Delthral's kino. *Små og store oppgraderinger*

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Introduksjon
============
Velkommen til min tråd som vil bli en lang og brokete vei mot en dedikert kino.

Jeg er foreløpig i planleggingsstadiet for min kino og kommer til å være det en GOD stund før første hammerslag blir tatt og gipsstøvet kommer til å dekke det ganske land.

Det som blir viktig for meg er å kunne realisere kinoen innenfor de økonomisker rammer jeg har, det praktiske jeg kan klare selv og ikke minst ha en fremgang på prosjektet som gjør at jeg ikke går lei og skrinlegger hele suppa før jeg blir ferdig.

Bakgrunn
============
Jeg er en familiefar med kone og en liten tass og har alltid har vært utrolig interessert i film/kino, men aldri hatt utstyr til å ha glede av dette hjemme før nå nettopp. Jeg har aldri hatt hverken prosjektor eller stereoanlegg/surroundanlegg.

Den spede start
============
I 2010 så flesket jeg til på Finn.no og investerte stort i et 5.1 surroundanlegg. Dette bestod av en Pioneer VSX-417, 5 stk Proson høyttalere som til sammen var verdt ca 250 kroner, og en Yamaha YST SW 012. Tror jeg betalte ca. 4000,- for hele anlegget. Nå var jeg i surroundhimmelen! Dere vet hvordan det er :)

Veien til grei lyd
=============
Kort fortalt så kjøpte jeg en PS3 for å komme inn i BD-verdenen, samt å spille litt spill i ny og ne. Deretter var veien kort til en receiver som taklet HD-lydformatene og valget falt på Denon AVR-2310. Senter ble hurtig byttet ut med en Energy Conneseur CC-10, fronttalerne med Yamaha NSF-210. Dette holdt bra helt til høsten 2011 da jeg fikk en god deal på B&W DM604 S3 og B&W LCR600 S3. Det gamle anlegget ble solgt og Finn.no ble trålet for et matchende baksett. Valget falt på B&W DM603 da disse matchet de andre perfekt. Receiveren ble for strømsvak så en Rotel RB-1070 ble kastet inn for å drive frontsettet, samt et klorebrett kom inn i stua for å drive de laveste tonene (SVS PC+ 20-39). SVS'en ble byttet ut med en XTZ 10.16 og Rotel solgt for å finansiere en Parasound HCA 2250A. XTZ røyk ut døra da vi skulle flytte pga barnerom vegg i vegg med frontvegg på stue. Etter kinoen kom på beina kom det inn en Sherbourn PT-7030 prosessor, 2 stk Beyma 18" subber drevet av en Crown Itech 4000. 3 stk Inconcert Miles ble bygget og drives av 2 stk Crown Xti 2002. Projektor ble Sony HW30 strålet på et Dreamscreen V4 lerret på 102 tommer. Denonen ble byttet ut med en Marantz SR5009 som nå står i stua og driver B&W 604'ene med B&W M1 som surrounds. B&W DM 603 og LCR 600 ble solgt.

Fra forum til kino
=============
Samtidig som jeg dillet med å kjøpe inn B&W-gutta mine så rotet jeg meg inn på AVForum når jeg lette etter effekttrinn og sub. Her fant jeg RuneW og BEF sine byggetråder og du verden for noen fantastiske prosjekter de gjennomfører! MANGE flere tråder ble trålet og det demret for meg at dette var noe ALLE kunne få til med litt pågangsmot og en god porsjon motivasjon. Vi skal flytte nå til sommeren 2012 og kommer sannsynligvis til å bygge et nytt hus. Hvor mange ganger får man denne muligheten til å bygge en drømmekino, desillusjonert eller ikke :confused:.

Fremdriftsplan (oppdatert desember 2015)
============================
- Vår-sommer 2012: selge dagens hus, planlegge kinoen videre, bytte ut/investere i høyttalere/elektronikk som heller mot ønskelig oppsett i kinoen. *CHECK*
- Høst 2012-sommer 2013: Flytte til leilighet mens huset bygges, spare opp kapital og begynne å se på detaljløsninger som ventilasjon og lyssetting i tillegg til det andre. *CHECK*
- Sommer 2013: Flytte inn i nytt hus, byggestart på kino. *CHECK*
- Juni-August 2013: Lydtetting av bjelkelag med gips. *CHECK*
- Jan-April 2014: Stenderverk vegg og tak. *CHECK*
- April-Mai 2014: K-rør, isolasjon, første lag gips på vegger og spotkasser. *CHECK*
- Juni-Juli 2014: Stendere teknisk bod *Check*
- Aug-sep 2014: Gips i taket, ferdigstille center høyttaler *CHECK*
- Okt 2014-Februar 2015: Pause i prosjektet grunnet begrenset økonomi. *CHECK*
- Mars -juni 2015: Andre lag gips, pussing og maling av vegger og tak. *CHECK*
- Juli 2015: Legge teppeflis, flytte høyttalere ned i kinoen *CHECK*
- August 2015-desember 2015: Molton i taket, strøm og lys, 2 stk 18" subber. *CHECK*
- Januar - mars 2016: 4 seter kinosofa fra Fnky.no, bygge frontvegg. *CHECK*
- Høsten 2016: Bygge 2-4 surroundkanaler, lage noen diffusorer.

Denne tråden
=============
Jeg ønsker å bruke denne tråden som diskusjonssted for tekniske og praktiske løsninger frem mot byggestarten. Her blir det forhåpentligvis diskusjoner vedrørende alt fra signalkilder til effektrinn og kabler. Skisser og 3D tegninger vil bli lagt ut. Hva som til slutt ender opp i kinoen vil endre seg etter hvert som tiden går og kunnskapen øker. Jeg er veldig interessert i å høre synspunkter og erfaringer fra alle som ønsker å bidra her på forumet.

Utdaterte skisser over kinoen:
(Tar disse med for å vise hva jeg planlagde først og hva jeg ender opp med)

Bakvegg:
attachment.php

Frontvegg:
attachment.php

Bak med sofa (skal ha kinostoler):
attachment.php

Vedlegg

• Bak 1.jpg
    Bak 1.jpg
    79,2 KB · Sett: 2.044
  • Front 1.jpg
    Front 1.jpg
    74,3 KB · Sett: 2.182
  • Bak med sofa.jpg
    Bak med sofa.jpg
    75,3 KB · Sett: 2.044
Sist redigert:
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Hva planlegger jeg?

(Endret 24. aug. 2016)

Ting endres som tiden går. Her er det som gjelder per i dag:

Jeg har tatt utgangspunkt i et rom på 5,95m X 4,85m i kjelleren på mitt nye hus. Kort skissert så ønsker jeg å bygge en kino basert på Tangen sine Inconcert Miles høyttalere. Rommet blir bygd etter rom-i-rom prinsippet med egen himling.

Jeg kommer til å ha 3 stk Miles som fronthøyttalere. Disse kompletteres med 2-8 stk Beyma 18SW1600nd drevet av Crown Itech forsterkere. Surroundkanalene vil bestå av Beyma 8CX300nd koaksiale fulltoneelementer drevet av Crown Xti 2002 forsterkere. Målet er å skjule de fullstendig i stenderverket på sidene og bak en falsk vegg bak i rommet. Den falske veggen bak skal inneholde 1-2 stk 18" subber samt tiltak for akustikk (diffusorer eller lignende). Falskveggen bak vil bli plassert ca. 500mm fra bakveggen og lerretsveggen vil bli plassert ca. 800mm fra frontveggen. Akustisk lerret er en selvfølgelighet.

Jeg bruker for tiden Sherbourn PT 7030 som prosessor.

På elektronikksiden så ligger jeg per i dag an til å starte med det jeg har av ustyr. Jeg vil bruke min AVR 2310 med preout på front og senter, men bruke forsterkerdelen her til å drive surroundkanalene. Parasound HCA 2205A brukes som effektforsterker på L+R (Biampet). En effektforsterker for Center må også på plass etter hvert. Lerret og PJ blir så handlet så snart rommet er nok ferdig til at dette kan plasseres og brukes. B&W 604 og 603 blir brukt som surround frem til Miles er ferdig bygd. Fremtidig prosessor har jeg ikke funnet enda, det nærmeste jeg har kommet er Denon AVR 4520 men den mangler balanserte tilkoblinger. Marantz har kommet med en som er veldig aktuell med sin 8801 modell.

All elektronikk skal stå i teknisk rom utenfor salen, vannbåren gulvvarme vil stå for varmen, mens ventilasjonen blir husets balanserte Flexit ventilasjon. Møbler blir microfiberstoler fra FNKY.

Dette er i korte trekk hva jeg planlegger. Diverse tegninger og skisser som ligger i post 1 er utdaterte. Utseende er per i dag sorte rammer med høyttalerstoff på veggene kombinert med en eller annen tapet samt noe dekor på bakveggen som jeg foreløpig holder hemmelig.

Sist redigert:
24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Hjelp til oppgradering!

Et av målene mine fremover er å trade/kjøpe meg oppover til det utstyret jeg ønsker å ha i kinoen. Jeg har satt meg et mål om å oppgradere i en rekkefølge som lar meg bruke/teste komponentene på mitt stueanlegg og unngå å kjøpe komponenter som ligger i en eske og venter på at kinoen blir ferdig om x antall år.

Nå har jeg 3 valg i forhold til hva som skal oppgraderes:

1) Bytte ut Denon AVR-2310 og Rotel RB-1070 med en Denon AVR-4311.
2) Bytte ut PS3 med en Oppo BDP-93EU Sonefri.
3) Bytte ut Rotel RB-1070 med en NAD M25

Alle 3 produktene skal inn i kinoen, men hvilken av de 3 vil gi meg størst glede i forhold til hva jeg får for pengene?

Slik jeg ser det så vil en 4311 gi meg Airplay/streaming, bedre romkorreksjon, sterk nok til å drive anlegget ved moderate volumer, Dolby Volume og HDMI i front. Dette er noe av det jeg savner per i dag. Ulempen er at 4311 er vanskelig å skaffe på bruktmarkedet og man må vel ut med ca. 15k for denne. Er vel også avhengig av å kvitte meg med 2310+1070'en for å få råd til dette. Denne er kanskje sterkeste kandidat.

Oppoen vil gi meg streaming muligheter og 3D muligheter, samt er sonefri. Genial spiller med mange funksjoner, men er det verdt 6500,- i forhold til PS3'en som gjør en grei jobb? Jeg har forresten ikke 3D-tv (en eldgammel 32" samsung LCD) og investering i TV utgår :evil:

M25'en ligger titt og ofte ute på bruktmarkedet til en grei pris (14-18K). Dette er vannvittig mye forsterker for pengene! Dette gir mulighet for å drive dagens B&W-badboys skikkelig i lang tid, MEN med kone og en liten tass på 8 uker så begrenser det seg hvor høyt man kan spille, samt at det blir et brukbart mellomlegg selv når Rotel'n ryker ut i kulden.

Jeg vil også tro at endel gamle "hobbyer" som støver ned per i dag havner på Finn.no etter hvert:mrgreen: .

Noen som har synspunkter, andre forslag, bedre produkter/sammensetning så bare foreslå.

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Utstyr og koblinger

Her er en oversikt over hvordan jeg tenker å løse utstyrsbiten med f.eks Crown XTi som forsterkere:

Flytskjema Crown.JPG

Jeg tror dette blir en ok løsning og koster nesten det samme som en løsning med NAD M25 + eksterne DSP'er. Rotel RMB-1095 kan velges bort hvis jeg blir fornøyd med kun 4311 som forsterker på surroundhøyttalerne. Blir vel så jeg bytter ut min RB-1070 med en RMB-1095 for å se hvordan den låter med dagens oppsett :-D

Jeg får også 3 alternativer for hvor jeg skal plassere dette:
1) Alt i kinosalen
2) Oppo i salen, og resten i kjellerstue (rom ved siden av)
3) Oppo i salen, effektforsterkere i teknisk rom, resten i kjellerstua.

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Så forresten en Crown XTi 4000 til salgs for 5k. Masse watt for pengene vil jeg si. Hadde passet godt inn i mine planer, dog litt tidlig å investere i en slik da en kanskje bråker litt mye på stuen frem til jeg får kino :twisted:

25 Okt 2009
15.745
1
36
Delthral skrev:
Jeg har sniktittet litt på din kino også. Fett opplegg! Digger basskassene dine.

På Kinoen ?, 24"erne ? eller i den ganske spinkle hjemmekino-tråden?

XTI serien har kommet med nytt design og DSP. Kalles XTI2. Modellene har fått 2 tall som siste siffer i stedet for 0. Ytelsen er lik, men design og DSP er oppgradert.

