Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Lite som har skjedd her i det siste. Kinoen brukes vel ca 5 dager i uka som jo må være innafor og akkurat som tiltenkt. Er såpass fornøyd med lyden at jeg ikke har gjort noen store forandringer med eq og målinger heller. Noe er jo gjort da, men bare små justeringer for å få bort litt skarphet som lå rundt 140hz etter sub veggen kom på plass.

Nå som høsten er i gang og det begynner bli kaldere går jeg straks igang med nye surround ht. Stort sett bare planlagt i hodet og bestemt ca utvendig dimensjoner på ht. Blir dagens diskant og 4x7" for mer headroom. Altså Aurum cantus g2 og 4 stk Dayton audio rs180p i hver ht. Har noen elementer, og resten er bestilt. Har også kjøpt 2 stk Hypex fusion fa503 amper til så blir nok effekt. Kommet til å linke sammen 2 og 2 Hypex fa252 til surround back for nok effekt og kanaler i påvente av at jeg får kjøpt fa503 til de også. Sikkert skikkelig overkill med effekt, men flere kanaler gir også mulighet for eventuelt mindre eq på elementene for best respons for og ikke snakke om hvor lett ting vil jobbe.

Mdf er kjøpt inn i dag, så tipper jeg starter til uka, så skal jeg få litt fart i tråden igjen. Bruker stort sett 18mm mdf fra byggmax. Kommer i 59.5cm bredde som er fint å håndtere alene og er ok pris.
20231007_133611.jpg

Må jo også bygge om litt i forsterker racket for å få inn de nye forsterkerene. Gleder meg!

16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Liten oppdatering i dag også. Ikke noe med det jeg skrev i går, men var så heldig og få tak i en lik stol som jeg har på rad to i mikrofiber i dag. Lenge lurt på hva jeg skulle gjøre med den stolen i skai. Vurderte trekke om alt, men når jeg får besøk av en likesinned som sier han har en til overs, var det bare handle. Litt flaks kan man si.
Legger ved før og etter bilde. Enda en ting som er ferdig 🤓

Før.
20230426_180019.jpg

Etter.
20231008_221003.jpg

balko

0
3 Jun 2004
741
140
43
Vestfold
avforum.no
Puh! Da har jeg lest gjennom hele tråden din. Tok et par kvelder…

Ser det har skjedd ting siden sist jeg var innom her ja! Som er godt over et pr siden. Har vært mye annet som har skjedd, så hjemmekino har vært litt i dvale.
Må si jeg blir veldig inspirert av å komme igang med noen prosjekter etter å ha sett hva du har fått til.
Meget godt håndtverk, finish og estetikk.
Det er jo helt vilt rått dette her!!

Har tenkt litt på diffusorer, men litt usikker på effekten. Hva er målene på rommet ditt?
Har tenkt litt på bassvegg og, da jeg føler at jeg ikke blir fornøyd med bassen. Får ikke det skikkelige trøkket jeg ønsker
Må man ha så mange elementer som du har, eller kan man komme unna med førre?

16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Puh! Da har jeg lest gjennom hele tråden din. Tok et par kvelder…

Ser det har skjedd ting siden sist jeg var innom her ja! Som er godt over et pr siden. Har vært mye annet som har skjedd, så hjemmekino har vært litt i dvale.
Må si jeg blir veldig inspirert av å komme igang med noen prosjekter etter å ha sett hva du har fått til.
Meget godt håndtverk, finish og estetikk.
Det er jo helt vilt rått dette her!!

Har tenkt litt på diffusorer, men litt usikker på effekten. Hva er målene på rommet ditt?
Har tenkt litt på bassvegg og, da jeg føler at jeg ikke blir fornøyd med bassen. Får ikke det skikkelige trøkket jeg ønsker
Må man ha så mange elementer som du har, eller kan man komme unna med førre?
Ja har jo skjedd litt på et år. Ikke alltid tiden strekker til for oss i forhold til hobby. Fort gjort at det skjer viktigere ting i livet. Uansett takk for veldig hyggelig tilbakemelding!😊

Diffusorer har nok en effekt nesten Uansett. Brukte det i gamle rommet som målte ca 3.25x 4m med god effekt og dagens rom som måler ca 4.4x 5.7m. Takhøyden i begge rom er 235cm. Det fine med diffusorer er jo at de øker romstørrelsen og ofte "fjerner" tak og vegger på en måte. Rett og slett større lyd. Ikke nødvendigvis at det funker optimalt i alle rom siden man jo trenger en hvis avstand osv, men vil Uansett gi en effekt.

