Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
944
1.053
93
Alltid morro å følge med på oppdateringer her 😀
Kudos for at du tørr og ha limtuben ståendes i koppholder og veldig strøken rack på elektronikksiden 👌
Hyggelig!

Limet står tryggere i koppholder enn på gulv teppet og relativt lite igjen, så det går fint😂

Racket ble ganske tøft om jeg kan skrive det selv. En del rydding igjen på baksiden der da😅

16 Mar 2012
944
1.053
93
Kvelden har gått med på å rydde, vaske, koble og få ht stoff på rammene. Har lyd igjen i det meste, men ikke i side surround. Må legge inn litt deling i forsterkerne til dem, så har vel lyd i løpet av et par dager så man kan titte på litt film igjen. Ble ganske fornøyd med hvordan ht ble med stoff frontene selv om det er kult å se elementene også. Nå kan jeg velge😂
20231025_212120.jpg
20231025_212157.jpg
20231025_212205.jpg
20231025_212235.jpg

16 Mar 2012
944
1.053
93
Da har jeg lyd i alle høyttalere igjen. Bare gjort fort og gæli for å få sett en film med unga som jeg var alene med i kveld. Ikke helt på stell, men det jeg hørte av side surround høres svært bra ut. Mer Fyldig og kontrollert, så dette tror jeg blir veldig bra. Helgen er stort sett planlagt for justeringer for å få det opp på "riktig" nivå. Kona har invitert avdelingen sin fra jobb på kino neste helg, så må få det skikkelig igang igjen før det😅.

Ingen bilder i dag dessverre. Gikk litt fort

balko

0
3 Jun 2004
740
139
43
Vestfold
avforum.no
Strøkent!
Så jo faktisk tøffere ut uten stoff foran, men med barn i hus et det veldig greit med noe beskyttelse over..(erfaringsmessig…)

For et par mnd side da en av ungene hadde samling i kino’n var jeg nede for sjekke at alt var bra. Da var det en som sto å triksa med fotball der Så tenker det er lurt med stoff over .

Hvor langt ned deler du surround?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
944
1.053
93
Strøkent!
Så jo faktisk tøffere ut uten stoff foran, men med barn i hus et det veldig greit med noe beskyttelse over..(erfaringsmessig…)

For et par mnd side da en av ungene hadde samling i kino’n var jeg nede for sjekke at alt var bra. Da var det en som sto å triksa med fotball der Så tenker det er lurt med stoff over .

Hvor langt ned deler du surround?
Ble jo ikke så verst. Takk!😊

Syntes nesten alle ht er tøffere uten stoff jeg, men er noe med en liten beskyttelse og litt med helheten på rommet. Ser bedre ut i real life også enn på bilder. Tror jeg hadde daua hvis noen hadde drivi med en fotball inne i kinoen.😅 Unga får ikke lov til det i resten av huset, så heldigvis ikke så redd for det. Heller ikke alle vennene som slipper inn der, for er noen som ikke klarer oppføre seg som det alltid er.

Deler alle ht på 80hz. Syntes stort sett det fungerer best på det meste selv om man ofte kan få litt på å dele høyere, men det man mister er ofte et større tap i lyden synes jeg. Nå har jeg ikke testet noe annen deling etter SBAet kom på plass, men tror at hvor høyere man deler jo mindre retningsbestemt blir lyden på de dypere tingene som skudd osv. Har faktisk vært inne på tanken med en sub ved hver surround ht for enda lavere deling, men får se hva tiden bringer. Vurderer også testet deling på 60hz for å se hva som skjer med opplevd lyd. Burde ha mer enn nok headroom til det😊

16 Mar 2012
944
1.053
93
Syntes det ser bra ut med trekk på jeg. Veldig stilrent og det blender godt inn i resten av rommet 😃
Enig jeg, men er nok en fetisj å se høyttaler elementene. Er stilig rett å slett, og fascinerende når de beveger seg.😂 Et "problem " nå med det, er jo at de nesten ikke beveger seg på grunn av headroom. Blir nok stående med trekk på😊

• Like
Reactions: Oekern
11 Jan 2007
6.062
76
48
Igjen:..! Sykt imponerende!!!

Jeg blir oppriktig glad hver gsng jeg ser nye poster herifra, må være fordi det vekker byggelyst og godfølelse hos meg!

Utrolig bra håndverk! Begynner det å låte bra også i surrounden?
Bassen er jo en klasse for seg….😄😄😄😄

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Igjen:..! Sykt imponerende!!!

Jeg blir oppriktig glad hver gsng jeg ser nye poster herifra, må være fordi det vekker byggelyst og godfølelse hos meg!

Utrolig bra håndverk! Begynner det å låte bra også i surrounden?
Bassen er jo en klasse for seg….😄😄😄😄
Så gøy! TAKK!😊

Veldig artig at det gir godfølelsen og byggelyst hos deg. Tyder på at jeg gjør noe riktig. Gjør jo også at det er enda morsommere å legge ut i tråden😊.

Surround har egentlig vært veldig bra siden jeg fikk hypex på alt og fikk rattet litt. Ting henger i luften igjennom rommet og bare funker sykt bra. Nå skal det sies at det var hakket bedre før jeg bygde nye høyttalere, men de nye blir bedre når jeg får rattet dem inn litt bedre. Justert litt avstand og greier. Kona er forberedt på at jeg har satt av søndagen til justeringer.

Bor du rundt Oslo området er det bare ta seg en tur og se og høre på "galskapen" hvis du har lyst😊

Bassen funker ja😁

16 Mar 2012
944
1.053
93
Dagen gikk ikke helt som planlagt. Ble satt i gang med masse greier, så ikke mye jeg har fått justert. Tok en rask justering av avstand på ht. Veldig likt sånn det var før, men side surround er 5 cm nærmere. Som bilde viser er avstander ganske like, så fått ting bra på plass. Blir spennende å se hva som skjer når jeg får styra litt i dspene.
20231029_154239.jpg

Har også ordet litt på kablene i front av forsterkerene. Fant noen smarte strips med feste hull på biltema som gjør en god jobb med å holde det ryddig. Fornøyd med hvordan det ble.
20231029_153159.jpg
20231029_153204.jpg
20231029_153405.jpg

Straks besøk av mor og far, så rekker ikke noe mer i dag. Satser på at jeg får justert litt en av dagene til uka når jeg har fri fra jobben. Da er det jo også helt stille i resten av huset😅

16 Mar 2012
944
1.053
93
Sikkert en lite spennende oppdatering på tråden, men fikk en drøy time i dag til og prøve lage en target kurve på front right. Veldig dårlig bilde😅
20231031_184547.jpg
bruker psychoacustic glatting for å se hvordan man hører kurven.Bare gjort en ht, så ikke hørt hvordan det låter og subben er litt lav. Prøver å få ca 10db stigning på frekvensresponsen. Hvis Left og right låter bra i stereo når jeg er ferdig med denne kommer jeg til å legge alle de andre høyttalerene på samme target og justerer avstand og nivåer på nytt. Grønn er uten sub. Fortsetter når jeg har tid. Ble få bilder😅

16 Mar 2012
944
1.053
93
I dag ble det hjemmekino kontor. Brukt stort sett hele dagen på å justere lyd.
20231102_112037.jpg
Det første jeg gjør er å gå inn og sette mic på C weighted.
20231102_112501.jpg
Så ble det å sjekke hvordan front R spilte mot sub. Siden jeg ikke var helt der det skulle være og hadde en dipp rundt delingspunkter på 80hz ble det å gå inn på generator og sette pink PN og custom frekvens. Setter frekvens fra 20 til 200hz. Starter RTA og trykker record og play på generatoren. Da spiller den lyd mellom 20 og 200hz og man ser live hva som skjer når man flytter avstand på subben.
20231102_113032.jpg
20231102_113043.jpg

