Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
944
1.053
93
Besøk hos Christian

Etter å ha fulgt denne byggetråden til Christian over en lenger periode var tiden endelig kommet for å ta turen innom for inspeksjon av hans nye kino. Einar Johansen var også med.

Her kommer en liten oppsummering av en meget hyggelig og inspirerende kveld.

Det første som slår meg er hvor rå Christian er på å bygge alt selv. Alt av høyttalere er selvbygg, og selv diffusorene på veggene er hjemmelaget. Dette er ikke vanlige diffusorer, men av den mer avanserte typen der de dypeste kamrene har hulrom bak de andre kamrene. Imponerende håndtverk! Personlig har jeg veldig sans for diffusorer i kino, for de bidrar at rommet føles akustisk større.

Videre har Christian gått for aktiv deling av alle sine høyttalere. Dette krever mye tid med kalibrering, men gir utrolig kontroll over sluttresultatet.

For å si det enkelt: Dette er en skikkelig flott kino! Alt er pent, stilrent og gjennomført med mange gode og smarte løsninger. Taket og sideveggene i fronten av kinoen er godt dempet, og jeg er imponert over de skjulte dørene inn til bl.a. apparat-rommet som er umulig å oppdage i disse veggene om man ikke vet om dem.

Christian har montert et stort og flott DreamScreen lerret i perfekt størrelse til rommet. Til og med bak lerret ser det strøkent ut. De to bass-tårnene han nå har skal etter hvert byttes ut med en SBA-bassvegg, men foreløpig er det lagt pent opp med Rockfon mellom høyttalerne der de nye bass-tårnene kommer. Bakerst i kinoen er en dyp dempevegg som bidrar til økt kontroll over rommets bassrespons.

Christian starter med å spille noen musikkspor. For en lyd! Åpen, Luftig og transparent i toppen fra gode bånd-diskanter, en fyldig mellomtone og et stødig fundament i bunn fra lette pappmembraner i bassen. Dette er hjemmebygg på sitt beste!

Etter at Einar og jeg hadde byttet noen ganger på i sitte i ‘sweet spot’ var det klart for noen demo filmklipp. Med alle høyttalere i sving blir lyden enda mer mektig og imponerende. Jeg har aldri hørt noen klare å få så god lyd ut av en Yamaha prosessor noen gang! Her har Christian virkelig gjort en god jobb med kalibrering! Surround- og atmoskanalene er fulle av liv, og med en fylde jeg sjelden har opplevd. Jeg legger også merke til hvor transparent og klar diskanten er på de rolige partiene av filmene.

Smekk og trykk i massevis! Bare på de mest basstunge klippene hang ikke den dypeste bassen helt med, men det problemet blir nok borte når den nye SBA-bassveggen kommer opp.

Jeg kan oppsummere med å si at dette er en fantastisk kino som er vel verd et besøk dersom du er så heldig å bli invitert. Christian er en svært dyktig og dedikert multikunstner som også elsker å kalibrere. Det blir det bra kino av! Men det viktigste: Christian er en skikkelig trivelig kar! Veldig hyggelig og inspirerende å tilbringe en slik kveld sammen, med masse interresant prat. Takk for at vi fikk komme på besøk! Gleder meg til å komme på besøk igjen ved en senere anledning!

Vis vedlegget 246072Vis vedlegget 246073Vis vedlegget 246074Vis vedlegget 246075
Takk for veldig hyggelige ord og besøk! Tiden går så alt for fort i godt selskap. Veldig hyggelig å bli bedre kjent med deg også. Einar har jeg lekt litt med før, så ble rett å slett en utrolig bra tirsdags kveld. Nå gleder jeg meg til å ta turen til deg for inspeksjon og mer trivelig prat!😀👍

Sist redigert:
16 Mar 2012
944
1.053
93
Da har jeg endelig fått tid til å starte på subbene. Dagen har gått med på å frese front bafler. Været er endelig bra og egentlig helt nydelig å holde på i. Sol, pils og fres er ikke så ille.

En dårlig byggetegning for mål.
20230513_175304.jpg

Starten på en baffel
20230513_124426.jpg

Baffel ferdig frest.
20230513_150846.jpg

Alle bafler ferdig
20230513_161903.jpg

Nå er det bare kjøpe noen flere mdf plater og kappe til før lim og montering. Blir spennende.

m4sta

0
30 Sep 2006
1.224
49
48
Syns ikke du det blir litt lite med 30 subber? Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for minst 60 stk 😆
Kjenner jeg blir jelly, men inspirasjons kilde er du hvertfall til kinoen jeg holder på med. Hadde vært gøy å komme innom og hørt på!

16 Mar 2012
944
1.053
93
Syns ikke du det blir litt lite med 30 subber? Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for minst 60 stk 😆
Kjenner jeg blir jelly, men inspirasjons kilde er du hvertfall til kinoen jeg holder på med. Hadde vært gøy å komme innom og hørt på!
Må rette deg der. Er 36 stk, så 30 blir litt lite😂. Bare litt lite ark til byggetegningen, men subbene til venstre har identiske mål bare speilvendt, så syntes det var viktigere å få tegningen så stor som mulig. Hadde faktisk en idé på 64 stk 10" for et par år siden 😅.

