Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
750
793
93
Respektable kurver!! Deilig å få litt belønning i form av bedre lyd!
Men sett bort ifra kurvene, åssen låter det? Fort å rote seg bort i målinger og ikke bruke ørene…😆😆
Ja deilig at lyden begynner å sitte. Har selv lært at det ikke alltid er de flotteste kurvene som alltid låter best. Har fått noen aha opplevelser opp igjen de årene jeg har brukt REW, men man lærer av dem. Svært viktig å lytte innimellom.

Er selv ikke så flink til og beskrive lyd, men spiller uanstrengt, oppløst og med god dynamikk. Bra pinpoint er det også. Lydenbilde i stereo er stort og surrounden og atmosen bare digger jeg, og det er før jeg har begynt å juster dem. Blir enda morsommere når ny sub løsning kommer på plass på sikt.

• Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
750
793
93
Måtte lage en liten list til å beskytte duken bak dempingen for dørhåndtaket. Fikk litt mye juling.
20230307_141807.jpg
20230307_141835.jpg
20230307_190720.jpg

Ble også et lite håndtak på den så jeg slipper dytte og dra i skummet hele tiden. Funker fint.

20230307_190754.jpg

Har også forandret baffelene på surround back så de ikke spiller rett i stolryggen på rad to i forhold til sweetspot. Fortsatt ikke optimalt, men har uansett planer om nye kasser bak der etterhvert. Er jo bare de gamle vegg kassene mine som er modifisert.
20230307_155731.jpg

Alt er på plass igjen og spiller😊

16 Mar 2012
750
793
93
Har startet ryddet gjesterommet som har blitt brukt som lager for kinoen i dag, og da fant jeg noen skyline diffusor rester som passet fint over DIY diffusorene mine. Måtte kappe den ved ventilasjonen litt på lengden. Satt på møbel knotter så de står stødig og ikke lager noe ulyder. Synes det ga en fin helhet.
20230308_224736.jpg
20230308_224805.jpg
20230308_224829.jpg
20230308_224838.jpg

Fant også 3d brillene, så tenkte jeg måtte gi de litt strøm. Tok med unga på sin første 3d film senere og de syntes det var veldig rart og gøy. Guttungen lurte på om jeg var nærmere han når brillene var på. Er selv ikke så ivrig på 3d, men er jo litt gøy innimellom. Synd det skjeldent er "ordentlige" lydspor på dem, selv om upmix gjør en god jobb også
20230308_202031.jpg

16 Mar 2012
750
793
93
Skulle egentlig dratt på messa idag, men når følge ikke var i form til å gå ble jeg hjemme. Gidder ikke dra alene på sånt selv om jeg sikkert hadde møtt litt kjente. Dagen har blitt brukt på å juster anlegget hjemme istedenfor. Har vel sittet mer eller mindre 7 timer i dag. Startet med sub. Har gitt et resultat jeg faktisk ikke trodde var mulig med disse elementene og funker så bra at jeg nå vurderer basere SBA veggen min på disse elementene. Stramt å fint samtidig som det trøkker til i eksplosjoner og lignende. Ruller av sub med 48db oktav ved 15hz og man ser på vannfallet at fella tar langt ned. Skikkelig taktilt har det også blitt. Helt sikkert mer å hente med flere elementer.
20230312_125538.jpg
20230312_125835.jpg
20230312_125519.jpg

Har også justert minidspene til surround og atmos og det ga kjempe løft på lyd og opplevelse. Teste dirac kalibrering er neste på agendaen, men faktisk litt skeptisk på om den klarer gjøre noe bedre. Muligens bedre å fortsette finjustering i dspene siden resultatet er såpass positivt.

11 Jan 2007
6.055
71
48
Her var det skjedd litt ja, har ikke fått varsel så da var der gledelig med litt nytt lesestoff!

Viiilt for en basskurve!!!
Mye eq eller slapp du unna kun med fase?

