lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
cediaexpo2019.jpg

Da er det snart duket for CEDIA 2019 der undertegnede er del av Alcons Audio Pro-Ribbon Immersive Experience demoen og vil rapportere både fra denne standen og samtidig prøve å få tatt en hel del bilder og inntrykk fra messen for øvrig.
Kort om CEDIA, dette er Custom Install nirvana i USA, der alle de store spesialfirmaene innen ultra hi-end hjemmekino stiller. Eksempelvis JBL Synthesis, Barco, Wisdom Audio og mange andre. For full liste over utstillere se her >>.
Har du et spesielt ønske om en demo jeg skal prøve å få sjekket ut, legg igjen en kommentar her!
Messen foregår fra 10.-14. september, mens jeg er der fra 8. og vil starte å rapportere fortløpende.
2182_PWP_CEDIA18-4K.jpg

Alcons Audio Pro-Ribbon Immersive Experience
Først litt om Alcons standen jeg...

Fortsett å lese...

• Like
Reactions: Ak and Kino123

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Liten snutt fra dag 2 er lastet opp, ikke veldig mye spennende, men tenkte det var greit å vise litt behind the scenes... 😎

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Ny video som viser litt av tuningen av Alcons systemet. Vi støtte på et stort issue, da rommet hadde en major null / dip fra 60-70Hz langs hele midtrekka. Lite å gjøre med det på en messe, men vi vurderte å kjøpe masse sekker med isolasjon å plassere i hjørnene, men det igjen introduserer nye issues som alt for dødt rom akustisk sett.... En mulighet er å lage en form for filter / membran over isolasjonen ved å trekke over x antall søppelsekker for å reflektere høye frekvenser og absorbere lavere, vi får se....

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Gjerne noen bilder fra Trinnov og kaleidescope hvis de har stand. Har Kaleidescope noen nyheter?

Ser ikke ut til å være noe spesielt nytt fra Kaleidescape, og Trinnov ser også ut til å stort sett være snakk om software updates hvorpå DTS:X PRO nok er den mest spennende. DTS:X PRO kommer for øvrig nå også på MK2 versjonen av Storm Audio prosessoren. Trinnov har allerede DTS:X PRO demo gående her, men lang kø, så prøver å få tatt demoen når det nærmer seg slutt. Skal prøve å få lagt opp en ny snutt litt senere i dag fra messegulvet, er mye spennende greier her egentlig, både innen styring, multirom og hjemmekino, men ikke de helt store nyhetene.

MicroLED lider generelt av synlige skjøter, så den techen har jeg ikke videre tro på med det første, men har tatt en del film av dette som folk kan vurdere selv - både av mer hi-end som Sony sine, Samsungs "The Wall" og et svært tappert forsøk fra et kinesisk firma... :)

Sist redigert:
21 Okt 2003
1.598
5
38
Monoprice HTP-1 og Dirac sitt nye bass mangement er det jeg gleder meg mest til å lese mer om. :)

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Monoprice hadde bare en åpen booth, var ikke mulig å vurdere noe med tanke på lydkvalitet når det var så mye støy rundt dessverre...
Hei Lygren, fikk du dannet deg et inntrykk av Lumagen sin tone mapping, lever den opp til rykte på på AVS-forum ? Forøvrig er det jo virkelig top notch utstyr i demo rommet deres, tipper han Kris Deering hadde noen knep i forhold til kalibrering og bruk av Lumagen.

3 Feb 2003
4.762
0
36
Hvor legges det ut det du refererer til her Lygren? Synes ikke i postene i min browser i alle fall.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Hei Lygren, fikk du dannet deg et inntrykk av Lumagen sin tone mapping, lever den opp til rykte på på AVS-forum ? Forøvrig er det jo virkelig top notch utstyr i demo rommet deres, tipper han Kris Deering hadde noen knep i forhold til kalibrering og bruk av Lumagen.

Du klikker bare "fortsett å lese" lenken i første post, så kommer du til artikkelen med videoer og sånn...

Ja, er øverste hylle utstyrsmessig, og Kris Deering var absolutt en dyktig kar, men vil nok si at @Gorm fremdeles har et lite overtak der, var en del settinger jeg måtte inn å justere på selv, dog skal det sies at kalibrering under såpass stressa forhold jo ikke gir grunnlag for perfekt utførelse...

Vi hadde dessverre store problemer med VW5000´en vår, etter et par timers drift datt fargetempen med et par tusen (!!) kelvin og den mistet samtidig mye av lysutbyttet... Var ingen reserve å få tak i, så det ble som det ble. Når det fungerte var absolutt tone mappingen via lumagen prosessorene noe som gav en ekstra liten punch, men mot slutten av showet, siste dag, sluttet også den å fungere (murphy er ivrig på disse messene...), og forskjellen var nok ikke noe jeg selv ville betalt 50k for selv på en Sony uten et velfungerende tone mapping system. Blir spennende å se hvordan systemet til JVC vil fungere i så måte, kommer jo firmware update med frame-to-frame tone mapping på N-serien snart. De viste denne firmwaren på messa for øvrig, men rakk aldri å få sjekket demoen der.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: J.P

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
@lygren Lager Alcons drivere selv ? synes å sett noen av disse driverene andre steder også :)

Pro-ribbon driveren finner du ingen andre steder da den en proprietær og laget i Nederland av Alcons (med masse patenter ++), men klart, standard mellomtone / bass-drivere er det jo ikke noe poeng for Alcons å lage selv så de kan være fra både kjente og mer ukjente varianter. Dog har som oftest Alcons sin egen spesialtilpassede utgave av driverne selv om det nok på flere av dem er fullt mulig å dra relativt lett kjensel på hvor de stammer fra... :)

• Like
Reactions: Karmann