chFresh's Kino projekt

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Etter å ha frekventert forumet siden 2005 med avbrekk i noen år da forumet var mer «dødt».

lest en drøss av bygge tråder på forumet og blitt helt i hundre av de utrolig gjennomførte Kinorommene er ikke tvil om at det er mye flinke folk her.
Men nå har jeg altså begyntbegynt planleggingen av ny kino i kjelleren.

Rommet er 565cm langt og 365 bredt.
Takhøyden er nå 231 men regner med å måtte flyt sparkle. mister nokk et par cm der.

Tanken var å lydisolere som best mulig (pris har en betydning) kinoen blir under stuen.
ha en baffelvegg medlydtransparent læret. Usikker på hvor jeg bør sette reciever og mediespiller.

Utstyr pr nå er:

Fronter: Infinity Beta 50
Center: Infinity C360
Surround: Wharfedale - Diamond 10.SR
Subber: SVS PB10 NSD (2stk)
DSPeaker Anti Mode 8033C (til subbene)
Reciever: Yamaha rx-v1067
Rumperister: Clark Synthesis Silver TST239 (koblett på 150 wats forsterker)
Projektor: JVC dla-x3-be
Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2.35:1 265cm/ 114"

Tanken er Atmos oppsett på sikt.
Men det viktigste er at rommet er «framtidsrettet»

Her kommer et bilde av utgangspunktet.
240556

Sist redigert:
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Taket og veggen som går videre innover i huset er tenkt Lydisolert.
Men vet ikke hvordan lyden forflytter seg oppover i yttervegg?
Der Stendere ligger oppe på Leca blokker og asfaltpapp.

Veggene har jeg tenkt litt på tanken å bruke fibergips for deretter å "tapetsere Scenemolton»

Sist redigert:
15 Aug 2011
1.207
102
63
ok size, så kan bli et meget hyggelig rom dette:)
bruk tid på planleggingen , kurser, ventilasjon etc. tenk fremover og legg til rette for fremtidige oppgraderinger.
legg penger i en god lydisolering av selve rommet, og husk å tette i alle gjennomføringer. lyden finner den minste helligdag her å bruker den imot deg:)

type falskvegg du planlegger hvor du kan ha skjult alle ht bak et lydtransp lerret, eller en full baffel løsning hvor alle ht bygges inn du tenker?

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
litt usikker på hva som er forskjellen, er det bare å fylle ut luftrommet med glava som er forskjellen på baffelvegg og falsk vegg ?

Det første jeg tenkte var en vegg kledd med scenemolton rundt læretet. å få bygget opp slik at alle høyttalerene var bak lærettet.

Slik at utrykket når man sitter i Sofaen blir ryddig.

15 Aug 2011
1.207
102
63
da er det en falk vegg du bygger, enkelt å greit det

noen tanker om størrelse på lerret og pj?

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Det glemte jeg å få med gitt.
Har i dag.
Projektor: JVC dla-x3-be
Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2.35:1 265cm/ 114"

Tenkte å bytte duk på lerret til lydtrannsparent v6 duk.

Sist redigert:
13 Aug 2009
4.384
33
48
Blir spennende å følge med her fremover. Som @PureHifi er inne på er romstørrelsen fin-fin!

Tøft med 2:35:1! Siklet på det lenge jeg også da jeg drev med projektor og lerret, men ble litt for mye kostnader ift. den daværende student-tilværelsen.

Grattis med ny effekt, forresten. Blir spennende å lese hva du synes :)

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
takker.
Har fått koblett opp IOTAVX AVXP1 nå. har desverrre ikke fåt prøvd den så mye enda.
men første intrykket virker bra :D

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Nytt år nye muligheter.
Har nå edelig begynt på Kino projektet.
kjeller rommet er omsider tømt og prosilence skinner til tak er kjøpt inn :D

Fermacell fibergipsplater bestilt.

men for å holde prisen nede har jeg valgt å ikke bruke greenglue mellom lagene.
Er det noen som har prøvd 2mm foam underlag mellom gipslagene, vil ikke dette dempe noe ?

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Min umiddelbare tanke, som fagperson innen bygg, er dropp det. Det er nok like stor effekt å legge 2mm ekstra luft/isolasjon bak gipsen. I tillegg så får du et mykt lag (luft) mellom to stive lag som kan gi flere utfordringer, både lyd og utførelse.

Legg heller arbeidet i å minimere hull i vegg/tak og gjøre de hullene du må ha mest mulig lydtette.

• Like
Reactions: lygren
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
takk for svar, da dropper jeg det. ingen vits å gjøre det værre og knøle med det oppe i taket da.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Særlig i taket... du får nok bedre effekt av SceneMolton som taktrekk (særlig på lysrefleksjoner) - og ca like mye knøl.

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Så startet jobben med å feste fermacellgips i taket kl20.30.
2 man med hjelp av gipsheis, dette må jo gå fort

1 gipps ferdig.jpg

Første plate oppe etter 20 min, da skjønte vi at gipsheis beregnet for 240 plater ikke fungerer optimalt for 120 plater.

Ferdig 1 lag.jpg

Fort gikk det ikke, 00.15 ble første laget gips "ferdig" det mangler noen skruer og litt sparkel.
Men alt henger og kan gjøres ferdig av meg alene så fremover går det :D

Sist redigert:
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
gipps 2 lag f.jpg

lag nr 2 "ferdig" mangler noen skruer og sparkling.
Men alle platene henger nå i taket :D
må si Auto calc var rå i beregning, endte opp med litt over en halv plate til overs på 2 lag gips

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
monsterr f.jpg

Endte opp med 120m høyttalerkabel på Elkjøp da det var utgående vare og et tilbud jeg ikke kunne si nei til :p
så da har jeg kabel til atmos og surround :D

• Like
Reactions: Ivaols
15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Har tenk mye på hvordan jeg kan bygge opp gulv uten å miste takhøyde, og beholde flytende/lyddempet gulv og varme kabel i gulvet.

har kommet frem til denne oppbygningen. noe nsom har vært borti lignende ?

skisse.jpg

Sist redigert:
15 Aug 2011
1.207
102
63
Har tenk mye på hvordan jeg kan bygge opp gulv uten å miste takhøyde, og beholde flytende/lyddempet gulv og varme kabel i gulvet.

har kommet frem til denne oppbygningen. noe nsom har vært borti lignende ?

Vis vedlegget 242498

mye takhøyde har du nå?

u-boats løsning bygger jo kun 2,4cm mer en det du foreslår her om du benytter 48x30 lekter. Og den kan jeg skrive under på at fungerer.
Nå er jeg ingen ekspert på dette område, men slik du har skissert det vil du få full kontakt med hele betong gulvet, det vil vel være en stor fordel å minimere denne slik u-boats gjør?