg ikke liker ( eller tror jeg ikke liker:roll: )

Har litt sansen for den rolige varianten ellers blir det fort for mye på meg på en gang til jeg får trent opp den klassiske delen av hjernen:mrgreen:

Tronic

0
28 Feb 2006
6.976
8
38
alphamale skrev:
til jeg får trent opp den klassiske delen av hjernen:mrgreen:

WOW, SERR?! I tillegg til hjernens tre deler, cortex, det limbiske system og reptilhjernen, har vi altså også en klassisk del! Dette må feires!:mrgreen:

:D Neida, jeg skjønner hva du mener. Tren ivei!

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
Tronic skrev:
Melder meg på tråden jeg også. I utgangspunktet er jeg vel jazzmann +litt andre ting, men liker (nå i svært moden alder:roll:) veldig godt Rossini, Verdi, Puccini, Bach, Vivaldi, Albinoni, Beethoven (hans 9 symfonier særlig med Karajan og Berliner Philharmoniker). Når det gjelder italiensk opera, er det også gøy å streve seg litt gjennom librettoene i originalspråk.
Liker best innspillinger i SACD spilt på MCD301 og transmisjonslinjene. Orgelmusikk av f.eks. Louis Vierne og Charles-Marie Widor er også bra.
Vil ikke si at jeg er guru på noe som helst, musikksmaken er nok dertil for bredspektret. Kan kjapt skifte fra Verdi til Stones til Bobby Womack f.eks. Litt schizofren, skulle ikke forundre meg!:roll:
He he, der kom den andre jeg viste liker å høre litt klassisk. Det er bra, da har vi enda litt mer tyngde i tråden. :)

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
alphamale skrev:
Skjønner jeg har mye å sette meg inn i her8)
Men det jeg har funnet ut er at jeg fort hører hva jeg ikke liker ( eller tror jeg ikke liker:roll: )

Har litt sansen for den rolige varianten ellers blir det fort for mye på meg på en gang til jeg får trent opp den klassiske delen av hjernen:mrgreen:

Du er ikke alene om det, jeg også liker rolig musikk, går mye i Adagio som er rolig klassisk og Largo. Kan Sef like å høre mer heftig, men passer ikke som regel til helgeroen. :)

11 Sep 2007
1.030
41
48
Tronic skrev:
WOW, SERR?! I tillegg til hjernens tre deler, cortex, det limbiske system og reptilhjernen, har vi altså også en klassisk del! Dette må feires!:mrgreen:

:D Neida, jeg skjønner hva du mener. Tren ivei!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Electronicabiten har fått litt vel mye oppmerksomhet oppigjennom årene
etter utallige houseparty tiistelninger med rampegutta i Tigerstaden:twisted:

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
alphamale skrev:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Electronicabiten har fått litt vel mye oppmerksomhet oppigjennom årene
etter utallige houseparty tiistelninger med rampegutta i Tigerstaden:twisted:
Electronica? Da må jeg få reklamere for østfolds Apoptygma Berzerk. Mye klassisk synth der :)