chFresh's Kino projekt

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Takk for innspill. Trodde det var 226 i takhøyde. Men ser nå at det er meget ujevnt så er usikker på hvor mye jeg må avrette. Var innpå tanken med u-boats men det spiser mer høyde og blir en god del dyrere. Må se mer på dette etter at avretting er gjort.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Gulvet var bare grovslipt og trengte å jevnes ut.
Etter 33 sekker med Megaplan så gulvet slik ut.
Flytt 1.jpg

Flytt 2.jpg

Etter at gulvet har herdet, måler takhøyden ca 222cm

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
luft.png

Noen som har noe erfaring med hvor mye lyd det kommer ut gjennom lufte hullet på VL-50 Mitsubishi Electric Miniventilasjon ?

har 2 plaseringer som er mulige.

A: er under hveranda og blir penere, men er usikker på om lyden blir mere støyende i barneromene.
B: blir midt på vegg utt mot jorde hvor vind og regn står på mye mot vegg.

kino ligger i kjeller og barerom i 1 etg.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
60 f.jpg

Har kjøpt noen 60x60 plater med vibrasjons matter som jeg leger under rammeverket til veggene.

remser.jpg

kutter de til ønsket bredde og bygger opp som vist på bildet under.

vegg fundamentering.jpg

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Fått gjort litt mere i går.
har fått begynt på veggene og festet de provisorisk til gulvet, da jeg manglet 8mm murborr :(
får skaffe og borre i helgen :p
Vindus vegg.jpg

Har fått satt opp reisverket men mangler en del stendere i mellom men det er jo "fort gjort"

ekstra hold 1.jpg

Har brukt 2 stk prosilence clips og en halv kanal på front og bakvegger for å holde konstuksjonen "fri" fra vegg, og slippe at veggen buler på midten.
Samme har jeg tenkt å bruke på begge sideveggene.

bak vegg.jpg

Bakvegg

front vegg.jpg

Frontvegg

gummi og klemme.jpg

for og holde 3cm fra vegg og i vater, ble det lagt 3 små remmser med kapp fra vibrasjons matter mellom stender og vegg på steder
der det var behov for dette. klossen som er skrudd rett i veggen fjernes når siste veggen settes opp.

• Like
Reactions: Ivaols

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Har null input i den fasen du er i nå, men følger med. Blir gøy å se utviklingen!

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Føler jeg ikke har helt kontroll heller.
Må få til best mulig lyddemping til en kostnad som er innenfor smertegrensen.
Da blir det litt leting og mye pludring.

Det verste er jo at jeg får jo aldri vite hvor mye bedre/verre andre tiltak kunne vært
men det er kanskje like greit :p

24 Apr 2003
2.505
19
38
Kunne det vært en ide å pusse leca veggene, mener og ha lest at det vil hjelpe mye på lyd isolasjon.

24 Apr 2003
2.505
19
38

24 Apr 2003
2.505
19
38
Jeg har ikke bygget mye slikt selv, så dette blir teori og tanker jeg har rundt problemstillingen med å lage en lyd tett konstruksjon. Det er flere måter lyd kan komme gjennom en vegg. Direkte lekasjer, kobling via konstruksjonen og resonans som er skapt av volumet mellom indre og ytre vegger. Lekasjer løser man ved å være veldig nøye med å tette alt av åpninger på indre vegger og sørge for at det er ferrest mulig gjennomføringer i denne konstruksjoen. kobling via konstruksjonen løses med å avkoble indre veggen ved å bygge rom i rom og sørge for at man ikke kobler ved uhell på andre måtter som dørkarmer, elekro rør(k-rør) ++. Resonanser er værre å få bukt på. Da er det avstand mellom indre og ytre vegg og masse som gjelder. En ting jeg har tenkt på når jeg har sett på forskjellige byggetråder er at svært få tetter yttervegg/tak/gulv. Vil tro det hjelper en god del. Innerveggene vil vibrere og lage lyd på andre siden av veggen denne lyden vil man selvfølgelig også stoppe og da vil det være viktig å tette yttervegg også. Andre som har tanker rundt dette?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Støy reduseres av en kombinasjon av masse, luft og frikobling. Kan sikkert være en god idé å f.eks. fuge tett alle skjøtene mellom Leca-blokkene. Ellers ser dette veldig riktig ut, her har du masse i to flater (Leca + fibergips), frikobling og luft mellom. "Luften" har høyere effekt om den dempes ved bruk av isolasjon ettersom resonansbølgene som slår i hulrommet dør raskere ut. Dette med å tette alle sprekker er for øvrig ekstremt viktig, og en skikkelig lyddør er også avgjørende. Støy finner enkleste vei ut (dessverre), og dermed må en gå skikkelig til verks om en skal få gode resultater. Uansett; dette ser bra ut så langt!

