Chasin`s kjellerkino - 4K og Atmos på budsjett

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Hei

Etter 7 år med nytt hus er det endelig tid for å få ferdig det siste rommet :)

Snekkeren har vært på befaring, og ting kan endelig begynne. Der er pr nå uisolert leca og murgulv med vannbåren varme. Rommet er 3,9 x 72 meter pr nå, og planen er en bod/teknisk rom i bakkant på ca en meter (Der hvor kabeltromlene nå står). Takhøyde nå er 2,5, havner vel på 2,4 netto. Tenkte to sofaer bak hverandre, med den bakerste på et lite podie.

Så kommer spørsmålet: Er det mulig å få til 7.1.4 Atmos oppsett med all elektronikk og lerret for et budsjett på 100000kr? Bygging av rom kommer i tillegg.

IMAG3873.jpg

IMAG3874.jpg

IMAG3875.jpg

Sist redigert:
  • Like
Reactions: lygren and balko

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
51
44
18
Jeg bygget meg 7.2.4 i ett 3,3x4,5m (ca) stort rom med det meste av komponenter for 150-200k, det var ett rom i rom system. Har gjort mesteparten selv og har helt OK utstyr. Kjøpt det meste brukt utenom receiver og projektor

Så du kan nok komme unna med 100k, men da må du ha relativt billig ustyr kjøpt brukt og prioritere vekk dyrere løsninger ang isolering

balko

0
3 Jun 2004
740
139
43
Vestfold
avforum.no
Interessant prosjekt!

Men regner med rommet er 7.2 meter?

100k skal vel gå an. Du kan jo kjøpe noe brukt også.
Er det med prosjektor også?

En god receiver er nok lurt.

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Hei igjen

Rommet er 7,2 meter ja, ender vel opp på 5,5 meter netto etter at bakrom og evt baffelvegg foran er bygget.
Det har ikke skjedd så mye synlig siden sist, har tatt ned lektene og isolasjonen i taket for å bygge om på ventilasjonen. Opprinnelig plan var å ha luft inn og ut innfelt i de sidekassene som skal bygges, men det hadde blitt trangt og knotete. Har derfor flyttet dem inn i rommet. Ryddet opp og klamret kabelrør i taket, og vibrasjonsdempet ventiasjonskanaler med bitumen matter. Skal forsøke å få laget en enkel skisse over mine planer, så er det bare å komme med gode innspill :)
Har fått lagt inn den siste kursen fra teknisk rom i huset, så nå er det klart for elektriker og snekker. Den siste hvite kabelsalaten er til brannvarslinga, blir lagt permanent når snekkeren har bestemt hvor ting skal være.

100k er forhåpentligvis med projektor ja, men det kan bli hardt. Satser på å skjule alle høytalerne bak stoff, så det blir lagt penger i lydkvalitet. Utseende blir da mindre farlig.

Det skal ikke monteres noen lydbøyler i taket, lekter rett på gulvåsene (30cm). Vi har kjøkken og delvis stue over, så evt lyd opp fra kinoen har ingen betydning. Kan få noe trinnlyd ned, men er mer bekymret for vibrasjoner til en takfestet projektor. Hva tror dere? Alternativet er å ha den inne på bakrommet på en hylle, med vindu til kinoen.

IMAG3950[1].jpg

IMAG3951[1].jpg

Kino 1.png

Enkel skisse i paint der ikke alt er i skala, men jeg tror dere skjønner tegninga. Bakre sofa skal opp på et lite podie. Tenker sweetspot i den fremste sofaen. Ventilasjonsrørene dere ser på bildet skal kasses inn, tenker å fortsette denne kassen på begge langsidene, om enn ikke hele veien rundt. Trekker kabler i disse og feller inn noen spotter.

Innspill?

Sist redigert:
24 Apr 2003
2.505
19
38
Artig prosjekt, blir spennende å følge med. Enig med andre, kan være lurt å satse på en del brukt når budsjett er lavt. Jeg er i planleggingsfasen selv og prøver og få mest mulig ut av pengene.
Tenker du front høytalere bak lerettet også? Har du noe utstyr fra før som du kan bruke?

