chFresh's Kino projekt

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Fikk i går lagt ferdig varmefolie og laminat :)
nå er det bare resten igjen :LOL:

Laminat.jpg
laminat 2.jpg

Vedlegg

• Laminat.jpg
    Laminat.jpg
    112 KB · Sett: 141
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Fronten har nå blitt trekt i molton og strøm er delvis lagt klart.

Det som nå gjenstår er:
- spottkasser
- listing rundt front
- tilpassing av stereo benk
-nettverk
-Akustiske tiltak (tenker å sette opp uten først for å ha noen målinger å begynn med)

front.jpg

Sizqo

Medlem
14 Apr 2020
2
0
1
Hei! Kjempespennende prosjekt du er i gang med! Jeg lurte på hva din erfaring med vl-50 er, jeg vet den bråker lite på lav innstilling men hvordan er luftkvaliteten i kinoen? Jeg holder på å bygge selv og vurderer 2 slike for å skifte ut ca 30m3 på laveste nivå i timen som for min del vil være hele rommet. Er veldig usikker på hvor mye luft som bør byttes i timen.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Hei! Kjempespennende prosjekt du er i gang med! Jeg lurte på hva din erfaring med vl-50 er, jeg vet den bråker lite på lav innstilling men hvordan er luftkvaliteten i kinoen? Jeg holder på å bygge selv og vurderer 2 slike for å skifte ut ca 30m3 på laveste nivå i timen som for min del vil være hele rommet. Er veldig usikker på hvor mye luft som bør byttes i timen.

Hei. Har desverre ikke fått startet opp VL-50 en enda, elektrikkeren har ikke koblett opp kursene til kinoen enda. Er ikke så mange dagene unna nå.
Så kan ikke si noe ang støy eller luft mengde enda, håper å få begynt å sette in utstyr i løpet av neste uke. kan ta en måling på støy da :D

• Like
Reactions: Sizqo

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Jeg kan svare for VL-50. Den er fin på vinteren til å skifte ut lufta. Men om sommeren så blir det altfor varmt i mitt 12kvm kino, så jeg har kjøpt meg varmepumpe. På lavt så merker du nesten ikke VL-50, Men bråker nok mer når den står på fullt.

• Like

Sizqo

Medlem
14 Apr 2020
2
0
1
Jeg kan svare for VL-50. Den er fin på vinteren til å skifte ut lufta. Men om sommeren så blir det altfor varmt i mitt 12kvm kino, så jeg har kjøpt meg varmepumpe. På lavt så merker du nesten ikke VL-50, Men bråker nok mer når den står på fullt.
Skifter den ut nok luft på laveste nivå for ditt bruk (2-3 pers?) eller må du kjøre den på høy?

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Skifter den ut nok luft på laveste nivå for ditt bruk (2-3 pers?) eller må du kjøre den på høy?

Jeg syntes i alle fall at to personer om vinter på lavt nivå gikk greit, men så fort det ble varmere i været ute så var det altfor lite selv med max. Du vil uansett ikke kjøre denne på max siden det bråker ganske mye. Jeg fant varmepumpe som et bedre alternativ.

• Like

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
VL-50 er en grei enhet for små soverom, men til en kino har den ofte ikke nok luftutskiftning. I min kino, der jeg har en 650 m3 enhet som sentral og 2x Ø100 inn og 2x Ø100 ut, og på full guffe, dvs. minst 100 kubikk i timen, blir det dårlig luft etter en times tid eller så med tre personer eller flere i kinoen, og selv store ventilasjonsenheter fordelt på et stort hus (i mitt tilfelle 300kvm), kan slite med å levere nok til et hermetisk lukket, lydisolert kinorom. Er kanskje et litt kjipt svar, men faktum er nok at de fleste "små" ventilasjonsløsninger har for lav lutfutskiftning til hjemmekino. Klart, "løsningen" blit jo gjerne at du må lufte ut litt i ny og ne, men skal du ha nok luft inn for å holde co2-nivået under 1000ppm, som er grensen for det som regnes som akseptabelt, bør det skiftes ut 26 kubikk i timen. Du har imidlertid litt tid på deg før du har brukt opp okygenet i rommet, men min erfaring er at dette skjer relativt kjapt. Min anbefaling er dermed å dimensjonere for 25 kubikk utskiftning i timen per person i rommet, og i tillegg bør det gjerne beregnes rundt 1 kubikk per kvadratmeter for generell utluftning. Har du 20kvm bør en eksempelvis se etter noe som skifter 4 x 25 = 100 + 20 = 120 kubikk i timen.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Atmos

har 3stk XTZ 95.22 som jeg håpet å få brukt til atmos i kinoen. (kjøper inn en fjerde om dette fungerer)

men ser at de kan bli vanskelige å få vinklet mot sofaen uten å bygge for mye ned fra tak.

takhøyde er nå på ca 210cm vil det fungere å lage nye kasser ala det jeg har sett i BEF sin tråd. eller må jeg utsette atmos og legge XTZ ut for salg ?har aldri bygget høyttalere før så tips kommer godt med :D

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Har selv 215 takhøyde. Bygde kasser ("utenpåliggende backbox") til mine takhøytalere (som egentlig er inwall vegg). Ikke særlig stress - mest morro/tilfredsstillende. Gjorde ingen kompliserte beregninger og analyser av volum og demping, så de er nok ikkje heilt optimale.

Skal du bygge vinklede kasser så krever det litt utregning av vinkler for å få det pent og tett - og så krevs det tilgang på kappsag/sirkelsag (bord eller håndholdt) der du kan sette de rette vinklene. Fikk selv låne en dykksag m føringsskinne - fungerte utmerket.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Har selv 215 takhøyde. Bygde kasser ("utenpåliggende backbox") til mine takhøytalere (som egentlig er inwall vegg). Ikke særlig stress - mest morro/tilfredsstillende. Gjorde ingen kompliserte beregninger og analyser av volum og demping, så de er nok ikkje heilt optimale.

Skal du bygge vinklede kasser så krever det litt utregning av vinkler for å få det pent og tett - og så krevs det tilgang på kappsag/sirkelsag (bord eller håndholdt) der du kan sette de rette vinklene. Fikk selv låne en dykksag m føringsskinne - fungerte utmerket.
takk for svar.
Kan man ikke "lure" elementene til å tro at kassen er større med å fylle kassen med noe bomullslignende greier?
håpet å få til kasse på 10 cm dybde mot tak og så vinket, men er usikker på om det er mulig med disse elementene.

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Dette ser veldig bra ut, bra jobba :) Jeg ser døra kommer inn i området mange kaller førsterefleksjon. Den døra er ganske "hard". Kanskje man kunne limt på noe absorbenter eller noe på denne? Jeg har døra mi lengre unna, men jeg limte molton på den i stedet for å male. Vet ikke hvor mye det vil si for refleksjon forøvrig.

• Like
Reactions: chFresh
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Dette ser veldig bra ut, bra jobba :) Jeg ser døra kommer inn i området mange kaller førsterefleksjon. Den døra er ganske "hard". Kanskje man kunne limt på noe absorbenter eller noe på denne? Jeg har døra mi lengre unna, men jeg limte molton på den i stedet for å male. Vet ikke hvor mye det vil si for refleksjon forøvrig.
Har tenkt på molton på døren også, men som du sier kanskje ha noe tykkere på begge sider forran i første refleksjon.
tenker uansett å ta noen målinger uten noe akustiske tiltak.

Chasin

0
6 Apr 2006
191
63
28
Ser bra ut dette 🙂
Har du noen flere bilder av hvordan du bygde ytre og indre frontvegg?