Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
647
680
93
Det blir gull! 0.7 er vedig fint. Jeg vill tro de funker ganske så greit oppover i frekvens også, de har ikke sånn typisk subbass moving mass heller.
eks. Dayton ultimax 18" har vel en moving mass på rundt 655 gram og en svak motor slik jeg ser det. Den er en seig biff over 40- 50hz, du vil kunne dele mye høyere og samtidig få litt av begge verdner. Hestespark og nesehår risiting :) En jevn repons over det hele og du slipper å dele av systemet der grunnmuren i lyden ligger. Det varmer et hjerte å se at folk skjønner dette :)

PS! Dayton Ultimax var bare et eksempel, en fin driver til sitt bruk, men mangler mye av det JEG mener er viktig :)
Har hele tiden siktet meg inn mot "lett" membran for musikalske egenskaper og detaljer. Planen var jo egentlig referanse HF serien til dayton, men når disse billige funker så bra faller jo fristelsen for å teste SBA med dem. Titter etter lav Le når jeg ser på elementer og masse. Er vel Mms det heter. Ble plutselig litt usikker 😂. I gamle rommet testet jeg faktisk 10" woofere i "SBA" konfigurasjon og de ga virkelig en lyd jeg liker, men slet på det aller laveste, så de sitter nå i LCR.

Ultimax har jeg sett på spec på, så de har aldri vært oppe til vurdering hos meg. Har jo også hørt dem i flere Oppsett og låter litt tungt på en måte for meg, men moro de oppsettene også.

Går litt tregt med skrivingen. Er på jobb, så blir innimellom jobbing😅

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
647
680
93
Liten, men veldig behagelig oppdatering. Har i det siste letet etter strøm padder med 12v trigger for å slippe skru crown og hypex av og på manuelt og ikke minst få skrudd av av minidspene som ellers står på hele tiden. Kom over denne på Kjell & co og bestilte 2.
20230318_155904.jpg

299kr stk. Funker som bare det ser det ut til og har koblet de til hver sin kurs. Står de skal tåle 3500watt, og var lett å justere følsomhet på trigger med en skrutrekker. Har koblet prossesor på styre strøm uttaket, en crown og 3 minidsper på den ene og den andre er yamaha effekt koblet på styrestrøm, 3 hypexer og 2 minidsper. Trigger på signal i hypexene er litt lite følsomme, så starter ofte film uten lyd i front som er irriterende og det kan gå lang tid før det blir lyd.
20230318_162033.jpg
20230318_162000.jpg

Rydder i kabler etterhvert. Må bli "ferdig" først og lage koblingspanel til høytalerene 😅
20230318_162012.jpg

Sist redigert:
11 Jan 2007
6.038
61
48
Liten, men veldig behagelig oppdatering. Har i det siste letet etter strøm padder med 12v trigger for å slippe skru crown og hypex av og på manuelt og ikke minst få skrudd av av minidspene som ellers står på hele tiden. Kom over denne på Kjell & co og bestilte 2.
Vis vedlegget 246012
299kr stk. Funker som bare det ser det ut til og har koblet de til hver sin kurs. Står de skal tåle 3500watt, og var lett å justere følsomhet på trigger med en skrutrekker. Har koblet prossesor på styre strøm uttaket, en crown og 3 minidsper på den ene og den andre er yamaha effekt koblet på styrestrøm, 3 hypexer og 2 minidsper. Trigger på signal i hypexene er litt lite følsomme, så starter ofte film uten lyd i front som er irriterende og det kan gå lang tid før det blir lyd.
Vis vedlegget 246013Vis vedlegget 246014
Rydder i kabler etterhvert. Må bli "ferdig" først og lage koblingspanel til høytalerene 😅
Vis vedlegget 246015
System i kabelsalaten!

jeg syns også,som karmann sier over her at ultimax er et element med fokus på tung dyp bass som fungerer best med hjemmekino. Selv hadde jeg reference som fungerte bra også til musikk. Dog hadde jeg bare en 18, så, det blir jo som småtroll regne her.
lager du seperate kasser a 4 stk hver om du du blir å gå for 30\36 stk?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
647
680
93
System i kabelsalaten!

jeg syns også,som karmann sier over her at ultimax er et element med fokus på tung dyp bass som fungerer best med hjemmekino. Selv hadde jeg reference som fungerte bra også til musikk. Dog hadde jeg bare en 18, så, det blir jo som småtroll regne her.
lager du seperate kasser a 4 stk hver om du du blir å gå for 30\36 stk?
Kjempe system😂! Heldigvis mye lettere enn det ser ut å finne ut av kablene. Har en plan.

Er enig angående ultimax og har absolutt en moro faktor. Har hørt reference HF serien ved flere anledninger og liker den svært godt. Hørt 16stk 15" i DBA og SBA blant annet som nok er noe av det den beste bass riggen jeg har hørt når den ble satt opp som SBA.

Blir mest sannsynlig 6 stk kammer i en kasse x 6 kasser, men må sette meg på tegnebrettet å tegne litt først. Har egentlig bestemt meg alt for å teste med disse billig elementene nå, så bestilt det de hadde på lager et sted siden det var tilbud, så kommer resten etterhvert. Bestilte 6stk, men vet ikke hvor mange de har, men er tomt i følge nettsiden etter jeg bestilte. Får jeg 4 stk kan jeg begynne lage kasser og da lager jeg nok alle 6 kassene samtidig, så er det bare sette dem på plass og montere elementer etterhvert som jeg får dem. Ihvertfall en plan😅

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Zeke1983
11 Jan 2007
6.038
61
48
Kjempe system😂! Heldigvis mye lettere enn det ser ut å finne ut av kablene. Har en plan.

Er enig angående ultimax og har absolutt en moro faktor. Har hørt reference HF serien ved flere anledninger og liker den svært godt. Hørt 16stk 15" i DBA og SBA blant annet som nok er noe av det den beste bass riggen jeg har hørt når den ble satt opp som SBA.

Blir mest sannsynlig 6 stk kammer i en kasse x 6 kasser, men må sette meg på tegnebrettet å tegne litt først. Har egentlig bestemt meg alt for å teste med disse billig elementene nå, så bestilt det de hadde på lager et sted siden det var tilbud, så kommer resten etterhvert. Bestilte 6stk, men vet ikke hvor mange de har, men er tomt i følge nettsiden etter jeg bestilte. Får jeg 4 stk kan jeg begynne lage kasser og da lager jeg nok alle 6 kassene samtidig, så er det bare sette dem på plass og montere elementer etterhvert som jeg får dem. Ihvertfall en plan😅
Er det soundimports du bestiller fra?
gleder meg til byggebilder!

16 Mar 2012
647
680
93
Er det soundimports du bestiller fra?
gleder meg til byggebilder!
Elementer bestiller jeg fra parts-express, SoundImports og BRL Electronics. Litt etter hvor det blir billigst og tilgjengelighet. Parts-express har blitt endel dyrere siste åra på grunn av frakt, men leverer raskest utrolig nok.

Gleder meg også til bygging 😂

• Like
Reactions: Zeke1983
16 Mar 2012
647
680
93
Siden det er noen uker siden jeg oppdatert her, så får jeg nevne at jeg har mottatt 5stk 12" og har idag lagt inn bestilling på 23stk til for totalt 36stk. Blir veldig spennende. Tror det er en stund til jeg mottar resten av elementene, men prisen var bra. Nå er det egentlig bare å få bygd kasser og vente. Tipper jeg starter på noen bafler iløpet av noen uker.

Nå koser jeg meg på påske ferie med familien og båten, og siden jeg ikke har noen kino relaterte bilder får jeg legge ut et par bilder av påske på sjøen. Totalt urelevant for tråden, men er bilder om ikke annet.
20230402_161728.jpg
20230402_164415.jpg
20230402_164546.jpg
20230402_170007.jpg

God påske alle sammen!

• Like
Reactions: fandrese and wito
16 Mar 2012
647
680
93
Noen bilder er bedre enn ingen bilder 😄 selv er jeg midt i ett stargate sg1 maraton.
god påske!
Var det jeg også tenkte😂. Kos deg med serien. Koser oss med litt gamle filmer i båten på kveldstid, men fryktelig dårlig lyd, så mister fort fokus og sitter på telefonen og surfer. Pirates of caribbean dead man's chest i kveld. Kona elsker de filmene.😂

16 Mar 2012
647
680
93
Ja var deilig med litt fri. Håper du fikk kos deg litt også!

Driver med et lite prosjekt jeg har gledet meg veldig til. Kommer oppdatering når det er på plass.

• Like
Reactions: vegardxf
31 Jan 2007
1.394
608
113
Kult 😃. Hvordan er det med hypex nå, kobles de via ehternet eller usb ? Kan du ha koblet til alle samtidig og justere på hver amp inviduelt, eller er det en og en ?

16 Mar 2012
647
680
93
Kult 😃. Hvordan er det med hypex nå, kobles de via ehternet eller usb ? Kan du ha koblet til alle samtidig og justere på hver amp inviduelt, eller er det en og en ?
Ja blir kult dette. Kobles via usb og må justere en og en, men er jo like greit og basic går jo veldig fort siden man lagrer filen og legger inn den på alle. Alt det andre må jeg jo uansett måle meg ut til på hver høyttaler. Gleder meg til å komme igang 😀

31 Jan 2007
1.394
608
113
Såpass ja , da hadde det rablet for meg 🤣. Hadde det slik med 3 forsterkere en gang og var hakke unna å finne repet 😅,
Har ikke samme tålmodigheten som deg der 😆.
Hvor mange amper har du totalt ?

16 Mar 2012
647
680
93
Såpass ja , da hadde det rablet for meg 🤣. Hadde det slik med 3 forsterkere en gang og var hakke unna å finne repet 😅,
Har ikke samme tålmodigheten som deg der 😆.
Hvor mange amper har du totalt ?
Ser ikke problemet jeg😂. Sitter under en meter unna og styrer med dette så er fort gjort å bytte. Deling og nivåer blir jo uansett satt likt, så fører bare inn samme fil på alle forsterkere før videre justeringer på Surround og atmos. Blir det samme som minidsp egentlig.

Nå har jeg 3stk hypex fusion fa503. (2x500w + 1×100w) og 8 stk hypex fusion fa252. (2x250w)
Dette er effekt i 4ohm. Sånn høyttalerene mine er skal det bli ca 950w til front ht og 400w til surround/atmos. Mer enn nok effekt og jobber relativt lett siden det er såpass høy følsomhet på høytalerene. 95-96db på surround. God lyd er det jo også i disse ncore modulene.

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Var så heldig å få ta en tur innom denne flotte kinoen i går. For en kino det har blitt, jeg var innom da det bare var reisverk og jeg forsto av planene at dette ville bli en meget flott kino, men må si ble ennå mer imponert når jeg fikk se alt med egne øyne. Det er så ekstremt bra utnyttelse av rommet, med utrolig smarte å "skulte" dører inn til teknisk rom, foran dør og vindu ut til friluft og til bak lerretet. Alt som er gjort er gjort med en så stor presisjon og utrolig flott detalj nivå. Nei det er bare å ta av seg hatten for et meget gjennomført prosjekt!!

Kunne jo ikke bare beundrere kinoen, måtte jo få en demo av lyd og bilde. Vi startet med litt musikk i stereo, med sub. Her var det bare å sette seg tilbake å nyte, lyden var åpen og leken, alt man ønsker seg. Alt hang fint sammen, med ennå mer å hente ved finkalibrering. Det var rett å slett bare gøy!! Det ble så satt på film. Først bilde, lerretet er STORT 160" i 16:9, må si jeg ble overasket hvor mye lys som JVC'en klarete å gi på et slikt stort lerret. Når jeg så fikk vite lampen gikk i øko modus, ble jeg ennå mer imponert. Så lyd, etter å ha hørt det i stereo, dermed var forventingene satt og det skuffet ikke. Lyden er stor og sømløs, med en utrolig bra 360 graders lyd, der man aldri føler at rommet er så "lite" som det er, for lyden går langt utenfor vegger og tak. Tonalt satt ikke alle kanaler like godt, men det vet jeg det er en plan på da jeg hadde med noen Hypex amp'er :) Det som nok imponerte mest, uten at det var helt jordskjelv bass, var subbene, de spilte med stor kraft og flott snert. Imponerende når man tenker på hvor billige og enkle de elementene er.

Bare å ta av seg hatten og bukke, utrolig gjennomført chrisand25 og gleder meg til å ta turen tilbake når du er ennå mer ferdig.

16 Mar 2012
647
680
93
Var så heldig å få ta en tur innom denne flotte kinoen i går. For en kino det har blitt, jeg var innom da det bare var reisverk og jeg forsto av planene at dette ville bli en meget flott kino, men må si ble ennå mer imponert når jeg fikk se alt med egne øyne. Det er så ekstremt bra utnyttelse av rommet, med utrolig smarte å "skulte" dører inn til teknisk rom, foran dør og vindu ut til friluft og til bak lerretet. Alt som er gjort er gjort med en så stor presisjon og utrolig flott detalj nivå. Nei det er bare å ta av seg hatten for et meget gjennomført prosjekt!!

Kunne jo ikke bare beundrere kinoen, måtte jo få en demo av lyd og bilde. Vi startet med litt musikk i stereo, med sub. Her var det bare å sette seg tilbake å nyte, lyden var åpen og leken, alt man ønsker seg. Alt hang fint sammen, med ennå mer å hente ved finkalibrering. Det var rett å slett bare gøy!! Det ble så satt på film. Først bilde, lerretet er STORT 160" i 16:9, må si jeg ble overasket hvor mye lys som JVC'en klarete å gi på et slikt stort lerret. Når jeg så fikk vite lampen gikk i øko modus, ble jeg ennå mer imponert. Så lyd, etter å ha hørt det i stereo, dermed var forventingene satt og det skuffet ikke. Lyden er stor og sømløs, med en utrolig bra 360 graders lyd, der man aldri føler at rommet er så "lite" som det er, for lyden går langt utenfor vegger og tak. Tonalt satt ikke alle kanaler like godt, men det vet jeg det er en plan på da jeg hadde med noen Hypex amp'er :) Det som nok imponerte mest, uten at det var helt jordskjelv bass, var subbene, de spilte med stor kraft og flott snert. Imponerende når man tenker på hvor billige og enkle de elementene er.