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Oppdatert med tegning. Ja, tenkte å ha alt bak lerretet. Blir mer strømlinjeformet, og barnevennlig enn noe ute på gulvet.
Har 5.1 på loftsstua med BW 600 serie, men den tenker jeg å ha stående der for TV bruk.

24 Apr 2003
2.505
19
38
Vil satse på å ha flere enn en sub. Bedre å ha flere "billige" subber enn en "dyr".
Når man skal ha høytalere bak lerret, må man ha et lydtransparent lerret av god kvalitet, særlig når man sitter så nærme som du vil gjøre på første rad. Siden du skal ha alt bak stoff så ville jeg laget rammen selv, sparer en del på det. Lerrets duken vil koste en del for det. Har man ikke høytalere bak lerretet står man friere til å velge billigere alternativer som kan funke fint. En god AT duk uten ramme koster fort 10000kr, følg med på tilbud.

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Nå skjer det endelig ting igjen! :)

Snekkern kom på fredag, og da fikk vi lektet ferdig himling og begynt med den enkleste langveggen. I helga fikk jeg flyttet noe kabler og gjort klart plassering.
I dag har han fått opp enda to vegger og det nærmer seg innkassing av ventilasjon. Satser på å få opp skilleveggen mot bakrommet i morgen, den blir en relativt lang og smal bod.

Forslag til hvor langt innpå veggen jeg skal trekke døra? Må ha plass til høyre bakkanal til venstre for denne døra. Veggen går ut ca som på tegningen, er markert på det ene bildet hvor den kommer.

IMAG4112 edit.jpg

IMAG4114.jpg

IMAG4113.jpg

IMAG4111.jpg

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
I dag har vi fått kasset inn ventilasjonen på den ene langsida, tar den andre i morgen.
Fikk også opp skillevegg mot bakre rom.
To be continued....

15832490815498441997786241187866.jpg

15832489849467567354992058560262.jpg

• Like
Reactions: balko and Hunsbedt
10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Flott byggestart på kinoen din! Og veldig bra med teknisk rom i bakkant. Jeg har en lignende løsning, og satte opp et rackskap med dør både inn til kino og dør ut mot bakrommet. Da kommer jeg veldig greit til når arbeid skal gjøres i racket. Jeg angrer imidlertid på at jeg plasserte projektoren i taket inne i kinoen. Den burde selvfølgelig også ha stått i teknisk rom. Jeg merker projektoren godt når jeg hører på musikk, siden viftelyden (selv om den er veldig lav på min JVC) lager litt støy som høres når jeg lytter på musikk med mye dynamikk og stille sekvenser. I tillegg produserer projektoren rundt 4-500W varme, og da blir man fort nødt til å skru opp ventilasjonen når rommet varmes opp.
Så mitt tips blir å sette hele utstyret i ventilert skap inn mot teknisk rom , og projektoren på ei hylle opp mot taket, med glass inn mot kinoen. Sørg for god ventilasjon og avtrekk rundt projektor hvis du går for en slik løsning! Mye av varmluften fra projektor kommer ut på fremsiden, og bør dras bort med egnet ventilasjon.

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Takk! Begynner å få tru igjen selv nå :) Hele rommet var satt av til fremtidig kino når vi bygde huset for 7-8 år siden, men det var ikke før i høst at jeg fikk startet så smått. Har vurdert både takfeste, hylle på bakvegg eller hylle i bakrom og glass for projektoren. Selv om det er 30 cm K-bjelker fulle av glava og nedlektet himling med sannsynligvis gips kan det vel komme vibrasjoner fra stue/kjøkken som er i etasjen over når barna løper på det hardeste der oppe?

Receiver og annen elektronikk skal inn i høyre hjørne i (der blå/grønne kabelrør henger) bakrommet, må bare finne en fjernkontrolløsning som kan fungere.

Hvordan er det med moderne projektorer, klarer de å zoome bildet lite nok når det er en kastelengde på opp til 6 meter? En kompis (snekkeren faktisk) fikk dette problemet når han hadde hjemmekino på loftstua si for 10 år siden, og måtte flytte den frem i rommet for å få ned bildet nok.

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Vibrasjoner fra taket som får projektor til bevege seg kan fort bli et problem, ja. Har også sett at subber kan riste taket slik at projektor og bilde hopper! Veggen er nok mer stødig, for eks med en hylle for projektoren. Veggene kan ikke bevege seg opp og ned slik tak kan, og rystelser vil derfor påvirke projektoren mindre. Hos meg henger projeketor i takstolene og ikke i takbjelkene i selve rommet. Jeg har brukt en DIY-løsning på dette, og har et solid gjengejern som går gjennom kinotaket og opp til takstolene på kaldloftet ovenfor. Rystelser har aldri vært problem her. ;)

Fjernkontroll på apparater som står på bakvegg eller i annet rom er ikke noe problem. Det finnes masse bra å få tak i her. Jeg bruker en billig kinasak, beregnet for overføring av ir-signaler. Da har du en liten ir-receiver, som henges opp på frontvegg. Ir-receiveren overfører signalene via en tynn phonokabel til i en liten boks som er hengt opp ved siden av komponentene den skal styre. Ut fra denne boksen er det ti sett kabler, med hvert sitt lille transmitterhode. Det limes fast til ir-vinduet på hver komponent du skal styre. Så da er det bare å peke med fjernkontrollene på ir-transmitteren foran i kinoen, så overføres signalene til hver komponent du vil styre. Kostet vel godt under 500,- da jeg kjøpte den for en del år siden. Fåes sikkert billiger nå. Vil vel anbefale å ikke kjøpe de helt billigste variantene...

Vet faktisk ikke hvor lang kasteavstand nyere projektorer har. Jeg ville ha sjekket de aktuelle typene med Gorm, for eks. Han har nok informasjon på dette. Det finnes også projeksjonskalkulatorer for dette, men det er ikke alltid at disse har gitt riktig resultat. For min del blir det bare å flytte projektoren (JVC DLA-X5900) bakover 80-90cm, og det vet jeg vil gå greit. Men det blir MYE arbeid, så jeg får se...

• Like
Reactions: Kino123

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Da satser jeg på hylle og vindu, om kasteavstand holder. Forslag til størrelse på lerret? Med to sofaer bak hverandre er det nå ca 3 meter fra sweetspot til veggen som står der nå.

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Bildestørrelse er avhengig av frie siktlinjer, og hvor kraftig lampe det er på projektor. Jeg ville ha snakket med noen som har greie på dette, for eks Gorm på AVShop. Jeg vil anta at du fint kan få til 110-130 tommer digonalt bilde med en lyssterk projektor.

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Hei igjen

I helga fikk jeg endelig gjort en del, etter en tid med sykdom (ikke corona) og annet som har kommet i veien.
Har bestilt projektor og lerret, receiver og høyttalere rundt om, mangler atmos enda. Fikk bestemt sitteplassering, høyttalerplassering og satt opp bokser for disse. Fikk lagt opp all strøm, både kurs for AV utstyret og kurs for rommet i seg selv. Ikke mye som synes, men en del jobb var det likevel.
Noe usikkerhet om kasteavstand på projektor, så jeg la opp stikk både inne i bakrommet og i taket i kinoen.

Har endt opp med Jamo D6 som LCR og sidehøyttalere. D500 får gjøre nytten som bakkaneler. Forslag til Atmos som kan matche disse? Går nok for innfelling rett i himlingen, med evt backbokser.

91462045_616662135731234_2085754316437585920_n.jpg

91033136_1281909238674733_8672897498844495872_n.jpg

• Like
Reactions: balko and cb_600

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Fikk gjort litt i dag igjen, så rart med det når man er delvis permittert...

Lagt opp fester, bokser og kabler til taklamper i bakrommet samt isolert alle yttervegger #detklør
Har rakk ikke å rydde, får se i morgen.

91512988_3949004115124937_7064002500654792704_n.jpg

91914277_730161927520201_1051829235863257088_n.jpg

91951792_671827490220920_8866186025190293504_n.jpg

• Like
Reactions: balko and FireFox83

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Endelig oppdatering!

Etter ei lita uke med nydelige randonee forhold er gråværet på plass igjen. Har krøpet ned i kjelleren og gjort litt. Mye utstyr har ankommet, og det var på tide å prøvemontere PJ inne i boden på en midlertidig hylle og se om jeg fikk til det bildet jeg ønsket med såpass lang kasteavstand. 2,40:1 er ikke noe problem, og det ser ut til at jeg klarer å få det ned på 100" i 16:9. Finmåling gjenstår.

Fikk i dag også lagt panel i taket i bakrommet og malt første strøk på dette. Jeg er slettes ingen snekker, og det er 3. sortering slettpanelrester fra da vi bygget garasjen for 5 år siden, så kvaliteten er bare sånn passende. Bra nok i teknisk rom :)

20200408_120633.jpg

20200408_120721.jpg

20200408_155749.jpg

20200408_195314.jpg

20200408_205036.jpg

• Like
Reactions: Kino123 and balko

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Spennende prosjekt du holder på med her. Lurer bare på et par ting angående ventilasjon. Ser du har noe i kino rommet, er dette koblet sammen med resten av huset og hvis så er du ikke redd for at lyd fra kino kommer rundt i resten av huset? På bildene ser det ikke ut til å være ventilasjon på teknisk rom, men kan godt være du har det og at jeg ikke har sett det. Uansett så må du på en eller annen måte få varme ut fra teknisk rom. Gleder meg til å se fortsettelsen av byggingen

Sent from my iPad using Tapatalk

Chasin

0
6 Apr 2006
191
66
28
Hei

Ventilasjonen er sammen med resten av huset ja, men jeg har både tilluft og utblås i kinoen, slik at jeg kan bruke "tett" dør med vanlig dørstokk og pakning i karmen. Det ble lagt opp slik du ser i første post når vi bygget huset, med ventilene på langveggen med tanke på å bygge de inni kassen på høyre side. Fant ut at det ble for trangt, så jeg bygde det om og plasserte tilluft i venstre hjørne bak, og utblås fremme ved lerretet. Det er lydfeller rett før ventilene, og så har jeg vibrasjonsdempet alle rør som er inne i kinoen. Det er ingen andre oppholdsrom i kjelleren, bare ventilasjon til et kontor og en annen bod. Jeg testet litt dette med lydoverføring når vi bygde huset, og kun røropplegg uten lydfeller fraktet lyd noe enormt. Med lydfellene på plass og luft som sirkulerte i anlegget var dette borte. Det var vel og merke med lavt volum, men tror ikke det skal bli noe problem. Ventilasjonsaggregatet sitter på tilstøtende bod fremme til høyre i kinoen, så alt som er i kjelleren går ikke via kanaler opp gjennom huset før det går i aggregatet. Har ikke for vane å se film så enormt høyt uansett.

Når det gjelder teknisk rom ble dette bestemt på et senere tidspunkt, den opprinnelige planen var ett stort rom. Det blir foreløpig ikke noe mer enn PJ og receiver i tekn rom, så det får bare bli litt varmt innpå der. Slipper jeg denne varmen i selve kinoen er jeg fornøyd. Det er vannbåren gulvvarme under kino og tekn rom (samme sløyfe), satser på å ha dette som en grunnvarme på 16-17 grader, for å fyre opp en elektrisk vifteovn i kinoen en time før man ser film. Da er det forhåpentligvis 20 grader i kinoen under hele filmen, og max 25 i tekn rom når man er ferdig med å snurre. Bare mine teorier, så får man se om de holder mål :)

Alle tips og råd mottas med stor glede 👍

• Like
Reactions: Kino123

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Med prosjekter og forsterkere så vil nok temperaturen i teknisk rom bli mye høyere enn 25 grader, anbefaler deg absolutt å få inn ventilasjon

Sent from my iPad using Tapatalk