Bøttekottet til Christian.

Christian's lille kino blir til.

31 Jan 2007
1.397
613
113
Ja, dette ser jo meget bra ut! KULT!
Skal de slutte å lage de allerede ? Har de rett og slett gått ut ?
Det er det jeg synes er litt synd av og til, de er så kort på markede at de blir så fort erstattet av noe nytt

Nei, det med headroom er slik jeg erfarer det, der du er nå, så skal det veldig mye til å toppe det, frekvens responsen er på plass og de eneste
du får nå er enda mer headroom (headroom er fint) og mulighet for å dra på litt til dersom ønskelig.
Selvfølgelig variabler med type drivere osv dersom du hatt kjøpt andre subber, si byttet de ut med 18" og 5 stk. Men prinsippet er det samme.
Jeg vet ikke hva som skjer i mitt hode eller kino for tiden, men har da 2x18" på vei inn, helt unødvendig men har nesten alt stående, så blir et par høyttalerkabler
og to løft så er det på plass.

16 Mar 2012
930
1.017
93
Har det ganske gøy i rommet når det blir brukt. Ikke så mye nå om dagen, men blir jo mere utover høsten.
De nye subbene til Arendal blir med 1200w forsterker med eq og 50% lenger slaglengde på elementene. Samme kasser så vidt jeg har fått med meg. Tenkte det var greit og ikke blande inn en sånn med de jeg har😊

Har du liggende 2x18" og plass så klart det må på plass😁

Veldig spent på hva jeg får ut av dette. Var jo sinsykt fornøyd med 4😅

31 Jan 2007
1.397
613
113
Kult, ja det er jo litt endring ja, 50% er ganske mye, vet ikke hva de er i dag. Regner med det er endel andre parametere som er endret i tillegg.
Så det blir spennende å se om det gir noen gevinst lydmedssig.

Ja, tenker det funker som ei kule hos deg nå, skikkelig tøft er det ihvertfall!

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
930
1.017
93
Skulle gjerne hatt subben skjult bak lerretet, men rommet er for lite. Ser jo tøft ut syntes jeg at de er synlige😂. Har jo tittet på litt utbygging av kjeller da, men tror tomta er maksa alt

16 Mar 2012
930
1.017
93
Driver og forskere litt på nye høyttaler i kinoen. Mellomtone og diskant henger ikke alltid helt med når det virkelig trøkker til på bwene. Veldig fornøyd egentlig, men det er jo det å få det enda bedre da. Blir jo inwall som jeg har. Prøver meg på litt diy og fått lyd i en av to høyttaler. Skal deles passivt så venter på en del småtteri. Litt spent på hvordan dette blir.😅 Har heldigvis en far som har tukla endel med ht bygg og mange gode bekjente i "faget". Blir nok litt utfordrende med bånddiskant med tanke på den vertikale spredningen, men siden jeg bygger selv er jo det løsbart tror jeg. Ht består av en Aurum Cantus G3 og 4 stk dayton rf 7". Målinger vil bli tatt så fort jeg har fått på et skikkelig filter så jeg ikke griller båndet.
20200731_013614.jpg

Saarg

0
3 Apr 2007
727
59
28
Driver og forskere litt på nye høyttaler i kinoen. Mellomtone og diskant henger ikke alltid helt med når det virkelig trøkker til på bwene. Veldig fornøyd egentlig, men det er jo det å få det enda bedre da. Blir jo inwall som jeg har. Prøver meg på litt diy og fått lyd i en av to høyttaler. Skal deles passivt så venter på en del småtteri. Litt spent på hvordan dette blir.😅 Har heldigvis en far som har tukla endel med ht bygg og mange gode bekjente i "faget". Blir nok litt utfordrende med bånddiskant med tanke på den vertikale spredningen, men siden jeg bygger selv er jo det løsbart tror jeg. Ht består av en Aurum Cantus G3 og 4 stk dayton rf 7". Målinger vil bli tatt så fort jeg har fått på et skikkelig filter så jeg ikke griller båndet.Vis vedlegget 242879
Det her blir spennende å høre hvordan det blir!

Skal du ha kasse bak som med B&W, eller er det så tett i veggen at du ikke bryr deg med kasse?

• Like
16 Mar 2012
930
1.017
93
Det her blir spennende å høre hvordan det blir!

Skal du ha kasse bak som med B&W, eller er det så tett i veggen at du ikke bryr deg med kasse?
Hehe.... Spennende ja. Låter overraskende bra allerede med det det filtere jeg slang på. Veldig lett drevet, så er masse headroom som jeg er ute etter. Mye mere detaljer og luft enn bwene. Har bygd backbox på dem. Derfor de er så høye. 183cm høy front plate.
15962743318764841143021193628221.jpg

31 Jan 2007
1.397
613
113
Oi oi se her, dette blir bra .
Kan ikke få nok kapasitet. Frontene er det som først gir seg dersom du skal pumpe litt

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Sist redigert:
16 Mar 2012
930
1.017
93
Oi oi se her, dette blir bra .
Kan ikke få nok kapasitet. Frontene er det som først gir seg dersom du skal pumpe litt

Ja blir spennende dette. Har virkelig trua! Synes jo det er veldig gøy og drive med også, så blir vel litt ombygging ja😅

16 Mar 2012
930
1.017
93
Da har jeg fått relativt god lyd allerede etter første oppsett av delefilter. Deler på 2300hz 3dje ordens, 1600hz 1 ordens og ca 260hz 1 ordens. 2.5 veis. Spiller høyt og åpent. Masse detaljer som ikke jeg har i noen annen høytalere. Er noe greier i bassen, men vil jo se det på målinger når jeg rigger opp det. Akkurat nå bare koser jeg meg med en øl og musikk 😊 Børr vel rydde litt også😂
20200803_193809.jpg

31 Jan 2007
1.397
613
113
COOL!! Meget i matte

Men, du vil ikke hoppe rett over på aktivt?
Spoler og kondensator hører fortiden til
Utrolig mye å hente der, så kan du tilpasse delinger helt til rommet. Selv den dårligste høyttaler kan nesten bli 1 million dollar med aktiv drift .

PS I beste mening, når du først kaster deg ut på selvbygg .

16 Mar 2012
930
1.017
93
COOL!! Meget i matte

Men, du vil ikke hoppe rett over på aktivt?
Spoler og kondensator hører fortiden til
Utrolig mye å hente der, så kan du tilpasse delinger helt til rommet. Selv den dårligste høyttaler kan nesten bli 1 million dollar med aktiv drift .

PS I beste mening, når du først kaster deg ut på selvbygg .

Hehe... Flere som maser på aktiv deling, men mangler jo endel utstyr. Blir nok prøvd, men liker jo analogt arbeid med prøving å feiling også. 😅 FR er ikke så galt i et tilnærmet ubehandlet rom. Dårlig bilde da😅
received_582788785724133.jpeg

Rød er ca 60 cm fra bakvegg og grønn er ca 20cm.

16 Mar 2012
930
1.017
93
Da har jeg faktisk allerede kommet til det steget at jeg bytter ut frontene mine. Gikk fortere enn planlagt å få god lyd i disse jeg bygger, så nå blir resten av testingen og delefilter bygging gjort på riktig plass. Målinger er i et relativt hardt rom uten noe demping så veldig spent nå hva som skjer😁
20200805_211413.jpg
20200805_211258.jpg

Hardt å skjære fiber gips når den er på plass😅

16 Mar 2012
930
1.017
93
Da har jeg fått på plass de nye frontene. Funker veldig bra om jeg får si det. Må få kjørt ny dirac kalibrering i kveld, for den gamle kalibreringen er ikke mye brukbar nå. Veldig spent på lyden når ny kalibrering er tatt😊. Trøkker veldig bra også😁
20200818_211311.jpg

balko

0
3 Jun 2004
740
139
43
Vestfold
avforum.no
Ser jo virkelig bra ut det der!

Hvor mange cm med isolasjon har du bak frontene?

Ser du ha et noen Arendal subber der ja

Jeg har kun 1 av disse med en xtz sub i tillegg, og opplever litt ujevn bass i rommet.
Oppfører de seg som et SBA oppsett, siden alle 5 er i front? Hvordan er det sammenlignet med å ha de på midtvegger eller i hjørnene?

• Like
16 Mar 2012
930
1.017
93
Ser jo virkelig bra ut det der!

Hvor mange cm med isolasjon har du bak frontene?

Ser du ha et noen Arendal subber der ja

Jeg har kun 1 av disse med en xtz sub i tillegg, og opplever litt ujevn bass i rommet.
Oppfører de seg som et SBA oppsett, siden alle 5 er i front? Hvordan er det sammenlignet med å ha de på midtvegger eller i hjørnene?
Takk for det!😊

Er vel bare ca 3cm isolasjon igjen bak dem, men er ingen problem med lyd lekkasje eller kulde. Har jo 20cm isolasjon på utsiden av grunnmuren. Helt tørt var det også når jeg åpnet opp.

Har veldig jevn å fin bass. Veldig fornøyd, men blir vel ikke helt SBA. Tar jo lengde og bredde, men ikke høyde sånn de står. Hos meg funker det ihvertfall best med alle fremme. Taktilt er det også. Vurderer jo å bygge SBA da, men først bygge 8 ht til snurrerundt😅

Har selv litt dårlig erfaring med forskjellige subber sammen 🤓

16 Mar 2012
930
1.017
93
Har startet å bygge surround kanalene. Fått alt av elementer til rommet, så ivrig nå. Valgte en mindre bånddiskant fra samme produsent til de resterende 8 høyttalerene for litt lavere følsomhet. L-paden hadde blitt litt vel heftig hvis jeg måtte senke nivået på diskanten med 8 db. Gleder meg veldig nå😁
received_322666655708923.jpeg
received_693646784556031.jpeg
received_885633271964573.jpeg
received_235970634400101.jpeg