16 Mar 2012
750
793
93
Her var det skjedd litt ja, har ikke fått varsel så da var der gledelig med litt nytt lesestoff!

Viiilt for en basskurve!!!
Mye eq eller slapp du unna kun med fase?
Ble vel 4 eq punkter. 3 brede ned og en smal 2-3 db opp ved ca 70hz mener jeg det ble. Prøver ungå smale eq, men er jo raskt å fjerne hvis det ikke funker. Trodde ikke det var mulig å få såpass ut av disse 12erne, så veldig positivt overrasket. Er jo skikkelig gøy å se film igjen. Vil jo ble enda bedre med mer headroom også hvis jeg bassere SBA'ET på disse elementene. Tenker 36 stk isåfall.

Edit: Er overraskende lav forvrengning på 12erne også. Målte 1.36% ved 15hz på rundt 90db som er overraskende lavt. Disse elementene vil nok ikke funke hvis man bare har 1 eller 2 stk og skal spille høyt så det er sagt. Kort slaglengde og relativt lav effekt tålighet. 7mm og 120watt setter begrensninger. Med å tilføre 1 watt til hvert element får man en teoretisk økning på 6 db for hver dobling av elementer. 2stk er 6db økning. 4stk er 12db og 8 stk blir da 18db økning osv.

Sist redigert:
11 Jan 2007
6.055
71
48
Ble vel 4 eq punkter. 3 brede ned og en smal 2-3 db opp ved ca 70hz mener jeg det ble. Prøver ungå smale eq, men er jo raskt å fjerne hvis det ikke funker. Trodde ikke det var mulig å få såpass ut av disse 12erne, så veldig positivt overrasket. Er jo skikkelig gøy å se film igjen. Vil jo ble enda bedre med mer headroom også hvis jeg bassere SBA'ET på disse elementene. Tenker 36 stk isåfall.

Edit: Er overraskende lav forvrengning på 12erne også. Målte 1.36% ved 15hz på rundt 90db som er overraskende lavt. Disse elementene vil nok ikke funke hvis man bare har 1 eller 2 stk og skal spille høyt så det er sagt. Kort slaglengde og relativt lav effekt tålighet. 7mm og 120watt setter begrensninger. Med å tilføre 1 watt til hvert element får man en teoretisk økning på 6 db for hver dobling av elementer. 2stk er 6db økning. 4stk er 12db og 8 stk blir da 18db økning osv.
Ingenting gøyere enn når det virker med enkle midler!
36 stk…!?! Syke mann…!! 🤣🤣🤣

Hva er teoretisk spl med de 8 du har nå..?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Har lest igjennom hele tråden nå, må si det er lagt inn et solid stykke arbeid her. Vel utført, mange gode tips og erfaringer som andre kan nytte seg av. Takk for arbeidet med dokumentasjonen.
Tusen takk for hyggelige ord. Er jo for å dele litt av det jeg kan og ikke, og litt for min egen del for å kunne gå inn å huske hva jeg har gjort og utviklingen osv. Har opplevd litt forskjellige rom og bitt meg merke til hva som funker og ikke og da gjort meg opp noen tanker som kinoen er bygd på. Uansett bare hyggelig! Kommer mere her etterhvert som ting utvikler seg😊

• Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
750
793
93
Ingenting gøyere enn når det virker med enkle midler!
36 stk…!?! Syke mann…!! 🤣🤣🤣

Hva er teoretisk spl med de 8 du har nå..?
Helt klart at det er gøy når ting funker bedre enn forventet. 6 tårn med 6 stk er isåfall planen. Går akkurat og klarer akkurat antall liter pr element i forhold til plassen jeg har til rådighet bak lerretet. Har jo ikke helt bestemt meg enda da.

