Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Delthral skrev:
Ja, det er helt klart beste løsning. Jeg kjøpte noen Y-ledd fra Xtreme-cable som kun er en kort T. Da måtte jeg kjøre to signalkabler fra receiver. Kommer til å bytte ut dette til C-Quence Pro Line Black Y-ledd.

Det blir godt som gull :=)

Sitter også og venter på siste levering fra Hong Kong med Takamichi bananene mine så jeg får ferdig siste bi-amp kabelen til høyre front. Da mangler jeg kun en Monster strømrenser, men den har jeg ikke plass til i racken under tv'en :=)

Neste prosjekt på lydfronten blir da bygging av 2 stk InConcert Miles. Det blir gøy.

Ikke dumt. Monster strømrenser ville jeg styrt unna. Har en selv og ble mye mindre støy når jeg stappa forsterkeren rett i vegguttaket.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
joakimpatos skrev:
6 TB burde da holde for en stund? :)

Tja.... Har langt over 1000 DVD filmer og snart hundre BD samt masse musikk. Må vel sortere vekk det som ikke er interessant så havner jeg vel med en bra samling likevel. Er litt kjøpetorsk på billigsalg av filmer...

Har også en liten tass som kanskje setter pris på å se noen filmer etter hvert og da utgår det å ha disker slengende.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
To skritt frem, ett skritt tilbake...

Da var tiden inne for å fixe veggen. 4,8m med gips er tungt, men med litt pågangsmot fikk jeg lagt ned veggen uten større skader:

attachment.php

Etter jeg kappet veggen og satte den opp igjen var det et lite hull nederst. Det viste seg imidlertid at veggen var så skakk at når jeg fikk stenderne i vater igjen så
var det i toppen at det var en glippe på 12mm.
attachment.php

Her måtte jeg kappe med Feinsagen da det krysset spiker på skrå (auau til den vanlige sagen min som måtte ofre noen tenner). Kjekt med en 2-åring som sover godt
når Feinsaging pågår. Det bråker noe voldsomt. Klasket på en stender som jeg skrudde fast til den andre og festet i topp og bunn med 10cm skruer.
Som dere ser så er veggen så og si perfekt rett. Legg også merke til at jeg måtte skru av halve veggen med gips for å få veggen i vater igjen. Merkelige greier. Den andre
halvdelen av veggen var ok.

attachment.php

Akseptabel glippe:

attachment.php

På med gipsen igjen:

attachment.php

Drillen gikk tom for strøm når jeg var 75% ferdig med skruingen. Litt senere skrudde jeg alt på igjen og løftet opp veggen (da hadde jeg løftet veggen ned og opp minst 5 ganger).
Og voila! ¤%&#¤#¤&!!! Samme glippen på midten som før. Her er det helt klart gipsen som spiller meg et puss! De andre veggene blir gipsen skrudd på mens veggene står,
ikke ligger. Hadde jeg hatt en slegge så hadde denne veggen vært pulverisert og brukt som fyllmasse i gårsdsplassen min.

Etter noen sekunder med fresing så målte jeg opp. Glippen var mindre, nå ca. 10mm så i teorien holder det til å få på taket. Ulempen er at hele veggen hviler på ca 70cm
av hver side og henger i løse luften midt på.

Da har man flere alternativer:

1) Gi F. og håpe vekten på taket holder veggen stabil og fuge bunnen
2) Legge Biltema gummimatter under slik at veggen hviler stabilt på gulvet (ulempe hvis veggen siger ned igjen da mattene hindrer dette)
3) Skru av gipsen IGJEN og feste denne mens veggen står skrudd fast i vater.

Jeg vet ikke hvor mange ganger veggen tåler å løftes på med 1 mann da den er litt ustabil på midten da. Tror jeg skal gå for alternativ 3 da jeg kommer til å
forbanne meg selv opp og ned når jeg legger gipsen i taket og det blir et avvik på 12mm øverst i taket (selv om det aldri vises fra kinoen).

Til slutt et lite spørsmål:
Er det noe poeng i å silikonere stenderverk/gips får å få dette luftett (gipsen på baksiden)?

Vedlegg

• bilde 1.jpg
    bilde 1.jpg
    84,3 KB · Sett: 842
  • bilde 4.jpg
    bilde 4.jpg
    124,6 KB · Sett: 855
  • 5.jpg
    5.jpg
    111,2 KB · Sett: 1.009
  • 6.jpg
    6.jpg
    104,2 KB · Sett: 801
  • 8.jpg
    8.jpg
    80,4 KB · Sett: 831

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Du er jo uansett velkommen innom hvis du er i nærheten, om kinoen er ferdig eller ikke. Miles kan du jo få høre uansett da de står oppsatt i stua.