Bare å ta av seg hatten og bukke, utrolig gjennomført chrisand25 og gleder meg til å ta turen tilbake når du er ennå mer ferdig.
Veldig hyggelig å ha deg på besøk som alltid! Tiden går så alt for fort når man har det hyggelig. Tusen Takk for en kjempe fin tilbakemelding. Gøy at du setter fingeren på de samme tingene som meg. Det betyr jo at jeg er på rett vei. Kan jo si at hypexene er oppe å går og var mange hakk opp i lydkvalitet selv om jeg bare har satt deling som jeg hadde i minidspene. Mye klarere lyd selv om det nok er en bra dipp i delingen. Av erfaring fra fronter må jeg ha en høyere Q i deling på diskantene. Uansett kjempe fornøyd med forsterkerene og ser frem til videre leting etter goooo lyden. Dette blir GØY!

Oppdaterer med bilder av forsterkerene på plass når jeg får ryddet litt i kablene og ledningsstumper😅

• Like
Reactions: BEF
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Besøk hos Christian

Etter å ha fulgt denne byggetråden til Christian over en lenger periode var tiden endelig kommet for å ta turen innom for inspeksjon av hans nye kino. Einar Johansen var også med.

Her kommer en liten oppsummering av en meget hyggelig og inspirerende kveld.

Det første som slår meg er hvor rå Christian er på å bygge alt selv. Alt av høyttalere er selvbygg, og selv diffusorene på veggene er hjemmelaget. Dette er ikke vanlige diffusorer, men av den mer avanserte typen der de dypeste kamrene har hulrom bak de andre kamrene. Imponerende håndtverk! Personlig har jeg veldig sans for diffusorer i kino, for de bidrar at rommet føles akustisk større.

Videre har Christian gått for aktiv deling av alle sine høyttalere. Dette krever mye tid med kalibrering, men gir utrolig kontroll over sluttresultatet.

For å si det enkelt: Dette er en skikkelig flott kino! Alt er pent, stilrent og gjennomført med mange gode og smarte løsninger. Taket og sideveggene i fronten av kinoen er godt dempet, og jeg er imponert over de skjulte dørene inn til bl.a. apparat-rommet som er umulig å oppdage i disse veggene om man ikke vet om dem.

Christian har montert et stort og flott DreamScreen lerret i perfekt størrelse til rommet. Til og med bak lerret ser det strøkent ut. De to bass-tårnene han nå har skal etter hvert byttes ut med en SBA-bassvegg, men foreløpig er det lagt pent opp med Rockfon mellom høyttalerne der de nye bass-tårnene kommer. Bakerst i kinoen er en dyp dempevegg som bidrar til økt kontroll over rommets bassrespons.

Christian starter med å spille noen musikkspor. For en lyd! Åpen, Luftig og transparent i toppen fra gode bånd-diskanter, en fyldig mellomtone og et stødig fundament i bunn fra lette pappmembraner i bassen. Dette er hjemmebygg på sitt beste!

Etter at Einar og jeg hadde byttet noen ganger på i sitte i ‘sweet spot’ var det klart for noen demo filmklipp. Med alle høyttalere i sving blir lyden enda mer mektig og imponerende. Jeg har aldri hørt noen klare å få så god lyd ut av en Yamaha prosessor noen gang! Her har Christian virkelig gjort en god jobb med kalibrering! Surround- og atmoskanalene er fulle av liv, og med en fylde jeg sjelden har opplevd. Jeg legger også merke til hvor transparent og klar diskanten er på de rolige partiene av filmene.

Smekk og trykk i massevis! Bare på de mest basstunge klippene hang ikke den dypeste bassen helt med, men det problemet blir nok borte når den nye SBA-bassveggen kommer opp.

Jeg kan oppsummere med å si at dette er en fantastisk kino som er vel verd et besøk dersom du er så heldig å bli invitert. Christian er en svært dyktig og dedikert multikunstner som også elsker å kalibrere. Det blir det bra kino av! Men det viktigste: Christian er en skikkelig trivelig kar! Veldig hyggelig og inspirerende å tilbringe en slik kveld sammen, med masse interresant prat. Takk for at vi fikk komme på besøk! Gleder meg til å komme på besøk igjen ved en senere anledning!

20230426_175843.jpg
20230426_175911.jpg
20230426_175951.jpg
20230426_180019.jpg