Dac med surround receiver

stianeg

Medlem
12 Mai 2011
50
0
6
Er i investeringsmodus, og skal oppgradere surround receiveren. Da anlegget blir brukt til både musikk og film, ønsker jeg det beste fra begge verdener. Kjører full pakke med 7.1.4 og effektforsterker til frontene. Spørsmålet mitt er som følgende: Hvordan kombinerer man dagens nye receivere med DAC? Ser at det ikke finnes digital out eller optic/spdif out på noen modeller. Hvordan sender man det digitale signalet for frontene ut? Kjører b&w 803, heimdall 2 og audio research hd220, så tenker at man må over nivået på en innebygd surround receiver dac.

S

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.502
19
38
Jeg kjenner ikke til noen av de tradisjonelle receiverene som har digital audio ut. Eneste receiver jeg kjenner til som har digital lyd ut er JBL Synthesis SDR-35.
Den benytter seg av Dante for dette og jeg tviler på at mange konsument DACer støtter dette.
Det er også andre prosessorer som Trinnov og nye fra Storm audio som støtter digitalt ut.

Noe av problemet med digitalt ut på en receiver er at volumjustering ligger etter DAC i det analoge domenet på de fleste receivere.
Jeg vurderer å modifisere min Denon receiver med digital ut, men vet ikke helt hvordan jeg skal regulere volum for alle 11 kanaler + sub på en brukervennlig måte ennå, men har et par ideer. Det er som sagt ikke rett frem å gjøre dette og i de fleste tilfeller vil det være til mer bry enn til nytte å gjøre det :)