Ingen grunn til å være jelly. Ting kommer til etterhvert som man koser seg, og ser jo ut som du er på god vei til et flott rom! Gøy du finner inspirasjon i byggetråden min. Er jo en av grunnene til at man legger ut, at folk kanskje får noen ideer. Jeg har ihvertfall plukket opp mye fra forskjellige byggetråder opp igjennom 😊👍

En liten lytt/demo kan vi sikkert få til etterhvert. Bare gøy det😊👍

Sist redigert:
  • Like
Reactions: m4sta and oes
11 Jan 2007
6.062
76
48
Oi oi oi… her skjer det spennende saker fremover!!!
Gleder meg stort til å se fortsettelsen!!

16 Mar 2012
944
1.053
93
Oi oi oi… her skjer det spennende saker fremover!!!
Gleder meg stort til å se fortsettelsen!!
Ja spennende dette. Ikke fått elementene enda, så stresser ikke akkurat, men har jo nok elementer til å fylle to tårn, så må prøve få sammen kassene i måneds skifte. Rekker ikke før. Spent på hva det gjør å gå fra 8 til 12stk elementer. Håper resten av elementene kommer iløpet av juni, men litt usikkert. Har uansett nok å gjøre 😅

16 Mar 2012
944
1.053
93
Lite aktivitet her inne, men jeg tusler litt. Har fått kappet opp all mdf til subbene, så nå er det bare støvsuge delen og starte og lime kasser. Blir artig.
20230524_212305.jpg

Fikk også mail fra leverandør her om dagen at de trodde de fikk elementene inn på lager rundt midten av juni og sender de videre til meg da, så burde ha dem før ferien. Spørsmålet da blir om jeg rekker montert dem før ferien. Veldig spent nå😅

16 Mar 2012
944
1.053
93
Fikk plutselig beskjed om at elementene var sendt på fredag, så jeg har mått svinge meg i garasjen med litt kasse bygging. Elementene skulle bli levert i går fikk jeg melding om, men siden det er postnord ble jeg ikke overasket at de ikke kom. Mot slutten av dagen i dag ser jeg på sporing at den er forsinket. Altid problemer med postnord. Rart de overlever 😅. Uansett kassene er montert sammen og klare for pussing. Håper å få de opp i løpet av helgen, så får vi se når postnord klarer få fingeren ut, så jeg kan begynne med montering av elementene.
20230608_155040.jpg
20230608_161310.jpg
20230608_161659.jpg
20230608_165327.jpg
20230608_165341.jpg
20230608_165352.jpg
20230608_202114.jpg
Alle små klossene er for å stive av front og bakplate, så det forhåpentligvis blir mindre resonanser og mindre beveger. Ble tunge nok, så må nok ha hjelp for å få få dem inn i kinoen og opp på veggen bak lerretet. Gleder meg skikkelig nå og er veldig spent!😀

16 Mar 2012
944
1.053
93
Så jækla rått dette kommer til å bli!!!

Setter du noen dykk i kassene eller er det bare tvinger?
Får håpe det!

Setter 1x1,25x40mm mini dykk i kassene ja. Syntes det er vanskelig med så store biter og bare bruke tvinger. Viktig å skyte 90⁰ på ende veden så mdfen ikke sprekker. Fungerer greit og kassene blir tette.

• Like
Reactions: Zeke1983
11 Jan 2007
6.062
76
48
Får håpe det!

Setter 1x1,25x40mm mini dykk i kassene ja. Syntes det er vanskelig med så store biter og bare bruke tvinger. Viktig å skyte 90⁰ på ende veden så mdfen ikke sprekker. Fungerer greit og kassene blir tette.
Med så lange lengder er det vanskelig å holde styr hele veien også ja.. og litt sparkel så ser man jo aldri sporene…

Gleder meg veldig til fortsettelsen her!

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
944
1.053
93
Med så lange lengder er det vanskelig å holde styr hele veien også ja.. og litt sparkel så ser man jo aldri sporene…

Gleder meg veldig til fortsettelsen her!
Har noe UV herdende resin jeg tenkte bruke på dykkerten, så jeg slipper å sparkle flere ganger. Går fort å legge i og bare bruker en UV lykt, så er den herdet. Bruker alltid den på gjennomføringer på kabler og sånt også. Raskt og solid.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Konge!!! Pøs på med bilder! Regner med det blir lite søvn i helga..!?
Bilder blir det nok. Nettopp fått ned gamle subbene, så hvis noen vil ha 2 kasser til 4stk 12" er det bare hente. Går på dynga etterhvert
20230610_211238.jpg
20230610_211247.jpg

Angående lite søvn holder jeg nok ikke ut alt for lenge i kveld. Uka har vært tøff. Hatt båten på land en tur for litt understells behandling og diverse pluss bygd kasser, så rimelig kjørt. Får også besøk i morgen som sikkert ødelegger fremdriften helt😅

Sist redigert: