VL-50 er en grei enhet for små soverom, men til en kino har den ofte ikke nok luftutskiftning. I min kino, der jeg har en 650 m3 enhet som sentral og 2x Ø100 inn og 2x Ø100 ut, og på full guffe, dvs. minst 100 kubikk i timen, blir det dårlig luft etter en times tid eller så med tre personer eller flere i kinoen, og selv store ventilasjonsenheter fordelt på et stort hus (i mitt tilfelle 300kvm), kan slite med å levere nok til et hermetisk lukket, lydisolert kinorom. Er kanskje et litt kjipt svar, men faktum er nok at de fleste "små" ventilasjonsløsninger har for lav lutfutskiftning til hjemmekino. Klart, "løsningen" blit jo gjerne at du må lufte ut litt i ny og ne, men skal du ha nok luft inn for å holde co2-nivået under 1000ppm, som er grensen for det som regnes som akseptabelt, bør det skiftes ut 26 kubikk i timen. Du har imidlertid litt tid på deg før du har brukt opp okygenet i rommet, men min erfaring er at dette skjer relativt kjapt. Min anbefaling er dermed å dimensjonere for 25 kubikk utskiftning i timen per person i rommet, og i tillegg bør det gjerne beregnes rundt 1 kubikk per kvadratmeter for generell utluftning. Har du 20kvm bør en eksempelvis se etter noe som skifter 4 x 25 = 100 + 20 = 120 kubikk i timen.