Bassvegg (SBA) er gøy. Trenger ikke så mange elementer som jeg har brukt nei. Man får "bare" 3-6db økning pr dobling av elementer, men jeg personlig hadde nok valgt noen andre elementer enn de jeg har brukt hvis jeg hadde gått for halvparten bare for å være sikker på nok slaglengde/effekt. Tror jo egentlig det hadde fungert godt med 16stk da siden jeg har hørt med 8stk, men for å være sikker rett å slett😅. Rom størrelse spiller jo også inn.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: balko

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Kult det skjer litt her igjen. Bare å finne frem popcornet :D !
4x7" på surround på hver side blir heftige saker, som alt annet du har.

16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Kult det skjer litt her igjen. Bare å finne frem popcornet :D !
4x7" på surround på hver side blir heftige saker, som alt annet du har.
Får håpe du ikke blir lei av popcorn da! Går ikke så fort😂.

Ja blir spennende dette. Masse headroom og masse effekt. Skikkelig overkill antagelig med 2x500+100watt til hver surround, men vil jobbe svært lett og få fantastiske justeringsmuligheter. Skikkelig gøy. Skal straks ut og kappe litt plater, så får vi se hvor langt jeg kommer i dag. Oppdaterer tråden senere i dag😊

• Like
Reactions: wito and balko
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Da ble det en lang dag ute. Regnet kom senere enn spådd og partyteltet hjalp så jeg jobbet til det ble mørkt. Kommet langt. Snart bare lime sammen kassene, så dette gikk unna😂.

Et par byggetegniger
20231010_091951.jpg
20231010_091956.jpg

Lange plater kapper jeg med sirkelsag og skinne. Drømmer egentlig om en festool dykksag med tilbehør, men syntes det blir for dyrt når jeg har det jeg har som funker, og bruker det ikke nok til å forsvare prisen.
20231010_095019.jpg

Et lite oversikts bilde av arbeidsplassen. Kapper og freser ikke mdf i garasjen for å si det sånn. Kamerat prøvde det. Finner støv enda😅
20231010_104449.jpg

Siden høyttalerene i bakveggen vinkles ned må jeg kappe side platene på skrå. Dette gjøres med å skru på en plate i den vinkel man skal ha og kutter i vei. På denne måten får man et fint snitt som blir tett og fint. Blir aldri hundre på frihånd.
20231010_111458.jpg

En haug med frese bilder. Må seriøst få kjøpt meg en skikkelig sirkel jig snart.
20231010_145305.jpg
20231010_151253.jpg
20231010_155450.jpg
20231010_160148.jpg
20231010_160439.jpg
20231010_162233.jpg

Bilde av baffel til surround left. Bygd for å gå ned til gulvet. De nederste 45cm av baffel er bare for å skjule ht ledning og kontakt egentlig, men ville ha den stående på gulvet uansett. Ser jo fryktelig stor ut den høyttaleren, men er bare 7 cm dyp innvendig. Drøye 7 liter til hvert element er det på kassene.
20231010_183307.jpg

Her er bilder av alle bitene ferdig frest og kappet.
20231010_184840.jpg

Må ta ut hull til magnet på diskantene, ellers er det vel egentlig bare pusse litt og begynne lime. Diskantene på surround back er flyttet helt ut på bafler for å gå klar av stol ryggene på rad to i forhold til sweetspot. Har trua!

balko

0
3 Jun 2004
741
140
43
Vestfold
avforum.no
Du ligger ikke på latsiden ser jeg!
Virkelig bra håndtverk.

Blir voksne sidekanaler dette. Bruker du samme elementer som frontene eller senter?

Lurer på disse lamellene på sidene bak, merker du mye forskjell med og uten de?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Du ligger ikke på latsiden ser jeg!
Virkelig bra håndtverk.

Blir voksne sidekanaler dette. Bruker du samme elementer som frontene eller senter?

