chFresh's Kino projekt

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Har endelig fått sparklett ferdig og lagt på et lag med sort maling, man vet jo aldri det kan jo komme hvitfarge gjennom molton i hjørnene eller noe.
Var like greit å male hele rummet med et strøk sort maling :p (bilde av den bløte sortmalingen ser ikke ut men)

puss puss.jpg
puss.jpg
stov.jpg
1 lag sort.jpg

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Har nå fått festet molton i tak med kontaktlim, dette gikk faktisk mye bedre en fryktet. eneste problemet var at man måtte jobbe raskt :p
må gå over å børste molton slik at "hårene" ligger samme vei når alt er klart.

På veggene ble toppen stiftet, deretter limt med tapetlim på resten ettersom dette ikke trengte samme hold som i taket.
synes dette gikk overaskende bra dette også, er jo ikke så ofte det går bedre en forventet :D

da gjenstår det kun å få skjert ut dør og limt fast en liten bitt under døra og siste hjørnet som ikke ble festet pga må ha litt overlapp. da tenkte jeg å bruke kontaktlim der.

Molton 1.jpg
Molton dor.jpg
Molton front.jpg

• Like
Reactions: chrisand25
15 Aug 2011
1.207
102
63
Har nå fått festet molton i tak med kontaktlim, dette gikk faktisk mye bedre en fryktet. eneste problemet var at man måtte jobbe raskt :p
må gå over å børste molton slik at "hårene" ligger samme vei når alt er klart.

På veggene ble toppen stiftet, deretter limt med tapetlim på resten ettersom dette ikke trengte samme hold som i taket.
synes dette gikk overaskende bra dette også, er jo ikke så ofte det går bedre en forventet :D

da gjenstår det kun å få skjert ut dør og limt fast en liten bitt under døra og siste hjørnet som ikke ble festet pga må ha litt overlapp. da tenkte jeg å bruke kontaktlim der.

Vis vedlegget 243018Vis vedlegget 243019Vis vedlegget 243020
finish blir bra med molton og relativ grei og jobbe med, men må si jeg angrer mtp akustikk. Romme mitt ble i overkant dempet i topp og har måtte gjort en del tiltak grunnet dette. hadde jeg gjort det på nytt hadde jeg kun benyttet molton sidevegger forann og rundt lerret for lysrefleksjonen og heller malt gipsflatene bak i kinoen

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
finish blir bra med molton og relativ grei og jobbe med, men må si jeg angrer mtp akustikk. Romme mitt ble i overkant dempet i topp og har måtte gjort en del tiltak grunnet dette. hadde jeg gjort det på nytt hadde jeg kun benyttet molton sidevegger forann og rundt lerret for lysrefleksjonen og heller malt gipsflatene bak i kinoen

Hmm, har egentlig ikke tenkt noe særlig på at det er så mye demping i molton. Men håper det blir bra til slutt. Testet med høyttalere nå bare for å høre hvor mye jeg hører oppe i stua. Sub høres lavfrekvent. Målte 95db i kinoen og under 60 db i stua, men like vell merkbart i stuen🙄

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Hmm, har egentlig ikke tenkt noe særlig på at det er så mye demping i molton. Men håper det blir bra til slutt. Testet med høyttalere nå bare for å høre hvor mye jeg hører oppe i stua. Sub høres lavfrekvent. Målte 95db i kinoen og under 60 db i stua, men like vell merkbart i stuen🙄

Hvis du ikke har tettet rommet helt vil du nok få langt bedre resultat etter at en lyddør er på plass. Støyen finner jo enkleste farbare vei... Var det pink noise du testet med? Kan være greit å teste litt ulike frekvenser. Bass slipper jo mye lettere gjennom enn litt høyere frekvenser f.eks.

Hva har du gjort med gulvet?

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Hvis du ikke har tettet rommet helt vil du nok få langt bedre resultat etter at en lyddør er på plass. Støyen finner jo enkleste farbare vei... Var det pink noise du testet med? Kan være greit å teste litt ulike frekvenser. Bass slipper jo mye lettere gjennom enn litt høyere frekvenser f.eks.

Hva har du gjort med gulvet?

Lyd døren er montert, prøvde anlegget med provisorisk strøm gjennom nøkkelhullet :p
koblett opp et par xtz 99.36 og en svs pb10 og kjørte på med Matrix loby scenen. på 90 +-5 db (simulert det jeg tror blir en vanlig filmkveld)
testen var mest får å se hva jeg skal gjøre på gulvet, pr nå er det kun betong. ønsker egentlig kun 12mm depron, varmefoile, laminat og vegg til vegg teppe oppe på dette. men usikker på om det er behov for mere demping.

det er en stue over kinoen og barnerom bortenfor over kinoen.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Lyd døren er montert, prøvde anlegget med provisorisk strøm gjennom nøkkelhullet :p
koblett opp et par xtz 99.36 og en svs pb10 og kjørte på med Matrix loby scenen. på 90 +-5 db (simulert det jeg tror blir en vanlig filmkveld)
testen var mest får å se hva jeg skal gjøre på gulvet, pr nå er det kun betong. ønsker egentlig kun 12mm depron, varmefoile, laminat og vegg til vegg teppe oppe på dette. men usikker på om det er behov for mere demping.

det er en stue over kinoen og barnerom bortenfor over kinoen.

Min erfaring er at et betonggulv frakter utrolig mye støy, så avkobling er absolutt noe du bør vurdere. Matter tar noe, men det mest effektive, også der, er gummi + luft, dvs. f.eks. U-boats eller en annen form for avkobling som i tillegg gir noe luft mellom flatene. Klart, du taper type 40mm høyde om du velger U-boats med 30x48mm lekt (30mm lekt + 10mm gummi), men når du først har lydisolert resten av rommet vil jeg jo si at det nok er lurt å ta alle flater, for støyen bryr seg jo fint lite om hvilken flate den står og hamrer løs på opp til noen tusentalls ganger i sekundet...

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Min erfaring er at et betonggulv frakter utrolig mye støy, så avkobling er absolutt noe du bør vurdere. Matter tar noe, men det mest effektive, også der, er gummi + luft, dvs. f.eks. U-boats eller en annen form for avkobling som i tillegg gir noe luft mellom flatene. Klart, du taper type 40mm høyde om du velger U-boats med 30x48mm lekt (30mm lekt + 10mm gummi), men når du først har lydisolert resten av rommet vil jeg jo si at det nok er lurt å ta alle flater, for støyen bryr seg jo fint lite om hvilken flate den står og hamrer løs på opp til noen tusentalls ganger i sekundet...

takk for svar

Da blir det mer bygging.
i forhold til kun lave frekvenser, ettersom det er kun dette jeg hører opp i stuen og jeg ikke har noen boende under kjelleren :p
Er det vanlig å bruke vanlig gulvspon eller noe annet for å dempe disse frekvensene ?

så oppbygning blir:
*gummiføtter
*lekt
* gulvspon?

legger man isolasjon som er 5cm eller har ikke det noen funksjon ?

15 Aug 2011
1.207
102
63
takk for svar

Da blir det mer bygging.
i forhold til kun lave frekvenser, ettersom det er kun dette jeg hører opp i stuen og jeg ikke har noen boende under kjelleren :p
Er det vanlig å bruke vanlig gulvspon eller noe annet for å dempe disse frekvensene ?

så oppbygning blir:
*gummiføtter
*lekt
* gulvspon?

legger man isolasjon som er 5cm eller har ikke det noen funksjon ?

jeg benyttet 5cm isolasjon mellom og tror jeg hadde cc 40 mellom hver lekt , bunnfyllingslist og elastisk fuge hele veien rundt
legger ved noen bilde her

Vedlegg

• d8ae33000e8b831bf4bcfd9f6c00ef54.jpg
    d8ae33000e8b831bf4bcfd9f6c00ef54.jpg
    328,9 KB · Sett: 189
  • a0d09c0df3911422a88dab21fef957cb.jpg
    a0d09c0df3911422a88dab21fef957cb.jpg
    794,6 KB · Sett: 204
  • 998d8b55e3a652453f729951eff20ff7.jpg
    998d8b55e3a652453f729951eff20ff7.jpg
    621,4 KB · Sett: 182
  • Like
Reactions: chFresh and lygren
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
jeg benyttet 5cm isolasjon mellom og tror jeg hadde cc 40 mellom hver lekt , bunnfyllingslist og elastisk fuge hele veien rundt
legger ved noen bilde her

Takk for bilder, greit å se også :D
Tenkte også dette, men da er det flere som mener det samme så da er det sikkert hold i det (y)

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Da var lekter kuttet og skrudd.
400 gummiføtter laget, men ikke limt fast i lekt enda.
endte opp med 2 bæreposer fulle :p

er det vanlig Rockwool 5cm som gjelder i gulv?
så sponplater oppe på eller bør det være fibergips på gulvet også?
er i en kjeller så er egentlig bare demping av lave frekvenser fra gulv og oppover jeg er på jakt etter.

lekt 1.jpg
lekt 2.jpg
gummi føtter.jpg

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Jeg hadde vanlig sponplater på min kino. Men jeg hadde dempetape oppå lektene i tillegg. Det spørs jo hvor mye penger du vil bruke. Jeg tror ikke du trenger fibergips på gulv, en det er viktig at gulvet ikke berører vegger osv.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Gammelt betonggulv uten radonsperre?
Eller nytt med radonsperre?
Dersom det ikke er radonsperre så vil det være en viss transport av fukt fra grunnen og inn i betongen - og deretter fra betongen og inn i rommet. Dersom fukttransporten videre inn i rommet er mindre enn tilsiget, så vil det bli en opphopning av fukt i gulvet - dvs i isolasjon. Fuktig treverk i direkte kontakt med betong = høy risiko for ekte hussopp (og det vi du ikke ha, det skal jeg love deg).