Teoretisk spl på 1 meter hvis jeg forer vært element med 1 watt er 107db. På 128 watt pr element er vi Teoretisk på 128db og man kan legge på ca 3db til hvis man kjører maks effekt inn på elementene som er 240 watt pr stk. Dette blir jo ren teori siden jeg ikke har tatt høyde for om man når x-maks tidligere, og er ganske sikker på at 128db ikke nås på de dypeste tonene. Man mister også headroom på grunn av hvordan man tuner kassa og mine kasser spiller jo høyest rundt 63hz og og er ca 12db ned til 15hz. Altså man mister 12db headroom med å dempe kulen på 63hz ned. Legger med et bilde som ligger før i tråden tror jeg som viser toppen. Rød kurve er uten noe justeringer og da rå responsen. De andre kurvene var sånn jeg testet tidligere i rommet. Dette er sånn jeg tenker ihvertfall, så ikke ta det som fasit😅
20230301_193810.jpg

11 Jan 2007
6.055
71
48
Rått! Ikke mere å
Si!! 36 stk vil da ha oppunder 140 db om jeg ikke tenker helt feil da..? Det bør gi øredotter uten mye strev…!

16 Mar 2012
750
793
93
Rått! Ikke mere å
Si!! 36 stk vil da ha oppunder 140 db om jeg ikke tenker helt feil da..? Det bør gi øredotter uten mye strev…!
Ja hadde jo blitt ganske gøy. 140db er nok ikke langt unna feil, men jeg har jo ikke regnet noe room gain eller hva kasser gjør, så kan godt være mer, eller mindre for den saks skyld, men uansett er jo målet at det spiller rent opp mot 110-120db og det tror jeg at skal gå helt fint når jeg hører resultatet med 8 stk. Lavest mulig forvrengning på 20hz rett å slett. Sub tåler jo relativt høy forvrengning før det blir hørbart, men vil jo uansett låte bedre jo lavere den er tror jeg. Mener sub kan tåle opp mot 10% forvrengning før det blir "hørbart" mens videre oppover er vel "grensa" 2% eller noe sånt. Tatt på husken som hender bommer. Uansett jo lavere forvrengning jo bedre lyd.

Kommer nok aldri prøve å makse det. Tenk så kjedelig hvis alle brenner 😂

31 Jan 2007
1.394
608
113
Her går det unna 👍😀 veldig fint oppsett og rom du har fått i stand. Meget bra jobbet 👌.
Skikkelig gjennomført!

Når det kommer til følsomhet, du får 3 db pr dobling av membran og 3db på effekt. Dersom du har tenkt å drive med 8 amper, så kanskje 4-6db. Dersom du skal drive flere med en amp så får du ikke mer en 3db dersom du ikke halverer impedansen (dobbler effekten). Dersom du parallelkobler ned i 2ohm fra 4ohm osv, da får du 3db ekstra. Så må driveren være innenfor 1/4 bølgelengde i tillegg for 6db.

Jeg bråsimmet bassene dine og kom fram til maks følsomhet på 36 drivere til rundt 105db1W1meter, rent teoretisk. Xmax når du relativt tidlig, særlig nedover i frekvens selv med flere drivere, men veldig avhenig av volume på kassene, kan tåle en god del mer med rett volume.

Hvor lander Qtc på kassene ? Er det 4 stk som deler et kammer i vær kasse ?

Men uansett er dette spiller mer en høyt nok! Det er sikkert og twist :) Langt over det rommet klarer å ta i mot :)

BTW Jeg fikk omkring 0.4db mer headroom fra å gå fra 32 til 36 drivere :geek:

31 Jan 2007
1.394
608
113
Dette er en spennende prosjekt, særlig at han bruker elementer som koster like mye som 3 kg ost pr stk ( i disse ulvetider).
Da få man virkelig se hvor mye mann får for pengene. Med så mange som er planlagt her blir det nesten automatisk bra :)
En fin ting med dette oppsettet er at det ikke trengs å spille skit høyt for at dybass skal merkes.

Jeg er veldig spent på dette når det er ferdig, håper på en demo engang i framtiden :)

Skal ikke forsøpple tråden, dette blir good shit anyway men en simulering med 4 drivere i
en kasse med en q på 0.7 og en kasse med 0.5

Q på 0.5 skal i terioen gi best transient respons AKA tight bass men 0.7 er en gylden mellomvei.