Lurer på disse lamellene på sidene bak, merker du mye forskjell med og uten de?
Nei pleier å gå ganske fort når jeg setter i gang. Blir litt ivrig kan man si. Ikke alltid kona er like happy med det. Veldig fokus når jeg kjører på😅. Takk igjen for veldig hyggelig tilbakemelding! 😊👍

Ja ser stor ut, men veldig grunn kasse. Bak kanalene ser jo mye mindre ut, men kassene er også endel dypere, så samme volum på klassene. Bruker bare dayton audio reference rs180p som er en 7" med papp membran. Bruker både 4 og 8 ohms elementer. Litt etter hvordan de skal kobles. Kobler alt så det måler 4 ohm. Fronter har 4 ohms elementer og resten har 8 ohms elementer for å spesifisere. Veldig naturlig lyd i dem. Begynner bli mange av dem etterhvert 😅

Lamellene (diffusorene) funker kjempe bra. Øker romstørrelsen og gir en mer live følelse på lyden. Alle Lamellene går inn bak den i senter. Ganske merkelig å prate inn i den egentlig. Er en "kopi" av svanå sine wings mener jeg de heter.
20231010_201132.jpg

Holder du til på østlandet, så er du hjertelig velkommen til en lytt hvis du har lyst. Bare gøy det😊

• Like
Reactions: Oekern and balko

Saarg

0
3 Apr 2007
728
60
28
Var innom @chrisand25 på søndag og fikk en lytt i kinoen hans, og ble samtidig kvitt en Hypex og en stol jeg ikke bruker lenger. Så ble ett lønnsomt besøk for meg 🤣

Kinoen er utrolig bra bygget og har en haug av finurlige løsninger. Her er det skjulte rom nesten overalt. Ligger nok noen timer med planlegging bak! Strøken kino!

Siden det var søndag og midt i kirketid begynte vi med ett heftig kirkeorgel 😁 før det ble litt mer hedensk musikk. Det låter knallbra og jeg finner ikke noe å sette fingeren på her!

Så gikk vi over på film. Herregud som det trøkker! Hoppet nesten i stolen av første slaget i John Wick 4 🤣 Og heldigvis var det flere enn ett slag i begynnelsen for det var en heftig opplevelse.
Surrounden sitter også som ei kule og det er veldig sømløst og ingen hull i lyden.
Hvis dere har mulighet så er det absolutt verdt å ta turen innom her!
Denne kinoen er inne blant topp 2 av kinoer jeg har besøkt! Ikke at jeg har besøkt så mange 😂

Og i tillegg er Christian en jævlig trivelig fyr!

Takk for at jeg fikk komme på besøk. Det var veldig hyggelig!

16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Var innom @chrisand25 på søndag og fikk en lytt i kinoen hans, og ble samtidig kvitt en Hypex og en stol jeg ikke bruker lenger. Så ble ett lønnsomt besøk for meg 🤣

Kinoen er utrolig bra bygget og har en haug av finurlige løsninger. Her er det skjulte rom nesten overalt. Ligger nok noen timer med planlegging bak! Strøken kino!

Siden det var søndag og midt i kirketid begynte vi med ett heftig kirkeorgel 😁 før det ble litt mer hedensk musikk. Det låter knallbra og jeg finner ikke noe å sette fingeren på her!

Så gikk vi over på film. Herregud som det trøkker! Hoppet nesten i stolen av første slaget i John Wick 4 🤣 Og heldigvis var det flere enn ett slag i begynnelsen for det var en heftig opplevelse.
Surrounden sitter også som ei kule og det er veldig sømløst og ingen hull i lyden.
Denne kinoen er inne blant topp 2 av kinoer jeg har besøkt! Ikke at jeg har besøkt så mange 😂

Takk for et veldig hyggelig besøk og kjempe tilbakemelding! Håper det ikke blir like dyrt neste gang jeg ser deg😂.
Får også satse på at det ikke blir 4-5år til neste gang. Veldig trivelige timer som gikk fort som vanlig når man har det hyggelig og masse å prate om😊👍

balko

0
3 Jun 2004
741
140
43
Vestfold
avforum.no
Nei pleier å gå ganske fort når jeg setter i gang. Blir litt ivrig kan man si. Ikke alltid kona er like happy med det. Veldig fokus når jeg kjører på. Takk igjen for veldig hyggelig tilbakemelding!

Ja ser stor ut, men veldig grunn kasse. Bak kanalene ser jo mye mindre ut, men kassene er også endel dypere, så samme volum på klassene. Bruker bare dayton audio reference rs180p som er en 7" med papp membran. Bruker både 4 og 8 ohms elementer. Litt etter hvordan de skal kobles. Kobler alt så det måler 4 ohm. Fronter har 4 ohms elementer og resten har 8 ohms elementer for å spesifisere. Veldig naturlig lyd i dem. Begynner bli mange av dem etterhvert

Lamellene (diffusorene) funker kjempe bra. Øker romstørrelsen og gir en mer live følelse på lyden. Alle Lamellene går inn bak den i senter. Ganske merkelig å prate inn i den egentlig. Er en "kopi" av svanå sine wings mener jeg de heter. Vis vedlegget 246438

Holder du til på østlandet, så er du hjertelig velkommen til en lytt hvis du har lyst. Bare gøy det

Hehe, kjenner igjen det ned at når man er igang med prosjektet, så er det fort gjort å miste litt gangsyn
Holder til i byen der ferja farter over til søta bror, så er ikke så langt unna. Hadde vært veldig morro å svingt innom for en demo en gang altså!
Trenger litt ny inspirasjon og få hørt hvordan en skikkelig hjemmekino skal høres ut
Du får si ifra når det passer utover høsten! Send gjerne over pm. Så er det fare for at jeg svinger innom for en demo.

• Like

Saarg

0
3 Apr 2007
728
60
28
Takk for et veldig hyggelig besøk og kjempe tilbakemelding! Håper det ikke blir like dyrt neste gang jeg ser deg😂.
Får også satse på at det ikke blir 4-5år til neste gang. Veldig trivelige timer som gikk fort som vanlig når man har det hyggelig og masse å prate om😊👍

Har fortsatt litt stående her som skal bort, så det er bare å passe på så det ikke blir like dyrt neste gang 😂

Satser på at det ikke går 4-5 år igjen 🙂

Sist redigert:
  • Haha
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Hehe, kjenner igjen det ned at når man er igang med prosjektet, så er det fort gjort å miste litt gangsyn
Holder til i byen der ferja farter over til søta bror, så er ikke så langt unna. Hadde vært veldig morro å svingt innom for en demo en gang altså!
Trenger litt ny inspirasjon og få hørt hvordan en skikkelig hjemmekino skal høres ut
Du får si ifra når det passer utover høsten! Send gjerne over pm. Så er det fare for at jeg svinger innom for en demo.
Da må vi få til det! Nå har jo du en flott kino selv da, men alltid gøy og lærerikt å besøke andre. Må snakke litt med kona siden henne skal litt fremover, men sender deg en melding over helgen, så finner vi en tid😊

16 Mar 2012
1.022
1.179
113

Har fortsatt litt stående her som skal bort, så det er bare å passe på så det ikke blir like dyrt neste gang 😂

Satser på at det ikke går 4-5 år igjen 🙂
Heldigvis har du ikke noe jeg vet jeg trenger mer ihvertfall 😂.

Ja nå som du er i full gang med kino og sub bygging blir det nok ikke mange ukene til jeg kommer på lytt😁

16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Ble noen timer etter jobb i dag med liming av kasser. Borre hull til terminaler i løpet av helgen før jeg tar dem inn til avklimatisering før pussing og maling. Vurderer også lage stoff fronter på side ht.
20231012_184031.jpg
20231012_184849.jpg
20231012_185043.jpg

Som dere ser er denne høyttaleren ganske stor, men er hul nederst for å gjemme ht ledning. Skal stives av for minst mulig resonanser i bunnen, men må borre inn hull til terminaler først.

Litt bilder av surround back også. Denne er lagd med 6⁰ vinkel på baffel for og spille ned mot sweetspot. Diskant er flyttet helt ut til kanten for og gå klar av stol ryggene på rad 2. Måtte ta ut litt ekstra i sideplaten så magnet til Diskant får plass. Diskanten står i eget kammer, så gjør ingenting at det er lite gods igjen der.
20231012_202054.jpg
20231012_202225.jpg
20231012_203857.jpg
20231012_205214.jpg
20231012_204934.jpg
Alle ht ferdig limt.
20231012_211826.jpg
HT til venstre er surround right som skal på podiet. Den høye er surround left som skal stå ned til gulvet. Kassene er identiske inni.
20231012_211849.jpg

Satser på litt videre fremdrift i helgen 😊

balko

0
3 Jun 2004
741
140
43
Vestfold
avforum.no
Heftig! Fortsetter det gode håndtverket og gode fremdriften ser jeg.
Ser ut som du har en strøken arbeidsplass også!

Synes det blir så sinnsykt med støv fra saging og fresing med mdf.. har du en skikkelig avtrekksvifte/støvsamler?

• Like