ColorMunki Display X-Rite

11 Sep 2005
3.296
2
38
ColorMunki Display | X-Rite

Någon av er som har provat denna?
Har ingen tanke om att ta bort professionell kalibrering med denna, men det börjar bli en del skärmar hemma nu som ibland flyttas omkring till andra rum och liknande. Hade varit fint med en händig meter OM den nu inte ger totalt fel information.

ARTY

0
8 Sep 2005
2.076
0
0
X-Rite i1Display PRO blir anbefalt som den beste av dem (AVS Forum) som driver hjemme kalibrering av skjermer og projektorer.
Du finner noen video tutorials her på X-rite hjemme side.

De fleste anbefalingene på AVS forumet mener også at du får litt bedre kalibrering (og bedre software) hvis man kjøper X-Rite i1Display Pro colorimeter med SpectraCal software.

Du får dem i en pakke løsning som inkluderer en tutorial; i1 Display Pro (OEM) w/ CalMAN 5 Tutorial

Og en pakkeløsning med CalPC software; CalPC w/ OEM i1Display Colorimeter
Du får også andre dyrere X-Rite i1Display Pro colorimeter med forskjellige software pakker; SpectraCal Consumer

Det er såpass mange kombinasjoner av software og Colormeters som tilbys at man lett ender opp i stor forvirring.

Det jeg har hørt av forskjellige fotografer er at original pakken øverst her fra Japan Photo fungerer helt fint for kvalitets kalibrering for konsument Monitorer, TVr og projektorer.
Importør i Norge for X-rite og Datacolor er Profildata, men du får stort sett billigere kjøp i butikkene.

X-Rite i1Pro 2 er muligens et lite hakk bedre (og dyrere), men hvis du ikke skal kalibrere for pro-print så er det litt bortkastet investering.

Hvis du etterhvert ønsker å fordype deg litt mer i kalibrering kan software pakkene fra SpectraCal kjøpes i tillegg.
Skal man drive proff kalibrering er det selvfølgelig helt annet utstyr og priser som er gjeldende.

26 Okt 2005
7.005
0
0
X-Rite i1Display PRO blir anbefalt som den beste av dem (AVS Forum) som driver hjemme kalibrering av skjermer og projektorer.
Du finner noen video tutorials her på X-rite hjemme side.

Jeg kjøpte den enheten for å teste den ut til min Eizo ColorEDGE skjerm. Resultatet ble bare "så dær" med den medfølgende softwaren. Men med CalMAN 5 kan det jo bli en annen historie.

Men NB! Det eksemplarer jeg hadde, driftet ganske godt etter bare noen måneder (og er nesten bare å hive). Så hvorvidt det er vel anvendte penger å i tillegg investere i god software i tillegg, kan sikkert diskuteres.

Gorm

0
13 Des 2002
40.114
102
63
55
Jessheim
Som allerede nevnt, går man får et colorimeter, må man ha et spectroradiometer for profilering. Hvis ikke måler det jo bare tull etter relativt kort tid. Disse må igjen støtt og stadig til re-kalibrering, spesielt om man går for de rimeligste utgavene.

ARTY

0
8 Sep 2005
2.076
0
0
J.Haugen skrev:
Men NB! Det eksemplarer jeg hadde, driftet ganske godt etter bare noen måneder (og er nesten bare å hive). Så hvorvidt det er vel anvendte penger å i tillegg investere i god software i tillegg, kan sikkert diskuteres.
Har sett mange klager på det.
Du kan sende den til X-Rite i Sveits for re-kalibrering.

11 Sep 2005
3.296
2
38
Tack för svar alla.
Som jag läser det finns det inget alternativ som inte behövs sändas in för rekalibrering en eller flera gånger per år till flera tusen kronor. Alltså ett alternativ man kan ha hemma och använda när det kommer en ny skärm i huset av ett eller annat slag?

26 Okt 2005
7.005
0
0
Nå vet jeg ikke om du bor i Norge eller Sverige, men bor du på Østlandsområdet, så finnes det jo profesjonelle som kan gjøre jobben, ja kanskje til og med billigere enn om man kjøpte utstyr selv....

På den andre siden; det er jo morro å forsøke litt selv også :wink:

11 Sep 2005
3.296
2
38
Är "norsk" sedan 10 år tillbaka. Men, grunden till detta är ju att det hade varit skoj att "lära" sig detta själv. Och i tillägg praktiskt.