Christian bygger ny større kino

16 Mar 2012
750
793
93
Ja som flere vet er jeg igang med ny kino. Går ikke veldig fort enda, men blir vel fart utover høsten. Rommet blir drøye 24m2 og måler ca 440x570cm.
20220607_205100.jpg

Tenkte jeg måtte starte ny tråd nå siden boden som er gamle kinoen må bygges ferdig først og det er her alt av elektronikk skal stå.
Boden blir lagd med "rack" med egen dør bak alt utstyr for enkel kobling og litt lyd relatert lagringsplass.
20220607_205118.jpg

Rack blir åpent mot døren som går mot kinoen så man kommer lett til utstyr når man går inn i boden. Blir å lage eget koblingspanel til høyttalerene og legger opp til 9.x.6 i panelet med et par ekstra til eventuelle fremtidige formater. Fronter blir lagt opp med 3 sett ht kabler for aktiv deling og alle andre blir lagt opp med 2 sett kabler for muligheten til aktiv der også etterhvert. Kommer til å starte med et 7.x.4 system med SBA sub løsning. Blir 60cm isolasjon på bakveggen.

Bilde av boden som skal kles med gips.
20220607_203542.jpg

Hjørnet til "racket" haver her
20220607_203559.jpg

Frontvegg kino.
20220607_203523.jpg

Fortsetter følger etterhvert som ting skrider frem.

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Moro! Vi trenger virkelig noen flere spennende prosjekter her inne, så venter i spenning på fortsettelsen!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja er jo litt moro og ikke minst spennende, men ikke moro og rive og sage i fibergips med greenglue imellom😅. Synd det er så lite aktivitet her inne, men sånn har det dessverre blitt. Skal selv prøve bidra litt mere og håper ihvertfall det blir litt spennende å følge byggetråden min. Har jo lært mye hva som funker og ikke med forrige kino😊

• Like
Reactions: Danke

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Blir spennende å følge med nytt byggeprosjekt.
Hva var høyden under taket?
Nesten så jeg får lyst til å begynne på en ny selv:)
Lærte mye under byggeprosessen og det er noen ting jeg gjerne skulle gjort annerledes. Ikke minst en vegg meg 60cm isolasjon! Sliter veldig med å få bassen til å sitte med rommet jeg har nå.

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Blir spennende å følge med nytt byggeprosjekt.
Hva var høyden under taket?
Nesten så jeg får lyst til å begynne på en ny selv:)
Lærte mye under byggeprosessen og det er noen ting jeg gjerne skulle gjort annerledes. Ikke minst en vegg meg 60cm isolasjon! Sliter veldig med å få bassen til å sitte med rommet jeg har nå.
Ja syntes det er spennende selv. Gamle kinoen fungerte jo egentlig veldig bra, men var for smal for reclinere, så er hovedgrunnen til at jeg bygger om. Ihvertfall det jeg sier til kona😇.

Høyden blir ca 235cm. Vurderte pigge ned påstøp og ordne litt med isolasjonen, men er for mye jobb for å vinne 4-5cm. Opplevd takhøyde blir vel nærmere 215 da med demping og diffusjon. Blir å trekke taket med stoff, men vurderer å ha diffusjonen synlig siden jeg syntes det er litt kult.

Bygge nytt er jo ikke bare bare som regel da, så ville vel prøvd litt mer for å få bassen til å sitte. Ble jo et ganske fint rom. Husker jo ikke oppsettet ditt lenger, men flere subber gjør ofte jobben sammen med en minidsp 2x4hd. Får lese meg opp litt på tråden din så kanskje jeg har noen ideer. Måtte ha fase bak på subbene mine på ca 90 grader for å få de til å spille skikkelig med, pluss at man må justere avstand til sub manuelt med rew eller lignende siden disse auto rom kalibreringene bommer fælt der.

Jeg har klart å tegne og planlegge rommet så jeg har ca trekanten til LR og sitter i ca2/3 av lengderetningen. Må jo så klart testes litt i praksis også før endelig plassering. 60cm på bakveggen gjør underverker både sett og hørt flere steder, så det var jeg ikke i tvil om at skulle på plass når jeg skulle ha nytt rom. Fyller sikkert podiet med isolasjon også siden det gjorde mye i gamle kinoen.

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Veldig kult at du er i gang med ny byggetråd! Gleder meg til å følge den fremover!

Selv om det er mindre aktivitet her enn på Facebook, er det veldig greit å kunne følge progresjon fra start til slutt. I ettertid er også praktisk for ens egen del å kunne gå tilbake for å sjekke detaljer man kan ha glemt.

Håper du er raus med bilder og oppdateringer gjennom hele prosjektet. Dette blir bra! :)

• Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
750
793
93
Veldig kult at du er i gang med ny byggetråd! Gleder meg til å følge den fremover!

Selv om det er mindre aktivitet her enn på Facebook, er det veldig greit å kunne følge progresjon fra start til slutt. I ettertid er også praktisk for ens egen del å kunne gå tilbake for å sjekke detaljer man kan ha glemt.

Håper du er raus med bilder og oppdateringer gjennom hele prosjektet. Dette blir bra!
Gøy du vil følge med på galskapen!

Kommer nok ikke til å være like flink som deg til å oppdatere face, men her inne skal jeg nok legge ut det meste av interesse og ikke. Veldig fint for egen del å gå inn når man ikke husker noe som du sier.

Bilder blir det også, men kvaliteten er så som så. Bruker bare telefon om dagen til "alt". Blitt lat😅

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Innleggene på Facebook bruker jeg mest for å promotere min byggetråd her på AVForum. Ønsker å gi noe tilbake til dette forumet som har gitt meg mye inspirasjon de siste ti årene. Håper trafikken her inne tar seg ytterligere opp :)

Jeg har også bare brukt telefonen til å ta bilder :) Enkelt og greit!

16 Mar 2012
750
793
93
Innleggene på Facebook bruker jeg mest for å promotere min byggetråd her på AVForum. Ønsker å gi noe tilbake til dette forumet som har gitt meg mye inspirasjon de siste ti årene. Håper trafikken her inne tar seg ytterligere opp :)

Jeg har også bare brukt telefonen til å ta bilder :) Enkelt og greit!
Ja har skjønt det og er jo flott og dele til flest mulig. Spesielt når man går så skikkelig til verks som du gjorde 😊

Husker før forumet "døde" ja. Rakk ikke lese alt for å si det mildt. Kjempe aktivitet og lærte masse og fikk nye drømmer hele tiden 😂

16 Mar 2012
750
793
93
Liten oppdatering. Lagt opp litt bokser i boden og fått på plass rammen i veggen til tilkobling av høyttalerene. Bruker 25mm k-rør og trodde 100m skulle holde. Det gjorde det ikke. Siden jeg skal trekke 3 kabler i hvert rør kommer det nok til å gå rundt 400m høyttaler kabel.

Vurderer å bruke 1.5mm2 ofc kabel, men er litt usikker på om jeg vil tape noe på så tynn kabel. Der jeg kjører passiv deling er det jo bare koble sammen flere kabler og der det blir aktivt fra start så blir det jo ikke mye belastning pr kabel tenker jeg, men blir kanskje mere motstand foreksempel? Bare komme med innspill 😅
20220616_200254.jpg

Er forøvrig 2 kino strømkurser pluss en felles for lys og div.

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Alltid kjekt med oppdateringer, samme hvor små ;) Jeg er ingen AV ekspert, men husker fra skolens dager at når du parallelkopler så vil alltid motstanden bli mindre enn den laveste motstanden av de du kopler. Om kablene har samme tverrsnitt og er like lange, så halverer du motstanden i praksis. :) Spennende prosjekt, jeg følger alltid med når det bygges nytt da jeg vet at jeg selv kommer til å gjøre det en dag.

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Alltid kjekt med oppdateringer, samme hvor små ;) Jeg er ingen AV ekspert, men husker fra skolens dager at når du parallelkopler så vil alltid motstanden bli mindre enn den laveste motstanden av de du kopler. Om kablene har samme tverrsnitt og er like lange, så halverer du motstanden i praksis. :) Spennende prosjekt, jeg følger alltid med når det bygges nytt da jeg vet at jeg selv kommer til å gjøre det en dag.
Takk! Egentlig det du sier er gå for 2.5mm2 siden jeg på sikt antagelig kommer til å kjøre alt aktivt delt og vil jo ha minst motstand. Utgjør ikke Sååå mange kronene, men er tomt over alt for betalbar kabel når det blir 3-400meter. Uansett en stund til trekking, så får håpe det kommer inn før jeg trenger. Takk for svar!

Kult du syntes det er spennende, så får vi håpe ting blir til forventningene til både deg og meg. Håper du får bygd noe snart da med byggetråd !

Edit: Ser jo nå du har bygd fin kino, men fikk ikke lagd byggetråd på grunn av innloggings problemer. Jeg har jo til og med kommentert der. Husker ikke alt som er en av grunnene til at byggetråder er fantastiske. Bare gå inn når man lurer på hva man gjorde og kanskje noen tips til andre også😅

Sist redigert:

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Takk! Egentlig det du sier er gå for 2.5mm2 siden jeg på sikt antagelig kommer til å kjøre alt aktivt delt og vil jo ha minst motstand. Utgjør ikke Sååå mange kronene, men er tomt over alt for betalbar kabel når det blir 3-400meter. Uansett en stund til trekking, så får håpe det kommer inn før jeg trenger. Takk for svar!