Etter grov justering i RTA kjører jeg vanlige sveip og justerer sub 5 cm av gangen for å finne den beste response. Etter litt justeringer er dette resultatet på L og R.
20231102_170710.jpg
Da gjensto en lytt for å høre om det låt noe bra før man gikk videre. Mye roligere lydbildet og fjernet skarphet jeg fikk når SBAet kom opp. Godt med detaljer og klarere lyd. Da var det bare sette i gang med resten av høyttalerene og få samme target på dem. Har ikke bilder av dette. Til slutt ble det å justere litt sub. Gikk fra 6 eq punkter til 3 punkter og låter enda litt bedre. Har lagd 2 preset. En med kraftig avrulling på 14hz 48db oktav og en som spiller til bunnen.
20231102_222915.jpg
Måler 1.6% forvrengning ved 5 hz bare, så har egentlig bare testet demo spor med subben helt ned og det er kjempe gøy og låter knall. Låter jo sikkert enda litt bedre hvis jeg ruller dem av høyere opp, men er mer taktilt hvor lenger ned jeg spiller og er tidvis ganske brutalt.

Fikk tatt å justert alle ht bortsett fra atmos i dag. Låter enda bedre enn før og er egentlig veldig fornøyd. Atmos låter godt i utgangspunktet, men kommer nok til å se på den om en stund også for å få lik target kurve. Er endel mer jobb på grunn av at REW bare tar 7.1 så må koble om litt og diverse 😅

Ble en lang sikkert litt uforståelig tråd, men nå venter jeg full kino på lørdag og en kompis inn på demo i løpet av helgen, så det blir hyggelig. Akkurat sånn jeg liker det. Skal deles.😊

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Står ikke på manko av respons i bunnen hos deg nei :oops: Det er jo helt sykt 😁
L & R grafen ser jo suveren ut.
Var sikkert tilfredsstillende og få det unna, virker som du har gledet deg til og få tid til justering.

Kos deg med demoer og ha en fin helg :giggle:

• Like

balko

0
3 Jun 2004
740
139
43
Vestfold
avforum.no
Den kurven der er jo noe for hvermannsen å strekke seg etter!
Ser ut til at du har stålkontroll på rew.

Må låte helt sinnsykt bra!

Finish er på topp også.

Ser frem til demo en gang Ila høsten

Ser jeg har mye å lære i REW, tror jeg trenger et crashcourse. Synes jeg stiller og justerer, men får ikke lyden til å sitte som jeg vil.

Husker en scene fra U-571 filmen, som var på en dts demo for lenge siden, den må være helt syk nede i kinoen din!

• Like
11 Jan 2007
6.062
76
48
Fy f…. Målløs!

De kurvene ser fantastiske ut! Herlig med en slik avrulling oppover også, så man kan mate på med litt musikk uten at det stikker i ørene!

Tror scenen i u571 er når de får en armada av synkeminer over seg…forøvrig en veldig bra film!

Et tips, som ikke har så mye dypbass, men mye surround, lyder og et fantastisk lydspor er «midnight mass» på netflix… vil tro både surround og atmos i kinoen her vil gjøre det til en religiøs opplevelse!!!!

• Like

Jan B

0
13 Jan 2012
2.485
105
63
^^^ NÅ snakker vi ja, hehe, flatt helt ned gitt!! Bra jobba som vanlig, og med så mange element skjønner man at selv helt ned i single digits så jobber de lett, så dette ser helt rått ut!!

Men med en så rå kapasitet som allikevel blir strupet ned like brutalt av dagens dårlige innhold(VELDIG mange filmer filtrerer mye under ~30hz), så må man jo spørre: har du vurdert BEQ?

For min del har dette gjort mer for LFE sporet enn all verdens oppgraderinger av sub kan gjøre, og får i prinsippet alle filmer til å funke slik The Incredible Hulk gjør(en av FÅ fullbands LFE spor tracks).

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Står ikke på manko av respons i bunnen hos deg nei :oops: Det er jo helt sykt 😁
L & R grafen ser jo suveren ut.
Var sikkert tilfredsstillende og få det unna, virker som du har gledet deg til og få tid til justering.

