Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
944
1.053
93
^^^ NÅ snakker vi ja, hehe, flatt helt ned gitt!! Bra jobba som vanlig, og med så mange element skjønner man at selv helt ned i single digits så jobber de lett, så dette ser helt rått ut!!

Men med en så rå kapasitet som allikevel blir strupet ned like brutalt av dagens dårlige innhold(VELDIG mange filmer filtrerer mye under ~30hz), så må man jo spørre: har du vurdert BEQ?

For min del har dette gjort mer for LFE sporet enn all verdens oppgraderinger av sub kan gjøre, og får i prinsippet alle filmer til å funke slik The Incredible Hulk gjør(en av FÅ fullbands LFE spor tracks).
Jo takk !😊

Ja de fleste filmer er som du sier kuttet rundt 30hz. Er vel for å ikke drepe utstyret til folk flest. Er nok ikke mange som har nok kapasitet til full pupp under 20hz og utstyret brenner opp rett og slett.

Jeg og en kamerat tittet på BEQ for 2-3 år siden. Virket veldig interessant. Kompisen min prøvde også, men syntes det ble for mye jobb siden man måtte inn og styre for hver film, så syntes ikke det var verdt det. Derfor har jeg aldri prøvd. Bruker lang nok tid på å finne ut hvilken film jeg skal se😅

Hulken filmen har absolutt brukbar lyd ja, og får virkelig trimma subben skikkelig, men er en del filmer som låter bedre også. Hulken har vel LFE sporet ned til 8hz så vidt jeg husker, så er ganske brutal og gøy😊

• Like
Reactions: Zeke1983
16 Mar 2012
944
1.053
93
Anbefaler netflix av deres egne serier, meget bra!
Har også prime, digger den og men har mest fysisk enda som jeg ripper til disk..

Er det standard yamaha du bruker for å få den avrullinga i toppen?

Et snnet spørsmål;
Ang hypex;
Jeg har lagt inn ny software på alle sammen, men på noen av de ( de som originalt hadde software 5xx)!så finner ikke pc en min med windows 10 pro hypexen i hylex programmet, måtte til med en gammel pc med windows 7pro for å få kontakt…!?)
Har du opplevd noe slik?
Ser egentlig lite serier og spiller av filmer stort sett fra NASen og en skjelden gang bluray. Prime blir sagt opp når jeg har sett det jeg har lyst til å se, så kanskje det blir Netflix da.

Det eneste jeg bruker yamahaen til bortsett fra prosessering av lyd er nivå og avstand. Resten går rett igjennom. Kalibrering blir satt til trough. Gjør alt i hypex ampene og minidsp til subben. Er fordeler og ulemper med å ikke bruke yapo, dirac eller lignende. Jeg får mye større lyd uten yapo og Dirac så det viker over bedre impuls respons osv som ofte blir mye bedre med dirac for eksempel. Det sagt er en ny prossesor med dirac på ønskelista etterhvert. 😅

Ikke opplevd det problemet du har. Jeg måtte kjøpe ny laptop for å i det heletatt få koblet meg opp mot forsterkerene. Holdt ikke med windows 7😅. Får håpe du finner ut av det ellers er det vel bare laste inn en tidligere versjon kanskje?

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Zeke1983
11 Jan 2007
6.062
76
48
Ser egentlig lite serier og spiller av filmer stort sett fra NASen og en skjelden gang bluray. Prime blir sagt opp når jeg har sett det jeg har lyst til å se, så kanskje det blir Netflix da.

Det eneste jeg bruker yamahaen til bortsett fra prosessering av lyd er nivå og avstand. Resten går rett igjennom. Kalibrering blir satt til trough. Gjør alt i hypex ampene og minidsp til subben. Er fordeler og ulemper med å ikke bruke yapo, dirac eller lignende. Jeg får mye større lyd uten yapo og Dirac så det viker over bedre impuls respons osv som ofte blir mye bedre med dirac for eksempel. Det sagt er en ny prossesor med dirac på ønskelista etterhvert. 😅

Ikke opplevd det problemet du har. Jeg måtte kjøpe ny laptop for å i det heletatt få koblet meg opp mot forsterkerene. Holdt ikke med windows 7😅. Får håpe du finner ut av det ellers er det vel bare laste inn en tidligere versjon kanskje?
Løste seg, med den nyeste versjonen av hypex hdf🤗🤗🤗

Jeg er fornøyd med audessey selv, MEN ikke i toppen! Så kutter på typ 1000 hz…

Åssen gikk demo idag?

16 Mar 2012
944
1.053
93
Løste seg, med den nyeste versjonen av hypex hdf🤗🤗🤗

Jeg er fornøyd med audessey selv, MEN ikke i toppen! Så kutter på typ 1000 hz…

Åssen gikk demo idag?
Godt det løste seg!😀

Har inntrykk av at de fleste som yapo og audessey dreper mye oppover ja, så sikkert lurt og ikke bruke den så langt opp. Blir et slør på lyden rett å slett.

Hatt noen timer demonstrasjon for folk som ikke vet hva det er omtrent, så da går det jo bra. De koste seg virket det som ihvertfall. Får besøk av Johnnygrandis i morgen som nok er vesentlig mer kritisk på en god måte. Naboen min😊

• Like
Reactions: Oekern and Zeke1983
11 Jan 2007
6.062
76
48
Godt det løste seg!😀

Har inntrykk av at de fleste som yapo og audessey dreper mye oppover ja, så sikkert lurt og ikke bruke den så langt opp. Blir et slør på lyden rett å slett.

Hatt noen timer demonstrasjon for folk som ikke vet hva det er omtrent, så da går det jo bra. De koste seg virket det som ihvertfall. Får besøk av Johnnygrandis i morgen som nok er vesentlig mer kritisk på en god måte. Naboen min😊
Johnnygrandis har jo også et relativt oppegående system!

Håper det blei en bra dag med demo idag og!!

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
944
1.053
93
Johnnygrandis har jo også et relativt oppegående system!

Håper det blei en bra dag med demo idag og!!
Ja vet hva han driver med han. Ble ikke noe i dag, men tar det igjen om noen dager tenker jeg. Ikke alltid ting går som planlagt. Faktisk ikke tittet ned i kinoen i hele dag, som jo er litt sjeldent 😂

29 Feb 2008
1.900
8
38
Ja hva skal man si; vanskelig å finne noe å utsette på ett slikt voldsomt system. Kan jo si såpass at det er den beste kinoen jeg har opplevd de årene jeg har drevet med dette og må jo være en av de råeste kinoene i landet!
Introen til JW4 ga meg fysiske slag i mellomgulvet, - det ble såpass voldsomt at etter 7-8 slaget ble jeg smått dårlig. Bassen er så kontant og med nesten ingen forvrening/etterslep gir det nye opplevelser på absolutt alle demoscener jeg kjenner godt. Surround er jo også smått utrolig, det dukker opp detaljer så klart at man til tider lurer på om man sitter i en enorm sal med mange flere høytalere enn det som er tilfellet her. Akustikken og layout av rommet er så pinpointet mot god lyd og gir en enorm opplevelse man aldri vil oppleve i en kommersiell kino. Med en så blackout kino er bilde i ref klasse også, lengden er spot on fra sweetspot og man nærmest suges inn i bildet som gjør hele opplevelsen totalt omsluttende, på ett THX demospor er det så man nærmest svømmer inn i bildet når lyden passerer bakover i rommet, helt sinnsykt kult!

Har fulgt byggingen fra start til slutt og her er det lagt ned presisjon på alt man kan se, og det man ikke ser er den enorme innsatsen med nye bæringer, fresinger, rammer, poppehull, trekk, og akustikken som er nøye planlagt bakover i lag på lag i rommet. Alt har headrom, her er så mye amp og så nøye gjennomtenkte løsninger med egne komponerte elementer som matcher hverandre at det kan ta pusten fra selv en audiofil hardbarket entusiast.
Så noe negativt? Eneste jeg tenker på at dette er ett system man må ha gjennomgående kunnskap for å håndtere. Med andre ord ikke "plug and play" det er noe meter med kabler og rør som går i veggene her. Er man litt nevenyttig så vil ikke dette hjelpe heller, her det inngående snekkerkunnskap som gjelder og litt til. Prisen på alt om man tar med byggetimer er heller ikke noe å nevne for selv om alt er selvgjort ville det bety en liten formue for en vanlig mann å sette bort til en kvalifisert snekker. En annen negativ ting kan jo være de mange kveldene med fresing jeg og kona har sittet og lyttet til det siste året men når man for plass på første rad gratis noen kvelder så tenker jeg det går greit for denne gangen, jeg bare ikke håper han river denne for å begynne på noe nytt igjen slik han gjorde med forrige kinoen.

En annen ting er jo at man nå funderer på en egen bassvegg, må bare få med naboen på lag før jeg bestiller;) Takk for demo og en vanvittig opplevelse.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Ja hva skal man si; vanskelig å finne noe å utsette på ett slikt voldsomt system. Kan jo si såpass at det er den beste kinoen jeg har opplevd de årene jeg har drevet med dette og må jo være en av de råeste kinoene i landet!
Introen til JW4 ga meg fysiske slag i mellomgulvet, - det ble såpass voldsomt at etter 7-8 slaget ble jeg smått dårlig. Bassen er så kontant og med nesten ingen forvrening/etterslep gir det nye opplevelser på absolutt alle demoscener jeg kjenner godt. Surround er jo også smått utrolig, det dukker opp detaljer så klart at man til tider lurer på om man sitter i en enorm sal med mange flere høytalere enn det som er tilfellet her. Akustikken og layout av rommet er så pinpointet mot god lyd og gir en enorm opplevelse man aldri vil oppleve i en kommersiell kino. Med en så blackout kino er bilde i ref klasse også, lengden er spot on fra sweetspot og man nærmest suges inn i bildet som gjør hele opplevelsen totalt omsluttende, på ett THX demospor er det så man nærmest svømmer inn i bildet når lyden passerer bakover i rommet, helt sinnsykt kult!

Har fulgt byggingen fra start til slutt og her er det lagt ned presisjon på alt man kan se, og det man ikke ser er den enorme innsatsen med nye bæringer, fresinger, rammer, poppehull, trekk, og akustikken som er nøye planlagt bakover i lag på lag i rommet. Alt har headrom, her er så mye amp og så nøye gjennomtenkte løsninger med egne komponerte elementer som matcher hverandre at det kan ta pusten fra selv en audiofil hardbarket entusiast.
Så noe negativt? Eneste jeg tenker på at dette er ett system man må ha gjennomgående kunnskap for å håndtere. Med andre ord ikke "plug and play" det er noe meter med kabler og rør som går i veggene her. Er man litt nevenyttig så vil ikke dette hjelpe heller, her det inngående snekkerkunnskap som gjelder og litt til. Prisen på alt om man tar med byggetimer er heller ikke noe å nevne for selv om alt er selvgjort ville det bety en liten formue for en vanlig mann å sette bort til en kvalifisert snekker. En annen negativ ting kan jo være de mange kveldene med fresing jeg og kona har sittet og lyttet til det siste året men når man for plass på første rad gratis noen kvelder så tenker jeg det går greit for denne gangen, jeg bare ikke håper han river denne for å begynne på noe nytt igjen slik han gjorde med forrige kinoen.

En annen ting er jo at man nå funderer på en egen bassvegg, må bare få med naboen på lag før jeg bestiller;) Takk for demo og en vanvittig opplevelse.
Tusen takk for utrolig hyggelig tilbakemelding Johnny! Begynner jo og bli ganske brukbart 😁.

Alltid en glede og leke med deg! Tenk at man er så heldig å få en så flott nabo. 😊Litt dyrt bare😅

Må bare beklage all fresingen, men vet jeg ikke er den eneste som bråker i gata😂 (Høytrykk spyler fks) host host...

