Har hele tiden siktet meg inn mot "lett" membran for musikalske egenskaper og detaljer. Planen var jo egentlig referanse HF serien til dayton, men når disse billige funker så bra faller jo fristelsen for å teste SBA med dem. Titter etter lav Le når jeg ser på elementer og masse. Er vel Mms det heter. Ble plutselig litt usikker 😂. I gamle rommet testet jeg faktisk 10" woofere i "SBA" konfigurasjon og de ga virkelig en lyd jeg liker, men slet på det aller laveste, så de sitter nå i LCR.Det blir gull! 0.7 er vedig fint. Jeg vill tro de funker ganske så greit oppover i frekvens også, de har ikke sånn typisk subbass moving mass heller.
eks. Dayton ultimax 18" har vel en moving mass på rundt 655 gram og en svak motor slik jeg ser det. Den er en seig biff over 40- 50hz, du vil kunne dele mye høyere og samtidig få litt av begge verdner. Hestespark og nesehår risitingEn jevn repons over det hele og du slipper å dele av systemet der grunnmuren i lyden ligger. Det varmer et hjerte å se at folk skjønner dette
PS! Dayton Ultimax var bare et eksempel, en fin driver til sitt bruk, men mangler mye av det JEG mener er viktig![]()
Ultimax har jeg sett på spec på, så de har aldri vært oppe til vurdering hos meg. Har jo også hørt dem i flere Oppsett og låter litt tungt på en måte for meg, men moro de oppsettene også.
Går litt tregt med skrivingen. Er på jobb, så blir innimellom jobbing😅
Sist redigert: