Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Det bør la seg gjøre :)

Bra at noen tar litt ansvar :) Har en som jeg har hatt litt kontakt med gjennom FB som muligens kan være interessert også.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Alternativ 5) Dropp gips mot grunnmur. (er vel heller ikke anbefalt ihh. til Byggforsk?) Stift heller på en fiberduk for å holde isolasjon på plass.

http://www.byggmax.com/nb-no/byggevarer/stein/barkduk/fiberduk-p21032

Vel, det var jo et alternativ også. Nå er ikke gipsen ment å brukes primært til å holde isolasjonen på plass, men primært for å gjøre konstruksjonen mye
stivere og for å øke vekt/masse på hele rommet.

Nå vet jeg ikke om den byggforsken du henviser til tar hensyn til hvilket type rom jeg bygger, og jeg bygger heller ikke i henhold til de "riktige" måtene å bygge
lyddempende rom-i-rom på, men jeg har endel andre hensyn å ta vare på enn et vanlig standard veggprosjekt. Jeg skal bl.a. ha 4 høyttalere bygd inn i veggene,
ca 3-4 m2 med diffusorer innebygd i veggene, samt dempeplater der slikt trengs. Jeg beklager at jeg ikke har tegnet noe skikkelig skisse av dette, men det er såpass
komplisert at jeg må prøve meg litt frem med noen av løsningene. Tror ikke noen har gjort noe lignende før.
Akto sin kino er kanskje nærmest, men han har litt annen løsning likevel. Blir gøy å se om jeg får det til.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Ser ut som det kan bli endel aktivitet på denne tråden fremover likevel. Min arbeidsgiver mente visstnok at jeg hadde gjort meg fortjent til en (uventet) bonus. Dette letter økonomien endel og gjør at gipslag #2 er på full fart (så snart det slutter å regne her på nordvestlandet).

Greit med litt pluss når to biler detter fra hverandre raskere enn jeg rekker å nedbetale/reparere de :=)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Spennende å følge med her. Hvor mye isolasjon tenker du å bruke ?

Jeg starter med litt over 30 m2 med 100mm. Første mål er å fylle rommet mellom høyttalerne. Får jeg nok fyller jeg opp i hjørnene og på toppen av L og R. Hvis ikke kjøper jeg mer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Rockford Fosgate

Da kommer det 2 stk slike i posten en gang i nær fremtid. Da er alle innkjøp for dette anlegget ferdig. Det kommer til å stå i kjellerstuen etter hvert i et 5.1 system med B&W DM 600 serie høyttalere og en eller annen sub.

attachment.php

"Rockford Fosgate Dual Twist RCA Y-ledd 1hunn/2hann
Dual Twist RCA y-ledd 1hunn/2hann

Super lydkvalitet
"Dual Twist"-design meget bra støyreduksjon
OFC (Oxygen Free Copper)
Platinum belagte ender for korrosjonsbeskyttelse
Vevd ytre kappe for holdbarhet"

Husker jeg brukte masse Rockford Fosgate utstyr i bilen i
"the good old days" med bilstereo og bass som ristet min stakkars
Nissan Sunny 1990 modell i fillebiter. Håper denne funker til
innendørs bruk også.

"Ost er ost" som de sier i reklamen...

Vedlegg

• rf.jpg
    rf.jpg
    5,3 KB · Sett: 163

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Hører på Metallica: Master of Puppets på radioen og har nesten glemt hvor fet den låten egentlig er. Når jeg tenker på hvor utrolig rått det skal bli å
høre denne låten på relativt fett volum med Miles i et akustisk behandlet rom så blir småting som skjeve vegger kun en liten hump i veien mot kino.
Motivasjonen er definitivt på plass for tiden!

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Hyggelig med slike overraskelser :)

Skal prøve å rote meg innover så du får prøvd med sub på stua etterhvert også, men akkurat nå er det litt travelt rundt meg, men om et par uker letter det litt tror jeg.