Artig å se at det omsider begynner å flaske seg til. DU har holdt på en stund med dette kinorommet nå. Må si jeg er veldig misunnelig. Som du vet, sliter jeg med lyden i dette huset og Umik-målinger viste det verste folk noen sine har sett her inne :p Så drømmen om eget kinorom vokser. Det positive er iallefall at jeg har masse erfaringer å høste av her inne når det blir min tur.
Jeg må få komme på en lyttetest en gang jeg passerer når alt er ferdig. Er VELDIG nysgjerrig på hvordan Miles-høyttalere låter.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
BjrnrB skrev:
Ikke dumt. Monster strømrenser ville jeg styrt unna. Har en selv og ble mye mindre støy når jeg stappa forsterkeren rett i vegguttaket.

Kjører ikke effektforsterker gjennom strømrenser. Blir for å sikre receiver, ps3, rikstv, mediaboks, Oppo BDP osv mot variable strøm, strømbrudd og lynnedslag. Er endel av det her. Blir også penere når dette er samlet bak i Monstern, samt en bonus med å se hvor mye strøm de drar.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Delthral skrev:
Tja.... Har langt over 1000 DVD filmer og snart hundre BD samt masse musikk. Må vel sortere vekk det som ikke er interessant så havner jeg vel med en bra samling likevel. Er litt kjøpetorsk på billigsalg av filmer...

Har også en liten tass som kanskje setter pris på å se noen filmer etter hvert og da utgår det å ha disker slengende.
Hvordan overføre du filmene fra disc til disk? og tar det lang tid pr film?
Jeg har foreløpig ikke prøvd meg på noe slikt. Men jeg har veldig mange filmer, så det kunne kanskje vært en god idé.

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
1.406
0
36
Halden
Da har man flere alternativer:

1) Gi F. og håpe vekten på taket holder veggen stabil og fuge bunnen
2) Legge Biltema gummimatter under slik at veggen hviler stabilt på gulvet (ulempe hvis veggen siger ned igjen da mattene hindrer dette)
3) Skru av gipsen IGJEN og feste denne mens veggen står skrudd fast i vater.

4) Bruke kiler?? Vet ikke om dette er noen god løsning, men å slå kiler inn under glippen kan kanskje fungere?

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Panel for koblinger

Helt siden jeg startet dette prosjektet har jeg alltid hatt lyst på et fancy betjeningspanel. Jeg har sett disse før på sidene til Tomron og RuneW blant andre.
Shaeffer AG har et genialt designprogram og jeg nappet en mal fra RuneW eller noen som hadde lagt ut en fil med ferdige hull for D-type sockets
for Speakon og andre kjekke Neutrik produkter.

Alle chassiplater fra Neutrik blir festet med M3x8mm sorte skruer og betjeningsplaten her utfresede gjenger for dette. Hvis noen leter etter slike skruer så
kjøpte jeg mine fra RCPro.no.

Selve platen har jeg planlagt festet til 2"x2" stenderverk med islagsmuttere og M5X60mm sorte innvendige umbrakoskruer. Da slipper jeg at treverket går i stykker hver gang jeg må av med platen.

Alle høyttalerkabler loddes på, HDMI plugges bare inn og Cat 5 presses ned i egnede spor. Jeg har enda ikke funnet noe egnet chassi for parabolkabelen (F-type plugg) og IR kabelen (3,5mm minijack). Venter nå på den siste Cat 5 pluggen samt 10 nye Speakon-chassi.

Skal bli gøy og flott når denne er på plass.

(PS. Det står faktisk "Kjellerstue", ikke "Kjelerstue" litt dårlig oppløsning på bildet)

1.jpg

Jeg har også startet å se meg rundt etter riktige teppefliser på gulvet. Det teppet jeg bestilte ble det levert ca 30% feil fliser på.
Det teppet jeg bestilte er det øverste. Jeg fikk da også 30% feil av det nede til høyre. Jeg prøver nå å finne ut hva teppet jeg vil ha heter for noe.
Selger oppgav at det het Ege Una Tempo blå. Jeg kontaktet et firma for vareprøver og de hadde to varianter av denne. De to nederste på bildet.
Ingen av disse er i samsvar med det jeg har i kinoen. Venter spent på svar fra selger angående dette.

2.jpg

BjrnrB

Medlem
16 Jun 2005
2.422
0
0
35
Delthral skrev:
Kjører ikke effektforsterker gjennom strømrenser. Blir for å sikre receiver, ps3, rikstv, mediaboks, Oppo BDP osv mot variable strøm, strømbrudd og lynnedslag. Er endel av det her. Blir også penere når dette er samlet bak i Monstern, samt en bonus med å se hvor mye strøm de drar.

Høres fornuftig ut. Tåler ikke all verdens last før det blir støy :)

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
OleM skrev:
Hvordan overføre du filmene fra disc til disk? og tar det lang tid pr film?
Jeg har foreløpig ikke prøvd meg på noe slikt. Men jeg har veldig mange filmer, så det kunne kanskje vært en god idé.

