Gurba skrev:
Dere kabelnisser får bare fortsette med selvbedrageriet...
Nei vettu, en venn av meg har nylig kjøpt seg 50" pioneer, Pioneer lx71 og noe ganske dyre pioneerhøytalere. Da jeg ikke kjenner til de så godt vet ikke jeg navnet. Han er vel da min rake motsetning, men svært lik deg når det gjelder kabler. Han har noe hama 10kroners høytalerkabler og ellers medfølgende signalkabler som ifølge bloggeren tråden handler om er "alltid mer enn gode nok". Hans anlegg skal jo da være bedre enn mitt, med unntak av surroundreceiveren.
Bildet på TVen er så jævlig sløvt at selv jenter reagerer. De gir da fint blanke i kabler og alt slikt, men selv de reagerer på håpløst bilde og dårlig lyd fra de mektige høytalerne. Han derimot sitter der full av placebo for han har brukt myyye penger og dette er råååbra og den fins jo ingen forskjell på kabler :mrgreen: Men i virkeligheten er det dritdårlig

Placebo går faktisk begge veier, visste du ikke det?
Selvsagt skal nok ikke høytalerkablene ha skylden, de er nok neppe gode nok til å la høytalerne utnytte sitt fulle potensiale, men møkkalyden og bildet er nok resultat av de "alltid mer enn gode nok" OEM-kablene
Sannheten er jo at gode ledere, tett fulgt av god skjerming i en signalkabel behøver ikke koste mye, men at det er forskjeller er det ingen tvil om.
Det går nok, som nevnt, begge veier. Du har de som tror at forskjellen på f.eks. noen monster M1.2s til noen hundrelapper og noen Nordost Odin til 250.000kr er så markant som natt og dag. Greit, har man et ekstremt finfølsomt ultra transparent hi-end system, vil man kanskje høre nyeanseforskjeller, og man får da selvsagt selv bestemme om det er verdt prisen. Man har jo da antageligvis et så dyrt anlegg allerede at prisen på kablene knapt utgjør 5-10% av totalprisen på anlegget. Man kjøper ikke kabler som koster 250.000kr til høytalere som koster 100.000, da bommer man vilt etter min mening. På samme vis som man ikke kjøper nye dekk og felger for kr 120.000 til en bruktbil man kjøpte for 15.000.
Med det sagt kan de dyrere kablene godt spille dårligere på det og det anlegget, dyrere MÅ ikke være bedre. Ikke vondt ment mot van del hul, men deres snowline kabler spilte dårligere på min fars gamle anlegg enn lampeledningene han hadde fra før (bokstavelig talt lampeledninger), sånn er det bare.
Og så har du de som han jeg nevnte over som både ser og hører seg blind, for det fins ikke forskjell på kabler. Selvsagt er det forskjell, men spesielt når det gjelder er kabler er det nok generelt sett slik at jo høyere opp i pris jo mindre og marginal blir forskjellene, mens prisstigning flyr til værs og det kan på fint kalles flisespikkeri
Lakrissnørene skal du, Blix og min gode venn Ola Anonym få ha for dere selv, og om dere synes de er så ultimate som kabler kan være har jeg ett ord til dere: Placebo :mrgreen: