Vifteløsning, se merke på bilde under, vil gi lite støy inn i rommet - MEN etter å sett på bildene er jeg meget usikker på om utslipp fremme er bra, kommer tilbake til det.
Rød = avtrekk. 100mm er billigst, 125mm om du tar deg råd (større diameter = lavere lufthastighet = mindre støy)
Vifta plasseres i teknisk - med turtalsregulering og bryter - lydfelle nært utløp.
Blå = friskluft inn - den runde er en mulig utvidelse for å føre "kaldluft" opp til PJ dersom den firkantede ikke er nok (men det skal den være)
Dimensjon blå - så stor som mulig - dvs ca 200 bred ser det ut til, og da tar du den 200 høy. Tror ikke du blir forstyrret av viftestøy fra PJ ut denne - lang avstand fra hull til PJ (selv KonTiki filmen vil ikke bli forstyrret vil eg mene). Når det gjelder høytalerstoffet i rammen så kan det være at denne har OK luftgjennomgang til at det ikke skaper problemer - men om du i tillegg skaffer noen CM luftspalte mellom dukramme og veggen så er det å anbefale. (F.eks bruk 48*48 som ramme, men 48x30 rundt ventilen (hele underkant +40cm opp langs sidene)
Ikke bry deg om hvor PJ blåser - luften dras uansett fra blå mot rød, og det er om å gjøre at det blir nok luftutskifting - dvs at du greier å holde romtemperaturen lavt nok.
Utslipp: Slik jeg har lest deg så er det ventil for tilførsel av friskluft som er synlig på bildet over. Ved utslipp framme ved avsug fra rommet så er jeg engstelig for at det etableres en luftstrøm fra takventil, inn til teknisk , gjennom vifte for utlufting fra teknisk og frem til avsug fra rommet. Du kan da få en dårlig luftutskifting i kinoen siden "all" friskluft går inn til teknisk rom og så via rør frem til utsug. Dette kan medfører en kino med dårlig luft (mye CO2) og hodepine som resultat.
Ved å slippe ut den varme luften fra teknisk rett i forkant (mot lerrett) så bør dette være løst - men den oppvarmede luften bidrar til å varme opp kinoen i større grad.... muligens ikke det største problemet...