Christian bygger ny større kino

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Fått i resten av elementene i fronter og satt opp sub kassene. Ikke skrudd i alle skruer enda i tilfelle noe har gått skeis i montering. Ohmer ut i andre enden på ht ledninger for å sjekke, men rakk ikke det idag.
20221223_233110.jpg

Har også montert kasse med forsterkerene til fronter. Gleder meg veldig til å surre med disse. Har jo hørt Hypex ncore ved flere anledninger og alle jeg har hørt det hos har fått et stort løft i lyden. Ikke hørt disse da, så spent.
20221223_222343.jpg
20221223_223350.jpg
20221223_225059.jpg
20221223_232214.jpg
20221223_232755.jpg
20221223_232909.jpg

Teppe på podiet er også lagt.
20221223_232958.jpg

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Ja da senker julefreden seg her og mesteparten av familien har reist hjem. Fikk lyd i LCR og bilde rett før gjestene kom idag. Lagde et raskt filter i HFD programmet og lastet inn i forsterkerene. Ikke peiling på hvordan det måler, men økte bassen 5db etter 1 min med lyd. Hjalp absolutt selv om ting ikke er på stell. Utrolig deilig å endelig ha fått lyd! Gleder meg til å begynne ratte dette inn, men må få opp subbene og surround før jeg begynner bruke for mye tid på justeringer.
20221224_142401.jpg
20221224_142350.jpg

Jeg og brodern som er på besøk kjører premiere i kinoen med Hamburger hill i dag. Passe dårlig lyd og 2.0 format, så perfekt å se den nå siden jeg sikkert ikke gidder se den når alt er på plass. Husker jeg ble så skuffet 😂. Uansett God Jul alle som følger med her inne.😊

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Dattern fikk omgangssyke natt til 1 juledag, så jeg har gjemt meg i kinoen store deler av dagen. Fått sammen subbene og små justert dem litt. Sett litt film med guttungen og tuslet med litt småtteri. Tok noen raske målinger i rew og justerte deling litt på Frontene så noen dipper ble bedre. Tror dette kan bli veldig greit og jeg kan kose meg mange timer med denne provisoriske sub løsningen.
20221225_212626.jpg

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Fått veluren på plass. Veldig fornøyd med resultatet. Tok mange timer, men ble ferdig før omgangssyken tok meg i går kveld. Blir neppe noe energi til å gjøre noe de neste dagene.
20221226_130743.jpg
20221226_144453.jpg
20221226_193738.jpg
20221226_193758.jpg
20221226_193811.jpg
20221226_193845.jpg
20221226_193855.jpg
Da er det bare vente på å bli frisk før jeg ordner surround kanalene 😅

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.018
51
48
jækla kjipt med omgangssyke, men desverre så er det høysesong for den og masse anna sjit for tida! har heldigvis gått klar selv om jeg har vassa i covid og rs virus de siste ukene...

men kinoen ser fantastisk rå ut! får ufattelig lyst å bygge noe selv igjen når jeg ser dette!!
mulig det står litt rundt forbi, men åssen merke er subber og høyttalere? Og hvilken elektronikk bruker du annet enn hypet til dette? :)

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
jækla kjipt med omgangssyke, men desverre så er det høysesong for den og masse anna sjit for tida! har heldigvis gått klar selv om jeg har vassa i covid og rs virus de siste ukene...

men kinoen ser fantastisk rå ut! får ufattelig lyst å bygge noe selv igjen når jeg ser dette!!
mulig det står litt rundt forbi, men åssen merke er subber og høyttalere? Og hvilken elektronikk bruker du annet enn hypet til dette? :)
Ja ikke gøy med sykdom. Spesielt ikke omgangssyke. Heldigvis mange år siden sist og gått klar av det meste andre de siste årene også.

Takk for veldig hyggelige ord! Bare begynne bygge. Har vel egentlig ikke skrevet så mye om utstyret siden jeg bruker mye av det jeg har fra gamle kinoen, men skal prøve ramse opp.
-Yamaha cx-a5100 prossesor.
-Yamaha mx-a5000 til surround.
-3 stk hypex fa503 til LCR.
-2 stk mindsp ddrc-88 med dirac.
-Jvc DLA-x5900
-crown itech 6000 til sub.
-Sony ubp-x1000es bluray.
-Himedia q10 media spiller.

Front Høyttalere består av.
Aurum cantus g3 bånddiskant. 4stk dayton audio rs180p 7" og 2st dayton audio rs270 10".

Surround/atmos består av.
Aurum cantus g2 bånddiskant. 2stk dayton Audio rs180p. Valgte g2 på grunn av kortere bånd som er litt bedre på vertikal spredning enn lange bånd.