Her ser du at med en q på 0.5 går driver i xmax med 125w pr diver allerede på 30hz mens den
på 0.7 tåler mer, faktisk 195W før den rakner i 10hz område. Altså begge deler funker, Mens q på 0.5
gir noe mer output i bunnen med samme effekt. Det er litt pick your poison dette.
Dette er kun simuleringer og jeg bruker bassbox som er litt ustabil på enkelte ting, men en pekepinn anyway :)

Skjermbilde 2023-03-18 001855.png

Skjermbilde 2023-03-18 002943.png

16 Mar 2012
750
793
93
Her går det unna 👍😀 veldig fint oppsett og rom du har fått i stand. Meget bra jobbet 👌.
Skikkelig gjennomført!

Når det kommer til følsomhet, du får 3 db pr dobling av membran og 3db på effekt. Dersom du har tenkt å drive med 8 amper, så kanskje 4-6db. Dersom du skal drive flere med en amp så får du ikke mer en 3db dersom du ikke halverer impedansen (dobbler effekten). Dersom du parallelkobler ned i 2ohm fra 4ohm osv, da får du 3db ekstra. Så må driveren være innenfor 1/4 bølgelengde i tillegg for 6db.

Jeg bråsimmet bassene dine og kom fram til maks følsomhet på 36 drivere til rundt 105db1W1meter, rent teoretisk. Xmax når du relativt tidlig, særlig nedover i frekvens selv med flere drivere, men veldig avhenig av volume på kassene, kan tåle en god del mer med rett volume.

Hvor lander Qtc på kassene ? Er det 4 stk som deler et kammer i vær kasse ?

Men uansett er dette spiller mer en høyt nok! Det er sikkert og twist :) Langt over det rommet klarer å ta i mot :)

BTW Jeg fikk omkring 0.4db mer headroom fra å gå fra 32 til 36 drivere :geek:
Takk for det! Trodde du også var borte herifra, så godt å se deg her inne igjen!😊

Trodde man fikk 3db på membran og 3db å tilføre 1 watt pr element som da gir 6db pr dobling av lementer. Lærer heldigvis noe nytt hver dag og som du skriver vil jeg uansett få nok headroom. Spiller absolutt helt ok med de 8 jeg har nå ned til 15hz selv om de trenger litt mer i bunnen. Ikke sikkert jeg kommer til å kjøre dem så langt ned heller, men når jeg rulla av på 25hz savnet jeg en del i visse demo spor.

Vært element har ca 31liter nå som parts-express anbefaler på sin side. Qtc er vel 0.8 da. Kommer til å kjøre 6 elementer i en kasse på drøye 180 liter hvis jeg går for løsningen med 36stk tror jeg. 36stk er bare for å få det til å gå opp og kunne jo sikkert ha klart meg med 30. Hadde jeg fulgt min opprinnelige plan med 10" var planen 8x4 som jo blir 32 stk. Det viktigste er å klare 120db med relativt lav forvrengning og det blir nok uansett ikke noe problem. Liker også lyden i disse elementene.

Merket sikkert de 0.4dbene godt. Ser enda litt mer brutalt ut om ikke annet da😂

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Dette er en spennende prosjekt, særlig at han bruker elementer som koster like mye som 3 kg ost pr stk ( i disse ulvetider).
Da få man virkelig se hvor mye mann får for pengene. Med så mange som er planlagt her blir det nesten automatisk bra :)
En fin ting med dette oppsettet er at det ikke trengs å spille skit høyt for at dybass skal merkes.

Jeg er veldig spent på dette når det er ferdig, håper på en demo engang i framtiden :)

Skal ikke forsøpple tråden, dette blir good shit anyway men en simulering med 4 drivere i
en kasse med en q på 0.7 og en kasse med 0.5

Q på 0.5 skal i terioen gi best transient respons AKA tight bass men 0.7 er en gylden mellomvei.

Her ser du at med en q på 0.5 går driver i xmax med 125w pr diver allerede på 30hz mens den
på 0.7 tåler mer, faktisk 195W før den rakner i 10hz område. Altså begge deler funker, Mens q på 0.5
gir noe mer output i bunnen med samme effekt. Det er litt pick your poison dette.
Dette er kun simuleringer og jeg bruker bassbox som er litt ustabil på enkelte ting, men en pekepinn anyway :)

Vis vedlegget 246007

Vis vedlegget 246008
Godt det er flere en meg som har troa på disse rimlige elementene. Du er alltid velkommen hos meg som de fleste andre også er. Er jo den beste måten å få innspill på og lære/prøve noe nytt. Hyggelig er det også. På ingen måte å forsøple tråden min. Bare godt med litt innspill.

Ser jo kanskje ut som jeg burde sikte meg inn på en q på 0.7 for enda litt strammer bass og samtidig beholde god effekt før xmax. Vil neppe spille så høyt alikevel da jeg altid juster 0 db på yamaha prossesor til 75db med test tone og har dette som referanse. Fordelen med q på 0.7 er at kasse kan bygges med separate kammer pr element også, så systemet ikke er så følsomt for en defekt driver. Har rett å slett ikke plass til q på 0.8 med separate kammer og så mange elementer, og blir jo også mindre jobb for en stiv konstruksjon.

• Like
Reactions: Karmann
31 Jan 2007
1.394
608
113
Jeg har ikke rømt avforum :) har bare vært litt fraværende siste året. Jeg har ikke sovet hele 2022 det ble en og annen endring men dårlig med dokumentering :).

Ca 31 liter innvedig gir en QTC på 0.7 deromkring. Så det blir helt fint dette :)
Alle simmer er uten demping. også forskjell på hvordan det legges opp med tanke på
antall kammer i forhold til hva det tåler til Xmax. Men igjen, det er egentlig samma F,
det blir PLENTY. Men artig med litt simulering :)

RØD strek 1 driver qtc 0.7
Oransj strek 4 drivere qtc 0.7 (delt kammer)
Gul strek 36 drivere qtc 0.7 (delt kammer)

Skjermbilde 2023-03-18 082422.png

Skjermbilde 2023-03-18 082444.png

8300 watt inn på 36 drivere 231 Watt til hver, så holder du deg unna xmax helt ned. Dersom du kjører HPF på 20 hz enda litt til.
men talespolen tar fyr dersom dette er nivået det skal spilles på :) hahaha.
Men du er i nærheten av peak power før Xmax.
Dette er jo helt terotisk og det er variabler, helt ned til softwaren som gjør beregninger :)

Men mer normalt sett 55 watt til hver ved 36 elementer, så blir det høyt.

Skjermbilde 2023-03-18 084106.png

Har du målt en av kassene nærfelt ?

Jeg vil tro når du får litt flere kasser inn at det spiller med et mer normalt fall, når gridden blir tettere.
Det ble ihvertfall det her hjemme. Men du har nok litt mer bidrag i bunnen SBA eller ikke, rommets størrelse er en faktor en ikke
kommer utenom. En annen viktig faktor er at når du skal peppre hele veggen, få den så stiv og tett som mulig, her er det mange "gratis" DB og hente.

• Like
31 Jan 2007
1.394
608
113
Godt det er flere en meg som har troa på disse rimlige elementene. Du er alltid velkommen hos meg som de fleste andre også er. Er jo den beste måten å få innspill på og lære/prøve noe nytt. Hyggelig er det også. På ingen måte å forsøple tråden min. Bare godt med litt innspill.

