Den store kabel-bløffen

Galnes

0
30 Apr 2006
3.462
0
36
37
vette skrev:

Snakk om jallaartikkel og røling uten peiling da :p

Nei, kabelen behøver IKKE å være dyr, men at det er store forskjeller på kabler er det ingen tvil om. De burde i så fall utdypt litt mere enn bare "ingen forskjell". Lakrissnørekablene har så dårlige og tynne ledere at de kan kun beskrives som udugelige i nesten alle tilfeller. Prøvde en OEM subkabel en gang, den var ikke en gang bevegelse i elementet. Noe lyd kom, men det var ikke mye. Denne kabelen var VEL under 100m.

Minner mer om en håpløs blogg enn artikkel skal sant være sagt :)

Disse to øverste er jo faktisk også de mest hysteriske!
"Kabler mellom inn og utganger på analogt lydutstyr som er mindre enn 100 meter lange: Ingen forskjell
Kabler mellom digitalt utstyr som er mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell"

Ingen forskjell på analogkabler på oppimot 100 m? Glem det. Selv det som kan regner som en ganske bra OEM XLR-kabel vil vel slite ved et 100m strekk. RCA på 100m tror jeg ikke hadde gått særlig bra i lakrissnøreform eller marginalt bedre, her svekkes signalet krafitg om ikke kavliteten er svært høy, og prisen vel over standard OEM på 10kr.

Det er heller ikke mange billige coax, optiske eller HDMI-kabler å få kjøpt som klarer å sende signal over 10m til 50 lappen.

Joda, kabelen er bare en komponent, men uten den blir det ikke mer lyd/bilde enn uten høytaleren/TV/PJ. . . :p

Det at bloggeren, for å kalle han hva han er, også sammenligner kvalitetskabler med dyre klokker - som i og for seg er funksjonelle smykker - er bare dumt. Med det sagt er jo ofte dyrere klokker, mer korrekte (mindre avvik over tid), tåler mer og har bedre byggkvalitet. Men også her må man ikke betale 200.000 for en titanklokke med safirglass etc, men mer enn 100-lappen skal du ikke se bort i fra og at denne klokken også holder tiden mer presist, er lettere og ikke får glasset ødelagt med en gang som en helt ordinær billigklokke vil nok mer mer enn bar litt sannsynlig.

Det vil alltid finnes helt utrolige ting i alle produktkategorier for entusiaster, men det forandrer ikke på det enkle faktum at billigskit mer enn ofte nok lever opp til sin beskrivelse, og at man må nok ofte kjøpe en noe bedre kabel enn et OEM lakrissnøre for å få ført signalet vel frem.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Jepp!

smileyvault-popcorn.gif

27 Aug 2009
6.288
29
48
vette skrev:

Jeg har alltid ment at kabler er viktig:
Verdens ledende mastering enginneer, dvs han som har mastret tusenvis av LP og CD som vi alle eier en del av sier her i et intervju hva han bruker:
Bob Ludwig: Speaking for myself, when I started my own business, Gateway Mastering & DVD, I was finally able to have what I think is the ultimate new technology, a great acoustic, a listening room with what are, to me, the world's best and most accurate speakers, my unique serial #1 and #2 Eggleston Works "Ivy" speakers (check their web site for information). I use bridged Cello Performance Mark II amplifiers capable of producing something like 3,000 watt peaks. I use the new utterly amazing Transparent Audio Opus MM Speaker cables and even my patch cords are made using Transparent Audio cable. Listening in my room is a dream and it is often easy as pie to hear an older project and know what to correct immediately.

The other main technology is intense investigation of superior analog tape machine playback. We have Œ", œ" and 1" stereo machines with Ampex Class-A electronics, Aria Discrete Class-A electronics and Tim DeParavicini's Esoteric Audio Research tube electronics and a set of Cello tape electronics as well. Choosing the best electronics for the particular job can often get you half way to your destination before moving a knob.

Han heter Bob Ludwig og er sjef for Gateway Mastering.

Har du en europeisk pressing av en LP eller CD med hans navn på, kjøp en til fra Amazon og hør hvorfor BOB LUDWIG vet hva han snakker om....
Interview with Bob Ludwig of Gateway Mastering

der finner du hele intervjuet

zatz

0
5 Jan 2006
4.925
0
36
46
Galnes skrev:
Snakk om jallaartikkel og røling uten peiling da :p

+1

Av all respekt så synes jeg artikkelen vitner mer om synsing og lite om fakta, han burde gått litt mer i dybden. 99m med RCA kabel kontra 1m uten å høre forskjell tviler nå jeg på, men også en del av hans andre utsagn.

Jeg skal være enig innen for korte lengder hjemme i en vanlig stue så er det lite forskjell, men muligens nok forskjell for en entusiast. Kan virke som artikkelen var kun rettet mot "bestemor" og ellers uintresserte personer. Den tilførte iallefall ingen ting i kabeldebatten.

Galnes

0
30 Apr 2006
3.462
0
36
37
Glemte et sitat som selv de mest ekstreme mot kostbare kabler her på forumet selv må si er bare tull.

"Kabler som følger med apparatene er alltid mer enn gode nok, er de ikke lange nok trenger du bare litt lengre ledninger. "

Kanskje derfor man sjeldent får med kabler når man kjøpe hi-end utstyr? ;)

Joda, gode nok til at man kanskje får litt lyd eller et synlig bilde, men det er utrolig sjeldent (i alle fall når man får med analogkabler) at man får med et kabelprodukt som faktisk lar kilden utnytte sitt fulle potensiale.

De eneste jeg i farten kommer på som leverer dette, er de som leverer med 1m HDMI-kabler. Selv om de med fordel, pga ømfinteligheten til HDMI, kunne hatt gulforgylte kontaktflater, slik som den som fulgte med 360. Men setter man den i en gang og lar den være holder de seg nok, ingen fremmede prikker på min skjerm :)

Er på ingen måte ute etter kabeldebatt, slike fins det mange nok av. Men når en forbrukernettside poster et slikt blogginnlegg og det er så tafatt på fakta og bare spyr ut talentløse meninger så reagerer man jo såklart :)

zatz

0
5 Jan 2006
4.925
0
36
46
Gurba skrev:
Dere kabelnisser får bare fortsette med selvbedrageriet... :)

ja, kabler er bare tull, jeg føler meg like svindlet hver gang jeg kommer hjem med nye kabler :mrgreen: og da forsvinner placebo effekten :confused:

Nei, nå tror jeg må gå og ta medisinene min....:roll:

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Og det beste med kabelnissene er at det er lettere å fyre oppunder de enn muslimene. Hehehe

Galnes

0
30 Apr 2006
3.462
0
36
37
Gurba skrev:

Nei vettu, en venn av meg har nylig kjøpt seg 50" pioneer, Pioneer lx71 og noe ganske dyre pioneerhøytalere. Da jeg ikke kjenner til de så godt vet ikke jeg navnet. Han er vel da min rake motsetning, men svært lik deg når det gjelder kabler. Han har noe hama 10kroners høytalerkabler og ellers medfølgende signalkabler som ifølge bloggeren tråden handler om er "alltid mer enn gode nok". Hans anlegg skal jo da være bedre enn mitt, med unntak av surroundreceiveren.

Bildet på TVen er så jævlig sløvt at selv jenter reagerer. De gir da fint blanke i kabler og alt slikt, men selv de reagerer på håpløst bilde og dårlig lyd fra de mektige høytalerne. Han derimot sitter der full av placebo for han har brukt myyye penger og dette er råååbra og den fins jo ingen forskjell på kabler :mrgreen: Men i virkeligheten er det dritdårlig :p Placebo går faktisk begge veier, visste du ikke det?

Selvsagt skal nok ikke høytalerkablene ha skylden, de er nok neppe gode nok til å la høytalerne utnytte sitt fulle potensiale, men møkkalyden og bildet er nok resultat av de "alltid mer enn gode nok" OEM-kablene ;)

Sannheten er jo at gode ledere, tett fulgt av god skjerming i en signalkabel behøver ikke koste mye, men at det er forskjeller er det ingen tvil om.