Kos deg med demoer og ha en fin helg :giggle:
Ikke så mye å si på responsen nei, men man vil alltid lete etter bedre lyd😅

Syntes det er veldig morro å justere, men man må ha tid ellers blir lite morro. Veldig lærerikt er det også hvis man gjør det regelmessig. Prøve finne en ny detalj i lyden osv. Ikke alltid man treffer da og da er det lurt å ha gammel fil og legge inn igjen, så ting faktisk fungerer og man ikke blir sittende i ukesvis uten lyd eller dårlig lyd.

Kos deg masse du også, og en riktig god helg😊👍

16 Mar 2012
944
1.053
93
Den kurven der er jo noe for hvermannsen å strekke seg etter!
Ser ut til at du har stålkontroll på rew.

Må låte helt sinnsykt bra!

Finish er på topp også.

Ser frem til demo en gang Ila høsten

Ser jeg har mye å lære i REW, tror jeg trenger et crashcourse. Synes jeg stiller og justerer, men får ikke lyden til å sitte som jeg vil.

Husker en scene fra U-571 filmen, som var på en dts demo for lenge siden, den må være helt syk nede i kinoen din!
Har ihvertfall kontroll på det jeg kan i REW. Er ganske artig når man finner ut hva forskjellige ting gjør og timene går fort. Beste måten å lære på er og sette seg ned og prøve og feile. Da ser man fort hva som virker og ikke😊

Takk for hyggelige ord igjen!

Ser frem til du tar deg en tur! Blir hyggelige 😊👍

Må titte etter om jeg har det demo sporet jeg da. Leter alltid etter nye bra demo spor. Har jo endel faste jeg bruker som jeg kjenner god. Viktig å kjenne dem for enkelt høre forandringer man gjør. Blir jo ganske lei dem etterhvert da😅

16 Mar 2012
944
1.053
93
Fy f…. Målløs!

De kurvene ser fantastiske ut! Herlig med en slik avrulling oppover også, så man kan mate på med litt musikk uten at det stikker i ørene!

Tror scenen i u571 er når de får en armada av synkeminer over seg…forøvrig en veldig bra film!

Et tips, som ikke har så mye dypbass, men mye surround, lyder og et fantastisk lydspor er «midnight mass» på netflix… vil tro både surround og atmos i kinoen her vil gjøre det til en religiøs opplevelse!!!!
Viktig det ikke blir for flatt ja. Et balanse gangen man må finne for å ikke miste for mye eller at det blir slitsomt. Kommer til å teste litt flatere på sikt og se hva jeg vinner og taper på det. Sånn det er nå kan man spille lenge høyt uten at det blir tungt for øre, og det liker man jo😀.

Har filmen, men må se om jeg finner demo sporet. Tror jeg har det.

Netflix har jeg ikke. Driver med prime video akkurat nå, så får vi se om det blir Netflix når jeg har sett det jeg vil på prime😊

• Like
Reactions: Zeke1983
11 Jan 2007
6.062
76
48
Viktig det ikke blir for flatt ja. Et balanse gangen man må finne for å ikke miste for mye eller at det blir slitsomt. Kommer til å teste litt flatere på sikt og se hva jeg vinner og taper på det. Sånn det er nå kan man spille lenge høyt uten at det blir tungt for øre, og det liker man jo😀.

Har filmen, men må se om jeg finner demo sporet. Tror jeg har det.

Netflix har jeg ikke. Driver med prime video akkurat nå, så får vi se om det blir Netflix når jeg har sett det jeg vil på prime😊
Anbefaler netflix av deres egne serier, meget bra!
Har også prime, digger den og men har mest fysisk enda som jeg ripper til disk..

Er det standard yamaha du bruker for å få den avrullinga i toppen?

Et snnet spørsmål;
Ang hypex;
Jeg har lagt inn ny software på alle sammen, men på noen av de ( de som originalt hadde software 5xx)!så finner ikke pc en min med windows 10 pro hypexen i hylex programmet, måtte til med en gammel pc med windows 7pro for å få kontakt…!?)
Har du opplevd noe slik?

• Like