Sub består av 8stk Dayton audio sd315a-88. Dette er et "billig" element jeg hadde testet før og kjøpte inn noen til for å få "nok" headroom. Låter greit til prisen, men går ikke så dypt. Ruller den av på rundt 25-30hz nå, så får vi se hva jeg får ut av dem etter vært. Ikke brukt så mye tid på å justere lyden enda. Bare tatt noen raske målinger i REW for å ta noen raske delinger og flatet ut sub. Det positive jeg så var nesten null dipper i frekvensresponsen på sub. Endel tull mellom 100-200hz, men rommet er på ingen måte ferdig og deling i LCR er jo også satt veldig raskt så ikke bekymret.

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.018
51
48
Ja ikke gøy med sykdom. Spesielt ikke omgangssyke. Heldigvis mange år siden sist og gått klar av det meste andre de siste årene også.

Takk for veldig hyggelige ord! Bare begynne bygge. Har vel egentlig ikke skrevet så mye om utstyret siden jeg bruker mye av det jeg har fra gamle kinoen, men skal prøve ramse opp.
-Yamaha cx-a5100 prossesor.
-Yamaha mx-a5000 til surround.
-3 stk hypex fa503 til LCR.
-2 stk mindsp ddrc-88 med dirac.
-Jvc DLA-x5900
-crown itech 6000 til sub.
-Sony ubp-x1000es bluray.
-Himedia q10 media spiller.

Front Høyttalere består av.
Aurum cantus g3 bånddiskant. 4stk dayton audio rs180p 7" og 2st dayton audio rs270 10".

Surround/atmos består av.
Aurum cantus g2 bånddiskant. 2stk dayton Audio rs180p. Valgte g2 på grunn av kortere bånd som er litt bedre på vertikal spredning enn lange bånd.

Sub består av 8stk Dayton audio sd315a-88. Dette er et "billig" element jeg hadde testet før og kjøpte inn noen til for å få "nok" headroom. Låter greit til prisen, men går ikke så dypt. Ruller den av på rundt 25-30hz nå, så får vi se hva jeg får ut av dem etter vært. Ikke brukt så mye tid på å justere lyden enda. Bare tatt noen raske målinger i REW for å ta noen raske delinger og flatet ut sub. Det positive jeg så var nesten null dipper i frekvensresponsen på sub. Endel tull mellom 100-200hz, men rommet er på ingen måte ferdig og deling i LCR er jo også satt veldig raskt så ikke bekymret.
meget kompetent og kapabelt utstyr dette her da! Genialt med dsp i hypexene så man kan tune litt som man liker lyden..

vil tro lyden er generellt meget behagelig med all den gode dempingen!
håper ellers formen er bedre,

• Like
Reactions: chrisand25

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
meget kompetent og kapabelt utstyr dette her da! Genialt med dsp i hypexene så man kan tune litt som man liker lyden..

vil tro lyden er generellt meget behagelig med all den gode dempingen!
håper ellers formen er bedre,
Ja utstyret er jeg godt fornøyd med selv om jeg nok ønsker en ny prossesor og litt annet etterhvert. Lyst på 9.1.6 og dirac. Ja genialt med dspn i de. Ikke tuklet så mye med den enda, men virker helt klart grei å bruke.

Lyden er brukbart i forhold til at jeg ikke har kalibrert noe enda. Merker også godt at demping i første refleksjon ikke er på plass, men det kommer på nyåret. Formen er bedre, men ikke mye mat enda. Takk som spør!

Har tukla litt og funnet ut at den ene 12ern har en magnet ute av center blant annet. Får skrive en mail til forhandler og høre hva de gjør med det. Tipper frakta har gitt den juling og de er latterlig dårlig pakket. Hørte det ikke før jeg testet noen demo spor så det ble litt fart i sakene. Hadde en mistanke til elementet for jeg kjenner altid på konen om det går fritt når jeg får nye elementer. Denne syntes jeg skrapet litt lett, så plasserte den strategisk så den skulle være lett og finne Igjen. Uansett ufattelig gøy med kino igjen!😀

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Tusla litt de siste dagene selv om energi nivået har vært labert. Ville prøve å lage en hot wire kutter for å kutte diffusorene. Dette gir vesentlig bedre kutt i styrofoam enn kniv og etterlater en lukket overflate. Har et gammelt mascot power liggende som jeg tenkte var fin strømforsyning siden volt og amper kan justeres. Fant noe søppel av spon, mdf og 2x4" og skrudde å limte sammen. En øyekrok i topp og en i bunnen med hotwire tråd imellom. Koblet så en ledning til hver øyekrok og skrudde på poweret. Justerte spenning til den kutta og kuttet i vei. Tråden jeg brukte ryker lett så gikk med drøye 2m på det jeg fikk kuttet. Må kjøpe mere tråd til uka. Uansett ble det vesentlig bedre kutt enn med kniv, så absolutt verdt det. Kutter har kostet meg under en hundre lapp og må nok bruke en hundre lapp til på tråd før jeg er ferdig med alt.
20221230_152546.jpg
20221230_152713.jpg
20221230_161212.jpg

Dette er mengden lim jeg bruker på hver diffusor. Sitter godt.
20221230_164823.jpg

Kommet langt på himling siden dette er en rask jobb. Elementer er også montert i surround, så nå har jeg 7.1. Der det mangler diffusorer skal også atmos midten og bak stå. Atmos front blir bak velouren. Miderste atmos har jeg ikke mulighet til enda med den prossesoren jeg har, men bygger dem og montere så det er klart til fremtiden.
20221230_174641.jpg
20221230_174701.jpg
20221230_174737.jpg

Har også funnet en sprekk mellom feste plate og magnet til den 12ern som er ødelagt. Ser ut til at den har flyttet seg ca 1 mm når jeg måler. Veldig sannsynlig frakt som har gjort dette tenker jeg. Er i dialog med forhandler, så ordner seg nok. Er i hvertfall optimistisk.
20221230_181739.jpg

Screenshot_20221230_200618_Gmail.jpg

Atmos bygging på starten av nyåret er planen, så da gjenstår det bare å ønske alle som leser et Godt Nyttår 😊

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Godt nytt år, Christian! Gøy å følge prosjektet ditt! Dette blir skikkelig bra!
Godt nyttår til deg også Strat! Hyggelig!😊

Hadde en økt med ht stoff på bakveggen før selskap. Ble som jeg håpet. Utrolig lett å jobbe med dette stoffet fra biltema. Fint er det også. Var egentlig kjøpt inn til gamle kinoen, så flaks jeg ikke brukte det der før jeg reiv.
20221231_160739.jpg

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.018
51
48
Sagt det før, sier det igjen! Utrolig lekkert!!
Begynner du å ratte litt lyd etterhvert eller vil du gjøre deg helt ferdig først?

• Like
Reactions: chrisand25

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Sagt det før, sier det igjen! Utrolig lekkert!!
Begynner du å ratte litt lyd etterhvert eller vil du gjøre deg helt ferdig først?
Takk takk!

Må få den 12ern jeg mangler før jeg starter med noe ratting. Skal være sendt fra soundimport. Virker seriøse og slapp å returnere gamle. Var jo rimelig tydelig sprekk.

Låter helt greit sånn det er nå. Klart det tårnet som mangler en 12 mangler endel pluss at det elementet den var koblet sammen med får jo litt mye power nå. Har serie koblet 2 og to og partall koblet de igjen. Lagde en provisorisk 80w 10ohm motstand for å avlaste litt på elementet som står igjen. Har jo også lyst til å få opp demping i første refleksjon og atmos, men jeg har søren meg klart å bli syk igjen. Feber denne gang. Kappet opp mdf til 6 atmos som er relativt klart til liming. Ingen bilder idag siden jeg ble dårlig 😅

Forøvrig holder limet enda😂

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.018
51
48
Takk takk!

Må få den 12ern jeg mangler før jeg starter med noe ratting. Skal være sendt fra soundimport. Virker seriøse og slapp å returnere gamle. Var jo rimelig tydelig sprekk.

Låter helt greit sånn det er nå. Klart det tårnet som mangler en 12 mangler endel pluss at det elementet den var koblet sammen med får jo litt mye power nå. Har serie koblet 2 og to og partall koblet de igjen. Lagde en provisorisk 80w 10ohm motstand for å avlaste litt på elementet som står igjen. Har jo også lyst til å få opp demping i første refleksjon og atmos, men jeg har søren meg klart å bli syk igjen. Feber denne gang. Kappet opp mdf til 6 atmos som er relativt klart til liming. Ingen bilder idag siden jeg ble dårlig 😅

Forøvrig holder limet enda😂
Håper den kommer snart da! Gleder meg til å se
Åssen dette blir!
Spennende fronter/center må jeg si.. har du noen inntrykk åssen det spiller foreløpig?

Førstedemping har mye å si, tipper det blir vesens forskjell..
blir atmos og diy?

Jeg pingla ut, satt skruer med stort hode, men de er ikke synlige.. 🤣🤣

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Håper den kommer snart da! Gleder meg til å se
Åssen dette blir!
Spennende fronter/center må jeg si.. har du noen inntrykk åssen det spiller foreløpig?

Førstedemping har mye å si, tipper det blir vesens forskjell..
blir atmos og diy?

Jeg pingla ut, satt skruer med stort hode, men de er ikke synlige.. 🤣🤣
Ja håper også den kommer snart, men tok tid sist. Tollen var tregest da som vanlig.