Kult du syntes det er spennende, så får vi håpe ting blir til forventningene til både deg og meg. Håper du får bygd noe snart da med byggetråd !

Edit: Ser jo nå du har bygd fin kino, men fikk ikke lagd byggetråd på grunn av innloggings problemer. Jeg har jo til og med kommentert der. Husker ikke alt som er en av grunnene til at byggetråder er fantastiske. Bare gå inn når man lurer på hva man gjorde og kanskje noen tips til andre også😅
Ja det er jo bare å kjøre på så lenge du har kabler ledig.

Ja jeg bygde en kino når vi flyttet sist i 2018. Men med familieforøkelse så ser vi nytten av å bo litt nærmere familie så da blir det kanskje et hus sørpå forhåpentligvis snart. Men kona har sagt at vi går for et hus der det er mulighet å ha kino, så da lukter det nytt prosjekt. Det er mulig jeg bruker forumet mer da framover siden jeg fikk AVShop til å prosjektere og tegne forrige kino. Det er veldig mange kunnskapsrike folk her inne. Får se hvilket budsjett jeg har når den tid kommer :)

• Like
Reactions: Danke
16 Mar 2012
750
793
93
Ja det er jo bare å kjøre på så lenge du har kabler ledig.

Ja jeg bygde en kino når vi flyttet sist i 2018. Men med familieforøkelse så ser vi nytten av å bo litt nærmere familie så da blir det kanskje et hus sørpå forhåpentligvis snart. Men kona har sagt at vi går for et hus der det er mulighet å ha kino, så da lukter det nytt prosjekt. Det er mulig jeg bruker forumet mer da framover siden jeg fikk AVShop til å prosjektere og tegne forrige kino. Det er veldig mange kunnskapsrike folk her inne. Får se hvilket budsjett jeg har når den tid kommer :)
Flott kone du har da. Hun må du ta vare på! Fruen min vil heller ikke være uten kino😁.

Ja du må lage byggetråd hvis du flytter og som du sier mange flinke her inne😊

16 Mar 2012
750
793
93
Kommet litt videre med boden de siste dagene innimellom alt annet som skjer før ferien.
20220625_194937.jpg

Alltid spennende å se om man treffer på alle boksene når det blir så mange, men gikk igjen 😅
20220626_141615.jpg

Har også startet så vidt på veggen til "racket". Blir utrolig deilig å få full tilgang bak all elektronikk. Var utrolig tungt sånn det var i gamle kinoen hvor jeg måtte sitte på kne og lene meg over alt.
20220626_154607.jpg

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
44
Spennende prosjekt som ser meg MEGET gjennomtenkt ut. Alltid godt med erfaring fra tidligere når noe nytt skal bygges ;)

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Spennende prosjekt som ser meg MEGET gjennomtenkt ut. Alltid godt med erfaring fra tidligere når noe nytt skal bygges ;)
Takk. Relativt ferdig tenkt selv om noen løsninger må bli til under veis, men sånn er det jo med alt. Vet veldig godt hvordan rommet blir og tror det blir ganske bra. Har jo endel høyere krav enn forrige kino på godt og vondt 😅

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Ble en fridag fra jobben i dag så fikk gipset ferdig boden og lagt første runde med sparkel. Kjenner jeg gleder meg til boden er ferdig, så jeg kan sette igang med moro rommet.
20220628_210921.jpg
20220628_210909.jpg

Et bilde ifra kino delen og inn i boden for å vise hvor "racket" kommer.
20220628_210856.jpg

Døråpningen på bilde blir inn bak elektronikken for kobling hvis det er litt uklart 😅

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Ser jo ryddig bra ut dette! Veldig kjekt med nok stikk i forskjellig høyde.
Følger ivrig med videre!
Jeg synes det er en enorm fordel å ha utstyret i eget rom. Mindre lyd og mye mindre varme. Skulle ønske jeg hadde projektoren i eget avlukke også!

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Ser jo ryddig bra ut dette! Veldig kjekt med nok stikk i forskjellig høyde.
Følger ivrig med videre!
Jeg synes det er en enorm fordel å ha utstyret i eget rom. Mindre lyd og mye mindre varme. Skulle ønske jeg hadde projektoren i eget avlukke også!
Takk. Veldig greit med mange stikk ja. Liker selv å bruke doble stikk. Sånne firedoble og lignende er jeg ikke så begeistret for siden forskjellige apparat kontakter ofte får plass problemer.

Helt enig at det er en kjempe fordel å ha alt utstyr utenfor. Hadde selv alt bortsett fra sub og projektor utenfor, men det var fortsatt nok utstyr til at det ble varmt hvis man spilte mange timer. Projektor klarer jeg ikke få utenfor, så den må jeg bare leve med.😊