Ja er morro!

.
Google er min venn

. Prøvde meg på masse programmer og sånt, men har endt opp med å bruke anbefalinger på volum fra parts express som jeg handlet elementene av. Ting er jo også vesentlig lettere når man liker lukka kasser med fordelene og ulempene det er.
Vis vedlegget 245841
Viste hvilke diskanter jeg ville ha og måtte finne noen woofere som spilte bra opp til rundt 3000hz med lite forvrengning.
Vis vedlegget 245842Vis vedlegget 245844
Valgte papp membran på 7" dayton audio rf siden disse skal ha en mer naturlig lyd enn alu membran. Alu membranen spiller mere bass sies det, men jeg deler uansett alt på 80hz, så gikk for naturlig lyd. Riktig justert høres faktisk piano ut som et piano. Dette er da i mine ører og en som har greie på piano vil nok ha ting å utsette på min mening der. Har selv hørt svært lite på sånt i virkeligheten.
Det som tar tid å få til selv er jo filteret som regel. Bruker selv kalkulatorer på denne siden
https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerCrossover/ som et utgangspunkt, men blir mange justeringer til man er i mål. Blir kun for å få verdier på komponenter, så man har et utgangspunkt.
De så jo rimlige ut de byggesetten, så skal kanskje mye til å klare det noe billigere med å kjøpe inn komponenter selv. Blir ofte mye delefilter komponenter ekstra før man er i mål for eksempel. For å ikke snakke om eventuelt verktøy man trenger som også drar opp, men er utrolig tilfredsstillende å bygge selv når det funker. Veldig lurt å få litt folk til lytt innimellom, så man får litt tips til forbedringer i lyden. Blir fort farget av at man har bygd selv og vandt til lyden. Jeg liker selv at folk som besøker meg er litt kritiske, så jeg eventuelt kan gjøre forbedringer å komme meg videre med lyden for å hente ut maks av utstyr/rom.
Send en mail til produsent å hør når han har neste parti klart. Så litt ut som det nesten ble produsert på bestilling.
Mistet litt oversikt selv hva jeg har skrevet nå, men håper det er forståelig
EDIT: Har forøvrig en far som bygde endel når jeg var ung som sikkert har smittet meg. Mine første høyttalere på gutterommet var noen store høyttalere han hadde bygd med bånddiskant i horn med 4-6" mellomtone og 12" bass. Var så store at de var føtter på skrivebordet mitt. Grilla båndene flere ganger. Far ned på eltek å bytte bånd før jeg grilla på nytt. Mener det var en 2x20watt forsterker jeg brukte så de fikk nok skikkelig juling