Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
750
793
93
En liten morgen oppdatering. Våkner tidlig om dagen så var i gang litt over 8😅. Går sakte, men sikkert fremover.
20230611_100242.jpg
De to kassene jeg har satt opp nå må fylles med polyesterfilt og sette inn elementer før jeg for dyttet dem skikkelig på plass. Skal ca 10 cm inn bak veluren. Jeg har valgt å bruke veggene og ikke dempingen for fordelingen av elementene i bredden. Har diskutert dette med litt folk, så valgte bruke veggene siden bassen uansett vil gå igjennom den 20cm dempingen på veggene. På denne måten får jeg også god bredde på LR og tilnærmet perfekt trekant til sweetspot.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Bilder blir det nok. Nettopp fått ned gamle subbene, så hvis noen vil ha 2 kasser til 4stk 12" er det bare hente. Går på dynga etterhvert
Vis vedlegget 246223

Heisan. Har fulgt med i bakgrunnen siden du startet, og må bare felle meg inn i rekken av imponerte lesere. Fy flate alt du får til, og så flott det ser ut!! Meget bra jobbet her mann 😁😁

Ang. de gamle kassene, hvor i landet holder du til, og hva var dimensjonene på disse?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Heisan. Har fulgt med i bakgrunnen siden du startet, og må bare felle meg inn i rekken av imponerte lesere. Fy flate alt du får til, og så flott det ser ut!! Meget bra jobbet her mann 😁😁

Ang. de gamle kassene, hvor i landet holder du til, og hva var dimensjonene på disse?
Tusen takk for hyggelige ord! Koser meg med bygging jeg og trenger ting å gjøre hele tiden. Sånn funker jeg. Kjeder meg fort😅

Angående kassene så bor jeg ca 15 minutter fra Lillestrøm. Kassene er på ca 125 liter med 1 kammer. Altså ca 31 liter pr element. De måler 44x18(19)x225cm. Bare hente hvis interessant. Burde ta en runde med male rulle på dem😊

• Like
Reactions: Jan B
11 Jan 2007
6.055
71
48
Enig i hva du skriver over med dempinga,
Bedre å få symmetri i lcr enn bassene, den kommer gjennom alt likevel…

Har du gjort noen mere simuleringer med fullt stack?

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Enig i hva du skriver over med dempinga,
Bedre å få symmetri i lcr enn bassene, den kommer gjennom alt likevel…

Har du gjort noen mere simuleringer med fullt stack?
Uansett lydtransparent velour, så ingen problemer. Ikke gjort noe simuleringer nei. Hvis ikke jeg får problemer med dempings faktoren i forsterker, så vil det funke fint Uansett. Blir jo 18 elementer pr kanal, så er egentlig det eneste jeg er litt betenkt på.

• Like
Reactions: Zeke1983
11 Jan 2007
6.055
71
48
Uansett lydtransparent velour, så ingen problemer. Ikke gjort noe simuleringer nei. Hvis ikke jeg får problemer med dempings faktoren i forsterker, så vil det funke fint Uansett. Blir jo 18 elementer pr kanal, så er egentlig det eneste jeg er litt betenkt på.
Hvilke amper blir du å bruke på dem?

Blir litt i tenkeboksen her hjemme om, om jeg skulle hatt to basstårn hos meg og..
Jeg har et rom som sliter med utfasinger rundt 60-80 hz..så planen er enten flere subber, eller rett å slett å prøve om subber i flere «etasjer» kunne gjort nytta…

16 Mar 2012
750
793
93
Hvilke amper blir du å bruke på dem?

Blir litt i tenkeboksen her hjemme om, om jeg skulle hatt to basstårn hos meg og..
Jeg har et rom som sliter med utfasinger rundt 60-80 hz..så planen er enten flere subber, eller rett å slett å prøve om subber i flere «etasjer» kunne gjort nytta…
Har en crown itech 6000 som jeg bruker på subbene. Nok effekt og høy dempefaktor, men hvordan det blir med så mange elementer gjenstår å se. Blir koblet i 2x6ohm.