XTI 1000 = XTI 1002
XTI 2000 = XTI 2002
XTI 4000 = XTI 4002
XTI 6000 = XTI 6002

XTI ene har vifter som er lydløse ved lite forbruk. Og skrur seg automatisk høyere etter hvor mye vifte som kreves. Så viften vil du ikke høre.

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Ostemannen skrev:
På Kinoen ?, 24"erne ? eller i den ganske spinkle hjemmekino-tråden?

XTI serien har kommet med nytt design og DSP. Kalles XTI2. Modellene har fått 2 tall som siste siffer i stedet for 0. Ytelsen er lik, men design og DSP er oppgradert.

XTI 1000 = XTI 1002
XTI 2000 = XTI 2002
XTI 4000 = XTI 4002
XTI 6000 = XTI 6002

XTI ene har vifter som er lydløse ved lite forbruk. Og skrur seg automatisk høyere etter hvor mye vifte som kreves. Så viften vil du ikke høre.

Jeg tittet vel mest på 24"-tråden din.

Hvordan blir wattfordelingen når jeg kjører 2 subber (8ohm) på XTi4000?
Tror du jeg kan koble f.eks 4 subber på en stk XTi4000?

25 Okt 2009
15.745
1
36
Delthral skrev:
Jeg tittet vel mest på 24"-tråden din.

Hvordan blir wattfordelingen når jeg kjører 2 subber (8ohm) på XTi4000?
Tror du jeg kan koble f.eks 4 subber på en stk XTi4000?

Hvilke elementer er det snakk om?

Tror jeg hadde kjørt 2 subber maks på en XTI4000. Sittet xtien i bridge mode, for så å parallelkoblet elementene.

Dersom du absolutt skal kjøre 4 elementer på 1 forsterker, så må den kjøres i stereo, og elementene parallellkobles. Det skal gå fint i grunn, men kommer ann på hvor lettdrevne elementene er. og hvor mye du drar på. Har du f.eks noen tungdrevne ting på 95db, så vil du kanskje kjøre forsterkeren lett i clip når du kjører volumknotten opp. Dersom du har hornsubber, så vil det være ganske effektivt, og du må skru lite på volumet for å få ekstrem SPL. Dersom du skal ha noe SVS eller TC sounds så hadde jeg ikke turd å kjøre 4 elementer på 1 forsterker, pga den lave følsomheten.

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Ostemannen skrev:
Hvilke elementer er det snakk om?

Tror jeg hadde kjørt 2 subber maks på en XTI4000. Sittet xtien i bridge mode, for så å parallelkoblet elementene.

Dersom du absolutt skal kjøre 4 elementer på 1 forsterker, så må den kjøres i stereo, og elementene parallellkobles. Det skal gå fint i grunn, men kommer ann på hvor lettdrevne elementene er. og hvor mye du drar på. Har du f.eks noen tungdrevne ting på 95db, så vil du kanskje kjøre forsterkeren lett i clip når du kjører volumknotten opp. Dersom du har hornsubber, så vil det være ganske effektivt, og du må skru lite på volumet for å få ekstrem SPL. Dersom du skal ha noe SVS eller TC sounds så hadde jeg ikke turd å kjøre 4 elementer på 1 forsterker, pga den lave følsomheten.

Det er snakk om disse snasene sakene her :
http://profesional.beyma.com/pdf/18SW1600NdE.pdf

Samme type som BEF bruker i sine subber. De er på 97db.

I utgangspunktet så skal de drive 2 stk, men hvis jeg vil fleske på senere så vurderer jeg 6 subber i front, og da er det aktuelt å vurdere å kjøre 4 stk på en forsterker. Kan jo også vurdere XTi 6002 hvis det blir for lite.

Hva tror du?

15 Jan 2009
1.095
0
0
*abonner*

skal bli spennende å følge denne tråden. gleder meg.

Ser ut til at du har en god plan for hvordan du skal gå frem. skal bare forholde meg stille og sitte å lære i stedet for å blande meg jeg :)

25 Okt 2009
15.745
1
36
Delthral skrev:
Det er snakk om disse snasene sakene her :
http://profesional.beyma.com/pdf/18SW1600NdE.pdf

Samme type som BEF bruker i sine subber. De er på 97db.

I utgangspunktet så skal de drive 2 stk, men hvis jeg vil fleske på senere så vurderer jeg 6 subber i front, og da er det aktuelt å vurdere å kjøre 4 stk på en forsterker. Kan jo også vurdere XTi 6002 hvis det blir for lite.

Hva tror du?

Dersom du lager begge elementene i samme kasse, så har du en følsomhet på 100db faktisk. Det er ikke gale. Jeg hadde begynt med 4 subber + 2x xti4000/4002. Dersom du da etterhvert ønsker 2 nye subber, så kjøper du bare en XTI til.

De beymaene er 2x nok for 1x xti. Jeg hadde nok ikke brukt 4 elementer på 1 liten xti. XTI6000 hadde klart det mye bedre dog.

Var ganske høy db compresjon dog. Så det utelukker nok å bruke 4x elementer på 1x XTI4000.

BTW.
Når du gir inn 800w inn i elementet får du ut X antall db. Når du gir inn 1600w (dobling av watt = 3db i teorien) skal du egentlig ha 3 db ekstra i forhold til x. 3db + x db. Men pga compresjonen ved økt watt, får du bare en økning på ca 0,7 db. Grunnet db kompresjonen øker fra 2,5db (800w) til 4,8(1600w) ca. 3db (Teoretiskt økning) - 2,3db (kompresjon) = 0,7 db (økning)

Så det å presse disse elementene med mer enn 800w er i grunn bare å spørre om trøbbel.

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Ostemannen skrev:
Dersom du lager begge elementene i samme kasse, så har du en følsomhet på 100db faktisk. Det er ikke gale. Jeg hadde begynt med 4 subber + 2x xti4000/4002. Dersom du da etterhvert ønsker 2 nye subber, så kjøper du bare en XTI til.

De beymaene er 2x nok for 1x xti. Jeg hadde nok ikke brukt 4 elementer på 1 liten xti. XTI6000 hadde klart det mye bedre dog.

Var ganske høy db compresjon dog. Så det utelukker nok å bruke 4x elementer på 1x XTI4000.

BTW.
Når du gir inn 800w inn i elementet får du ut X antall db. Når du gir inn 1600w (dobling av watt = 3db i teorien) skal du egentlig ha 3 db ekstra i forhold til x. 3db + x db. Men pga compresjonen ved økt watt, får du bare en økning på ca 0,7 db. Grunnet db kompresjonen øker fra 2,5db (800w) til 4,8(1600w) ca. 3db (Teoretiskt økning) - 2,3db (kompresjon) = 0,7 db (økning)

Så det å presse disse elementene med mer enn 800w er i grunn bare å spørre om trøbbel.

En annen ting er nok hvis at 4-8 av disse jobber sammen med de 10X15" elementene som blir å finne i resten av anlegget så vil nok hele huset fly av grunnmuren sammens med trommehinner og slikt. Jeg ønsker å ha masse headroom, men generelt spille på litt rundt referansevolum. Tror nok at membranarealet vil utligne det jeg trenger i forhold til antall watt.

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
Nytt hus

Jobber for tiden iherdig med å finne en fornuftig husleverandør som kan levere et hus jeg og Fru D. kan leve med i noen årtier.

Budsjettversjonen kan bli et Älvsbyhus som er modulbasert og du får det du betaler for. Billig, men skummelt da det er masse klager på disse rakkerne. I forhold til kino så må jeg her se om det kan lages kjeller under huset, hvis ikke så må jeg bygge et eget bygg på tomta (kanskje i forbindelse med garasje). Har lite lyst til å bygge kino i en 1/2-etasje over hovedetasjen med skråtak. Eget uthus frister masse da ALLE muligheter åpner seg for en ultimat kino. Begrensningen blir her regelen om hvor mye av tomta som kan bygges ut (1800m2 tomt:D ) og penger.

Hvis vi skal bruke litt mindre risikable håndverkere så ligger Vestlandshus godt an med sitt Blåfjellet (BlÃ¥fjellet - VestlandsHus). Der kan boden og sportsboden bli en fin kino på ca. 24 m2, samt en kjellerstue i rommet ved siden av. Jeg har mest lyst på denne varianten og skal snart i møte med leverandør for å høre om pris inkludert små skrift:twisted: .

Håper forresten at det bor flere kinoentusiaster i Kristiansundområdet som man kan bli kjent med etter hvert.

13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Delthral skrev:
Jobber for tiden iherdig med å finne en fornuftig husleverandør som kan levere et hus jeg og Fru D. kan leve med i noen årtier.

Budsjettversjonen kan bli et Älvsbyhus som er modulbasert og du får det du betaler for. Billig, men skummelt da det er masse klager på disse rakkerne. I forhold til kino så må jeg her se om det kan lages kjeller under huset, hvis ikke så må jeg bygge et eget bygg på tomta (kanskje i forbindelse med garasje). Har lite lyst til å bygge kino i en 1/2-etasje over hovedetasjen med skråtak. Eget uthus frister masse da ALLE muligheter åpner seg for en ultimat kino. Begrensningen blir her regelen om hvor mye av tomta som kan bygges ut (1800m2 tomt:D ) og penger.

Hvis vi skal bruke litt mindre risikable håndverkere så ligger Vestlandshus godt an med sitt Blåfjellet (BlÃ¥fjellet - VestlandsHus). Der kan boden og sportsboden bli en fin kino på ca. 24 m2, samt en kjellerstue i rommet ved siden av. Jeg har mest lyst på denne varianten og skal snart i møte med leverandør for å høre om pris inkludert små skrift:twisted: .

Håper forresten at det bor flere kinoentusiaster i Kristiansundområdet som man kan bli kjent med etter hvert.

Hei Dethral ser du har lyst til og bygge älvsbyhus, og vil bare si et par ting angående det da jeg har bygget älvsbyhus selv og jeg og samboer er utolig lykkelige og fornøyd med huset vårt :) (holder det kort siden det kanskje er litt off-topic :p)

De har bygget over 30 000 hus i Norge og ja en del missfornøyde kunder kan det bli, og sånn vill det vel alltid være, og det er som regel de missfornøyde som spyr ut på internettforaer, de fornøyde lager skjeldent tråder for og fortelle hvor fornøyde de er. Hvis du snuser litt rundt på andre leverandører så er det nok mange som er missfornøyde der og.

Jeg har ingen problemer med og annbefale de i allefall, og har en i familien som bygger litt hus og han har prøvd de fleste leverandørene opp igjennom, og han sier han blir og bygge bare älvsbyhus fremover da de er rimelige, gode og raske og sette opp, for ikke snakke om varme (godt isolert)

For og ikke snakke helt bort denne tråden så kan du bare sende meg PM hvis det skulle være noe som helst du lurer på anngående älvsbyhus :)

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
matsijatsi skrev:
Hei Dethral ser du har lyst til og bygge älvsbyhus, og vil bare si et par ting angående det da jeg har bygget älvsbyhus selv og jeg og samboer er utolig lykkelige og fornøyd med huset vårt :) (holder det kort siden det kanskje er litt off-topic :p)

De har bygget over 30 000 hus i Norge og ja en del missfornøyde kunder kan det bli, og sånn vill det vel alltid være, og det er som regel de missfornøyde som spyr ut på internettforaer, de fornøyde lager skjeldent tråder for og fortelle hvor fornøyde de er. Hvis du snuser litt rundt på andre leverandører så er det nok mange som er missfornøyde der og.

Jeg har ingen problemer med og annbefale de i allefall, og har en i familien som bygger litt hus og han har prøvd de fleste leverandørene opp igjennom, og han sier han blir og bygge bare älvsbyhus fremover da de er rimelige, gode og raske og sette opp, for ikke snakke om varme (godt isolert)

For og ikke snakke helt bort denne tråden så kan du bare sende meg PM hvis det skulle være noe som helst du lurer på anngående älvsbyhus :)

Så flott da! De er jo veldig billige og et absolutt alternativ. Snakket nettopp med den lokale selgeren her og han kunne fortelle at kjeller ikke var et alternativ på disse husene. Det vil si at da må jeg basere meg på et eksternt utbygg i tillegg til garasje og hus.

Det fine er at jeg har litt tid til å sjekke ting ordentlig så jeg får sett på mange hustyper, både ferdige modulhus og vanlige "snikkerhus". Jeg sender deg sikkert en PM eller to hvis det heller mot "søta bror" sine hus.

