Besøk
Har den siste uken vært og besøkt to hyggelige filmentusiaster.
Søndag var jeg hos en familie med eget dedikert kinorom på ca. 8X4m, rom i rom, dekket fra topp til tå med eggpapp for å hjelpe til på lyden. Anlegget var Dali Blue 6006, Dynabel byggesett subber (12" tror jeg), Optoma HD20 prosjektor og en NAD T-765 receiver. Vi kjørte noen runder med Star Wars Podrace for å teste litt. Siden vi hadde to små barn i rommet i tillegg så ble det begrenset hvor høyt vi skunne spille (lå mellom 80-85db), men jeg fikk et lite inntrykk av hvordan dette låt.
Dette rommet er ca. like stort som det jeg kikker litt på i Selbuhus alternativet mitt. I forhold til min smak så ble dette oppsettet veldig tynt lydmessig. Det er fin lyd i 6006'ene, men i et så stort rom med grei demping så ble det litt "smått".
Jeg er blitt vant til lyden i SVS tuben min så det ble også en overgang å høre DynaBel sine kasser. Grei punch, men kanskje mangler litt på dybden?
Jeg vil tro at det låter bedre med en effektforsterker da jeg vil tro at kanskje NAD'en sliter litt med å drive alle 5 høyttalerne når man vrir litt på volumet?
Bildet på Optoma'en var veldig bra. Kort fortalt en veldig kurrant familiekino med god plass.
I går var jeg en tur hos en kompis som sliter mye med lyden i rommet sitt. Han bor i en leilighet som er innredet på en tidligere låve, med panel på vegger, og tregulv/parkett/laminat? Uansett så skjer det noe merkelig med all bass i dette rommet. Han har en PC-12NSD stående ved siden av stolen han lytter i og nesten uansett hvor høyt man justerer bassen så er det enten rumling, eller kun bass ved bakken. Jeg troppet opp med min PC+20-39 for å teste litt og vi koblet de hver for seg, sammen, og flyttet litt rundt på de.
Jeg la merke til at utsignalet på receiveren hans var veldig lavt da SVS'ene måtte stå på 75% av maks for å spille "normalt". Vi justerte opp signalstyrken og det ble litt bedre. Etter endel prøving og feiling ble det litt bedre, men når man har 1 SVS på hver side av seg, 1 meter fra stolen som kjører på 50%gain og trykker på med Transformer 2, bombeslippscenen på slutten, og fremdeles har lite og dårlig bass så la vi skylda 80% på rommet

og 20% på vår uvitenhet :twisted: . Tror kanskje at en ny runde med romkorreksjon kan hjelpe littegranne. Avspillingskilden var en HTPC med HDMI inn på receiveren.
Utstyr vi testet med: Yahama RXV-1065 (tror jeg), Klipsch RF 62, Rotel RB-1070, SVS subbene og noe Yamaha NS greier som surround.
Gøy å høre Klipsch RF62 for første gang også. Ganske forskjellig lyd fra mine DM604.