Spennende å følge med på fremdriften her iallefall.

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.386
600
113
Tøft, håper du slenger ut noen målinger. Sitter å tenker på prøve det samme her. Har rom for litt isolasjon bak lerret her også.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Regner med at de der skal gjøre jobben. :)

B&W i kjellerstuen. Er det det samme som kinoen, eller er det slik at du skal ha flere surroundanlegg? Spekulerer litt på hvor Miles passer inn i dette :confused:

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Snikreklame for HIFI i Friends?

Noen flere som har lagt merke til stereoanlegget som er satt opp i serien Venner for livet? I starten av serien så vises ofte et Cerwin Vega og litt senere ser det ut som et Martin Logan elektrostat anlegg. Mener også å ha sett B&W på en episode.

Noen som har lagt merke til dette eller er det bare jeg som er ultranerd?

Retep

Svært aktiv
7 Feb 2005
3.630
516
113
Ullensaker
Hehe: Master of puppets er min favorittsang fra Metallica.

Synd med den veggen som måtte opp on ned noen ganger. Stå på!

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Det er ikke travelt med subtest i det hele tatt så bare slapp helt av :)

Har gjort noe småpirkarbeid de siste dagene som å merke av stendere, spikerslag, hvor spottene sitter og slikt.
Hadde mye av dette på min gamle mobil som gikk fløyten for et par mnd siden.

Hyggelig med slike overraskelser :)

Skal prøve å rote meg innover så du får prøvd med sub på stua etterhvert også, men akkurat nå er det litt travelt rundt meg, men om et par uker letter det litt tror jeg.

Spennende å følge med på fremdriften her iallefall.

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.386
600
113
Hvordan går det her ? Fått testet ut noe ? 😊

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
jakv skrev:
Regner med at de der skal gjøre jobben. :)

B&W i kjellerstuen. Er det det samme som kinoen, eller er det slik at du skal ha flere surroundanlegg? Spekulerer litt på hvor Miles passer inn i dette :confused:

Hehe. Sørsiden av huset er delt i to i kjelleren. En kino innerst på ca. 28m2 og en kjellerstue på ca. 30m2 vegg i vegg. Kinoen blir Miles 7.1 , kjellerstuen skal ha mitt gamle DM600 anlegg 5.1 (daglig bruk, fest bruk, gøy for poden etter hvert).
Stuen oppe ønsker jeg å ha f.eks B&W M1 i 5.1 med B&W PV1D som sub, evt noen pene stativhøyttalere. Noe med høy WAF og tar liten plass... Mulig jeg går for in-wall. Time will show.

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Delthral skrev:
Noen flere som har lagt merke til stereoanlegget som er satt opp i serien Venner for livet? I starten av serien så vises ofte et Cerwin Vega og litt senere ser det ut som et Martin Logan elektrostat anlegg. Mener også å ha sett B&W på en episode.

Noen som har lagt merke til dette eller er det bare jeg som er ultranerd?

Bet meg spesielt merke i Martin Logan anlegget de hadde :)

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Skulle vel egentlig att den bak i bilen og kjørt oppom når jeg har passert. Har vært to turer sørover denne uken ;)

Får ta det når det roer seg ned.

Dumt med mobilen da, håper du finner ut av hvor ting er så du slipper noen uhell.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Hvordan går det her ? Fått testet ut noe ? 

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Hei Karmann.

Isolasjonsprosjektet falt i fisk da min leverandør ikke klarte å levere riktig kvalitet på Kauf isolasjonen.
Per i dag så er frakten uakseptabel opp hit så jeg avventer til jeg klarer å organisere noe smart transport på dette.

Har brukt de siste ukene på å kose meg med masse filmer. Siden kjellerstua nå er 99% ferdig (mangler som alltid de siste listene...)
er det uaktuelt å bruke det rommet som anleggssone lenger. Blir snart vår og da blir det mer action når vær og temperatur tillater litt
saging av diffusorer og slikt.