To skritt frem, ett skritt tilbake...
Da var tiden inne for å fixe veggen. 4,8m med gips er tungt, men med litt pågangsmot fikk jeg lagt ned veggen uten større skader:
Etter jeg kappet veggen og satte den opp igjen var det et lite hull nederst. Det viste seg imidlertid at veggen var så skakk at når jeg fikk stenderne i vater igjen så
var det i toppen at det var en glippe på 12mm.
Her måtte jeg kappe med Feinsagen da det krysset spiker på skrå (auau til den vanlige sagen min som måtte ofre noen tenner). Kjekt med en 2-åring som sover godt
når Feinsaging pågår. Det bråker noe voldsomt. Klasket på en stender som jeg skrudde fast til den andre og festet i topp og bunn med 10cm skruer.
Som dere ser så er veggen så og si perfekt rett. Legg også merke til at jeg måtte skru av halve veggen med gips for å få veggen i vater igjen. Merkelige greier. Den andre
halvdelen av veggen var ok.
Akseptabel glippe:
På med gipsen igjen:
Drillen gikk tom for strøm når jeg var 75% ferdig med skruingen. Litt senere skrudde jeg alt på igjen og løftet opp veggen (da hadde jeg løftet veggen ned og opp minst 5 ganger).
Og voila! ¤%&#¤#¤&!!! Samme glippen på midten som før. Her er det helt klart gipsen som spiller meg et puss! De andre veggene blir gipsen skrudd på mens veggene står,
ikke ligger. Hadde jeg hatt en slegge så hadde denne veggen vært pulverisert og brukt som fyllmasse i gårsdsplassen min.
Etter noen sekunder med fresing så målte jeg opp. Glippen var mindre, nå ca. 10mm så i teorien holder det til å få på taket. Ulempen er at hele veggen hviler på ca 70cm
av hver side og henger i løse luften midt på.
Da har man flere alternativer:
1) Gi F. og håpe vekten på taket holder veggen stabil og fuge bunnen
2) Legge Biltema gummimatter under slik at veggen hviler stabilt på gulvet (ulempe hvis veggen siger ned igjen da mattene hindrer dette)
3) Skru av gipsen IGJEN og feste denne mens veggen står skrudd fast i vater.
Jeg vet ikke hvor mange ganger veggen tåler å løftes på med 1 mann da den er litt ustabil på midten da. Tror jeg skal gå for alternativ 3 da jeg kommer til å
forbanne meg selv opp og ned når jeg legger gipsen i taket og det blir et avvik på 12mm øverst i taket (selv om det aldri vises fra kinoen).
Til slutt et lite spørsmål:
Er det noe poeng i å silikonere stenderverk/gips får å få dette luftett (gipsen på baksiden)?