Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
609
628
93
Det blir gull! 0.7 er vedig fint. Jeg vill tro de funker ganske så greit oppover i frekvens også, de har ikke sånn typisk subbass moving mass heller.
eks. Dayton ultimax 18" har vel en moving mass på rundt 655 gram og en svak motor slik jeg ser det. Den er en seig biff over 40- 50hz, du vil kunne dele mye høyere og samtidig få litt av begge verdner. Hestespark og nesehår risiting :) En jevn repons over det hele og du slipper å dele av systemet der grunnmuren i lyden ligger. Det varmer et hjerte å se at folk skjønner dette :)

PS! Dayton Ultimax var bare et eksempel, en fin driver til sitt bruk, men mangler mye av det JEG mener er viktig :)
Har hele tiden siktet meg inn mot "lett" membran for musikalske egenskaper og detaljer. Planen var jo egentlig referanse HF serien til dayton, men når disse billige funker så bra faller jo fristelsen for å teste SBA med dem. Titter etter lav Le når jeg ser på elementer og masse. Er vel Mms det heter. Ble plutselig litt usikker 😂. I gamle rommet testet jeg faktisk 10" woofere i "SBA" konfigurasjon og de ga virkelig en lyd jeg liker, men slet på det aller laveste, så de sitter nå i LCR.

Ultimax har jeg sett på spec på, så de har aldri vært oppe til vurdering hos meg. Har jo også hørt dem i flere Oppsett og låter litt tungt på en måte for meg, men moro de oppsettene også.

Går litt tregt med skrivingen. Er på jobb, så blir innimellom jobbing😅

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
609
628
93
Liten, men veldig behagelig oppdatering. Har i det siste letet etter strøm padder med 12v trigger for å slippe skru crown og hypex av og på manuelt og ikke minst få skrudd av av minidspene som ellers står på hele tiden. Kom over denne på Kjell & co og bestilte 2.
20230318_155904.jpg

299kr stk. Funker som bare det ser det ut til og har koblet de til hver sin kurs. Står de skal tåle 3500watt, og var lett å justere følsomhet på trigger med en skrutrekker. Har koblet prossesor på styre strøm uttaket, en crown og 3 minidsper på den ene og den andre er yamaha effekt koblet på styrestrøm, 3 hypexer og 2 minidsper. Trigger på signal i hypexene er litt lite følsomme, så starter ofte film uten lyd i front som er irriterende og det kan gå lang tid før det blir lyd.
20230318_162033.jpg
20230318_162000.jpg

Rydder i kabler etterhvert. Må bli "ferdig" først og lage koblingspanel til høytalerene 😅
20230318_162012.jpg

Sist redigert:
11 Jan 2007
6.036
60
48
Liten, men veldig behagelig oppdatering. Har i det siste letet etter strøm padder med 12v trigger for å slippe skru crown og hypex av og på manuelt og ikke minst få skrudd av av minidspene som ellers står på hele tiden. Kom over denne på Kjell & co og bestilte 2.
Vis vedlegget 246012
299kr stk. Funker som bare det ser det ut til og har koblet de til hver sin kurs. Står de skal tåle 3500watt, og var lett å justere følsomhet på trigger med en skrutrekker. Har koblet prossesor på styre strøm uttaket, en crown og 3 minidsper på den ene og den andre er yamaha effekt koblet på styrestrøm, 3 hypexer og 2 minidsper. Trigger på signal i hypexene er litt lite følsomme, så starter ofte film uten lyd i front som er irriterende og det kan gå lang tid før det blir lyd.
Vis vedlegget 246013Vis vedlegget 246014
Rydder i kabler etterhvert. Må bli "ferdig" først og lage koblingspanel til høytalerene 😅
Vis vedlegget 246015
System i kabelsalaten!

jeg syns også,som karmann sier over her at ultimax er et element med fokus på tung dyp bass som fungerer best med hjemmekino. Selv hadde jeg reference som fungerte bra også til musikk. Dog hadde jeg bare en 18, så, det blir jo som småtroll regne her.
lager du seperate kasser a 4 stk hver om du du blir å gå for 30\36 stk?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
609
628
93
System i kabelsalaten!

jeg syns også,som karmann sier over her at ultimax er et element med fokus på tung dyp bass som fungerer best med hjemmekino. Selv hadde jeg reference som fungerte bra også til musikk. Dog hadde jeg bare en 18, så, det blir jo som småtroll regne her.
lager du seperate kasser a 4 stk hver om du du blir å gå for 30\36 stk?
Kjempe system😂! Heldigvis mye lettere enn det ser ut å finne ut av kablene. Har en plan.

Er enig angående ultimax og har absolutt en moro faktor. Har hørt reference HF serien ved flere anledninger og liker den svært godt. Hørt 16stk 15" i DBA og SBA blant annet som nok er noe av det den beste bass riggen jeg har hørt når den ble satt opp som SBA.

Blir mest sannsynlig 6 stk kammer i en kasse x 6 kasser, men må sette meg på tegnebrettet å tegne litt først. Har egentlig bestemt meg alt for å teste med disse billig elementene nå, så bestilt det de hadde på lager et sted siden det var tilbud, så kommer resten etterhvert. Bestilte 6stk, men vet ikke hvor mange de har, men er tomt i følge nettsiden etter jeg bestilte. Får jeg 4 stk kan jeg begynne lage kasser og da lager jeg nok alle 6 kassene samtidig, så er det bare sette dem på plass og montere elementer etterhvert som jeg får dem. Ihvertfall en plan😅

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Zeke1983
11 Jan 2007
6.036
60
48
Kjempe system😂! Heldigvis mye lettere enn det ser ut å finne ut av kablene. Har en plan.

Er enig angående ultimax og har absolutt en moro faktor. Har hørt reference HF serien ved flere anledninger og liker den svært godt. Hørt 16stk 15" i DBA og SBA blant annet som nok er noe av det den beste bass riggen jeg har hørt når den ble satt opp som SBA.

Blir mest sannsynlig 6 stk kammer i en kasse x 6 kasser, men må sette meg på tegnebrettet å tegne litt først. Har egentlig bestemt meg alt for å teste med disse billig elementene nå, så bestilt det de hadde på lager et sted siden det var tilbud, så kommer resten etterhvert. Bestilte 6stk, men vet ikke hvor mange de har, men er tomt i følge nettsiden etter jeg bestilte. Får jeg 4 stk kan jeg begynne lage kasser og da lager jeg nok alle 6 kassene samtidig, så er det bare sette dem på plass og montere elementer etterhvert som jeg får dem. Ihvertfall en plan😅
Er det soundimports du bestiller fra?
gleder meg til byggebilder!

16 Mar 2012
609
628
93
Er det soundimports du bestiller fra?
gleder meg til byggebilder!
Elementer bestiller jeg fra parts-express, SoundImports og BRL Electronics. Litt etter hvor det blir billigst og tilgjengelighet. Parts-express har blitt endel dyrere siste åra på grunn av frakt, men leverer raskest utrolig nok.

Gleder meg også til bygging 😂

• Like
Reactions: Zeke1983