Cerwin Vega XLS-215 Bi amp 3 x Nad c272

ekvals

Medlem
28 Jan 2005
46
1
8
Hei.

Ser der er mange tråder og meninger om XLS 215 og forsterker oppsett, men kan ikke se at akkurat dette oppsettet har vært disk.
Kjører p.t en bridget C272 til hver av XLS`ene, med en Onkyo reciver som pre. Dette funker forsåvidt fint, plenty lydtrykk til rommet og behovet jeg har.

Nå er det slik at jeg har en enda en Nad C272 på hånd, og lurer på om noen har en formening på om følgende bi amp oppsett vil gi noen forbedring? :

- 1 stk C272 i stereo mode som mater diskant og mellomtone på hver side
- 2 stk C272 i bridge mode som mater basselement på hver av sidene

Evt. kunne jeg kjørt NAD C272 på diskant og mellomtone og kjøpt annen kraftigere forsterker til basser. Evt. konkrete forslag til dette imøteses med takk.:)

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8
3stk 272 på xls 215 har jeg brukt tidligere på gutterommet, det funker utmerket, når man mater dobbelt så mye watt på bassene så spiller di litt tøffere i bassen en om man har en amp på hver høytaler. Så om det kan matche med musikktypen du spiller på di så absolutt kjør på

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

ekvals

Medlem
28 Jan 2005
46
1
8
Takker for svar Tage.

Jeg endte faktisk opp med å kjøpe en crown xti 4000 som jeg kjører i stereo på bassene, og har en 272 på hver side (bridge) på mid diskant. Sikkert overkill på toppene, men siden jeg allikevel hadde de. 😉

Overasket meg litt dog, at forsterker tømmes og rødt blink kommer når det spilles høyt med trykk. Misforstå meg ikke, det er høyt + når det skjer, men jeg hadde fått en oppfatning fra å lese på forumet her, at denne forsterkeren ikke ville gi seg før evt. sikring på høyttalere tok kveld.

Slik det fremstår her så trenger jeg en slik på hver side for å spille helt ut. 😊

NB, noen som vet hva ohm blir når man splitter topp, bunn og bi-amper? Noen formening om dette oppsettet?