Dankes Stuekino

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Fant ut at jeg hadde noen bilder liggende, utstyret er det samme idag. Med unntak av at jeg har utvidet med Jamo Surroundhöytalere og Presence. Dette er fra den gamle leiligheten.

Har ny leilighet i Sverige idag, altså likt med unntak av Jamo surround/Presence. Det kommer nok noen nye bilder senere....

Hva skal jeg si om oppsettet mitt? Jeg kan iallefall si at jeg er kjempefornöyd med oppsettet slik det står idag. Dette er bang for the bucks all the way. Det var også det som var filosofien min hele veien mye pga et begrenset budget.

Som student hadde vi en Yamaha forsterker som vi koblet på noen store gamle JBL kasser. Jeg lånte også et år en 50 watts? NAD som jeg hadde på to sett med snasne Infinity höytalere som også var lånt, dette var da NAD ikke var så kjent som nå, og alle ble forbauset over hvor höyt NAD spilte iforhold til en Pioneer som liksom skulle ha 200 watt. Vi hadde mye moro med å teste forskjellene mellom forsterkerne. Dette var en tid det var viktigst å teste å få det til å spille så höyt som mulig uten at det smalt. :cool:

Fulgte nöye med på hifipresse og forums för jeg valgte ut nytt utstyr.

Deretter hadde jeg Dynavoicer, det var bra lyd men jeg slet veldig med å få hjemmekino til å funke bra med musikk i Stereo etter å ha gått fra billig Stereoforsterkeri og til for min del dyrere hjemmekinoanlegg. Hadde först en Pioneer stereo som var av vintage typen og en god LP spiller som jeg arvet av en snill onkel, lite anlegg men tung og god. Den var helt ypperlig for M65 og siden lydfilosofi er den samme idag så er det et godt tips til M65 höytalerne. Så gikk turen til Yamaha RXV663 tror jeg det var. Kjöpt og slept med fra Berömte Solberg hifi i Sarpsborg, den var helt rå på film synes jeg, men musikken ble det aldri helt greie på. Så fikk jeg spart sammen til en Yamaha RXV 1900 til en helt supersnill pris fra Solberg senior. Den familien der var svärt snill med sine kunder prismessig og jeg husker jeg sparte mange tusen på kontakten med hr. Solberg iforhold til Elkjip. Synd var det at de la ned den spennende butikken i Pellygata som mange lyd og bilde-entusiaster kjente til.

Men klaff for musikken i stereo lot vente på seg. 1900 er helt grei i musikk i stereo, men ikke bra nok for folk som er opptatt av musikken. Alt dette endret seg maksimalt da jeg fikk effektanlegg og nye höytalere. Ja jeg har også hatt en Cambridge Azur sak hjemme som jeg kjöpte på salg i Hifiklubben. Det spilte bra på Dynavoice F6 som jeg også hadde en stund.

Dedikerte også en rimelig Denon Stereo jeg hadde til en kamerat som var utsatt for innbrudd, lot det fölge med et par greie CV XLS bokhyllehöytalere også, alt for en god venn. Det spilte sinnsykt fett til rock, rap og tekno som også var musikksmaken til min gode unge kamerat i Sarp. Musikksmaken min har endret seg drastisk, dersom man titter innom klassiskforumet så skjönner man at dette er musikksmaken som ligger mitt hjerte närmest. För hörte jeg mye på heavy, grunge og hiphop. Grunge hörer jeg fortsatt mye på, men da mest MTV unplugged skivene som de fleste grungebandene gav ut. Hörer også mye på folk og klassisk rock, feks Johnny Cash, Chieftains, Pogues, Dire Straits og Pink Floyd...

Alt endret seg da jeg kjöpte effektforsterker. Det var som å endelig komme hjem lydmessig. Jeg vet ikke helt hva jeg skulle oppgradert, muligens effekt. Tror det blir vanskelig å oppgradere särlig i höytalere.

Bildeskjermen er en Plasma fra Panasonic, 42 PX80 den har jeg vært veldig fornøyd med, selvom den bare skalerer opp til 1080 24. Men sort er sort, og jeg er fornøyd til bluray og dvd samt netflix. Har ellers hatt en Fullhd BenQ W5000, den ble solgt da vi fikk barn. Det blir ikke mer projektor her, men neste oppgradering blir nok en 4K 55 tommer fra LG, enten LCD eller Oled.

P1000267.jpgP1000268.jpgP1000272.jpg

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Ny trådløs blutooth høytaler dings. Buddy fra norske Jensen. Vanntett og toppscore i Watt magasin. Så da fikk jeg grådig lyst til å ha den på verandaen mens jeg røyker sigar, eller med på tur...

IMG_1794.JPG

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Ny dings i gave fra kona. Xtz Divine bluetooth hodetelefoner med Dirac app.

Kvalitet for prisen som alltid fra Xtz.

IMG_20160425_135351.jpgIMG_20160425_135717.jpg

Sist redigert:
24 Jun 2010
14.737
6
38
Fin tråd. Vil bli fulgt med argusøyne. Her er det velbalansert utstyr for lyd og lommebok :)

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Hvordan står det til med selve hjemmekinoen om dagen? Ser det er en "liten" stund sida du skrev her sist.

Hjemmekinoen står på vent. Har solgt sub. Men har Jamo surroundhøytalerne og presence og XTZ 99.26 fortsatt samt Yamaha 1900 og effekt XTZ. Blurayspilleren er en Denon 2010. Ny sub er vel det neste som skjer. Ellers er jeg så fornøyd med musikk i stereo at det ikke er aktuelt å gjøre noe der.

Neste som skjer blir ny Sub og XTZ surround ellers hadde en blurayspiller med SACD vært gjevt....

Sist redigert:
20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Du har jo i alle fall grunnlaget stående :)

Hadde selv Yamaha 1800 i mange år, syntes den presterte så bra at den holdt oppgraderingsspøkelset på god avstand.

SACD-spillere bør muligens være greit å få tak i relativt billig på bruktbørsen for på bd-biten så hersker det nok liten tvil om at det kan lønne seg å investere i en 4k spiller om man så handler nå eller venter litt til.

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Du har jo i alle fall grunnlaget stående :)

Hadde selv Yamaha 1800 i mange år, syntes den presterte så bra at den holdt oppgraderingsspøkelset på god avstand.

SACD-spillere bør muligens være greit å få tak i relativt billig på bruktbørsen for på bd-biten så hersker det nok liten tvil om at det kan lønne seg å investere i en 4k spiller om man så handler nå eller venter litt til.

Jo Yamaha står også mitt hjerte nært som pre, ikke noe tull eller egenstøy. Men med effektforsterker så blir Stereolivet revitalisert. Det er vel det beste rådet jeg kan komme med for de som har hjemmekino, og også vil ha grei lyd i stereo, samt at rom og utstyr passer/anpasses.

Jeg er ikke så ille inne i oppgraderingsgreia, jeg har funnet hjem til en fornøyd tilstand. Men det tok jo litt tid før jeg kom dit.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Nye Surround høytalere med veggfeste, snill kone.. så gave igjen .

Testet de i butikken, og ganske imponert til å være på salg.

De gamle Jamo s4 var for små og tålte ikke en Metallica konsert på rundt 0 desibel. Tittet på de når jeg rigget ned, bassene er sprengt totalt. Styr unna disse.

Fint design på Proson, og solid kabinett, håper bare at clas ohlson Exibel veggfestene holder. (Edit Clas veggfestene passet selvfølgelig ikke i festeskruen med høytalerfestet, men monteringskruene passet med nøkkelhullet i høytaleren, så da ble det sånn istedenfor å løpe tilbake til Clas)

Blir ikke koblet opp enda. Krever fritid og målinger både på vegg og med mic.

Det neste på planen nå er den nye Xtz 10"sub. men det blir ikke før november.

IMG_20160915_204437.jpg

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Endelig gjort, hengt opp, har igjen mikrofon målinger. Tror jeg nøyer meg med tre sweetspots.
IMG_20160916_192325.jpg
IMG_20160916_192533.jpg
IMG_20160916_192554.jpg

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Har denne på hjemlån. Litt overdimensjonert Subwoofer i denne, kutter på høyt volum desverre selv om laderen/kontakten er i. Er wooferen for stor for forsterkeren?

Bra på rock og pop, ikke mest oppløste men god rockehøytaler med bra bass.

Harman Kardon Onyx. Relativt dyr bluetooth høytaler..... Jensen lenger oppe i tråden min er best på klassisk og vokalmusikk, akustisk. Men HK er litt som Marshall, rock and roll...

HK.jpg

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Har spilt Across The universe filmen med Beatles på godt over 0 desibel. Var en opplevelse, og har sett den musikalske filmen mange ganger. Surround var jeg bekymret for siden jeg ikke har mye respekt for proson. Men de er iaf klart bedre enn gamle oppmed taket monterte Jamo.

Den største testen gjenstår. Metallica Througt The never. Er så fan av slike musikk med story i flerkanals, og jeg anbefaler sånt.

Benchmark blir Metallica, siden den sprengte Jamo til de grader.

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Nå har madammen kommet hjem og spurte om jeg ikke kunne spille den for høyt. Trikset er å vente til hun og barnet sover DYPT, så er det bare å watte på.

For min unnskyldning så spilte hun Campatain America winter soldier ganske høyt igår, og jeg har tatt barnevakt i hele dag siden kona har vært å plukket mais i Sarp.

Jeg er ikke så glad i mais, annet enn til frokost eller tacos, men både kona og kidden digger det.

Nå blir det uansett Metallica og pepsi max og snacks, dere må skaffe dere den blurayen, de fleste liker de gode til metallica og her er alle med og til en bra pris og med film. STAS. Sykt godt lyd og bilde...

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Da har jeg fått spilt endel konserter og filmer, og det er jammen fint å ha 5 kanals lyd igjen. Proson er ikke værst til satelittbruk og henger med. Yamaha ville sette de som large, men jeg endret de til small.

De tåler litt volum, må bare skaffe flere bluraykonserter...

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Nå begynner jeg få litt bluraykonserter, angrer på at jeg solgte Shine A light av Rolling stones, blir kjøpt igjen.

Har Metallica, ACDC, Trondheimsolistene folk style...

Og idag skjedde det jeg har drømt om, alle musikkblurays ble lagt ut for salg i butikken for under 20nok, fikk 7 musikkblurays for 150sek kr.
Musikkblurays_zpsqbggjt7j.jpg

Skalle

0
26 Apr 2008
9.593
0
36
51
Kjekt med litt BD konserter.

Mye bedre enn å stå i ølkø, og se artisten/bandet fra hundre meters avstand.

Og så er jeg litt uenig med de fleste lydteknikere. Jeg liker at det er litt å gå på, ikke tyne ut absolutt alt , slik at det er noe dynamikk når det skjer noe.

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Hvor hvor hvor.................... 20 spenn for BD?

Det var på GMJ Nordby, de solgte ut alle BD konsertene fordi de ville kvitte seg med dem, de solgte ikke så bra. Jeg har tenkt se, at de kom til å REA ut BD konsertene, så var som en bønn som kom i oppfyllelse. Jeg skulle kjøpt Bieber også, så kunne jeg lagt den ut på QXL eller noe og sikkert fått igjen det jeg betalte for de andre filmene av Belivbers jenter..

Men jeg rakk ikke Incubus og legendariske Janes Addiction da... Men man kan ikke få alt her i verden heller.

Det var OMD og Justin Bieber, Take that og one direction som jeg ikke tok med... Var ikke min greie liksom.

Jeg prutet med hun dama i disken også var egentlig 4 bd for 100, men jeg prutet meg frem til 5 for hundre, gikk mot utgangen og angret på at jeg ikke tok med meg Whitney og hun Bit by bit jazzdama, så jeg helomvendte og fikk de også for 50 spenn, var egentlig 58...

Men jeg får det til å bli 21 komma noe i Svenske kroner og med norsk kurs så blir jo det like under 20 kroningen.. 19,93 nok sier valutakalken.

Var Rea så det holdt, Timberlake lå på 199sek før salget, flere av de andre også samt 149kr og så rett ned til 20 spenn hver for alle sammen..

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Da har jeg sett Kathrine Jenkins. Det var et crossover klassisk bluray med mye show og stunts.

Vi fikk en full arena, og litt Edith piaf, mye Carmen, Adagio av Albinoni med vokal, Gudfaren låta (nydelig), Edith Piaf, Evanessence Bring me to life, og Queens Who wants to live forever blandt mye annet. Alt i en klassisk mezzosopran opera vri.

Dama er smellvakker, og stemmen minner om Evanessence sangerinnen.

Dtshd master audio, DD 5.1, og LPCM stereo.

Underholdende og sylskarpt bilde med mye dyyp utringning :p