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Hadde ikke tenkt på at leka slapp gjennom lyd ettersom det er under etasje og jord utenfor.
Kan det være nokk å fuge kun det som er over bakkenivå? Ca fra nedre karm på vindu og opp?

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Dette ser bra ut! (y)

Leca og lyd
Ikke bekymre deg for mye for leca - den er som du sier under bakke så lydutslipp sideveis er et ikkeproblem. Antar Leca er pusset på utsiden over bakken. Har du Leca mot annet innvendig rom så PUSS siden på andre siden (ikke kino siden) - du får da best effekt ihht tidligere diskusjoner jeg har hatt med akustikere. Puss kun på "utside" viser seg bedre enn puss på begge sider så lenge det er utforet vegg... vistnok (kun etter min husk, har ikke slått opp i lektyren).

Fuging mellom blokker har liten (ingen ) effekt når det gjelder lydtransmisjon oppover - blokkene ligger jo i forband (overlapp) med mørtelsjikt mellom - så luftlekkasje i vertikale fuger er også et ikkeproblem (kronglete vei for lyd å komme opp gjennom sikksakk fuger og mørtellag i horisontale fuger.) Fuging (elastisk eller mørtel) mellom blokker hvil kunne hjelpe på lyd gjennom vegg - men du har jo ikke nabo vegg i vegg - og hvor ofte sitter det folk på veranda samtidig som andre folk kjører film på "full guffe"?

Fuging i overgang himling/leka OG utforet vegg/himling derimot - det anbefales på det sterkeste, på begge steder - her kan du få luftlydgjennomgang opp i etageskille. Bruk tid (og fugemasse) her - og la Leca være ubehandlet.

Ventilasjon:
Under terrasse - så her kan du lage en kasse på utsiden uten at estetikken (of WAF) går i feil retning. Dersom det blir et problem kan du sette på en lydfelle (standard Flexit duger) på utsiden av veggen. Du vil få litt luftlyd ut, som muligens vil være hørbart på barnerom ved åpent vindu.

Og en formaning:
Siden dette er yttervegger UNDER bakken - IKKE dampsperre - bruk IKKE dampsperre (plastfolie). Det kommer alltid litt fukt inn gjennom yttervegg - uansett hvor bra drenering etc er. Jeg ser av bildene at du har litt kalkutslag (helt normalt) og dette komme av litt (minimal) fukttransport fra ytterside til innside. Setter du dampsplerre så fanger du fukten inne og hele isolasjon/treverk etc vil råtne på rot - og er Leca fra 70'tallet så kan den inneholde noen reststoffer (sulfater tror jeg det var) som gjør at dersom fukten blir høy så går leca i oppløsning. Fukten som kommer utenfra må kunne tørke ut inn i rommet.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Takk for utfyllende og gode tilbakemeldinger. Da skal jeg passe på og fuge godt over stenderverk. Kom over SIKAFLEX-11 FC+ på tilbud så kjøpte opp det de hadde i butikken 😜sto at den skal være elastisk.
Ytterveggene er pusset på utsiden så da ble det gå greit.

Så må jeg få flyttet en utekran som nå plutselig står litt feil, da jeg ikke er interessert i en inspeksjonsluke inne i kinoen .

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Her kommer en liten oppdatering.

Har fått isolert rommet, det gikk egentlig ganske fort.
Fint at noen ting går fortere en anslått :D
nå begyner man endelig å se formen på rommet.

1.jpg
2.jpg

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Har nå fått på plass 2 lag fibergipps og sparklett første lag.
Fikk lånt meg en Makita skuautomat, må si at dette var en drøm å jobbe med når man skal skru i en evighet :p
selv om noen skruer måtte etterskrus så var det et supert verktøy.

3.jpg
4.jpg

16 Mar 2012
607
626
93
Dette blir spennende å følge vidre! Du har jo et godt utgangspunkt og det ser ut som du har kontroll på hva du gjør. Begynner jo straks på det morsomste også😊

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Dette blir spennende å følge vidre! Du har jo et godt utgangspunkt og det ser ut som du har kontroll på hva du gjør. Begynner jo straks på det morsomste også😊
Takk for det.
Gleder meg til å få ferdig vegger og gulv. Da går det liksom så mye fortere 😉 selv om det meste tar lengre tid en anslått. Pleier liksom alltid å vere sånn.

Har blitt ny projektor i mellomtiden også så det skal opp en Epson tw9400

Må jo ha noe motivasjon 😋

16 Mar 2012
607
626
93
Takk for det.
Gleder meg til å få ferdig vegger og gulv. Da går det liksom så mye fortere 😉 selv om det meste tar lengre tid en anslått. Pleier liksom alltid å vere sånn.

Har blitt ny projektor i mellomtiden også så det skal opp en Epson tw9400

Må jo ha noe motivasjon 😋
Alt tar lenger tid enn man tror, men er uansett en glede med alt syntes jeg😊

Gratulerer med projektor! Viktig med litt godbiter innimellom 😁