Finnes vel mange programmer for slikt. Jeg har ikke bestemt meg helt enda, men vet hva jeg vil ha:

1) Den må omgå alle former for kopisperre
2) Jeg må få velge tekst/undertekst jeg ønsker og rippe vekk resten
3) Alt av reklame og drøye menyer må kunne tas vekk
4) Det må kunne lagres enklest mulig slik at min fremtidige mediaspiller (ligger vel an til med8er 600 per i dag) kan sortere og lese det greit.
5) Må rippe DVD og BD i henholdsvis iso/mkv/whatever.
6) Det må gå fort og uten for mye brukertasting (Press play on tape og ferdig)
7) Må kunne fjerne regionskoder

AnyDVD HD er kanskje verdt å snuse på. Vi får se.

Bør ikke ta mer enn 5-10 min per disk for DVD.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
4) Bruke kiler?? Vet ikke om dette er noen god løsning, men å slå kiler inn under glippen kan kanskje fungere?

Det vil i såfall falle inn under kategori 2 der veggen blir låst i denne buen. Det medfører at når jeg legger taket en gang i fremtiden så vil denne takbjelken ligge 12mm høyere
enn de andre (hvis jeg tenker riktig).

Det er nok bare å lade batteriet på Bosch'en og skru gipsplatene av igjen.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Lydtetting av dørkarm

I dag var det lydtetting av dørkarmen på lyddøren inn til kinoen som stod på programmet.
Hittil har dette vært den største lydlekasjen og det var på tide å gjøre noe med dette.

Jeg har lest på nettet av å tette dørkarmen med EPDM-gummi var en veldig god løsning. Jeg er ofte borti
EPDM-gummi på jobb og vi hadde nettopp vraket noen pakninger som burde passe perfekt. Dette er heftige saker og brukes på
plastrør som pakningen helst bør holde i 50-100 år:
1.jpg

Dette måtte selvfølgelig modifiseres for å få plass i dørkarmen og etter å ha prøvd det meste av skarpt verktøy jeg har
(inkludert en illeluktende opplevelse med en vinklesliper) fant jeg ut at det enkle er ofte det beste. Olfa-kniv.

2.jpg

Pakning øverst i døra med et godt lag SikaSil:

3.jpg

Siste del gjøres klar. Perfekt passform denne gangen:

4.jpg

Har stor tro på at dette blir bra:

5.jpg

Godt med silikon. Dette blir skjult av lister så jeg er ikke så ivrig på utseendet her.

6.jpg

Sist redigert:

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Knipset noen random bilder i går, samt puslet med noen miniprosjekter:

Etter noen tips så kommer jeg til å snu strømpadda og switchen så de blir på baksiden av racket. Mer kabelkontroll da.

IMG_1910.JPG

Fikk også saget og limt på de siste 15mm og 30mm klossene på diffusoren. Litt maling så er den ferdig. Blir gøy å måle om 8 slike utgjør noen forskjell.

IMG_1912.JPG

Panelet blir mer og mer ferdig. Venter på de siste pluggene fra Ebay.

IMG_1916.JPG

To random bilder av surroundkanalene.

IMG_1913.JPG IMG_1914.JPG

Har også bestilt litt isolasjon for akustikk i rommet. Blir plassert bak lerretsveggen.
5.jpg

Det var det for i dag.

Delthral

Medlem
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Dør #2

Festet dør nummer to i går. Ser at det er elendig kvalitet i hengslene på Bygg 1 sine dører. De står ikke så veldig lenge før dørbladet siger pga vekten til selve dørbladet. Strammeskruene i karmen spinner bare hvis man prøver å stramme litt ekstra. Ser øverst på døren her at det har siget noe. Sammme med endel andre dører i huset.

Merket godt at prosjekt gummilist fungerte bra. Jeg har forseglet utluften i kinoen så jeg ikke får fylt ventilasjonsanlegget med gipsstøv (nettopp skiftet filtre og DE var grisete). Dette betyr at når døren lukkes så fylles rommet som en ballong med luft og døren "dyttes" i lås. Ser at dette kan bli et problem hvis utluften er blokkert. Skal bli gøy å se om ut og innluft er tilpasset slik at man ikke får feil trykk i rommet. Det var en brukbar "storm" av luft gjennom nøkkelhullet på døren :)

Ser også at dørkarmen på 35dB-døren er litt for nærme dørbladet ved låskassen. Den rikket seg ikke ved etterstramming av skruen så her må jeg forske litt. Dørkarmen sprakk faktisk litt når jeg dro til. Ikke bra.

Litt usikker på om jeg skal gidde å kjøre gummilist på denne døren. Det kan kanskje ikke skade.

Dør.JPG

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.386
600
113
Spennende å følge med her. Hvor mye isolasjon tenker du å bruke ?