Ser jo kanskje ut som jeg burde sikte meg inn på en q på 0.7 for enda litt strammer bass og samtidig beholde god effekt før xmax. Vil neppe spille så høyt alikevel da jeg altid juster 0 db på yamaha prossesor til 75db med test tone og har dette som referanse. Fordelen med q på 0.7 er at kasse kan bygges med separate kammer pr element også, så systemet ikke er så følsomt for en defekt driver. Har rett å slett ikke plass til q på 0.8 med separate kammer og så mange elementer, og blir jo også mindre jobb for en stiv konstruksjon.
Det blir gull! 0.7 er vedig fint. Jeg vill tro de funker ganske så greit oppover i frekvens også, de har ikke sånn typisk subbass moving mass heller.
eks. Dayton ultimax 18" har vel en moving mass på rundt 655 gram og en svak motor slik jeg ser det. Den er en seig biff over 40- 50hz, du vil kunne dele mye høyere og samtidig få litt av begge verdner. Hestespark og nesehår risiting :) En jevn repons over det hele og du slipper å dele av systemet der grunnmuren i lyden ligger. Det varmer et hjerte å se at folk skjønner dette :)

PS! Dayton Ultimax var bare et eksempel, en fin driver til sitt bruk, men mangler mye av det JEG mener er viktig :)

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Jeg har ikke rømt avforum :) har bare vært litt fraværende siste året. Jeg har ikke sovet hele 2022 det ble en og annen endring men dårlig med dokumentering :).

Ca 31 liter innvedig gir en QTC på 0.7 deromkring. Så det blir helt fint dette :)
Alle simmer er uten demping. også forskjell på hvordan det legges opp med tanke på
antall kammer i forhold til hva det tåler til Xmax. Men igjen, det er egentlig samma F,
det blir PLENTY. Men artig med litt simulering :)

RØD strek 1 driver qtc 0.7
Oransj strek 4 drivere qtc 0.7 (delt kammer)
Gul strek 36 drivere qtc 0.7 (delt kammer)

Vis vedlegget 246009

Vis vedlegget 246010

8300 watt inn på 36 drivere 231 Watt til hver, så holder du deg unna xmax helt ned. Dersom du kjører HPF på 20 hz enda litt til.
men talespolen tar fyr dersom dette er nivået det skal spilles på :) hahaha.
Men du er i nærheten av peak power før Xmax.
Dette er jo helt terotisk og det er variabler, helt ned til softwaren som gjør beregninger :)

Men mer normalt sett 55 watt til hver ved 36 elementer, så blir det høyt.

Vis vedlegget 246011

Har du målt en av kassene nærfelt ?

Jeg vil tro når du får litt flere kasser inn at det spiller med et mer normalt fall, når gridden blir tettere.
Det ble ihvertfall det her hjemme. Men du har nok litt mer bidrag i bunnen SBA eller ikke, rommets størrelse er en faktor en ikke
kommer utenom. En annen viktig faktor er at når du skal peppre hele veggen, få den så stiv og tett som mulig, her er det mange "gratis" DB og hente.
Godt du ikke har rømt. Vet alt om å ikke være aktiv innimellom her. Fort gjort når man er "ferdig" og aktivitet er såpass lav som den er her inne. Har jo testet mye i gamle rommet som jeg aldri har dokumentert her jeg også.

Legger meg på en QTC rundt 0.7. Vil jo funke utmerket. Skal foreløpig drives av en crown itech 6000, så får vi se om jeg vil trenge noe mer. Foreløpig utregning tilsier at jeg kobler 36stk til ca 2x7.2ohm. Hadde nok vært ideelt å komme ned mot 2x4ohm, men tror faktisk ikke man vil merke forskjell uansett. 55watt pr blir jo mer en nok effekt ser det ut til, og da er vi jo rundt 2000w.

Har ikke giddet måle nærfelt side rommet er som det er og jeg sitter der jeg sitter, men hadde jo så klart vært interessant å se hva som er sub og hva rommet gjør for sammenligning.

Med 36 stk blir alle kasser skrudd sammen uten luft glipper så vil bli rimelig stivt og vil jo oppføre seg som en stor baffel. Er vel teoretisk 6db dette gir hvis ikke husken min tar feil😊

• Like
Reactions: Karmann