Når skal vi begynne bygge? Må sende bort for fresing da, så du ikke blir sur😂

• Like
Reactions: Johnnygrandis
16 Mar 2012
944
1.053
93
Jaja. Sykemeldt med hjernerystelse etter et ublidt møte med bakluka på bilen som går igjen og jeg skulle bare skynde meg og dytte inn noe jeg så lå litt utenfor og reiste opp hodet. Var vondt😅.

Uansett klarer ikke helt holde meg unna skjerm og pusler forsiktig med ting innimellom når det blir for mye sofa. Fant ut det var på tide og oppdatere med fremgangen på dette jeg driver med innimellom siden jeg har kommet såpass langt nå.

"Patchpanel" var noe jeg startet med når jeg begynte bygge kinoen, og nå har jeg kommet så langt at det nærmer seg ferdig. Startet jo med en tegning. Noe har blitt gjort om underveis i forhold til tegning. Blant annet måtte det inn 3 par terminaler til hver surround. Trodde jo disse bare skulle være to veis.
20231108_104648.jpg

Så var det og overføre tegning på noen 3mm plastplater fra jobben. Lagde også en ramme med samme plast. Alt limes med plastbyggesett lim som smelter plasten sammen.
20231108_104714.jpg

Borret hull til alle terminaler og pusset ned plast.
20231108_112022.jpg

For å få stivhet i platen lagde jeg avstivning på baksiden. For å være sikker på at avstigning ikke ryker har jeg klint på en blanding av plast og lim i alle hjørner, så det blir hel ved.
20231108_125746.jpg

Var uheldig med grunning, så den krakilerte. Måtte pusse ned igjen og legge ny runde med hvit farge. Så kom det til å lage skrift til alle terminalene. Brukte en bokstav stensil jeg fikk tak i sammen med en airbrush. Maskerte opp bunn og senter av hvor bokstaver begynte og satte i gang.
20231109_131829.jpg
20231109_132043.jpg
20231109_132951.jpg
20231109_134958.jpg
20231109_140308.jpg
20231109_140733.jpg

Ble ok, selv om finish ikke er helt der jeg ønsket, men uansett bare et koblingspanel for å rydde i ledning å få litt bedre oversikt. Litt små feil måtte også flekkes opp. Bokstavene er også litt større enn ønsket, men da ser jeg dem ihvertfall 😂
20231109_143507.jpg

Den mangler klarlakk før jeg kan begynne lodde og montere terminaler. Fortsettelse følger når jeg kommer så langt. Bare bli litt frisk først😅

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Sykt morro å lese bedømmelse hver gang noen har vært innom hos deg. Johnnygrandis sitt innlegg var veldig beskrivende og forståelig, især når man tenker på REW målingene du har lagt ut så kan man skjønne at det er hos deg man kommer nærmest nirvana.

Det "nye" prosjektet er jo på høyde som alt annet. Bare og bøye seg i støvet!
For min del syntes jeg størrelsen på bokstavene ble bra. Da er det ingen tvil og rent propersjonelt passer det jo.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Sykt morro å lese bedømmelse hver gang noen har vært innom hos deg. Johnnygrandis sitt innlegg var veldig beskrivende og forståelig, især når man tenker på REW målingene du har lagt ut så kan man skjønne at det er hos deg man kommer nærmest nirvana.

Det "nye" prosjektet er jo på høyde som alt annet. Bare og bøye seg i støvet!
For min del syntes jeg størrelsen på bokstavene ble bra. Da er det ingen tvil og rent propersjonelt passer det jo.
Ja er veldig morro med sånne tilbakemeldinger. Da er man på rett vei på en måte. En REW måling sier ikke alt, men gir jo en indikasjon. Du er hjertelig velkommen til en lytt du også hvis det er interesse for det. 😊

Takk! Bokstavene er greie de, men kunne vært rundt 5mm mindre. Ble litt trangt mellom terminalene. Derfor jeg synes de ble litt store😊

21 Okt 2003
1.599
5
38
Jeg og en kamerat tittet på BEQ for 2-3 år siden. Virket veldig interessant. Kompisen min prøvde også, men syntes det ble for mye jobb siden man måtte inn og styre for hver film, så syntes ikke det var verdt det. Derfor har jeg aldri prøvd. Bruker lang nok tid på å finne ut hvilken film jeg skal se😅
Med en Raspberry Pi koblet til Minidsp'en bruker jeg ca 15 sekunder for å laste inn BEQ for filmen jeg starter. :)

16 Mar 2012
944
1.053
93
Med en Raspberry Pi koblet til Minidsp'en bruker jeg ca 15 sekunder for å laste inn BEQ for filmen jeg starter. :)
Det var jo ikke mye tid og en raspberry pi kostet jo ikke stort. Kanskje det blir å teste etterhvert. Synes jo for så vidt det trøkker greit på det meste uansett, men hadde nok vært spennende/gøy og teste. Er jo glad i å surre litt. Takk😊

• Like
Reactions: borabora

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Ja er veldig morro med sånne tilbakemeldinger. Da er man på rett vei på en måte. En REW måling sier ikke alt, men gir jo en indikasjon. Du er hjertelig velkommen til en lytt du også hvis det er interesse for det. 😊

Takk! Bokstavene er greie de, men kunne vært rundt 5mm mindre. Ble litt trangt mellom terminalene. Derfor jeg synes de ble litt store😊

Tusen takk for tilbudet ! :) Det er veldig hyggelig ☺️
Får litt flashback fra da jeg drev med bilstereo og var på tur ned til Drammen hvor dem arrangerte lokal SQ konkurranse samt kvalifisering for EMMA.
Jeg dro ned dritfornøyd med eget oppsett til den lokale konkurransen og var så heldig og fikk en lytt i bilen som kvalifiserte seg i Norge for å delta på EMMA finalen i Europa.
Hadde det så trist i bilen på hvem hjem fra Drammen 😅 Plutselig låt jo det jeg hadde søppel..
Jeg kjenner på at jeg kommer til få samme opplevelse når jeg kommer hjem etter en demo hos deg og det vet jeg ikke om jeg takler.

Jeg skal dvele litt på det og konferere med dama, hun og må isåfall få lov til og bli med hvis det er innafor.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Tusen takk for tilbudet ! :) Det er veldig hyggelig ☺️
Får litt flashback fra da jeg drev med bilstereo og var på tur ned til Drammen hvor dem arrangerte lokal SQ konkurranse samt kvalifisering for EMMA.
Jeg dro ned dritfornøyd med eget oppsett til den lokale konkurransen og var så heldig og fikk en lytt i bilen som kvalifiserte seg i Norge for å delta på EMMA finalen i Europa.
Hadde det så trist i bilen på hvem hjem fra Drammen 😅 Plutselig låt jo det jeg hadde søppel..
Jeg kjenner på at jeg kommer til få samme opplevelse når jeg kommer hjem etter en demo hos deg og det vet jeg ikke om jeg takler.

Jeg skal dvele litt på det og konferere med dama, hun og må isåfall få lov til og bli med hvis det er innafor.
Er helt frivillig, men sånn alltid jeg har tenkt når jeg drar rundt til folk, så er det for å lære, oppleve og ha det hyggelig med likesinnede. Utrolig hvor mye man kan plukke opp av erfaringer på besøk hos folk. Mange med dyre greier jeg bare kan drømme om osv. Man må også tenke på at man stort sett har mer å hente på det utstyret man har, men ikke så lett å finne ut av alt uten å høre hos andre, få input og erfaringer. Rommet mitt er jo også konstruert for dette fra bunnen av og er jo relativt "ekstremt" for de fleste.

Det sagt så har det hendt at det har blitt dyrt😂

Og klart du får ha med fruen hvis hun liker høy lyd og nerde prat. Masse demo spor klare jeg😊👍

• Like
Reactions: Oekern
16 Mar 2012
944
1.053
93
Da har jeg kommet igang med rydding i kabelsalaten. Har gru gledet meg til dette. Først et før bilde
20231111_101723.jpg

Så var det å starte med montering av "Patchpanel ". Startet med å merke alle kabler på nytt mens jeg klipe dem i passende lengder.
20231111_130246.jpg
20231111_130453.jpg

Så kom det til lodding av terminaler. Etter mye målinger med multimeter har jeg kommet frem til at jeg bruker biltema sine terminaler. Disse måler mye lavere motstand (0.1-0.2ohm) enn alle andre jeg har kjøpt. Målt dyre som målte mellom 0.5 og 1 ohm og noe kina greier jeg kjøpte som målte rundt 2 ohm. Hvor mye ohmen har å si vet jeg ikke, men tenker minst mulig, gjør minst "skade" på strømmen. Biltema sine virker også veldig solide.
20231111_133439.jpg

Så var det å begynne å montere lodde"øre" på alle kablene til terminalene.
20231111_203902.jpg
20231112_105516.jpg

Ble jo litt løse terminaler etter alle var demontert.
20231111_203910.jpg

Merket med tusj på baksiden av panelet så jeg ikke skulle bytte om pluss og minus, for å ikke snakke om diskant og mellomtone/bass.
20231112_105538.jpg

Alle ledning og terminaler på plass på panelet ferdig montert. Har også begynt rydde i kabler på et av disse bildene.
20231112_150319.jpg
20231112_170806.jpg
20231112_154924.jpg

Kjøpte noe netting strømper til å ha ht kablene inni så det blir litt mer ryddig. Bruker krympestrømper i forskjellige farger for å holde kontroll på hvilke ledning til hva og en større krympestrømpe som holder på plass nettingen. Lager alle kablene i riktig lengder i forhold til hvor dem skal.
20231112_200953.jpg
20231112_200959.jpg

Da er det bare fortsette lage kabler i morgen og rydde litt, så blir det vel straks lyd igjen 😊

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Fy søren så snasent og oversiktlig dette blir 👌
Søt drill også.

Mange gode poenger du kommer med. Du har nok helt rett i at det ville vært veldig lærerikt.
Kommer tilbake til deg på det jeg :)

• Like

m4sta

0
30 Sep 2006
1.224
49
48
Haha , snart har du bygd en enigma kodeknekke maskin 😬 når pst kommer inn til deg blir det direkte til guantanamo Bay

Utrolig bra jobba ! Du var faktisk den som inspirerte meg å ha firkant i veggen hvor alle høyttalerkabler kommer ut fra , men har ikke helt fått kommet i gang med å organisere. Har noen kabler som er 3 meter lange og noen som er 1 meter osv ut fra veggen så det må jeg også fikse snart når jeg orker.

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Fy søren så snasent og oversiktlig dette blir 👌
Søt drill også.

Mange gode poenger du kommer med. Du har nok helt rett i at det ville vært veldig lærerikt.
Kommer tilbake til deg på det jeg :)
Jo takk! Blir noe mer oversiktlig enn før😂.

Drillen er vakker😂. Var noe kona fikk i julegave når hun jobbet i Hitachi. Av en eller annen grunn solgte dem ikke noe særlig av den 😂.

Hører fra deg hvis du/dere har lyst. Bare send meg en PM, så avtaler vi eventuelt 😊👍

• Like
Reactions: Oekern
16 Mar 2012
944
1.053
93
Haha , snart har du bygd en enigma kodeknekke maskin 😬 når pst kommer inn til deg blir det direkte til guantanamo Bay

Utrolig bra jobba ! Du var faktisk den som inspirerte meg å ha firkant i veggen hvor alle høyttalerkabler kommer ut fra , men har ikke helt fått kommet i gang med å organisere. Har noen kabler som er 3 meter lange og noen som er 1 meter osv ut fra veggen så det må jeg også fikse snart når jeg orker.
Er vel større sjanse for tvangstrøye tror jeg😅.

Takk for det! Hyggelig at jeg kan inspirere noen også😊. Blir svært mye kabler på sånne her installasjoner, så mye kabel rot ja.😅

Husker du spurt om en lytt etterhvert, så bare sende meg en PM så kan vi avtale noe hvis herren fortsatt har lyst😊