Det går nok, som nevnt, begge veier. Du har de som tror at forskjellen på f.eks. noen monster M1.2s til noen hundrelapper og noen Nordost Odin til 250.000kr er så markant som natt og dag. Greit, har man et ekstremt finfølsomt ultra transparent hi-end system, vil man kanskje høre nyeanseforskjeller, og man får da selvsagt selv bestemme om det er verdt prisen. Man har jo da antageligvis et så dyrt anlegg allerede at prisen på kablene knapt utgjør 5-10% av totalprisen på anlegget. Man kjøper ikke kabler som koster 250.000kr til høytalere som koster 100.000, da bommer man vilt etter min mening. På samme vis som man ikke kjøper nye dekk og felger for kr 120.000 til en bruktbil man kjøpte for 15.000.

Med det sagt kan de dyrere kablene godt spille dårligere på det og det anlegget, dyrere MÅ ikke være bedre. Ikke vondt ment mot van del hul, men deres snowline kabler spilte dårligere på min fars gamle anlegg enn lampeledningene han hadde fra før (bokstavelig talt lampeledninger), sånn er det bare.

Og så har du de som han jeg nevnte over som både ser og hører seg blind, for det fins ikke forskjell på kabler. Selvsagt er det forskjell, men spesielt når det gjelder er kabler er det nok generelt sett slik at jo høyere opp i pris jo mindre og marginal blir forskjellene, mens prisstigning flyr til værs og det kan på fint kalles flisespikkeri ;)

Lakrissnørene skal du, Blix og min gode venn Ola Anonym få ha for dere selv, og om dere synes de er så ultimate som kabler kan være har jeg ett ord til dere: Placebo :mrgreen:

11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
Gurba skrev:

Jeg hører nok ikke til i "kabelnisse"-kategorien, men når han begynner å snakke om ingen forskjeller ved lengder på 100 meter RCA-kabel så føler selv jeg det får være grenser for å uttale seg om noen han ikke vet. Til og med i PA-sammenheng kvier man seg for å gjøre det med balanserte kabler.

12 Jun 2004
19.849
0
36
53
avforum.no
zatz skrev:
ja, kabler er bare tull, jeg føler meg like svindlet hver gang jeg kommer hjem med nye kabler :mrgreen: og da forsvinner placebo effekten :confused:

Nei, nå tror jeg må gå og ta medisinene min....:roll:

Jeg har ikke kjøpt nye høyttaler kabler de siste 10 årene. De jeg har holder fint selv om jeg bytter høyttalere i ny og ne. :idea:

1 Jan 2006
2.850
0
0
38
Noe forskjell er det uansett om man er troende eller ikke- Spørsmålet er heller hvor stor forskjellen fra kabel 1 - 2 er..

Vedlegg

• imaged.gif
    imaged.gif
    57,4 KB · Sett: 52
25 Feb 2006
22.766
1
0
48
Gurba skrev:
Og det beste med kabelnissene er at det er lettere å fyre oppunder de enn muslimene. Hehehe
Hmmm... venter nå enda på at noen skal fyre meg opp jeg...

Lurer på hvorfor jeg enda ikke har fyra meg opp?? Er det noe galt med meg eller? Er jeg en unormal Kabelnisse siden jeg ikke lar meg fyre opp??
Kan noen fortelle meg det!!?? Hjeeeeeeeelp!!!

:mrgreen:

10 Mar 2009
1.128
0
36
Kjøper ht kabler til ca 2000kr, signalkabler til ca 500 og hdmi til ca 800kr.

Hvor mye dette har å si, vet jeg ikke, men lever i troen på at det gir litt mer enn 10kr ht kabler f.eks.

En annen ting er at det ser litt bedre ut og man kan være sikker på at kablene ikke er noen flaskehals.

12 Sep 2005
11.000
0
0
La nå endelig folk få velge selv. I Japan demonstrerer de hyppig for våre rettigheter. Det dreier seg tross alt om en av de viktigste frihetene vi har her i vesten...

attachment.php

Vedlegg

• Fritt kabelvalg.jpg
    Fritt kabelvalg.jpg
    69,3 KB · Sett: 95