Denne risikoen reduseres/elimineres ved å gjøre følgende.
1. Plastfolie på betongen (holder fukten på undersiden - betong tåler fukt utmerket).
2. Gummilabbene limes på undersiden av lektene og frikobler lekter fra betongen/plasten (som du nok har planlagt)
3. Legge dampåpen overflate på gulvet - f.eks. teppe (som og er det normale i en kino)

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Gammelt betonggulv uten radonsperre?
Eller nytt med radonsperre?
Dersom det ikke er radonsperre så vil det være en viss transport av fukt fra grunnen og inn i betongen - og deretter fra betongen og inn i rommet. Dersom fukttransporten videre inn i rommet er mindre enn tilsiget, så vil det bli en opphopning av fukt i gulvet - dvs i isolasjon. Fuktig treverk i direkte kontakt med betong = høy risiko for ekte hussopp (og det vi du ikke ha, det skal jeg love deg).

Denne risikoen reduseres/elimineres ved å gjøre følgende.
1. Plastfolie på betongen (holder fukten på undersiden - betong tåler fukt utmerket).
2. Gummilabbene limes på undersiden av lektene og frikobler lekter fra betongen/plasten (som du nok har planlagt)
3. Legge dampåpen overflate på gulvet - f.eks. teppe (som og er det normale i en kino)

Takk for gode svar.
Det er gulv fra 1979 så er nokk ikke radonsperre.
Gommilabber limes med kontaktlim.

Men så kommer avviket.
Tanken er :
sponplater

Depron

Varmekabel på rull

Gulvplast ( mener det skal være over varmekabel, men må dobbesjekkes har kun fått lagt på sponplater i andre rom)

Laminatgulv av billigste sort 🙄

Nålefilt ( vegg til vegg teppe)

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Plastfolie OVER varmekabel kan være fornuftig ved varmefolier der plast rett UNDER folien kan skape problemer for folien. Men i ditt tilfelle så vil du potensiellt stenge inne fukt som kommer opp fra betongen - og da stengt inne der det er treverk = råte. Risikoen er i realiteten lav, men den er tilstede.

Så det du må unngå er at det blir fuktig der du har steinull & treverk, og her vil plastfolie rett på betongen hjelpe til. En billig forikringspremie - men eg ville ikke lagt plastfolie mellom varme og laminat - heller ullpapp.

Sånn rent fuktmessigt så ville eg valgt en løsning med EPS/XPS som isolasjon (uten lekter), men da får en ikke den samme lyddempingen som er målet her.

• Like
Reactions: lygren
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Plastfolie OVER varmekabel kan være fornuftig ved varmefolier der plast rett UNDER folien kan skape problemer for folien. Men i ditt tilfelle så vil du potensiellt stenge inne fukt som kommer opp fra betongen - og da stengt inne der det er treverk = råte. Risikoen er i realiteten lav, men den er tilstede.

Så det du må unngå er at det blir fuktig der du har steinull & treverk, og her vil plastfolie rett på betongen hjelpe til. En billig forikringspremie - men eg ville ikke lagt plastfolie mellom varme og laminat - heller ullpapp.

Sånn rent fuktmessigt så ville eg valgt en løsning med EPS/XPS som isolasjon (uten lekter), men da får en ikke den samme lyddempingen som er målet her.

Takk for hjelpen. Da får det bli ullpapp og plastfolie på gulvet. Godt det er noen som kan håndverket til fingerspissene her sånn at alt blir rett 🙂

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Fikk gjort litt i helgen.

- lagt bygge plast under lekter
- limt på gummiføtter på lekter (brukte Kontaktlim fra biltema, samme som ble brukt på molton i taket.)
- skjert til og lagt Rockwool
- lagt gulvspon

så nå er jeg tilbake der jeg trodde jeg var for 14 dager siden, med ferdig grovgulv.

rockwool gulv.jpg
Gulv1.jpg
kino gulv 2.jpg

• Like
Reactions: chrisand25
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Noen som har noen gode argumenter mot å legge høyttalerkabler til bakhøyttalere i luft spalten mellom gulv og vegg?
Før jeg stapper ned bunnfylningslist og fuger igjen.

Ser for meg at dette er et ideelt sted å gjemme kabel.

• Like
Reactions: be2ng