Resultater dB-test
Da er denne uhøytidelige testen ferdig med et snev av øresus.
Varmet først opp med Kaptein Sabeltann sammen med 3-åringen før poden dro i bursdag sammen med fru D.
Fikk streng beskjed om å skru ned lyden av minstemann! hehe.
Testutstyr:
- 2 stk B&W DM604
- 1 stk Parasound HCA2205 AT
- DIY kabler fra biltema med kina-bananplugger
- Radioshack db måler digital.
- 2 stk slitte ører.
- 1 stk Iphone 5s tilkoblet Parasound med lakrissnører fra biltema.
Pink noise test:
------------------------
Laget en kjapp trekant med ca 3,10 m avstand i alle kanter. Lite flekisbel volumkontroll på dagens utstyr
så jeg havnet på 86 dB, C-weight, slow response med pink noise.
Kjellerstua som ligger rett ved siden av målte -18 dB når branndøren stod på gløtt grunnet strømkabel og den ekstra
døren med dempelist var lukket.
Yttergangen nede rett utenfor kjellerstua målte -35dB. Ble litt imponert over hvor godt disse standarddørene demper når de får en
gummilist på seg. Soverommet (bod per i dag) på andre siden av denne gangen var det for lavt til å måle.
Alle rom i etasjen over var ikke målbare da støy fra ventilasjon, oppvaskmaskin etc var høyere enn lyden fra kinoen.
Ser ut som jeg måtte skru opp lydnivået for å måle etasjen oppe.
Som sagt så gjort. Skrudde opp pink noisen til 90 dB og målte nok en gang -18dB i kjellerstua og -36 Db i gangen utenfor.
Fremdeles ikke målbart i etasjen over og soverommet i kjeller. Jeg kunne såvidt høre suset når jeg virkelig prøvde på soverommet rett over
kinoen, men det var ikke forstyrrende. På tide med sterkere lut!
Litt leting på Spotify så fant jeg en låt kalt "I'm an Albatross". Denne trykket bra og jeg fikk presset 108 dB utav de gamle traverne.
Jeg trengte ikke måle de andre rommene så jeg målte soverommet vårt i etasjen over og der målte jeg nå 68 dB som gir en demping på -40 dB
i rommet rett over kinoen.
Bassen hørtes selvfølgelig godt i mange rom, men ikke plagsomt på soverommet til poden.
Som ventet var det mest lydlekasje gjennom dørene, men disse har jeg en god plan for hvordan de skal dempes.
Et lag gips til og nøye fuging håper jeg vil dempe rommet 5-10 dB til og så er dette godt nok for meg.
For moro skyld testet jeg Pacific Rim avspilt fra Netflix og støyen som lå mellom 85-105 db var akseptabel i alle rom.
Jeg testet også diverse Infected Mushroom og andre band med bra trykk i.
Konklusjonen er at Fru D. for en gangs skyld hadde rett. Jeg har kastet bort 6 mnd kinobygging med å "spare" penger til
noe unødvendig til vårt bruk. Jeg er ikke i tvil om at dempelim hadde hjulpet betraktelig, men slik økonomien er per i dag
har vi mer nytte av å gjøre ferdig kinoen og nyte den i mange år enn å dempe 3 dB mer bass i huset.
Jeg får heller ta litt kred for at jeg bygde rommet såpass solid i utgangspunktet
Nå skal det bli gøy å legge siste gipslaget, fuge og sparkle til jeg ser mannen med ljåen.
En annen ting jeg ble overrasket over var at jeg hadde forventninger om at lyden kom til å være en kakofoni av
ekko og leven da rommet ikke akkurat er akustisk behandlet per i dag. Det var faktisk ikke så ille...
Noen bilder: