Dalis Entusiaster

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Jeg vurderer å investere i Mentor Vokal eller kjøpe ny sub. Frontene er Mentor 8. Center i dag er Ikon vokal 2. Sub ble solgt i går.. (Ikon suben)
Går nok for Mentor Vokal i 1. omgang t r o r jeg, men ny sub må "uansett" på plass - og her er jeg litt rådløs..
Var egentlig aldri så veldig imponert over Ikon suben. Kunne trengt en mer detaljert og presis sub.
Sikler jo litt på Dali Sub K14, men etter å ha lest et innlegg litt lengre opp her ble jeg jo litt i tvil.. Hvem bruker hvilken sub i lag med Mentor 8 ?
Brukes aller mest til musikk.

23 Okt 2005
1.086
121
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Jeg hadde Ikon sub 12" tidligere, gikk over til Velodyne eq12 og synes dette var ett stort løft! Spesielt siden de kostet omtrent de samme nye anbefaler jeg velodyne pga egne erfaringer med sub under 10K 😉

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Er det noen som har hatt både Mentor 8 og AS 1723 THX Tower (helst i samme rom) og kan si noe om forskjellene mellom dem ?

29 Feb 2008
1.901
10
38
Er det noen som har hatt både Mentor 8 og AS 1723 THX Tower (helst i samme rom) og kan si noe om forskjellene mellom dem ?
Hadde Helicon MKII som ble byttet ut med AS Tower 1723. Til musikk er nok Dali mer hi-fi riktig med masse luft i lydbildet og krydder i diskanten og spilte stort og fint men til film ble den for snill. Til film med høye lydtrykk og dynamikk er 1723 helt overlegen Dali, er eksplosiv og kuler og krutt høres ut som kuler og krutt selv på høy SPL. AS spiller også fint på musikk og til litt hardere musikk spiller den tøft, til pling plong er den litt matt i lyden syntes jeg.

• Like
Reactions: Oekern and vegardxf

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Hadde Helicon MKII som ble byttet ut med AS Tower 1723. Til musikk er nok Dali mer hi-fi riktig med masse luft i lydbildet og krydder i diskanten og spilte stort og fint men til film ble den for snill. Til film med høye lydtrykk og dynamikk er 1723 helt overlegen Dali, er eksplosiv og kuler og krutt høres ut som kuler og krutt selv på høy SPL. AS spiller også fint på musikk og til litt hardere musikk spiller den tøft, til pling plong er den litt matt i lyden syntes jeg.

Nice ! 😃
Helicon er jo et godt hakk over Mentor dog, men vil vel tru/håpe Mentor har lignende lyd signatur mtp det du nevner om luft i lydbildet og krydder i diskanten, men Helicon er nok «suveren» ovenfor Mentor der da..
Jeg ble jo så vanvittig fornøyd med 1723 1V sub’en - så ble nysgjerrig på frontene demmes og.

Hvis du opplevde Dali best på musikk og AS best på film, så beholder jeg Mentorene og legger den tanken død :)!
Dama (og til dels jeg) hører veldig mye på akustisk/rolig musikk og er svært fornøyd med Mentorene på det området.

Dog, blir det et dedikert kinorom fra bunnen av en vakker dag får man nok vurdere igjen.

Takk skal du ha 😃