Carl Henrik gjenskaper stereolyden med Soundpimp, artikkel TU

BoGGis

0
30 Okt 2006
4.736
0
0
Lytta akkurat til eksemplene, de låt nok litt "elektronifisert", men holografien var ekstrem :) Det er dog ikke sikkert at det låter "elektronifisert" når man spiller det av slik det er meningen man skal...

jakv

0
10 Des 2004
24.682
1
38
57
Kristiansund
Har bare en laptop tilgjengelig, så jeg har ikke hørt på eksempel, får se om det blir tid i ettermiddag.

BoGGis

0
30 Okt 2006
4.736
0
0
Nå har jeg jaggu hoppet i det og prøvd! Har programmet selv på datamaskinen nuh og det spiller via: Lydfil/spotify osv -> Soundpimp -> Hdmi -> Yamaha Rx-V1800 -> XTZ 99.36, 99W12 (romkorrigert).

Jeg kan fortelle lyden noen ganger oppleves som ganske lik som uten programmet, den blir ikke faseforskjøvet og slik som jeg var redd for at var tilfelle da monoopptak fremdeles høres hundre prosent mono ut. Noe som derimot jeg har lagt merke til er at romfølelsen føles helt enorm samt at med en god del musikk så blir lydbildet helt sinnsvakt stort! Dersom man skrur av dette programmet så føles veldig mye veldig flatt ut. Jeg vil ikke gå så langt som å si at dette programmet er den hellige gral, men fy daskern det kan hente frem masse holografi man ikke visste var der... Blir vel som å høre på tørrheten til øreklokker med lyden kommende forfra :)

Håper dette var til hjelp.

BoGGis

0
30 Okt 2006
4.736
0
0
Jeg kan bekrefte at dette fungerer veldig bra med noen unntak :)

Det som er det feteste er måten mange opptak høres ut som om de er mikset i Qsound :) Jeg har som sagt kjøpt dette av nysjerrighet for å prøve og lurer på om jeg skal få tak i VST og vise dere hvordan dere yndlingslåter høres ut med Soundpimp :)

24 Apr 2008
15
0
0
Etter et par ukers bruk og runder med sjelekvaler og skepsis må jeg si meg enig.

Har gått fra å tenke at dette bare en avansert loudness til å nesten ha problemer med å høre på musikk uten å ha Sundpimp aktivert..

Noen unntak som du sier og 1 advarsel.

Musikk som allerede har noe falsk holografi/romklang som effekt på opptaket (Enkelte av sangene på First Aid Kit - Lions Roar feks.) blir bare for mye. Høres ut som konsert i en kirke. Men da er det bare å skru effekten noe ned (ikke helt av for min del) så er man der man skal. Noe irriterende at man må "gjete" programmet fra "sang til sang," men for så vidt så blir man jo aktivisert i lytteprosessen igjen.

Ikke anleggene det fungerer like bra på. Merkelig nok fungerer det best på min 250 kroners Music Angel (som jeg er veldig imponert over) og Martin Logan elektrostater (source, aktive med PC og HEGEL HD20 som kilde).... Det siste var jeg nesten skuffet over, trodde MLene skulle eksponere alle feil og mangler og avsløre trylletrikset, men nei, det hadde jeg ikke gode nok ører til. . Men det er faktisk her effekten virkelig kommer til sin rett. Nå skal det sies at jeg aldri har vært helt 110% fornøyd med lyden i disse, de har vært litt tilbaketrukket.

ADVARSEL: Har hatt et par skikkelig leie runder hvor det skjer noe galt i programmet og i stedet for musikk kommer det kun digitalt støy. Skremmet vannet av ungene og selv var jeg nesten sikker på at høyttalerene hadde tatt skade av det. Virker ikke sånn, men nå sitter jeg litt på nåler hver gang jeg skrur opp volumet. Ikke skjedd siste uken. Hadde forsøkt meg frem de første dagene på lavt volum og startet om PCen flere ganger for å være sikker på at ting har stabilisert seg før man Jazzer opp.

Ellers tommelen opp!

mclulz

0
30 Nov 2012
445
0
0
Fins det demoversjon av programmet?

Tenker ikke på demofilene som ligger på siden deres, men skeptisk som jeg er vil jeg ha en prøveversjon av programmet for å finne ut om det faktisk er verdt pengene. Teste forskjellige sanger med programmet av og på.

En annen ting jeg lurer på, er det mulig å få dette til å fungere i XBMC for filmer også?

Jeg har bare stereo oppsett, og noen ganger syns jeg stereo effekten er veldig dårlig. Har selv plassert høyttalerne bare lengere og lengere unna tv'en i håp om å få mer stereo lyd. Før hadde jeg dem rett atmed tven, nå står de en 40 cm fra tven på hver side. Legg merke til at jeg sitter 3 - 3,5m fra tven og anlegget.

24 Apr 2008
15
0
0
Begge deler tror jeg du må ta med han som har laget programmet. Inge offisiel try before you buy på hjemmesiden tror jeg.

XBMC bør fungere det så fremt du får rutet lyden via ASIO. Fungerer glimrende på mitt system, men det er 7.1, så det blir jo annerledes. Programmet simulerer ikke surround på noen måte, slik som enkelte lydplanker, men kan tenke meg at effekten blir noe lignende.

Et varsku. Høyttalerne bør stå nærmere hverandre enn normalt for å få effekten man er ute etter, så når jeg setter meg "for å lytt" med soundpimp blir høyttalerne stående foran TVen..

mclulz

0
30 Nov 2012
445
0
0
Ok, Jeg hadde ikke tenkt meg virituell surround akkurat, men bedre stereo effekt. Jeg har planer om å utvide til 5.1 uansett. Akkurat nå tenkte jeg det kunne vært artig å prøve dette programmet mens jeg hadde stereo.

Liker god musikk, men film står i høysetet. Så prioriterer filmlyd, mens god musikklyd kommer som en bonus.

Var veldig i tvil om jeg skulle orke å kjøpe dette programmet.

Jeg kan da ikke ha høyttalerne FORAN tvn, da ser jeg jo ingenting. Men kan flytte de intill tvn igjen da.

EDit: Jeg tenker det blir et problem med XBMC når jeg bitstreamer 5.1 og 7.1 lyd. Blir ikke soundpimp å tulle ting til da, og det blir vel ikke bitstream lengre, men kun pcm som er endret av soundpimp.

Mens i stereo regner jeg det ikke blir noe problem, soundpimp fungerer vel med spotify?