Demping av rom

9 Jun 2003
4.048
0
36
Hei!

Jeg har sett at enkelte steder får man kjøpt ulike dempere til å plassere rundt i rommet. Man har bl.a. søyler man plasserer i et hjørne og dempeplater til å henge på veggen, som man henger opp på samme måte som et bilde. De jeg har sett er svinedyre, så jeg lurer på om noen har prøvd å lage slike plater/søyler selv? Kan man bruke vanlig isolasjonsmateriale kledd med stoff eller er det for enkelt?

Fins det evt. noen som forhandler slikt dempingsutstyr til ikke-avskrekkende priser?

Har også tenkt å henge opp svart stoff som gardiner på veggene da de er veldig lyse (har dessverre ikke noe eget rom til hjemmekino ennå). Er det nok til at jeg kanskje ikke trenger ytterligere demping?

-Audun

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
43
Detter er noe for HIFIL....:)
Litt tålmodighet så svarer han deg..

Mvh

AK

bwa

0
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
Det er viktig at du demper på riktige steder, husk at lyden ikke skal bli borte.

F.eks bør du ikke dempe bak høyttalerene, men baklegg (bak lyttepos.) kan du dempe. Er det mye demping i gulv (teppe) trenger du ikke å dempe i tak eller omvendt.

Dispersjon er også en måte å forbedre lydkvalitet på. Dispersjoner å spre og knuse lyden. F.eks en bokhylle med bøker i utøver dispersjon i lyden.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Har du teppe på gulvet, gjerne panel i taket (helst lydplater) er mye gjort. Et vevet teppe på bakveggen funker også bra. Har du et vindu i rommet så heng gjerne opp litt tykke fløyelsgardiner som går fra gulv til tak, og heng de slik at de buer seg litt. Når det gjelder demperør og lignende i hjørnene på rommet synes jeg de gjør mer vondt enn godt for det totale lydbildet, det fungerer sikkert i lydstudioer hvor man skal ta opp musikk og da er avhengig av at rommet er 100% dødt.

9 Jun 2003
4.048
0
36
Dessverre har jeg mur i taket og parkett på gulvet...tenkte å kjøpe meg et teppe, men ikke vegg til vegg. Panel i taket er et litt større prosjekt som jeg evt. får ta senere. Hva slags lydplater sikter du til?

Når det gjelder gardiner har jeg en vinterhage (integrert balkong) bak lerretet mitt. Tenkte å henge opp sorte gardiner bak lerretet som vil skille av vinterhagen fra stua.

Tenker også å henge opp noe på bakveggen for dekorasjon, får se hva det blir. Vet du om noe sted (helst i Oslo) som har godt utvalg av vevede veggtepper?

Takk for tipsene :)

-Audun

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
audunth skrev:
Dessverre har jeg mur i taket og parkett på gulvet...tenkte å kjøpe meg et teppe, men ikke vegg til vegg. Panel i taket er et litt større prosjekt som jeg evt. får ta senere. Hva slags lydplater sikter du til?
Sjekk ut hjemmekinoen til BWA, så skjønner du hva jeg mener. Det er ferdig perforerte plater som demper lyden veldig bra. Han har lagt en stripe midt i taket, som gjør underverker med lyden.

audunth skrev:
Tenker også å henge opp noe på bakveggen for dekorasjon, får se hva det blir. Vet du om noe sted (helst i Oslo) som har godt utvalg av vevede veggtepper?
Sorry, sliter med å finner et teppe som er pent og passer inn i mitt eget rom. Det enkleste er kanskje å ta med et bilde en liker til et veveri, og spørre om de kan veve bildet for deg.

Vil også utdype hvorfor jeg er skeptisk til lydabsorbenter. Dersom disse skal benyttes, må man først inn med måleutstyr for å finne ut hvilket frekvensområde som er problemet. Deretter finne en absorbent som reduserer i det aktuelle området, og man må finne eksakt hvor denne skal plasseres (må kjøres ved hjelp av måleutstyr). Problemet som da dukker opp er at absorbenten ofte forandrer lydkarakteristikken også i andre frekvensområder enn tiltenkt også, og da er det på'n igjen. Slik kan man holde på til rommet ser ut som Oslo Konserthus i liten målestokk.

lbj

0
3 Jul 2003
115
0
0
Hi-Fil skrev:
Har du teppe på gulvet, gjerne panel i taket (helst lydplater) er mye gjort. Et vevet teppe på bakveggen funker også bra. Har du et vindu i rommet så heng gjerne opp litt tykke fløyelsgardiner som går fra gulv til tak, og heng de slik at de buer seg litt. Når det gjelder demperør og lignende i hjørnene på rommet synes jeg de gjør mer vondt enn godt for det totale lydbildet, det fungerer sikkert i lydstudioer hvor man skal ta opp musikk og da er avhengig av at rommet er 100% dødt.

Mener du slike aktustikkplater som bwa har i taket når du skriver lydplater ? Det blir jo ikke veldig pent med skråvegger og tak dekket med disse ?

Holder det f.eks med teppe på gulvet og på bakvegg slik du beskriver, eller bør man koste på det litt mer ?

PS. Hvor får man kjøpte slike akustikkplater og er de dyre ?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
lbj skrev:
Mener du slike aktustikkplater som bwa har i taket når du skriver lydplater ? Det blir jo ikke veldig pent med skråvegger og tak dekket med disse ?
Jeg tenkte en stripe med disse i taket.

lbj skrev:
Holder det f.eks med teppe på gulvet og på bakvegg slik du beskriver, eller bør man koste på det litt mer ?
Det holder i hvert fall fint hos meg.

lbj skrev:
PS. Hvor får man kjøpte slike akustikkplater og er de dyre ?
Har ikke peiling, sjekk med BWA. Selv har jeg to lag gips som i tillegg er kledd med granpanel, dette henger i lydbøyler. Granpanelen gir også noe demping i rommet da det ikke er "en glatt hard overflate".