60-80hz er gjengangeren det. Tulla for meg der i gamle rommet. Nå med mye demping på bakveggen i nye rommet er ikke det noe stort problem der. Hjelper ofte og fylle på i bredden med sub. Ble helt flatt i gamle rommet med lite eq, men ofte litt vanskelig å fylle bredden siden det gjerne skal stå litt annet en sub på gulvet, så 2 tårn er kanskje en bedre løsning. Gjerne satt som "sba". Altså perfekt fordelt i forhold til høyde x bredde. Har du to subber er det jo bare sette dem opp på noe og prøve "sba". Ta noen målinger å se hva som skjer.

• Like
11 Jan 2007
6.055
71
48
Har en crown itech 6000 som jeg bruker på subbene. Nok effekt og høy dempefaktor, men hvordan det blir med så mange elementer gjenstår å se. Blir koblet i 2x6ohm.

60-80hz er gjengangeren det. Tulla for meg der i gamle rommet. Nå med mye demping på bakveggen i nye rommet er ikke det noe stort problem der. Hjelper ofte og fylle på i bredden med sub. Ble helt flatt i gamle rommet med lite eq, men ofte litt vanskelig å fylle bredden siden det gjerne skal stå litt annet en sub på gulvet, så 2 tårn er kanskje en bedre løsning. Gjerne satt som "sba". Altså perfekt fordelt i forhold til høyde x bredde. Har du to subber er det jo bare sette dem opp på noe og prøve "sba". Ta noen målinger å se hva som skjer.
Elementene dine
Vil vel mest
Gå på tomgang, så tror ikke dempefaktor blir mye problem hos deg..
Takk for tips..

Skal også prøve å få satt subbene bak frontene inn i hjørner, med elementet pekende inn rommet… dette skal funke bra iflg Flageborg.
Optimalt burde jeg hatt en sub oppå de andre da, med elementet pekende ut i rommet…

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Elementene dine
Vil vel mest
Gå på tomgang, så tror ikke dempefaktor blir mye problem hos deg..
Takk for tips..

Skal også prøve å få satt subbene bak frontene inn i hjørner, med elementet pekende inn rommet… dette skal funke bra iflg Flageborg.
Optimalt burde jeg hatt en sub oppå de andre da, med elementet pekende ut i rommet…
Hadde 2 stk Arendal sub 2 som jeg plasserte 45⁰ i vært sitt hjørne foran i gamle rommet. Ene elementet spilte inn i hjørne og andre ut i rommet. Fungerte brukbart. Hvor deler du mot fronter? Er jo ofte en del å hente på avstand sub hvis man deler på 80hz.

• Like
11 Jan 2007
6.055
71
48
Hadde 2 stk Arendal sub 2 som jeg plasserte 45⁰ i vært sitt hjørne foran i gamle rommet. Ene elementet spilte inn i hjørne og andre ut i rommet. Fungerte brukbart. Hvor deler du mot fronter? Er jo ofte en del å hente på avstand sub hvis man deler på 80 hz

Jeg deler på 80 hz..
Får litt mer smekk ved å dele på 120 hz,
Men mister litt fylde i frontene da..

Problemet med hypex dsp ene er jo at de ikke har trinnløs fasejustering, men skal få rew opp å gå her så blir det lettere å se resultatene ved å flytte avstanden;)

16 Mar 2012
750
793
93
Dette var det jeg rakk i dag. Veldig kjekt med et chassis når man skal merke hull før borring.
20230611_165635.jpg

Fått fylt en kasse med polyesterfilt. Elementer i morgen
20230611_210340.jpg

Drivi med alt for mye forskjellig i dag og malingen av kassene har jo tatt sin tid med tørk og greier. Kun plass til å male to kasser om gangen og to strøk må til, men malingen er nå ferdig.
20230611_210352.jpg
De to kassene som står opp mot center skal mot LR , så er relativt tett imellom elementene. C/c er 73cm mener jeg det var.

16 Mar 2012
750
793
93
Jeg deler på 80 hz..
Får litt mer smekk ved å dele på 120 hz,
Men mister litt fylde i frontene da..

Problemet med hypex dsp ene er jo at de ikke har trinnløs fasejustering, men skal få rew opp å gå her så blir det lettere å se resultatene ved å flytte avstanden;)
Så du bruker hypex du også ja. Syntes egentlig dspn funker fint bortsett fra at man må laste inn hver gang man gjør en liten forandring. Tok noen grove jafs på delay i dem før jeg fin justerte mellom bass, mellomtone og diskant. Hver forandring målt med rew for å se hva som skjer. Tidkrevende er det, men gir gode resultater.

Syntes selv altid jeg mister mer enn jeg vinner når jeg deler høyere opp selv om det ofte er noen gode ting som kommer frem også. Uansett er det ingen fasit. Alle rom funker forskjellige 😅

• Like
11 Jan 2007
6.055
71
48
Så du bruker hypex du også ja. Syntes egentlig dspn funker fint bortsett fra at man må laste inn hver gang man gjør en liten forandring. Tok noen grove jafs på delay i dem før jeg fin justerte mellom bass, mellomtone og diskant. Hver forandring målt med rew for å se hva som skjer. Tidkrevende er det, men gir gode resultater.

Syntes selv altid jeg mister mer enn jeg vinner når jeg deler høyere opp selv om det ofte er noen gode ting som kommer frem også. Uansett er det ingen fasit. Alle rom funker forskjellige 😅
Ja gjør det på subbene…
Veldig fleksible å greie å finne dsp filtre i, iallefall til sub, ikke prøvd filtre slik som du gjør;)
Det som er tungvindt, som nevnt er at man ikke trinnløst kan justere fase, etter hva jeg har funnet da…
Receiveren gjør jo innstillinger sånn sett, men alltid greit å kunne gjøre dette i forkant også for best integrering…

Som sagt så vandrer tankene litt mot basstårn, eller annen løsning..
rett fremfor lytteposisjon er det er en « romnull» så noe må skje for å få det som best jeg kan

16 Mar 2012
750
793
93
Ja gjør det på subbene…
Veldig fleksible å greie å finne dsp filtre i, iallefall til sub, ikke prøvd filtre slik som du gjør;)
Det som er tungvindt, som nevnt er at man ikke trinnløst kan justere fase, etter hva jeg har funnet da…
Receiveren gjør jo innstillinger sånn sett, men alltid greit å kunne gjøre dette i forkant også for best integrering…

Som sagt så vandrer tankene litt mot basstårn, eller annen løsning..
rett fremfor lytteposisjon er det er en « romnull» så noe må skje for å få det som best jeg kan
Ja litt tungvint man må laste inn hver forandring, men jeg bruker uansett REW når jeg gjør forandringer for å se hva jeg gjør. Syntes det er for vanskelig å ta det på øret siden en ting ofte blir bedre, men ødelegger noe annet. Har selv mange målinger før jeg kjører kalibrering i prossesor. Bruker RTA og pink PN med custum frekvens i REW for å grov justere deling mellom sub og fronter, før jeg fin justerer i prossesor 5cm om gangen den veien FR blir best.

Godt nullen er foran og ikke i sweetspot. To tårn vil jo kanskje også rydde opp litt siden man tar høyden og eventuelt bredden riktig plassert 😊

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Da er to tårn ferdig. Må holde tungen rett i munnen med denne seriekoblingen. Er doble spoler så alle elementene må ha en liten kabel fra minus på ene spolen til pluss på andre spolen før videre til neste element. Egentlig enkelt, men fort og gjøre feil. Bruker et AA batteri for å teste om alle er koblet riktig. Fortsetter i morgen
20230612_220530.jpg
20230612_194951.jpg
20230612_225546.jpg
Et par dager til nå, så har jeg forhåpentligvis lyd😀

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Helt sykt imponerende , her er det ingen mangel på dedikasjon 🙂
Hyggelig! Syntes jo dette er en del av morroa og tweeke, justere og bygge. SBA har vært planen før jeg hadde planene klare til nye rommet. Var bare usikker på hvordan elementer og størrelse osv. Satser på at dette blir godt nok. 😅