LCR funker veldig bra. Brukte de samme elementene i gamle kinoen minus 10erne. 10erne var noe jeg testet i mulig SBA oppsett og ga en del positivt jeg likte svært godt, så klinte de inn i de nye frontene. Ga en skikkelig smekk når jeg testet dem i gamle rommet. Sånn det står nå brukes bare 10erne mellom 80-100hz med avrulling i begge ender. Er antagelig noe fase tull mellom bass/mellomtone, så derfor de bare spiller til 100hz nå. Tror diskanten er noen db lav nå, men er litt skarpt uten demping i første refleksjon så avventer med å øke den. Utrolig oppløst og behagelige diskanter som minner om elektrostater i lyd. Blir skikkelig gøy og ratte de inn. Må bare finne referanse responsen min igjen, så jeg har noe og jobbe ut fra. Lenge siden jeg har drevet med dette. Målet er om mulig som jeg tror det er, er og slippe eq på fronter.

Atmos er DIY ja med samme bestykning som surround. Alt kappet og frest. Bare lime,sparkle, male og montere igjen.

Tenkte tanken i sin tid med skruer jeg også. Lettere å få ned om ikke annet😊

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
6.018
51
48
Ja håper også den kommer snart, men tok tid sist. Tollen var tregest da som vanlig.

LCR funker veldig bra. Brukte de samme elementene i gamle kinoen minus 10erne. 10erne var noe jeg testet i mulig SBA oppsett og ga en del positivt jeg likte svært godt, så klinte de inn i de nye frontene. Ga en skikkelig smekk når jeg testet dem i gamle rommet. Sånn det står nå brukes bare 10erne mellom 80-100hz med avrulling i begge ender. Er antagelig noe fase tull mellom bass/mellomtone, så derfor de bare spiller til 100hz nå. Tror diskanten er noen db lav nå, men er litt skarpt uten demping i første refleksjon så avventer med å øke den. Utrolig oppløst og behagelige diskanter som minner om elektrostater i lyd. Blir skikkelig gøy og ratte de inn. Må bare finne referanse responsen min igjen, så jeg har noe og jobbe ut fra. Lenge siden jeg har drevet med dette. Målet er om mulig som jeg tror det er, er og slippe eq på fronter.

Atmos er DIY ja med samme bestykning som surround. Alt kappet og frest. Bare lime,sparkle, male og montere igjen.

Tenkte tanken i sin tid med skruer jeg også. Lettere å få ned om ikke annet😊
Utrolig gøy å høre! Misunner deg rommet og muligheten til å gjøre dette fra bunnen av!
myk og oppløst diskant selv på høye volum er selve målet mitt, organisk lyd med fet bunn! Sånn at 80 talls innspillingene kan nytes ! 😀😀😀

ser frem til bilder

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Utrolig gøy å høre! Misunner deg rommet og muligheten til å gjøre dette fra bunnen av!
myk og oppløst diskant selv på høye volum er selve målet mitt, organisk lyd med fet bunn! Sånn at 80 talls innspillingene kan nytes ! 😀😀😀

ser frem til bilder
Ja er deilig med nok headroom og kontroll i rommet til at spiller oppløst og rent. Båndene i LCR har en følsomhet på 100db og relativt høy effekt tålighet. Er derfor det ble valgt 4stk 7" så det ble en relativt lik følsomhet. Når 7" var nye måtte jeg dempe diskanten ca 4db med en L-pad og ble litt skuffet over det siden jeg teoretisk skulle ha ca samme følsomhet på diskant mot 7". Etter en del timer spilling økte db i 7erne så mye at L-pad ble overflødig og romkorreksjon måtte kompensere for den. Så det veldig godt på målinger, men fikk aldri somlet meg til å ta ut L-paden av delefilteret. Nå er det jo aktiv deling og elementer er satt til samme nivå og vesentlig raskere å korrigere når jeg kommer så langt. Så jo da faktisk viktigheten av innspilling av elementer/høytalere. Merket det samme med Arendal subbene jeg hadde. Hver gang jeg kjøpte ny ble de satt til riktig nivå og brukt en 40-50timer før jeg måtte dempe nivået med ca 6db for å komme riktig igjen.

Jeg var mere glad i fet bunn og masse bass før, men etterhvert som jeg har "skrudd" lyd og testet masse har jeg blitt mye mere glad i det som skjer oppover i frekvens og med for mye i bunnen får man et slør på lyden oppover. Så greia er jo og finne den perfekte balanse. Likte godt 6-7db økning på subbene, men nå er jeg vel rundt 0-2db økning. Blir uansett smaksak og det viktigste er at man trives med lyden.

I gamle rommet testet jeg med et uhell 10db over referanse nivå på et demo spor og det spilte rent og pent. Alt for høyt bare, men fikk imponert naboen som også er kino mann at det fortsatt var "behagelig"

Fortsatt ikke i form og ble vel litt langt og rart dette, men det får være😅