Flott tråd du har forresten, følger spent med på videre fremgang :-D

13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Delthral skrev:
Så flott da! De er jo veldig billige og et absolutt alternativ. Snakket nettopp med den lokale selgeren her og han kunne fortelle at kjeller ikke var et alternativ på disse husene. Det vil si at da må jeg basere meg på et eksternt utbygg i tillegg til garasje og hus.

Det fine er at jeg har litt tid til å sjekke ting ordentlig så jeg får sett på mange hustyper, både ferdige modulhus og vanlige "snikkerhus". Jeg sender deg sikkert en PM eller to hvis det heller mot "søta bror" sine hus.

Flott tråd du har forresten, følger spent med på videre fremgang :-D

Vi fikk forklart da vi spurte om dette før vi byggde, at de hadde denne muligheten tidligere, men pga div "hjemmesnekkere" som hadde satt opp sin egen grunnmur som var varierende skeivhet så ble huset skjevt osv nå produseres jo hele grunnmuren i solide bettongelementer. men nok om OT, bare og sende meg en PM eller ti om det skulle være noe du lurer på :)

Garasje er vel uansett obligated når man skal ha hus :) så fin mulighet som flere har valgt her og ha to etasjes garasje med kino på toppen :)

Så gøy at du følger med :D blir vel litt mere tid til bygging denne uken så da kommer det mere bilder, og bilder er bra ;)

24 Okt 2011
2.115
0
36
Kristiansund
matsijatsi skrev:
Vi fikk forklart da vi spurte om dette før vi byggde, at de hadde denne muligheten tidligere, men pga div "hjemmesnekkere" som hadde satt opp sin egen grunnmur som var varierende skeivhet så ble huset skjevt osv nå produseres jo hele grunnmuren i solide bettongelementer. men nok om OT, bare og sende meg en PM eller ti om det skulle være noe du lurer på :)

Garasje er vel uansett obligated når man skal ha hus :) så fin mulighet som flere har valgt her og ha to etasjes garasje med kino på toppen :)

Så gøy at du følger med :D blir vel litt mere tid til bygging denne uken så da kommer det mere bilder, og bilder er bra ;)

Med det oppsettet jeg ønsker så er skråtak egentlig uaktuelt. Det får bli siste utvei hvis alt annet ikke går.

Jeg ser kanskje for meg noe slikt som Hundsbet har bygd

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/95204-hjemmekino-tilbygg-planlegging-av-veggrammer-soyler-surroundkanaler.html

Ser på første siden der at han har et tilbygg. Noe slikt er aktuelt hvis jeg ikke får det til i en kjeller eller lignende.

Eneste problemet med en kjeller som jeg ser det er hvordan i #¤% man skal få gipsplater og 4 meter lange 2"-6" bjelker ned trappen :=))

I det minste så blir denne tråden i hvertfall en tråd som følger en kino fra planlegging via første spatak på huset til ferdigstillelse. Faren for konkurs i mellomtiden er vel overhengende.

13 Nov 2006
1.646
0
36
Enebakk
Delthral skrev:
Med det oppsettet jeg ønsker så er skråtak egentlig uaktuelt. Det får bli siste utvei hvis alt annet ikke går.

Jeg ser kanskje for meg noe slikt som Hundsbet har bygd

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/95204-hjemmekino-tilbygg-planlegging-av-veggrammer-soyler-surroundkanaler.html

Ser på første siden der at han har et tilbygg. Noe slikt er aktuelt hvis jeg ikke får det til i en kjeller eller lignende.

Eneste problemet med en kjeller som jeg ser det er hvordan i #¤% man skal få gipsplater og 4 meter lange 2"-6" bjelker ned trappen :=))

I det minste så blir denne tråden i hvertfall en tråd som følger en kino fra planlegging via første spatak på huset til ferdigstillelse. Faren for konkurs i mellomtiden er vel overhengende.

Vi har jo en på forumet her som bygget seg en AV-hytte i hagen sin, godeste lygren
http://avforum.no/forum/av-rom-kons...kt-av-hytte-hagen-gang-status-nye-bilder.html

Ganske spennende lesning den tråden :D

Problemet med og få ting ned i en kjeller kan jo løses med en utedør eller kanskje ett kjellervindu?

Denne tråden kan bli bra den, så får vi vel håpe du ikke går konkurs da :p