Den kjempestore Hegel tråden

14 Jan 2008
1.304
0
36
Har oppgradert fra HD2 til HD20, og veldig imponert over forskjellene. H200 våknet virkelig til liv :)

Men begynte å tenke på at HD2 har koaksial digitalutgang, og Hd20 har coax1 inngangen som skal være litt ekstra bra? må jo fungere fint å sette disse i serie? og i teorien skulle dette kunne gi et bedre resultat enn kun HD20 over usb?

hvilken kabel trenger jeg for å koble disse sammen?

deltx

0
30 Aug 2012
12
0
0
Jag kör med Dator/Ps3 > Hegel HD20 > Rotel RB-1582 > B&W 683

Har märkt av nåt som jag inte vet om jag inbillar mig eller om de faktiskt stämme... Upplever att jag får mer tryck och liv i musiken, om jag låter HD20 stå på 100 voylm och justerar ned volymen i datorn istället. Kan det ligga nåt bakom eller är det bara jag som inbillar mig?

Tycker jag måste minst ha hd20:an på 55 voylm för att få liv i musiken, sänker jag under det låter det platt.. har jag den på 100 och justerar ned till 10% via datornsvolym kontroll låter det inte alls lika dött, hmm hmm..

Också nyfiken på om det vore värt att investera i en HD2 för att kunna koppla till Coax 1 ingången, alternativt om ja ska köpa en Optiskt > Coax omvandlare och koppla ps3:an till Coax 1 och få bästa ljud vid cd lyssnande och film.

Avslutningsvis så undrar jag lite va ni har för tankar om vad jag har att vinna på att köpa ett riktigt försteg, förutom att jag kan koppla in ett RIAA steg till det då ja tänkte införskaffa mig vinyl senare och förslag på vad för steg som matchar min setup!

Mycket frågor och funderingar.. Kände att jag ville dela med mig lite!

Hoppas inte Svenskan krånglade till det för mycket ;)

20 Sep 2007
8.548
0
36
deltx skrev:
Har märkt av nåt som jag inte vet om jag inbillar mig eller om de faktiskt stämme... Upplever att jag får mer tryck och liv i musiken, om jag låter HD20 stå på 100 voylm och justerar ned volymen i datorn istället. Kan det ligga nåt bakom eller är det bara jag som inbillar mig?
Jeg trodde det ville være like dårlig da begge deler er digital volumkontroll. Jeg vil tro HD20 har godt av å være over 60-70 for å ikke drepe for mye dynamikk. Og da mener jeg PCen bør stå på fullt.

Når det kommer til preamp kan det ha noe for seg, evt noen dempeledd på signalkablen.

Geir Arne

deltx

0
30 Aug 2012
12
0
0
ganilsen skrev:
Jeg trodde det ville være like dårlig da begge deler er digital volumkontroll. Jeg vil tro HD20 har godt av å være over 60-70 for å ikke drepe for mye dynamikk. Og da mener jeg PCen bør stå på fullt.

Når det kommer til preamp kan det ha noe for seg, evt noen dempeledd på signalkablen.

Geir Arne

Borde väl bara så, men när ja spelar på 70 så är det rätt hög volym och kan inte ha det på kvällen eller om det är fler i rummet. Har jag max på dacen och ca 20% i volymkontrollen på datorn inbillar jag mig iaf att jag får samma liv men lägre volym.. men de är väl bara i mitt huvud :p

deltx

0
30 Aug 2012
12
0
0
Om jag inföskaffar mig ett riktigt försteg borde ja kunna köra HD20 på 100 hela tiden och justera volymen analoget med steget? Ger det mig nåt eller är jag bara köpsugen? Känns som jag vill matcha Rotel steget med ett Rotel försteg nån som har några erfarenheter?

jtfos

0
25 Aug 2012
21
0
0
Frojac2 skrev:
Da er jeg en lykkelig mann etter å få min Hegel h100usb i hus :-D

Kikker litt rundt etter noen brukte system audio, eller dynaudio høytalere.
Dette bør vel være bra match.
Hadde klipsch rf52 og de solgte jeg fort da de ble veldig lyse, og slitsomme.
Moro, jeg har selv Hegel H20, som jeg etter anbefalinger herfra skal parre med en Hegel HD20, og har tenkt på samme høyttalere som du nevner, alternativt Audio Physics Yara Superior II (halv pris på OHC) eller Elac FS 257.
Er det noen som har erfaring med disse to sistnevnte?

mvh
Jørgen

BjrnrB

0
16 Jun 2005
2.422
0
0
36
Hegel H4A

Tenker å kjøpe meg en brukt Hegel H4A. Hva vil være riktig pris å betale for en strøken brukt MK1?

deltx

0
30 Aug 2012
12
0
0
Bara tittar in om upplyser om att jag nu är en stolt ägare av Rotel's RC-1550 försteg, som har gett HELT nytt liv i anläggningen.. Rekommenderar alltså inte att använda HD20 som försteg, visst det fungerar men du måste spela väldigt högt för att få samma upplevelse. Nu känns det som jag äntligen får ut maximalt av anläggningen.. Hegel HD20 -> Rotel RC-1550 -> Rotel RB-1582 - B&W dm683

14 Jan 2008
1.304
0
36
Men begynte å tenke på at HD2 har koaksial digitalutgang, og Hd20 har coax1 inngangen som skal være litt ekstra bra? må jo fungere fint å sette disse i serie? og i teorien skulle dette kunne gi et bedre resultat enn kun HD20 over usb?

Mailet hegel om dette og de påstår at det er ganske mye å hente på å koble HD2--> digital ut -->coax 1 på hd20.

Hei Leif

Takk for epost. Ja, det vil bli bedre. Av to årsaker:

1) Den digitale utgangen på HD2 er re-klokket og derfor bedre enn signalet som kommer inn. Vi re-klokker i HD20 også, men twice-is-nice.

2) Du får et galvanisk skille mellom PC og HD20, noe som reduserer støyen du får med fra datamaskinen.

Forskjellen er faktisk ganske stor og punkt 1 utgjør den største forskjellen av de to.

Med vennlig hilsen
Hegel - Anders

nopita

0
24 Nov 2010
366
0
0
Audio physic til hegel H200 eller H300

er det noen som har erfaring med hegel på Audio physic vil det låte for lyst i toppen eller vil det være en god match. har densen i dag og syntes dette er meget bra, men densen har ingen dac modul i sine nyere forsterkere og nå ønsker jeg en integrert forsterker slik at jeg får mindre komponenter. mvh michael

26 Okt 2012
3
0
0
Hegel H300 vs P10 + H20

Hej,

(hoppas det är ok att jag skriver på svensk/engelsk, har inge problem att läsa norska som svar)

Jag har fått möjlighet att köpa P10 + H20 begagnat för samma pris som en ny H300 och undrar därför hur dessa komponenter står sig mot H300. Jag har hört lite rykten om att H300 eventuellt skulle vara bättre. Är det någon som har erfarenhet av både H300 och H20?

Jag kommer troligen inte att använda den inbyggda DAC:en i H300 så jag är mest intresserad av den analoga delen av förstärkarna.

Tack för en intressant forumtråd och eventuell hjälp!

Trevlig helg!

----- English -----

Hi,

(hope it's ok to write in swedish/english, I have no problems understanding answers in norwegian)

I have been given the opportunity to buy a used P10 + H20 combination for the same price as a new H300. Hence, I'm wondering how these units compare to a new H300. I've heard rumors that H300 might be better. Have any of you had any experience with both H300 and H20?

I will probably not be using the integrated DAC in the H300 so I'm mostly interested in the analog part of these amplifiers.

Thanks for an interesting thread and any answers/oppinions!

Kind regards!

14 Jan 2008
1.304
0
36
Hvor skal jeg styre lyden?

Har fått en Parasound A23 i hus som jeg bruker HD20 som pre på.

Jeg leste ett sted at man ved bruk av DAC burde ha MAX lyd på PC og HD20 for å ikke miste dynamikk. da er jo problemet mitt at det blir litt vel slitsomt i lengden med MAX volum. :mrgreen:

Så hvor styrer jeg lyden best uten tap av opplevelse? VlC, pc eller HD20?

Oppsettet er pc -> HD2-> HD20 -> halo A23

Boyka

0
12 Apr 2008
498
0
0
Sitter nå med en 3 dager gammel H300 og spiller på mine nyinnkjøpte brukte Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand, og er forelsket! :mrgreen:

Skal prøve ut DAC-Loop etterhvert også, med Hegel HD25 når den kommer, og HD11/HD20, NAD M51 er på lista, så blir spennende å høre om dette har noe for seg! :)

torkri

0
17 Aug 2010
84
0
0
Hey, gratulerer med et kanon oppsett! Jeg leter selv etter VA.bbg. Gi gjerne tilbakemeldinger på looptesten. Gutta på Hegel selv sier det skal ha en viss effekt. Jeg er noe mer usikker.

Inviter gjerne på lyttetest. :grin: :cool:

Boyka

0
12 Apr 2008
498
0
0
torkri skrev:
Hey, gratulerer med et kanon oppsett! Jeg leter selv etter VA.bbg. Gi gjerne tilbakemeldinger på looptesten. Gutta på Hegel selv sier det skal ha en viss effekt. Jeg er noe mer usikker.

Inviter gjerne på lyttetest. :grin: :cool:

Takk takk! :-D

Er noen fantastiske høyttalere!

Skal gi en tilbake melding på det når jeg kommer så langt, HD25 må komme på markedet først :) Ifølge testen til Lyd & Bilde hadde det noe for seg også, de brukte HD11, så vis den gir positivt utslag kan jeg komme unna med det til en billig peng da den ikke koster allverden, DAC'en som sitter i H300 skal være mer en OK, men mye vil ha mer! :mrgreen:

Er svært spent på HD25!

Lytting er fullt mulig! Men jeg bor på Vestlandet / Stord-Fitjar ! :-D

Mvh

Boyka

0
12 Apr 2008
498
0
0
Da er Hegel HD25 DAC'en kommet i nettbutikken til Soundgarden!

Denne blir meget spenennde å teste ut! :D

Popi

0
11 Nov 2012
3
0
0
jtfos skrev:
Moro, jeg har selv Hegel H20, som jeg etter anbefalinger herfra skal parre med en Hegel HD20, og har tenkt på samme høyttalere som du nevner, alternativt Audio Physics Yara Superior II (halv pris på OHC) eller Elac FS 257.
Er det noen som har erfaring med disse to sistnevnte?

mvh
Jørgen

Driver og planlegger nytt oppsett, basert på tester, erfaringer og synspunkter fra kjente og forum, og comboen Hegel + Elac FS 257 er en av favorittene. Men det er kun på papiret ennå, har ikke kunnet høre dem sammen. Har du fått sjansen nå, siden posten din var i september?

-trond-

14 Jan 2010
1.585
0
0
Boyka skrev:
Da er Hegel HD25 DAC'en kommet i nettbutikken til Soundgarden!

Denne blir meget spenennde å teste ut! :D

Blir spennende å høre hva du synes om denne.
Men jeg synes godt at de kunne kostet på seg en ny fjernkontroll som iallefall ser ut som den hører til et kvalitetsprodukt !, både kontrollen til HD20 og den nye HD25 ser jo ut og føles som noe du har fått i et kinderegg :) , men den virker jo og det er vel muligens det viktigste :)